2022-01-29, 00:44
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Detta är OT. "Elallergi" har en enkel förklaring; det är stressrespons som orsakar välkända fysiska symtom. (Bromerade flamskyddsmedel har inget med själva elen att göra.) Att ständig stress, oro, ger symtom är också klarlagt sedan länge med kända mekanismer.
OT men belysande för diskussionen om långtidscovid. Det finns ingen enkel förklaring för någondera. Det folk inte förstår vill de gärna på ett banaliserades sätt avfärda. Det är ingen sund vetenskaplig inställning. Att du tycker dig ha hittat en enkel förklaring betyder inte att du har hittat rätt förklaring.

Jag tror inte på de som generellt målar upp långtidscovid som ett ohyggligt framtida samhällsproblem, men det är typiskt inte de drabbade själva som gör så utan "alarmister". På individnivå tycker jag man måste visa respekt för vad folk rapporterar för långtidssymptom, för det vore förmätet av mig att tro mig veta bättre än den personen.
Citera
2022-01-29, 00:50
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Dags att införa ovaccinpass snart? Kan vi verkligen tolerera att dessa vaccinerade människor springer omkring och sprider sjukdom som pestråttor?

Lås in dem.

Ni kan låsa in mig om det fixar problematiken, no problem!
Citera
2022-01-29, 01:07
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Eftersom ångest, oro rädsla är tillfälliga försvarsmekanismer som ska användas så, alltså tillfälligt under kortare perioder Det är när personer månader och år går i dessa tillstånd som psyket kommer in eller när de triggas av något som är en tanke/övertygelse (jag är elöverkänslig). Det är inte det normala tillståndet med ständiga adrenalin och cortisolpåslag. Självklart är personerna medvetna om vad som stressar dem, och det är vetskapen om dess närvaro som triggar (inte den fysiska närvaron av triggern), som i elöverkänslighet.
Jag förstår att du är nöjd med din teori men den är helt spekulativ. Bara för att sådana processer antas finnas betyder inte att de verkligen är aktiva i de fall där du tillämpar dem. Det är hybris att tro att man kan förklara allt. Ibland är det bättre att erkänna att man faktiskt inte vet. Först då blir man öppen för att söka vidare.

Det jag försökt betona är att tesen att någon har psykosomatiska symptom är minst lika svår att bevisa som tesen att någon har långtidscovid. En svepande allmän teori som troliggör att det kan vara så betyder inte att det verkligen är så i det enskilda fallet. Läkare oroar sig lite för lite för de negativa konsekvenserna för en patient som på felaktig grund avfärdas som psykosomatisk. Förmodligen är majoriteten av alla psykosomatiska diagnoser felaktiga. Så vad sjutton är de bra för?

Citera
2022-01-29, 01:17
Medlem
harryguccis avatar
https://www.youtube.com/watch?v=YDxkloJ-4kE&ab_channel=Dr.JohnCampbell

Jag har ett stort antal foliehattar som jag gladeligen skänker till alla som börjar bli redo att konvertera.
Citera
2022-01-29, 01:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngLittle
Om vi leker med tanken att du har rätt i antagandet att Kineserna vet någonting om viruset som övriga världen inte känner till och som då får dem att ta till de drakoniska metoderna, vad tänker du att det skulle kunna vara?

Med tanke på den extremt stora forskning som lagts ner på Covid sedan pandemins start är det inte hyfsat märkligt att ingen inom forskarvärlden/läkarkåren i världens samtliga länder utöver Kina borde ha luskat ut det vid det här laget? Och likaså om det skulle vara någon påverkan av sjukdomen som uppstått i Kina som gör att de agerar som de gör, varför har inte vi i övriga världen upplevt det ännu? Eller vet vi även i vår del av världen, men allt är en enda stor mörkläggning?

Eller är det en del i din teori att eftersom viruset är konstruerat i ett labb i Wuhan så därmed har Kinserna ett helt annat informationsläge som vi inte lyckats uppbåda i övriga västvärlden på snart mer än 2 år?

Och om vi vidare leker med din sista fundering, att försöka uppnå flockimmunitet kan vara mänsklighetens största misstag. På vilket sätt, är det någonting som kommer hända utöver det som har hänt nu de senaste två åren, tänker du dig någon ännu värre mutation som är dödligare? För att då undvika det skräckscenariot som du befarar, Armagedon, vad är ditt förslag på lösning, ska hela världen sättas i lockdown på obestämd framtid, säg kanske 5-10 år, tills vi ser vad som händer?

Du har bra frågor, men jag har inte svaret på dem alla.
Vad Kinesernas informationsövertag är vet jag inte, men jag tror absolut det finns där. De vill uppenbarligen INTE ha samhällsspridning av viruset. Det tror jag vi kan vara överens om? Nästa fråga är varför och det faktum att de är villiga att ta till nästan vilka medel som helst för att nå målet. Då vet man antagligen något. Håll med om att symtomen och sjukdomen är märklig??? Vet ingen annan infektionssjukdom som har dessa förlopp och kan ge denna mix av symtom.
Citera
2022-01-29, 01:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Herregud

Vi är mitt i vintern och har inte tillstymmelse till pandemi. SÅ jävla farligt är fjantviruset

Det är mer sannolikt att du dör av en hjärtattack till följd av din ständiga oro än att du dör av fjantviruset.

Att fjantviruset ofta liknas vid influensa kan bero på att den STORA majoriteten PÅ SIN HÖJD får influensaliknande symptom. De flesta får inte ens i närheten av det. Så att det "inte finns ett likhetstecken" är 180 grader fel, vilket brukar vara fallet när det gäller dig. De flesta symptom du pratar om är sanslöst ovanliga. Återigen, det är betydligt mer sannolikt att du får dessa pga din kost eller pga av din psyksjuka oro än att du får dem av fjantviruset.

Att Kina stänger ner städer för ett fåtal fall och svetsar in folk i sina hem lite då och då beror på att de är maktfullkomliga tyranner. Det finns massor av länder som inte gjort det och fjantviruset har inte orsakat någon nämnvärd skada för det. Det är anmärkningsvärt hur fullständigt inkapabel du är att zooma ut och se hela bilden. Du är totalt fokuserad på skräck, skräck, skräck. Du tar de extremt sällsynta worst case-scenariorna, snöar in fullständigt på dessa och bestämmer dig sedan för att dessa är det normala, och ignorerar samtidigt den förkrossande majoriteten av data och bevis som utgör regeln.

Du är lite som en feminist som ser våldtäkter som mansnormen trots att det endast är en ytterst liten del av män som begår våldtäkter medan den förkrossande majoriteten inte gör det. Samma totala tunnelseende.

Viruset är inte särskilt farligt alls om du inte redan är en mycket svårt sjuk eller skör människa, väldigt gammal eller kraftigt överviktig. Detta vet vi nu efter TVÅ ÅR. Det är ett mycket förutsägbart virus, sluta låtsas som något annat. Herregud, endast 15 000 svenskar har dött MED viruset på hela två år. Och som sagt så gott som alla dessa mycket gamla och i uselt skick. I ett land som haft minimalt med restriktioner. Det säger allt om hur ofarligt det är.

Jag vet att du är gammal och säkerligen inte i något vidare skick efter decennier av kolhydratsbaserad kost, men inte ens för dig är viruset ens i närheten av så farligt och oberäkneligt som du försöker få det att framstå som.

Slappna av så lever du garanterat längre. Den här extrema oron du bär på är inte bara verkligetsfrånvänd, den är också mycket ohälsosam.

Du borde sluta titta så mycket på Lars Bern. Du om någon sitter på de mest konstiga konspirationsteorier. Kina har inget självändamål med att svetsa in folk i sina hem. Försök tänk lite och kom in i matchen.
Citera
2022-01-29, 04:31
Medlem
Jag hittade denna 4 dagar gammal video, väl sevärd. Videon bygger på en CDC-studie.

På slutat av videon säger John Campell: Natural immunity is the the way to go

Excellent natural immunity confirmed
[]
Natural immunity with or without vaccine provided robust protection against hospitalization in the age of delta
https://www.youtube.com/watch?v=25-iJKPA1CA
Citera
2022-01-29, 05:08
Medlem
NeoCov, en möjlig MERS-2 hittad i fladdermöss som kan binda till fladdermusens ACE2 receptor. Det verkar bara vara en mutation bort för att kunna binda till mänsklig ACE2 receptor. Om det skulle ske (eller har det redan skett av forskarna i labbet?) så skulle det kunna medföra snabb smittspridning och högre dödlighet?
https://youtu.be/nrNQbLYBzRw?t=276
Citera
2022-01-29, 05:24
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Trots att viruset numera har funnits i över 2 år upphör jag inte att förvånas över hur märkligt det beter sig. Tänker på symtomutvecklingen som många beskriver. Hur man kan bli lätt sjuk, sedan bättre, sedan svårare sjuk. Hur feber kan bölja fram och tillbaka. Hur det påverkar kognitiv förmåga. Sätter sig på alla möjliga vitala organ som hjärna, hjärta. Leder till blodproppar. Folk har blivit förlamade, fått proppar i ben, lungor m.m. Hur smak och luktsinnen förstörs. Hur folk tappat dessa sinnen under två års tid.

Hur detta jävla virus skulle komma att klassas som en "influensa" begriper jag faktiskt inte. Finns ju inte ett jävla likhetstecken. Jag tror mer och mer att detta virus inte är det minsta naturligt. Jag tror det är något genmanipulerat experimentellt virus som rymt från det där laboratoriet i Wuhan. Kineserna vet nog mycket mer om det här än vad de officiellt gett uttryck för. Det verkar jävligt angelägna om att skiten inte sprids inom det egna landets gränser. Stänger man ned miljonstäder för 20 bekräftade fall är man angelägen. Placerar man folk i husarrest är man väldigt målmedveten och angelägen. Jag tror inte det har med något jävla OS att göra utan något helt annat. Det visade man redan för 2 år sedan och det har bara fortsatt. Någon kanske tycker jag låter som en konspirationsdåre, men vill minnas att CIA antytt precis det jag skriver. Att låta den här skiten spridas vind för våg i hopp om att uppnå någon jävla flockimmunitet kan vara mänsklighetens största misstag.
Det är helt klart ett virus som vi behöver hålla koll på lite mer innan det kan börja klassas som en slags säsongsinfluensa, speciellt med tanke på hur skumt viruset beter sig och konstant muterar. Även om det har blivit mildare så är det otroligt smittsamt jämfört med en vanlig förkylning och influensa vilket gör att fler blir sjuka samtidigt och leder till fler sjukskrivningar. Det är ju inte alls bra att viruset blir mer smittsamt ju mer det muterar.
Citera
2022-01-29, 06:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Det är helt klart ett virus som vi behöver hålla koll på lite mer innan det kan börja klassas som en slags säsongsinfluensa, speciellt med tanke på hur skumt viruset beter sig och konstant muterar. Även om det har blivit mildare så är det otroligt smittsamt jämfört med en vanlig förkylning och influensa vilket gör att fler blir sjuka samtidigt och leder till fler sjukskrivningar. Det är ju inte alls bra att viruset blir mer smittsamt ju mer det muterar.

Nej, det är inte alls bra. Samtidigt verkar det inte finnas något större intresse av att få stopp på skiten. Jobba hemma hindrar säkert en hel del smittspridning, men sen då? Handtvätt hjälper inte så bra mot luftburen smitta. Total smitta inom skola. Synd att inte dagens vaccin skyddar något vidare mot Omikron.
Citera
2022-01-29, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, det är inte alls bra. Samtidigt verkar det inte finnas något större intresse av att få stopp på skiten. Jobba hemma hindrar säkert en hel del smittspridning, men sen då? Handtvätt hjälper inte så bra mot luftburen smitta. Total smitta inom skola. Synd att inte dagens vaccin skyddar något vidare mot Omikron.

Visst intresse för att stoppa covid finns fortfarande även om det nu för tiden bara gäller en handfull flashbackare.

När jag hängde i den här tråden skulle minsann nån dansk här utan bekymmer sitta i karantän tills covid var utrotat och förståelsen var total för honom. Det var bara den där massmördarn Tegnell som vägrade utrota viruset med STENHÅRD TESTNING, SMITTSPÅRNING OCH ISOLERING.

Cred till dig IMBILDEN som är den siste alarmisten.
Citera
2022-01-29, 07:03
Medlem
Enligt en artikel i The Telegraph startas nu en utredning på grund av "nudging" under pandemin, efter att en grupp psykologer gått ihop och ifrågasatt det etiskt korrekta i att "få människor att må dåligt i syfte att öka följsamheten". Inte en dag för tidigt om man säget så.

I Sverige har vi ju sluppit det värsta av detta tack vare Anders Tegnell. Det är bara med vaccinet man förlorade sig i den taktiken.
Government nudge unit ‘used grossly unethical tactics to scare public into Covid compliance’
MPs launch investigation after psychologists criticise totalitarian tactics of ‘deploying fear, shame and scapegoating’ during pandemic

The signatories said it was “highly questionable whether a civilised society should knowingly increase the emotional discomfort of its citizens as a means of gaining their compliance”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in