2022-01-24, 09:10
Bannlyst
Hur gamla är datorn du kan skall få flytta drivrutinen ifrån? Ibland kan man ta Windows 7 Drivrutiner och köra på Windows 10. Windows 10 vägra ibland installera drivrutiner för äldre skrivare.

Gå inte Windows 7 knepet, försök att lägga till skrivare manulett. Du måste dock veta vilken språk skrivaren stödjer om det är PCL3, PCL6 eller Postscript.

Då kan man köra med en generell drivrutin som stödjer dessa språk.
Citera
2022-01-24, 09:10
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capryllic
En uppdatering av systemet verkade göra susen. Tack!

Attr ha en backup av drivisar kan vara smidigt ibland - https://www.techspot.com/downloads/6179-double-driver.html. Då har man egen kontroll. Det går fort att t.ex ominstallera en när det behövs.

Trots att programmet är gammalt och ouppdaterat så fungerar det precis som det ska.
Citera
2022-01-24, 13:18
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Hur gamla är datorn du kan skall få flytta drivrutinen ifrån? Ibland kan man ta Windows 7 Drivrutiner och köra på Windows 10. Windows 10 vägra ibland installera drivrutiner för äldre skrivare.

Gå inte Windows 7 knepet, försök att lägga till skrivare manulett. Du måste dock veta vilken språk skrivaren stödjer om det är PCL3, PCL6 eller Postscript.

Då kan man köra med en generell drivrutin som stödjer dessa språk.

Man skall inte försöka krångla med gamla drivrutiner till HP-skrivare, HP har nämligen generiska drivrutiner som passar i stort sett alla gamla HP-skrivare. Dock laddas inte alla konfigurationsfiler till skrivare vid första installationsförsöket utan man måste oftast välja att ladda ner ytterligare drivrutiner och då letas rätt konfigurationsfiler upp men det kan ta en bra stund.
Citera
2022-01-28, 19:46
Medlem
ElimGaraks avatar
Kan ej aktivera Windows då drivrutiner till nätverkskortet ej går att installera

Jag har en dator med Windows 7 som jag enbart använder som speldator.

För någon vecka sedan kraschade hårddisken och jag fick installera en ny.

När jag sedan installerade Windows 7 så upptäckte jag att några drivrutiner försvunnit i installationen, bl.a drivrutinerna till mitt nätverkskort, ett Realtek PCI GbE Family Controller.

jag lyckades installera alla drivrutiner manuellt utom de till nätverkskortet. Det går inte att installera manuellt, jag får meddelanden om att det inte går att verifiera den digitala signaturen för drivrutinerna.

Jag laddade också ned ett diagnostiskt verktyg från Realtek för att lösa problemet men det lyckades inte.

Problemet är att jag inom 29 dagar måste "aktivera Windows". Gör jag inte det kan det bli problem.

Men hur ska jag kunna aktivera Windows utan Internetanslutning?
Citera
2022-01-28, 19:52
Medlem
hibernalhatts avatar
Varför använder du ett osupportat operativsystem???
Byt till Windows 10 eller 11 så får du inga problem med aktiveringen...
Citera
2022-01-28, 20:15
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hibernalhatt

Varför svarar du med ett ikke-svar ?
Citera
2022-01-28, 20:16
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElimGarak

När jag sedan installerade Windows 7 så upptäckte jag att några drivrutiner försvunnit i installationen, bl.a drivrutinerna till mitt nätverkskort, ett Realtek PCI GbE Family Controller.

jag lyckades installera alla drivrutiner manuellt utom de till nätverkskortet. Det går inte att installera manuellt, jag får meddelanden om att det inte går att verifiera den digitala signaturen för drivrutinerna.

Jag laddade också ned ett diagnostiskt verktyg från Realtek för att lösa problemet men det lyckades inte.

Problemet är att jag inom 29 dagar måste "aktivera Windows". Gör jag inte det kan det bli problem.

Snabb googling, något borde fungera i ditt tillfälle...:
https://www.google.com/search?rlz=1C1GCEA_enDK971DK971&sxsrf=APq-WBsW5ialaGvIfh9HH1aGA19jkRWKcw:1643397268627&q=Dis able+driver+signature+enforcement+Windows+7&sa=X&v ed=2ahUKEwj37K7zk9X1AhUxRfEDHbPjDM0Q1QJ6BAg2EAE&bi w=2560&bih=1289&dpr=1
Citera
2022-01-28, 20:23
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Gör enligt inlägg #4 eller använd valfritt uppdateringsprogram för drivisar.
Citera
2022-01-28, 20:26
Medlem
Byt till SSD disk, en 3-400:- kronors historia.
Skaffa en USB sticka.
Gör en Windows installations USB Sticka.
Boota upp på den, klicka i ”jag har ingen produktnyckel”
När W10 är installerat, välj ändra produktnyckel skriv in den Win 7 nyckeln som står på datorn, den funkar.
Citera
2022-01-28, 20:27
Medlem
Citat:

Du kan koppla din telefon till datorn och dela ut det mobila internet via usb och således få internet tillgång på datorn.
Citera
2022-01-29, 00:13
Medlem
Sutures avatar
Följ vad IFF skrev om att stänga av driver verification. De du laddat ner är troligen gamla och har inte den verifieringen. Har sett det ofta på äldre enheter vs Win10 (Jävla tomtar på jobbet som envisas använda scanners från -98 tex)

Det kommer dock inte garantera att drivrutinerna fungerar, så nästa "bra" steg är USB Tethering med en telefon som snubben precis ovan tipsade om.

Tredje alternativet är att helt enkelt ladda ner KMSpico och cracka Windows. Var försiktig här dock för finns massvis som har virus, så om du inte vet vad du gör så håll dig till de första två tipsen.

/Edit

Oroa dig inte för de 29 dagarna. Efter de är slut så stängs bara små funktioner av som tex bakgrundsbild och sådant. Du kan fortfarande spela och använda datorn. Beroende på vilken version du har, så 1-3 månader efter kommer den starta om random då och då, det är först då det blir irriterande nog att fixa skiten
Citera
2022-01-29, 07:18
Medlem
ElimGaraks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hibernalhatt

Anledningen till att jag har en Windows 7-dator är att jag kan spela vissa spel på den som inte går att spela på ditt älskade Windows 10 eller 11. För övrigt anser jag att Windows 7 var fasen så mycket bättre än Windows 8 och Windows 10.
Detta meddelande är skrivet på en Windows 10-dator som jag använder för online-ärenden.

Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Varför svarar du med ett ikke-svar ?
En fråga jag tyvärr också måste ställa mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Kompostnord
Byt till SSD disk, en 3-400:- kronors historia.
Skaffa en USB sticka.
Gör en Windows installations USB Sticka.
Boota upp på den, klicka i ”jag har ingen produktnyckel”
När W10 är installerat, välj ändra produktnyckel skriv in den Win 7 nyckeln som står på datorn, den funkar.

Jag är osäker på vad du menar. Varför ska jag installera Windows 10? Är det någon sorts extern hårddisk du menar att jag ska använda.

Citat:
Ursprungligen postat av Suture
Följ vad IFF skrev om att stänga av driver verification. De du laddat ner är troligen gamla och har inte den verifieringen. Har sett det ofta på äldre enheter vs Win10 (Jävla tomtar på jobbet som envisas använda scanners från -98 tex)

Det kommer dock inte garantera att drivrutinerna fungerar, så nästa "bra" steg är USB Tethering med en telefon som snubben precis ovan tipsade om.

Tredje alternativet är att helt enkelt ladda ner KMSpico och cracka Windows. Var försiktig här dock för finns massvis som har virus, så om du inte vet vad du gör så håll dig till de första två tipsen.

/Edit

Oroa dig inte för de 29 dagarna. Efter de är slut så stängs bara små funktioner av som tex bakgrundsbild och sådant. Du kan fortfarande spela och använda datorn. Beroende på vilken version du har, så 1-3 månader efter kommer den starta om random då och då, det är först då det blir irriterande nog att fixa skiten

Jag vill fixa detta problem permanent, inte ha en massa tjafs nu och i framtiden.

Jag är också tveksam till att ladda ned tvivelaktiga virusinfekterade program från tvivelaktiga virusinfekterade sidor och fixa till någon halvlösning som på sikt skadar datorn och skapar ännu mer problem.

Telefonlösningen ser lite krånglig ut men jag ska titta på den.

Kan det vara en idé att slita ut nätverkskortet, köpa ett nytt och installera det med installationsskivor och allt? Tyvärr har installationsskivan till mitt nuvarande nätverkskort försvunnit, letade som en dåre halva dagen igår efter den.
Senast redigerad av ElimGarak 2022-01-29 kl. 07:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in