2022-01-28, 09:51
Medlem
Insanewifeys avatar
Paret sökte till akuten med anledning av att barnet ej kunde äta. Där upptäcktes det bl.a. skador på lungorna.
Citera
2022-01-28, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insanewifey
Paret sökte till akuten med anledning av att barnet ej kunde äta. Där upptäcktes det bl.a. skador på lungorna.

Va? Låter knepigt.
Skador på lungorna på vilket sätt? Lunginflammation?
Borde inte klassas som synnerligen grov misshandel. Om det inte handlar om söndriga revben som skadat lungorna
Citera
2022-01-28, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Va? Låter knepigt.
Skador på lungorna på vilket sätt? Lunginflammation?
Borde inte klassas som synnerligen grov misshandel. Om det inte handlar om söndriga revben som skadat lungorna

Okej undra hur länge barnet inte kunnat äta då.::: knepigt de sökte mitt i natten känns som barnet inte kunnat äta ett tag då typ?
Citera
2022-01-28, 10:38
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
Okej undra hur länge barnet inte kunnat äta då.::: knepigt de sökte mitt i natten känns som barnet inte kunnat äta ett tag då typ?
Jag undrar om det blivit en trådsanning att de sökte vård mitt i natten. Har för mig att jag läste att 04-tiden var när polisförhören hölls vilket borde ha inneburit att de kom till sjukhuset x antal timmar innan.

Någon som kan rätta mig eller bekräfta?
Citera
2022-01-28, 10:42
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Jag undrar om det blivit en trådsanning att de sökte vård mitt i natten. Har för mig att jag läste att 04-tiden var när polisförhören hölls vilket borde ha inneburit att de kom till sjukhuset x antal timmar innan.

Jag kan bekräfta att mannen förhördes vid 4-tiden på morgonen och anhölls därefter.
Citera
2022-01-28, 10:52
Medlem
Citat:

Hade för mig de stod inkom på natten
Citera
2022-01-28, 11:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Insanewifey

Varifrån kommer den uppgiften?
Citera
2022-01-28, 11:40
Medlem
Försök till kort summering…

Två unga föräldrar misstänkta för synnerligen grov misshandel mot sitt eget spädbarn

Spädbarn ca 6veckor (födsel 10 dec 2021), av tråden så är det möjligen en pojke

Tidpunkt för misstänkt gärning har av åklagare satts till perioden f o m födsel till dess vården slog larm – möjligen någon gång mellan fredag 21:a – Lördag 22:a januari.

Det misstänkta brottet har ägt rum i Kalmar Kommun.

De två unga föräldrarna bor i stadsdelen Funkabo.

De två unga föräldrarna blev föremål för polisförhör tidigt lördag morgon (04:00-tiden). Därefter direkt anhållna.

Åklagare har, i media, beskrivit det som synnerligen ”hänsynslöst”, och begärde de två MGM häktade, med restriktioner. Häktningsframställan under tisdag 25:e januari.

Tråden gör just nu gällande att den unga mamman är frisläppt, men det finns inget i media (lokaltidningen torde hålla koll på detta då det är veckans mest lästa nyhet) som styrker det.

Den unga pappan har en kortare karriär som elitfotbollsspelare, ett fåtal matcher i Allsvenskan representerandes Mjällby.

I tråden så framställs den unge pappan med att han kanske någon form av ”mindervärdighetskomplex”, möjligen någon NPF diagnos, samt att möjligen har vuxit upp med en ”hårdhänt” pappa. Likaså lite kommentarer baserat på utseende på diverse instagram-bilder, vilket känns smått onyanserat dock

Den unga mamman har en kort beskrivning som ”pundare”. Men det känns onyanserat i sak.

De unga föräldrarna har inte haft en speciellt lång relation, och de blev ganska så snabbt gravida.

De verkar båda vara av svenskt ursprung och har tydligt svenskklingande namn. Vilket är tämligen ointressant i sak.

Det spekuleras i vilka slags skador det lilla spädbarnet kan ha uppvisat; allt ifrån ledfrakturer, synliga yttre skador, och givetvis ”shaken baby syndrome” (skakvåld), möjlig vanvård utifrån undernäring, uttorkning. Men inget är kartlagt iaf inte i media. Mer än att det rör sig om allvarliga skador och bebisen befinner sig under vård.

Tråden gör gällande att det handlar om att det lilla spädbarnet inte kunde äta/tillgodogöra sig föda, och det kan finnas skador på lungorna. Inget som framkommit i media, än.

Klart är att eventuell gärning givetvis bör sättas i relation till att det handlar om ett litet spädbarn på 6-veckor, som är fullständigt skyddslöst, vilket kan förklara Åklagarens brottsrubricering.

I bakhuvudet bör man givetvis även ha med sig att skador på spädbarn och unga barn kan ha ”naturliga” orsaker, främst gällande ”skakvåld” och ”mikrofrakturer”…

Dvs, synnerligen grov misshandel behöver i sak inte handla om kraftigt yttre, mekaniskt, våld…

Tragiskt är det hursom…
Citera
2022-01-28, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Enligt dagboksbladet (daterat 28/1) har kvinnan överklagat häktningen (26/1). Ingenting tyder på att hon släppts alltså

Hon är inte släppt som du skriver hon har
överklagat det till HV. Med Mål nr: Ö 359-22
Beslut förväntas komma under dagen.

Dagboksblad:

https://docdro.id/wjgar6Y
Senast redigerad av Doiten 2022-01-28 kl. 11:45.
Citera
2022-01-28, 11:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Det finns gott om kontroller.

Under graviditeten går till bvc, pratar med läkare, sköterskor och socionomer. Man kanske tror att man bara är där för att få hjälp, men de utvärderar en ständigt och anmäler vid behov. Man träffar även socionomer på kommunkontoret som säkerligen bedömmer ens beteenden också.
Utöver allt detta så kommer de även hem till en för att "hjälpa till med barnsäkrandet av lägenheten". Men det är också en kontroll för att se att föräldrarna kan ta hand om ett barn.

Efter det är det en svår period i ens liv, ingen sömn, konstant stress, plötsligt kommer man själv och ens egna behov inte först längre, det är en underlig känsla att leva för någon annans behov. Man har aldrig kännt sig så otillräcklig i hela ens liv. Man träffar dock BVC varje vecka och de följer upp hur barnet mår och man får bra stöd, men än en gång så bedömmer de även föräldrarnas lämplighet. De kan kalla in extra personal som får prata med en och se hur det går.
Om något inte går bra eller om barnet far illa så sätts extra stöd in.

Detta par har klarat allt detta, de har ett hem som fungerar och ingen har reagerat på att barnet inte far illa. Antingen har ingen brytt sig och alla säkerhetsrutienr har falerat eller så har de helt enkelt varit bra på att fakea detta och ingen hade kunnat upptäcka hur hemska de är.... eller så var det hela bara ett hemskt misstag eller en olycka?
De kontroller du beskriver hör inte till vanligheten. Låter snarare som kontroller i ett utredningshem där vissa får prova-på, visa sina kunskaper i föräldraskap..
Citera
2022-01-28, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Hon är inte släppt som du skriver hon har
överklagat det till HV. Med Mål nr: Ö 359-22
Beslut förväntas komma under dagen.

Dagboksblad:

https://docdro.id/wjgar6Y

Märkligt hon överklagat men inte han
Citera
2022-01-28, 11:51
Medlem
Citat:

Från Häktningsframställan;

R*asmus
Förhör Kl 04:10
Anhållen KL 04:35

A*manda
Förhör KL 04:14
Anhållen KL 04:33

Senast redigerad av Doiten 2022-01-28 kl. 12:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in