Citat:
Ursprungligen postat av
taenok
Bra att ni pratar ihop er lite, du och imbilden går knappt att skilja på längre i er hysteri.
Ett par rättelser.
Nej det är inte orättvist att naturlig immunitet ej är del av covidpass det saknar vetenskaplig grund.
Nej man är inte antivaxx om man ej tar ett vaccin man ej har behov av men tar andra.
Så, nu kan ni fortsätta hysterikernas och Pfizer fårens helgmöte.
Varför är du så otrevlig. Jag är nämligen inte sämre än att jag kan ändra mig om jag har fel eller ny vetenskaplig fakta tillkommer. Och nu har det faktiskt hänt:
CDC undersökte i november 2021 hur fyra olika grupper klarade av en infektion av Delta-varianten. Grupperna var:
1. Ovaccinerade utan tidigare konstaterad genomgången SARS-COV2 infektion, (alltså av Wuhan-varianten eller Alfa-varianten):
Dessa hade en, relativt sett, hög risk att bli allvarligt sjuka i Delta-varianten.
2. Ovaccinerade men med en tidigare genomgången SARS-COV2 infektion:
Dessa hade, relativt sett, mycket låg risk att bli allvarligt sjuka i Delta-varianten.
3. Vaccinerade med tidigare genomgången SARS-COV2 infektion.
Dessa hade, relativt sett, mycket låg risk att bli allvarligt sjuka i Delta-varianten.
4. Enbart vaccinerade:
Dessa hade, relativt sett, en låg risk att bli allvarligt sjuka i Delta-varianten.
https://www.youtube.com/redirect?event=video_description&redir_token=QUFFL UhqbHp5N01hMFFGRjlyR2JoTklzLVVRQXMtX2I5d3xBQ3Jtc0t rZTJ3REllazVBNVd4b1AzMHFrRUtpQy15 YTdTcTgybDhwZTdaMkNXRGlHYWxHN1JRZFlWLUk3dEM5OHFUWW VRUTVVLXJ3Q0ZEazQ3V28tdnZvWWtaNUsyTlRsTFZQdkJ5M21H Q3ZaQ08wVmZyMTlDdw&q=https%3A%2F%2Fwww.cdc.gov%2Fm mwr%2Fvolumes%2F71%2Fwr%2Fmm7104e1.htm%23contribAf f
Så följande kan konstateras:
Det är ovaccinerade utan tidigare genomgången SARS-COV2 infektion som löpte hög risk för allvarlig sjukdom.
Om man redan haft en SARS-COV2 infektion, (ev. längd på immuniteten tar jag inte ställning till), så tillför vaccinerna inget, även fast de inte heller försämrar immuniteten.
Vaccinet hjälper de som inte tidigare haft en, konstaterad, genomgången SARS-COV2 infektion att minska risken för svår sjukdom, högst väsentligt.
Så hur påverkar dessa resultat oss,
nu?
De som haft en, konstaterad, SARS-CoV-2 infektion sedan ett åtminstone maximalt, ett halvår tillbaka behöver inte bekymra sig om att ta vaccin, om de inte vill, (det gör ingen skada).
De som inte haft en, konstaterad, SARS-COV2 infektion tidigare bör vaccinera sig, trots att Omikron, oftast, är mildare för de flesta. Detta gäller i synnerhet de som är 40 plusare och absolut de som är 60 år eller äldre. Dessa bör ta sina tre vaccin doser.
Och för mig, vad gäller ändrade ståndpunkter så blir det:
Vaccinpassen kan nog tas bort omgående. Lika så restriktionerna.
Dock bör ovaccinerade som inte hunnit genomgå en SARS-COV2 infektion fortfarande rekommenderas att vaccinera sig, speciellt de äldre som ännu inte vaccinerat sig.