Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-28, 20:55
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Det är väl känt att alla företag som återköper egna aktier bränner sina egna pengar och precis när de verkligen behövs så är det slut. Samtliga företag som gör återköp sjunker kraftigt när återköpen slutar.

Berätta hur det kan vara en bra AFFÄRside att köpa sig själv? Det är fullständig idioti och en ren manipulation som haussas av lättlurade aktieägare. Men visst, om samtliga Iphone varit identiska sedan X så måste bubbelbörsen hitta på något annat att glädja sig åt. Jag säger bara Nokia.

Det är inte alls "väl känt". Bolag som återköper aktier har tvärtom visat sig avkasta mer än de som utdelar. Det finns gott om studier på området.

Du verkar inte fatta avsikten med återköpen. De återköpta aktierna makuleras och varje kvarvarande aktie blir mer värd då den ger ägande till större del av bolaget.
Citera
2022-01-28, 20:56
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Det är inte alls "väl känt". Bolag som återköper aktier har tvärtom visat sig avkasta mer än de som utdelar. Det finns gott om studier på området.

Du verkar inte fatta avsikten med återköpen. De återköpta aktierna makuleras och varje kvarvarande aktie blir mer värd då den ger ägande till större del av bolaget.
Länka.

Jag fattar återköpen. De går ut på att ta vinster som genererats av iphone och ge till aktieägarna eftersom man inte tror man kan göra en ny iphone. En ren kursmanipulation i brist på affärside. I just apples fall betalar de sin högsta kurs någonsin och de bränner därför pengarna dubbelt så fort som t.ex 2019 när kursen var hälften. För alla pengar de lägger ut så får de hela 0.8% i avkastning. Verkligen lönsamt upplägg: minskad kassa och minskad lönsamhet, samtidigt.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-01-28 kl. 21:01.
Citera
2022-01-28, 21:01
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Det är väl känt att alla företag som återköper egna aktier bränner sin kassa på ingenting och precis när den verkligen hade behövts så är kassan slut. Samtliga företag som gör återköp sjunker kraftigt när återköpen slutar.
Återköp och utdelning är helt likvärdigt ur både företagets och aktieägarnas perspektiv, bortsett från att utdelning aktiverar skatteeffekter.

Alla företag som går dåligt slutar med återköp och utdelningar. Då går även kursen ner. Totalavkastningen hänger alltid på vinsten över tid.
Citera
2022-01-28, 21:03
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Länka.

Jag fattar återköpen. De går ut på att ta vinster som genererats av iphone och ge till aktieägarna eftersom man inte tror man kan göra en ny iphone. En ren kursmanipulation helt utan affärside. I just apples fall betalar de sin högsta kurs någonsin och de bränner därför pengarna dubbelt så fort som t.ex 2019 när kursen var hälften. För alla pengar de lägger ut så får de hela 0.8% i avkastning. Verkligen lönsamt för apple.

Jag tänker inte länka shit. Du får gör din grundresearch själv.

Apple gör allt på en gång. Investeringar som man har 50 % avkastning på btw. Utdelning och återköp.

Apple 2019 hade typ halva EPS. EPS är vinst per aktie.
Citera
2022-01-28, 21:06
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Återköp och utdelning är helt likvärdigt ur både företagets och aktieägarnas perspektiv, bortsett från att utdelning aktiverar skatteeffekter.

Alla företag som går dåligt slutar med återköp och utdelningar. Då går även kursen ner. Totalavkastningen hänger alltid på vinsten över tid.
De är inte likvärdiga eftersom effekten som återköp är dold och inte går att förutspå eller veta. Medans det är lätt att veta om de delar ut 50% eller 70% av sin årsvinst.

Men OM de varit likvärdiga så är det ju meningslöst att köpa aktier. Det får ju samma effekt, om de är likvärdiga.

Vinstskatten på aktievinster är samma som skatten på utdelningar så skatteeffekterna är identiska för aktieägaren. Förutsatt att du säljer någon gång. Men visst kan jag se en underförstådd mening här, apple vill inte att du säljer dina appleaktier. Det gör du nog inte så länge de går upp.
Citera
2022-01-28, 21:07
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Länka.

Jag fattar återköpen. De går ut på att ta vinster som genererats av iphone och ge till aktieägarna eftersom man inte tror man kan göra en ny iphone. En ren kursmanipulation i brist på affärside. I just apples fall betalar de sin högsta kurs någonsin och de bränner därför pengarna dubbelt så fort som t.ex 2019 när kursen var hälften. För alla pengar de lägger ut så får de hela 0.8% i avkastning. Verkligen lönsamt för apple.

Du kan använda samma argumentation mot utdelning i sådana fall. Återköp borde väl vara samma sak som en utdelning i aktier istället för valuta, om jag inte tänkt fel.
Citera
2022-01-28, 21:07
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Jag tänker inte länka shit. Du får gör din grundresearch själv.

Apple gör allt på en gång. Investeringar som man har 50 % avkastning på btw. Utdelning och återköp.

Apple 2019 hade typ halva EPS. EPS är vinst per aktie.
Berätta hur apple har en 50% avkastning på en apple-aktie som de köpt.
Citera
2022-01-28, 21:08
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Du kan använda samma argumentation mot utdelning i sådana fall. Återköp borde väl vara samma sak som en utdelning i aktier istället för valuta, om jag inte tänkt fel.
Nej, utdelningen är själva syftet med att äga aktier. Aktieåterköp är påhittat ganska nyligen och en manipulation av aktiemarknaden, en godisbit utslängd till aktieägare när företaget inte har något annat att ge dem.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-01-28 kl. 21:11.
Citera
2022-01-28, 21:11
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkhitler
Det är skräp. Du ska sluta knarka och vara yr i skallen genast. Sluta sprida din aids till andra.

GME-squeezen hände för snart ett år sen och ni ältar hopplösa pumpedumpar gödslade med termer ni inte ens begriper som om det vore 2021 ? Sen till festen ofta ? Bara ge upp.

Vänta tills du hör om de-spaccarna otello, värsta nya greeejen!

An idiot and his money are easily departed.
Uppenbarligen är det inte skräp, en bra balansräkning i en växande bransch, en extremt liten float i kombination med en extremt hög short-procent, lägg till det faktum att det inte finns aktier tillgängliga för utlåning så har du ett perfekt recept på en squeeze. Du vet att termen short-squeeze inte uppfanns i samband med förra årets GME-squeeze? 🤡

Hade du köpt när jag skrev så hade du redan varit 7% rikare.
Citera
2022-01-28, 21:13
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
De är inte likvärdiga eftersom effekten som återköp är dold och inte går att förutspå eller veta. Medans det är lätt att veta om de delar ut 50% eller 70% av sin årsvinst.

Men OM de varit likvärdiga så är det ju meningslöst att köpa aktier. Det får ju samma effekt, om de är likvärdiga.

Vinstskatten på aktievinster är samma som skatten på utdelningar så skatteeffekterna är identiska för aktieägaren. Förutsatt att du säljer någon gång. Men visst kan jag se en underförstådd mening här, apple vill inte att du säljer dina appleaktier. Det gör du nog inte så länge de går upp.
Som sagt, du är obildbar. Andra kan lyssna på Warren Buffet i detta klippet: https://www.youtube.com/watch?v=FEKxEeOVK9U
Citera
2022-01-28, 21:14
Medlem
Början på någonting BRA.
Citera
2022-01-28, 21:19
Medlem
watangSkilleSbeeSs avatar
kraschen kommer påbörjas NYSE after hours idag, fredag, 22:00 svensk tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in