2022-01-29, 02:31
Medlem
layvares avatar
Det ska tydligen vara optimalt för cellförnyelse om man har en periodisk
fasta på 14-16 timmar per dygn.

Hur många timmar per dygn äter ni inte?

Skulle ni kunna tänka er att fasta 14-16h per dygn?
Om inte , varför? Om ni redan gör eller har gjort det; berätta om hur det var/är.

Citera
2022-01-29, 02:38
Medlem
icuesofty20s avatar
Har inga problem med att äta en gång per dag, gjorde det själv under en period av ett decennium, minst.

Numera är det blandat, har inga direkta rutiner. Men brukar vara ett par gånger per dygn.
Citera
2022-01-29, 02:41
Medlem
layvares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icuesofty20
Har inga problem med att äta en gång per dag, gjorde det själv under en period av ett decennium, minst.

Numera är det blandat, har inga direkta rutiner. Men brukar vara ett par gånger per dygn.

Så vad åt du när det bara blev en gång per dygn?
Vad var motivet till att bara äta en gång per dygn?
Hur mådde du?
Citera
2022-01-29, 02:46
Medlem
icuesofty20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av layvare
Så vad åt du när det bara blev en gång per dygn?
Vad var motivet till att bara äta en gång per dygn?
Hur mådde du?

Brukade vara runt 17:00-18:00 någonting, efter skola/jobb. Äter inte frukost. Så det var naturligt att skippa det. Sedan vid kvällstid så var jag fortfarande mätt efter att ha ätit vid 17:00-18:00 så blev naturligt att bara vänta tills jag kom hem dagen efter.

På morgonen brukade det vara kaffe + snus/cigg.

Mådde helt fint.
Citera
2022-01-29, 02:51
Medlem
layvares avatar
Citat:
Brukade vara runt 17:00-18:00 någonting, efter skola/jobb. Äter inte frukost. Så det var naturligt att skippa det. Sedan vid kvällstid så var jag fortfarande mätt efter att ha ätit vid 17:00-18:00 så blev naturligt att bara vänta tills jag kom hem dagen efter.

På morgonen brukade det vara kaffe + snus/cigg.

Mådde helt fint.

Är du tjej?

Tänker mig att du är liten och smal.

Vad åt du som oftast vid 17-18?
Citera
2022-01-29, 02:56
Medlem
icuesofty20s avatar
Citat:
Är du tjej?

Tänker mig att du är liten och smal.

Vad åt du som oftast vid 17-18?

Man, 185cm, 120kg.

Åt dock som en gris vid de tillfällena.

Allt sorts middagsmat.
Citera
2022-01-29, 03:19
Medlem
layvares avatar
Citat:
Man, 185cm, 120kg.

Åt dock som en gris vid de tillfällena.

Allt sorts middagsmat.

ok, blev förvillad av din profilbild.
Citera
2022-01-29, 06:44
Medlem
Germanofils avatar
Ca. 12 timmar. Jag äter frukost direkt när jag vaknar vilket oftast är vid 06-tiden. Kvällsmålet intas alltid kl. 18 med undantag för några få ggr per år då det vankas restaurangbesök eller fest.

Har också läst det där med 14-16 timmar men det passar inte min rytm.
Citera
2022-01-29, 06:49
Medlem
Att vara utan mat i 14 timmar passar dåligt ihop med hur dygnet ser ut. Det är viktigt att äta regelbundet om man vill att kroppen ska fungera optimalt.

Sen är det nog individuellt när man hittar det mest optimala, många människor försöker dock inte ens att hitta sin optimala rytm utan fjantar bara runt och har dåliga dagar och bra dagar precis hela tiden.

Iallafall när man hittar sin rytm så har man en lägstanivå som är såpass hög att dagarna bara flyter på utan några problem.

Jag äter frukost 06.30, lunch 11.00-12.00 och sedan middag 18-19 med ganska få undantag.

Kan hoppa över någon måltid ibland eller äta nåt lätt och enkelt. Det gör inte så mycket om det händer ibland. Någon gång i veckan eller i månaden.

Iallafall, med den rytmen så blir det ungefär 11-12 timmar utan mat varje dygn.

Edit:

Beroende på vad man äter så kan nog en fasta ibland vara bra. Då att man är helt utan mat eller bara äter lite grova grönsaker i 2-3 dagar. Jag gör så kanske 1-2 ggr om året när jag märker att min vikt gått upp ett kg. Efter det är jag tillbaka på den optimala vikt jag ska hålla.
Senast redigerad av idontknowmyself 2022-01-29 kl. 06:53.
Citera
2022-01-29, 08:01
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Det ska tydligen vara optimalt för cellförnyelse om man har en periodisk
fasta på 14-16 timmar per dygn.

Skulle ni kunna tänka er att fasta 14-16h per dygn?
Om inte , varför? Om ni redan gör eller har gjort det; berätta om hur det var/är.

Några gånger i månaden blir det ett snabbmatsmål klockan 06:00, annars äter jag 2 måltider om dagen, oftast en kalorisnål sådan vid 10:00 och sedan äter jag vad jag är sugen på vid 18-tiden, plus minus en eller 2 timmar ibland 😊
Dricker mycket vatten, det mättar och dämpar suget efter ”något” 😉
Skulle jag någon gång känna mig hungrig någon annan gång under dagen så kan jag givetvis unna mig att äta något då, man måste inte sköta sig exakt varje dag 😎
Citera
2022-01-29, 08:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag äter ingen frukost förutom på helgen då det är trevligt att äta i lugn och ro.
Lunch vid 12-tiden, oftast rester eller filmjölk. Sen middag vid 17:30-18-tiden.
På helgerna kan det bli lite choklad eller godis på kvällen.
Så i veckorna äter jag under sex timmar och fastar 18 timmar.
Citera
2022-01-29, 23:53
Medlem
Citat:
Om ni redan gör eller har gjort det; berätta om hur det var/är.

14-16
Har i 15år ätit mellan 10-18 med undantag av helger.
Är till ~90% strikt med tiderna veckodagar och missar aldrig efterrätter och helgsnacks så därför lägger jag frullen ~2h senare.
Äter på detta vis för att jag mår allmänt bra av det.
Minns att jag i början hade upplevelse av att vara mer klartänkt men då jag inte gjorde några studier i saken är det ingen garanti jag lämnar.

Väldigt praktiskt och enkelt att ha rutiner för måltiderna.
Jag har fru och aldrig kollat in polarnas stjärtar men jag värdesätter min tid på toaletten och då det ofta blir vid samma tidpunkt om dagarna blir det något att längta till.
Kisseriet är inget jag tänker närmre på ska tilläggas, kommer det lite i kalsongen är det inte heller något jag rycker på axlarna åt.

Knullar gör jag när kärringen vill/orkar/är glad eller/och under påverkan men det är inte så noga fastän jag artigt vill tacka så hjärtligt för din omtanke som frågar.

Hoppas det var till någon hjälp!

/Lennart Lust
Senast redigerad av poptimistic358 2022-01-30 kl. 00:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in