2022-01-28, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu var det ju inte riktigt vilka studier man ska skita i som diskuterades, men givetvis bör man använda så mycket tillgänglig forskning på området som möjligt.

Studien visar med all tydlighet att det finns en massa "långtidssymtom" som uppkommit under pandemin men som inte har att göra med covid. Finns mönster historiskt sett med andra åkommor.
Citera
2022-01-28, 16:00
Medlem
Citat:
Nu blir jag nyfiken på vad det är du tror att jag har påstått om långtidscovid?
Berätta!

Trolltruten?
Diskussion handlar om vad som ingår i långtidscovid.
Så visa på fakta som säger att diffus trötthet i någon månad efter ej räknas in i dina extremt höga procenttal.
Citera
2022-01-28, 16:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinderPlus
Jag litar inte på statistiken vad gäller fall/dag. Jag litar helt enkelt inte på PCR testerna och att de visar exakt. Man kan ha influensa och på pcr test visar det covid-19 positiv. Man kan ha influensa och på och test visar det covid. Alltså med andra ord, ej pålitliga. Jag skiter fullständigt i vad folk säger, jag uppfattar dem som högst opålitliga.

Det här inlägget säger mer om dig än PCR-testerna. Har du influensa (exempelvis AH1N1) så visar det inte positivt på ett PCR för sars-cov2. Hur kan man vara så faktaresistent?
Citera
2022-01-28, 16:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tack för sammanställningen!

Ökningen per vecka har alltså inte varit jättestor jämfört med närmast föregående veckor. Men jämfört med senare delen av december så är ökningen stor.

Jo, men smittspridningen av Omikron är ju enorm. Räknar du döda per 1000 smittade av av Covid-19 så är det inte så farligt. Speciellt som många äldre dör i, och även med, Covid-19, som ändå skulle ha dött under året av andra orsaker.

Visst, utan den extremt höga smittspridningen av Omikron så dör fler, nu. Men om maximalt två månader så kommer smittspridningen att vara låg, beroende på att så många blivit immuna genom de har fått Omikron/har fått tre vaccindoser. Dödligheten under 2022 kommer, i likhet med 2021 att ligga inom normalspannet.
Citera
2022-01-28, 16:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Trolltruten?
Så visa på fakta som säger att diffus trötthet i någon månad efter ej räknas in i dina extremt höga procenttal.
Nej, jag deltar inte i någon diskussion om vad som ingår i långtidscovid. Det måste du ha missförstått.

Du hr föreslagit lite olika saker som inte alls stämmer med gängse definition av långtidscovid och jag tycker verkligen att du sak leta upp svaret själv så att du får allt korrekt från början.

Ungefär så här är det, men sök själv!
  • Man ska ha haft bekräftad eller trolig covidinfektion.
  • Man ska ha symtom i minst två månader och dessa symtom ska inte kunna förklaras med någon annan medicinsk diagnos .
  • Symtomen ska påverka vardags livet
Citera
2022-01-28, 16:19
Medlem
Citat:
Nej, jag deltar inte i någon diskussion om vad som ingår i långtidscovid. Det måste du ha missförstått.

Du hr föreslagit lite olika saker som inte alls stämmer med gängse definition av långtidscovid och jag tycker verkligen att du sak leta upp svaret själv så att du får allt korrekt från början.

Ungefär så här är det, men sök själv!
  • Man ska ha haft bekräftad eller trolig covidinfektion.
  • Man ska ha symtom i minst två månader och dessa symtom ska inte kunna förklaras med någon annan medicinsk diagnos .
  • Symtomen ska påverka vardags livet

Så, diffus trötthet i 2 månader då.
Är väl det jag sagt hela tiden?
Citera
2022-01-28, 16:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Studien visar med all tydlighet att det finns en massa "långtidssymtom" som uppkommit under pandemin men som inte har att göra med covid. Finns mönster historiskt sett med andra åkommor.
Jo, absolut finns det psykosomatiska sjukdomar både när det gäller covid och annat.

Man bör absolut försöka skilja på riktig långtidscovid och psykosomatisk långtidskovid, men det är svårt.
Psykosomatiska sjukdomar kan vara väldigt "äkta" och kan även ge riktiga symtom.
Citera
2022-01-28, 16:23
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Njae, jag vet inte jag
Du kan ju kolla vad du skrivit tidigare.

Edit
Jag kan hjälpa dig lite på traven.
Tycker du att ditt senaste påstående stämmer med det du skrivit tidigare?

Citat:
Att känna sig trött ett par veckor efter covid-19 räknas väl in som postcovid?

Citat:
Matt i kroppen 1 månad efter?

Citat:
Trolltruten?
Senast redigerad av Surtruten 2022-01-28 kl. 16:29.
Citera
2022-01-28, 16:23
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det här inlägget säger mer om dig än PCR-testerna. Har du influensa (exempelvis AH1N1) så visar det inte positivt på ett PCR för sars-cov2. Hur kan man vara så faktaresistent?
Antar att man kan vara sjuk i influensa samtidigt som man är smittad med sars-cov-2 utan att vara sjuk i Covid. Man kan ju ha fler än ett virus i kroppen.
Citera
2022-01-28, 16:24
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Kan du inte bara hålla dig till det du har skrivit?
Citat:
Matt i kroppen 1 månad efter?
Citera
2022-01-28, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Kan du inte bara hålla dig till det du har skrivit?

Ja, oj vilken skillnad det blev..
Citera
2022-01-28, 16:26
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ja, oj vilken skillnad det blev..
Om gränsen är två månader är det ju en skillnad.

Sedan tror jag inte matt räknas heller. Det bör nog finnas ett mycket också.
Senast redigerad av virvelbagg 2022-01-28 kl. 16:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in