Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-29, 13:41
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Vad är poängen att ha rensat för inflation?

Är det inte just inflationen som gör mark och bostäder till en vinst jämfört med cash?

Vinst beräknas i reala termer.
Du blir inte rikare bara för att du lägger till några nollor mot slutet på alla dina sedlar.
Citera
2022-01-29, 13:44
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Nä, det jag säger är att dom som spekulerar och har företag också skall var ekonomiskt ansvariga för dessa företag.
Du vill förbjuda organisationsformen aktiebolag och därmed vuxna människor att ingå avtal.

Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
ED: man kan avstå att handla med aktiebolag, utom dom som betalar förskott, men hur tycker du man skall hantera aspekten med anställda?
Skall anställda på alla ab-företag, alltid begära förskott på lönen och då också så många månader som deras avtal stipulerar, dvs har du tre månaders uppsäkningstid, skall du alltid ha lön tre månader i förskott?
Anställda får gärna förhandla sig till all trygghet i världen de önskar. De kan dock räkna med att få lägre lön om de kräver trygghet. Det är som aktier vs. obligationer. Vill man inte ta risk får man räkna med lägre avkastning.
Citera
2022-01-29, 13:46
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
För dem som haft lån har det blivit hög vinst även realt.

Kortsiktigt, ja, men inte långsiktigt.

Läs på om herengracht index så du förstår varför detta dataset är så viktigt.
Myten om att du långsiktigt kan tjäna pengar på att äga fastigheter är falsk, eller att det går inte att visa nettovinst i reala termer på lång sikt.
Citera
2022-01-29, 13:48
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gakka
I teorin kanske, men i verkligheten har fastigheter skapat förmögenheter i alla tider. De hittar väl intäktskällor som forskarna missar eller så.

Detta är inte teori; detta är faktiska försäljnings/köp-priser rensat för inflation tillbaka till 1620!!
Det blir inte mer konkret än så!
Citera
2022-01-29, 13:52
Medlem
Inflation = öka mängd av något tex mängden pengar.

Vi ett tillfälle tex 2022-01-01 finns det 10 st 100kr-sedlar i ett helt land.
Du köper en aktie för 100kr exakt denna startdag.
6 månader senare har riksbanken tryckt nya sedlar så ursprungliga 10st 100kr-sedlar är nu utspädda till 15st 100kr-sedlar.

Nu efter inflationen så är din investerade 100kr för 1 aktie helt plötsligt värt 150kr.
För sedlarna har spätts ut och i landet och är mindre värda i ”verkligheten”

Vips så ökar och skyddar ni era pengar

Undviker förlora era pengar när Fiat valutan minskar i värde dvs spädes ut
Citera
2022-01-29, 13:54
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Detta är inte teori; detta är faktiska försäljnings/köp-priser rensat för inflation tillbaka till 1620!!
Det blir inte mer konkret än så!

Det jag skrev var fakta, de som köpt bostäder med lån har tjänat på det även realt räknat. Det förstår alla som inser att inflationen även angriper lånen som har finansierat bostaden. Det du pratar är däremot bostadsköp utan lån.
Citera
2022-01-29, 13:59
Medlem
369Qs avatar
Till alla som fuktar sina krediter.

Ni har inget att frukta, Dom äger er redan. Det har dom gjort sen ni fick ett personnummer. Allt är ett psykologiskt spel för att 99% av mänskligheten ska spela med i deras spel.

1% lever på den här jorden som människor var menade att leva. Men de har något som de flesta inte har. Kontroll över sitt medvetande.

De flesta personerna i den här världen, föddes och har följt regler blint.

Medans personer som mig själv inser att allt är en illusion skapat av personer som inser sitt eget värde. Dvs värde som själ,medvetande och kropp.(369)

De styr majoriteten igenom illusioner (pengar utan backning) och i tron om att kroppen är allt.

Ni är slavar i ett system ni inte förstår eller ser (Matrix)

Slut lev på andras villkor och acceptera ”död” och smärta. Det är tillfälligt, ni valde det här (er själ).

Människor övertänker allt pga rädsla.
Citera
2022-01-29, 14:03
Medlem
Citat:
Den verkliga inflationen är redan nu mycket högre än KPI. Se på ökningen av penningmängden för att få en bättre bild av inflationen.

Absolut och nu skall räntorna upp.

Därefter följer lönerna om ett par år men i tiden mellan gör det ont.
Citera
2022-01-29, 14:04
Medlem
Citat:
Du blir inte rikare bara för att du lägger till några nollor mot slutet på alla dina sedlar.

Nej men jämfört mot pengar i en ökande inflation.
Citera
2022-01-29, 14:05
Medlem
369Qs avatar
Citat:
Det jag skrev var fakta, de som köpt bostäder med lån har tjänat på det även realt räknat. Det förstår alla som inser att inflationen även angriper lånen som har finansierat bostaden. Det du pratar är däremot bostadsköp utan lån.

Siffror och materia. Om ni förstått vad ni gett avkall på hade ni inte brytt er om pengar och saker för att någon ska bli avundsjuk. Ni vet innerst inne att allt ni äger är bara luft i slutet av dagen.

Hur man kan ge upp relationer med människor över materia det och annat strunt om är sorgligt. Och det handlar inte om att folk är korkade eller onda. Det handlar om att man omöjligt kan välja om man inte förstår vilka val man har och vad de innebär. Eliten skite egentligen i pengarna, det är kontrollen dom vill för de förstår vad erat medvetande är. (Tänk trollstav
)

Men allt kommer ordna sig. För oss alla. Lev för något högre (jag pratar inte om gud)
Citera
2022-01-29, 14:05
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Absolut och nu skall räntorna upp.

Därefter följer lönerna om ett par år men i tiden mellan gör det ont.

Att räntorna ska upp har folk sagt i mer än 10 år så självsäkra påståenden om det bör man vara lite försiktig med. Själv gick jag dock nyss ur marknaden och gjorde en mångmiljonvinst. Nu drar jag istället utomlands och kommer hyra i mitt nya land.
Citera
2022-01-29, 14:06
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:

Precis, jag har gjort hög vinst i reala termer. Du kan inte bortse från effekten att inflationen sänker värdet även på lånen som har finansierat bostaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in