2022-01-28, 16:27
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det här inlägget säger mer om dig än PCR-testerna. Har du influensa (exempelvis AH1N1) så visar det inte positivt på ett PCR för sars-cov2. Hur kan man vara så faktaresistent?

Det kan det visst göra. Det kan plocka upp andra typer av förkylningsvirus du har i kroppen, det kan plocka upp döda viruspartiklar etc etc. Ett PCR-test säger absolut ingenting om huruvida du är smittad, smittbärare eller sjuk. Du kan lika gärna singla slant om du vill ha reda på det.

Sen förstår jag att DU tror att PCR-testerna är "gold standard" () eftersom företagen som säljer dem hävdar att de är det, men det har inget med verkligheten att göra.
Citera
2022-01-28, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu var det ju inte riktigt vilka studier man ska skita i som diskuterades, men givetvis bör man använda så mycket tillgänglig forskning på området som möjligt.

Ok. Då kan vi konstatera att långtidscovid=luktbortfall. Därtill finns postviralt syndrom som inte är ovanligt vid virusinfektioner, lite trött och hostig några veckor. Hypokondriker kan suga längre på karamellen. Luktbortfall återställs i allmänhet. Inte mycket att oroa sig för med andra ord.
Citera
2022-01-28, 16:28
Medlem
Citat:
Jo, absolut finns det psykosomatiska sjukdomar både när det gäller covid och annat.

Man bör absolut försöka skilja på riktig långtidscovid och psykosomatisk långtidskovid, men det är svårt.
Psykosomatiska sjukdomar kan vara väldigt "äkta" och kan även ge riktiga symtom.

Ja, elallergi är riktiga symtom. Men beror inte på el.
Citera
2022-01-28, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Om gränsen är två månader är det ju en skillnad.

Ja, om man greppar halmstrån.
Påverkar inte helhet att väldigt milda diffusa symptom klumpas Iin som postcovid.
Citera
2022-01-28, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Att folk skulle dö av omikron har du inga som helst belägg för.

Och gör man det får man vara i sanslöst dåligt skick först, med tanke på hur milt det är. Och då kan man inte sägas dö AV det heller.

Många länder har nu börjat inse vilken harmlös tramsförkylning detta är och har därför avvecklat restriktionerna.

En hel del folk dör nog av omikron också som det verkar. Jag gjorde precis en sammanställning av tre olika datum med den gemensamma nämnaren att antingen fallen delta eller alfa låg kring 30000 fall/14 dagar. Jag trodde som dig att ingen dör av omikron och räknade därför bort den gruppen i förväntan att kunna jämföra dödligheten.
Siffrorna plockade från ourworldindata.org

Jag tycker nog siffrorna är lite häpnadsväckande.

24 januari 2022 74.3% VACCINERADE
92.16% omikron
7.84% delta
367355 fall/14 dagar
=> 28800,63 deltafall/14 dagar
297 döda/14 dygn

13 december 2021, 71.8% VACCINERADE
5.5% omikron
94.5 % delta
30369 fall/14 dagars
=> 28698.7 deltafall/14 dygn
46 döda/14 dygn

4 november 2020 = INGEN VACCINERAD
100% alfa ?
0% omikron
0% delta
30375 fall/14 dagar
=> 30375 alfafall/14 dygn
68 döda/14 dygn
Citera
2022-01-28, 16:32
Medlem
Surtrutens avatar
taenok, har du något svar på detta?

Citat:
Nu blir jag nyfiken på vad det är du tror att jag har påstått om långtidscovid?
Berätta!

Med anledning av ditt inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det är vad jag fick ut och av att läsa på om detta förrut.
Det är du som har ansvaret att bevisa dina hysteriska påståenden.
Citera
2022-01-28, 16:34
Medlem
Citat:
Njae, jag vet inte jag
Du kan ju kolla vad du skrivit tidigare.

Edit
Jag kan hjälpa dig lite på traven.
Tycker du att ditt senaste påstående stämmer med det du skrivit tidigare?

Ja, ett par veckor kan vara 2 månader.
1 månad eller 2 är ingen större skillnad.
Kontentan är att långtidscovid innehåller lindriga och kortvariga problem.
Citera
2022-01-28, 16:36
Medlem
Citat:
taenok, har du något svar på detta?

Med anledning av ditt inlägg.

Läs svar på tråd istället.
Citera
2022-01-28, 16:38
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Med tanke på att smittspridningen nu är så hög att man från myndighetshåll pratar om att det är fullt möjligt att en halv miljon smittas per vecka, så är det inte förvånande att mängden smittade ökar även bland de som dör.

Tidigare under pandemin har det känts rimligt att i stor utsträckning korrelera konstaterad Covid-19-smitta med efterföljande dödsfall, men nu är det nog rimligt att anta att det förhållandet förändrats. Kort sagt så kommer vi få fler dödsfall i statistiken där Covid-19 i själva verket inte var dödsorsaken.

Med det sagt så innebär ju också såpass höga smittal som det är frågan om också att fler faktiskt kommer att dö i Covid.

Ja, med ökad smittspridning och minskad dödlighet, så kan man förvänta sig fler fall där viruset bara råkar vara närvarande när personerna avlider av orelaterade orsaker.

Citat:
Och? Vi har tresiffriga dödstal varje dag. I snitt dör 250 människor om dagen i Sverige, och högre andel på vintern givetvis. Att 77 av de som dog igår har "testat positivt" för "covid-19", något som ca 50% testar positivt för just nu, betyder absolut ingenting.

Ska bli skönt att se restriktionerna lyftas om två veckor
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Öhhh? Vadå? Menar du att halva befolkningen är infekterade av viruset just nu?
Citat:
Det är iofs rätt troligt, om inte mer, men det jag menade är att cirka 50% av testerna ger positivt utslag.

Vi leker med tanken att alla dödsfall var "med och inte av" Covid. Viruset bara råkade vara närvarande när personerna dog av orelaterade orsaker. Borde det inte innebära att ungeför lika stor andel av dödsoffren bär på viruset, som befolkningen i allmänhet?

För att få en uppfattning om hur vanlig infektionen är i hela befolkningen, så kan man inte titta på hur stor del av proverna som visar positivt. Man kan tänka sig att dom personer som går och testar sig, är just dom personer som misstänker att dom kan vara sjuka. Alltså kan man förvänta sig att en större andel av proverna visar positivt, jämfört med ifall man skulle ha testat slumpvis utvalda personer ur hela befolkningen.
Citera
2022-01-28, 16:38
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ja, elallergi är riktiga symtom. Men beror inte på el.
Elallergi är ju något annat än covid, men absolut intressant när man talar om psykosomatiska sjukdomar.

Jag tror inte på elallergi, men jag har själv sett min mor bli rödflammig i ansiktet när vi hade köpt en ny tv åt henne. TV lämnades tillbaks och den gamla togs fram, ingen mera rödflammighet.

Däremot kvarstod symtomen när man tände lysrörsarmaturen i köket, men det gick över efter en tid.

Mycket märkligt!
Mamma ville ha en ny tv som hon själv var med och valde.
Citera
2022-01-28, 16:41
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ja, ett par veckor kan vara 2 månader.
1 månad eller 2 är ingen större skillnad.
Kontentan är att långtidscovid innehåller lindriga och kortvariga problem.
Nej, nu har du nog inte läst och förstått vad långtidscovid är.
Som sagt, leta upp information om långtidscovid och läs själv så att du förstår.
Citera
2022-01-28, 16:44
Medlem
Citat:
Nej, nu har du nog inte läst och förstått vad långtidscovid är.
Som sagt, leta upp information om långtidscovid och läs själv så att du förstår.

Nej, du begriper uppenbarligen ingenting.
För det första är långtidscovid inte en sak utan en hel samling olika saker.
Och bland dessa klassificerar man sig om jag använder din egen definition från tråden om man är lite trött i 2 månader efter att kanske haft covid-19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in