2022-01-29, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jo, ”chansen” är väldigt stor.
Varför skulle vi inte släppa när Danmark och UK för det?

För att du och IMBILDEN skall kunna sova?
Vi är inte Danmark och Sverige har betydligt högre smittspridning.
Citera
2022-01-29, 14:15
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, men smittspridningen av Omikron är ju enorm. Räknar du döda per 1000 smittade av av Covid-19 så är det inte så farligt. Speciellt som många äldre dör i, och även med, Covid-19, som ändå skulle ha dött under året av andra orsaker.

Visst, utan den extremt höga smittspridningen av Omikron så dör fler, nu. Men om maximalt två månader så kommer smittspridningen att vara låg, beroende på att så många blivit immuna genom de har fått Omikron/har fått tre vaccindoser. Dödligheten under 2022 kommer, i likhet med 2021 att ligga inom normalspannet.

Jag gissar att dödligheten år 2022 kommer att vara lägre än normalt, på grund av att många gamla och sköra människor har avlägsnats från befolkningen. Men det kan ju vägas upp av att Covid-patienter löper ökad risk att avlida av andra orsaker året efter infektion, eftersom infektionen har sänkt hälsan
Citera
2022-01-29, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016

Grundat på vadå?

Ni är helt fantastiska på att hitta på egna idéer.
Vi ligger alltså efter Danmark och UK, men vi har högre smittspridning?

Citera
2022-01-29, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
En hel del folk dör nog av omikron också som det verkar. Jag gjorde precis en sammanställning av tre olika datum med den gemensamma nämnaren att antingen fallen delta eller alfa låg kring 30000 fall/14 dagar. Jag trodde som dig att ingen dör av omikron och räknade därför bort den gruppen i förväntan att kunna jämföra dödligheten.
Siffrorna plockade från ourworldindata.org

Jag tycker nog siffrorna är lite häpnadsväckande.

24 januari 2022 74.3% VACCINERADE
92.16% omikron
7.84% delta
367355 fall/14 dagar
=> 28800,63 deltafall/14 dagar
297 döda/14 dygn

13 december 2021, 71.8% VACCINERADE
5.5% omikron
94.5 % delta
30369 fall/14 dagars
=> 28698.7 deltafall/14 dygn
46 döda/14 dygn

4 november 2020 = INGEN VACCINERAD
100% alfa ?
0% omikron
0% delta
30375 fall/14 dagar
=> 30375 alfafall/14 dygn
68 döda/14 dygn

Jag citerar mig själv nu eftersom jag förväntade mig mer respons.
Är det ingen som har några tankar om de tre stickproven jag plockat ut?
Citera
2022-01-29, 14:40
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/smittan-skenar-i-landet-sa-ar-laget-dar-du-bor/

Det finns inte en chans att restriktionerna kommer släppas det går bara åt fel håll.
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jo, ”chansen” är väldigt stor.
Varför skulle vi inte släppa när Danmark och UK för det?

För att du och IMBILDEN skall kunna sova?
Citat:

Danmark och Storbritannien har kommit mycket längre i vaccineringen med påfyllnadsdoser. Ifall Sverige hade nått lika långt, så hade vi kanske haft bättre förutsättningar att lätta på restriktionerna.
Citera
2022-01-29, 14:42
Medlem
I två år har man ältat om flockimmunitet...

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/experter-ar-nara-flockimmunitet

...och nu är den tydligen här om två veckor
Citera
2022-01-29, 14:46
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De vet garanterat något som du inte vet. De vill inte ha smittspridning. Du borde ägna lite tankar åt varför.

Vill inte spilla en extra sekund åt ett diktatoriskt skitland såsom Kina. Men dom är ju inte ensamma i sin dårskap. Nya Zeeland försöker ju också förgäves ha en nolltolerans mot covid. Du tycker det också är okej att en västerländsk demokrati förstör utbildning och levebrödet för miljoner invånare pga ett jävla influensavirus?? Ärligt talat är du en motbjudande människa med sjuka värderingar.
Citera
2022-01-29, 14:47
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Swan65, varför denna argsinthet?
Detär väl inte hela världen att ha missat något i vår rapportering?

Diskussionen rör långtidskovid och du verkar inte ha koll på detta trots att Nyan, Ålandstidningen och Ålands radio har rapporterat om långtidscovid/postcovid och att den rapporteringen ligger i linje med övrig rapportering, 5 % och uppåt.

Fortsätt att diskutera långtidscovid istället för att vara otrevlig.

Väntar fortfarande på en länk till dina uttalanden. Och ja, jag blir irriterad när folk kastar ur sig nonsens såsom du uppenbarligen gör.
Citera
2022-01-29, 14:51
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Bra att ni pratar ihop er lite, du och imbilden går knappt att skilja på längre i er hysteri.
Ett par rättelser.
Nej det är inte orättvist att naturlig immunitet ej är del av covidpass det saknar vetenskaplig grund.
Nej man är inte antivaxx om man ej tar ett vaccin man ej har behov av men tar andra.
Så, nu kan ni fortsätta hysterikernas och Pfizer fårens helgmöte.

Varför är du så otrevlig. Jag är nämligen inte sämre än att jag kan ändra mig om jag har fel eller ny vetenskaplig fakta tillkommer. Och nu har det faktiskt hänt:

CDC undersökte i november 2021 hur fyra olika grupper klarade av en infektion av Delta-varianten. Grupperna var:

1. Ovaccinerade utan tidigare konstaterad genomgången SARS-COV2 infektion, (alltså av Wuhan-varianten eller Alfa-varianten):

Dessa hade en, relativt sett, hög risk att bli allvarligt sjuka i Delta-varianten.

2. Ovaccinerade men med en tidigare genomgången SARS-COV2 infektion:

Dessa hade, relativt sett, mycket låg risk att bli allvarligt sjuka i Delta-varianten.

3. Vaccinerade med tidigare genomgången SARS-COV2 infektion.

Dessa hade, relativt sett, mycket låg risk att bli allvarligt sjuka i Delta-varianten.

4. Enbart vaccinerade:

Dessa hade, relativt sett, en låg risk att bli allvarligt sjuka i Delta-varianten.

https://www.youtube.com/redirect?event=video_description&redir_token=QUFFL UhqbHp5N01hMFFGRjlyR2JoTklzLVVRQXMtX2I5d3xBQ3Jtc0t rZTJ3REllazVBNVd4b1AzMHFrRUtpQy15 YTdTcTgybDhwZTdaMkNXRGlHYWxHN1JRZFlWLUk3dEM5OHFUWW VRUTVVLXJ3Q0ZEazQ3V28tdnZvWWtaNUsyTlRsTFZQdkJ5M21H Q3ZaQ08wVmZyMTlDdw&q=https%3A%2F%2Fwww.cdc.gov%2Fm mwr%2Fvolumes%2F71%2Fwr%2Fmm7104e1.htm%23contribAf f

Så följande kan konstateras:

Det är ovaccinerade utan tidigare genomgången SARS-COV2 infektion som löpte hög risk för allvarlig sjukdom.

Om man redan haft en SARS-COV2 infektion, (ev. längd på immuniteten tar jag inte ställning till), så tillför vaccinerna inget, även fast de inte heller försämrar immuniteten.

Vaccinet hjälper de som inte tidigare haft en, konstaterad, genomgången SARS-COV2 infektion att minska risken för svår sjukdom, högst väsentligt.

Så hur påverkar dessa resultat oss, nu?

De som haft en, konstaterad, SARS-CoV-2 infektion sedan ett åtminstone maximalt, ett halvår tillbaka behöver inte bekymra sig om att ta vaccin, om de inte vill, (det gör ingen skada).

De som inte haft en, konstaterad, SARS-COV2 infektion tidigare bör vaccinera sig, trots att Omikron, oftast, är mildare för de flesta. Detta gäller i synnerhet de som är 40 plusare och absolut de som är 60 år eller äldre. Dessa bör ta sina tre vaccin doser.

Och för mig, vad gäller ändrade ståndpunkter så blir det:

Vaccinpassen kan nog tas bort omgående. Lika så restriktionerna.

Dock bör ovaccinerade som inte hunnit genomgå en SARS-COV2 infektion fortfarande rekommenderas att vaccinera sig, speciellt de äldre som ännu inte vaccinerat sig.
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-01-29 kl. 15:00.
Citera
2022-01-29, 14:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag gissar att dödligheten år 2022 kommer att vara lägre än normalt, på grund av att många gamla och sköra människor har avlägsnats från befolkningen. Men det kan ju vägas upp av att Covid-patienter löper ökad risk att avlida av andra orsaker året efter infektion, eftersom infektionen har sänkt hälsan

Kan bli så, vare sig det tenderar åt mer eller mindre dödlighet. Men det ligger säkert inom normalspannet.
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-01-29 kl. 15:02.
Citera
2022-01-29, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Danmark och Storbritannien har kommit mycket längre i vaccineringen med påfyllnadsdoser. Ifall Sverige hade nått lika långt, så hade vi kanske haft bättre förutsättningar att lätta på restriktionerna.

Ja. Alltid finns det någon anledning för er att Sverige är sämst..

Hur var det med befolkningstätheten?
Då Danmark och UK är mer tätbebyggt, så borde vi ju klara oss med lägre vaccinationstäckning..
Eller hur?

Eller är det bara så enkelt att Sverige enligt er är helt kass och borde låsa in befolkningen för evigt?
Citera
2022-01-29, 15:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Jag citerar mig själv nu eftersom jag förväntade mig mer respons.
Är det ingen som har några tankar om de tre stickproven jag plockat ut?

Du menar att omikron skulle vara mer dödlig än tidigare varianter? Alla data pekar ju emot det, samtidigt har vi en enorm smittspridning vilket skulle kunna förklara högre dödstal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in