2022-01-28, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Klart man får gå på andras tomter men det är kanske inte så lämpligt. Man får till och med tälta på någons gård om man inte stör eller befinner sig allt för nära

En gård är inte en tomt. Du får inte tälta på någons tomt.
Visst får du passera någons tomt om inget rimligt alternativ finns, men när det finns rimliga alternativ så får du inte beträda tomtgränsen.
Detta har behandlats förut många gånger där gränsen mellan vad som är allemansrätt och privat egendom varit oklar.

Visst får man gå fram till ägarens dörr och knacka på eller ringa på om man har ett ärende med ägaren. Men du får inte ta loss saker, även om dessa juridiskt tillhör dig, utan ägarens samtycke.
Inte ens statens tjänstemän får gå fram till ditt hus och plocka loss statlig egendom hur som helst, ägaren måste meddelas i förväg och ett officiellt beslut måste fattas.
Citera
2022-01-28, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarioArgento
Sector äger dekalerna, detsamma som Verisure etc. Enbart abbonenter har rätt till dekaler. /DA
Jag äger stekpannan du använder för att steka ägg. Därför får jag lagligen gå in i ditt hem och ta denna utan att först prata med dig.

Så är det bara, allt som inte är ditt i hemmet är någon annans egendom och därför har dom laglig rätt att forcera ditt hem även fast du inte är hemma.

... Hur känns detta argumentet för dig?
Citera
2022-01-28, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jovisst. Men skrev du inte alldeles nytt att vaktbolaget gjorde rätt?

Nej. Antingen blandar du ihop mig med någon eller så har du inte läst vad jag skrivit.
Citera
2022-01-28, 07:24
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
Så är det. Ett normalt företag skulle nog dra sig för att driva en civilrättsligt process på grund av negativ publicitet. Utgången hade onekligen varit intressant. Man kan också undra vad reaktionen hade blivit om fastighetsägaren själv monterat ner och slängt skyltarna och vaktbolaget krävt tillbaka dem. Tänker närmast på uppspikade skyltar i plåt.

Nej, man får inte beträda andras tomter.
BRB 4 kap. 6 § Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.
Man ska ha ett legitimt ärende till exempel fråga efter en person men om fastighetsägaren ber en lämna så är det bara att göra det.

Om gård betyder tomtmark är det helt uteslutet att tälta utan markägarens tillstånd. Om gård betyder näringsfastighet för jordbruk kan det vara tillåtet utom nära boningshuset eller på odlingar.

Om någon olovligen beträder annans tomt, och det ej faller inom allemansrätten, kan den göra sig skyldig till hemfridsbrott enligt*4 kap. 6 § brottsbalken.*Påföljden är böter.

Betydelsen av allemansrätten är att vi får gå nästan överallt i naturen och på annans mark så länge vi inte stör eller förstör. Undantag finns dock, och ett av de undantagen är hemfridszonen. Hemfridszonen är området närmast bostads- och fritidshus och där har den boende rätt att få vara ostörd och ha som sitt privata område.

Sånt här har diskuterats länge och det är en tolkningsfråga och inte så enkelt eftersom de är kopplat till ägarens upplevelse om den störs eller ej.
Citera
2022-01-28, 07:30
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
På mina hyresfastigheter har jag genom åren haft olika vaktbolag som jag haft avtal med. Jag har aldrig varit med om att ett vaktbolag skickat folk till mina "dörrar" (lapparna sitter på dörrarna) för att ta bort klistermärkena. När avtal byts, så klistras det nya lappar på de gamla. Som därmed döljs.
Men har aldrig haft något (vad jag vet och känner till) något vaktbolag som tagit bort de gamla dekalerna. Jämför med det gamla skattemärket på registreringsskylten, man satte bara dit ett nytt ovanpå det gamla, inte fan tog man sig tid och arbete för att ta bort det gamla märket?

Inte tror jag heller att vaktbolag skulle skicka avlönad personal för att ta bort "deras märken". Låter påhittat.

Kan tänka mig att Sector alarm, som är långt efter i utvecklingen faktiskt gjort det. Det står i avtalet. Samma med Verisure, men de skickar bara ut brev.

Hyresfastighet? Jag vet inte hur de kommersiella avtalen ser ut
Citera
2022-01-28, 07:30
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Jag äger stekpannan du använder för att steka ägg. Därför får jag lagligen gå in i ditt hem och ta denna utan att först prata med dig.

Så är det bara, allt som inte är ditt i hemmet är någon annans egendom och därför har dom laglig rätt att forcera ditt hem även fast du inte är hemma.

... Hur känns detta argumentet för dig?

Löjlig jämförelse
Citera
2022-01-28, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacey
Hej!

Vi har köpt ett hus, förra ägaren hade sector alarm. Vi var inte intresserade av att ha detta larmsystem. Via min kameraövervakning såg jag att sector alarm hade varit hemma hos oss, ringt på, när ingen svarade tog de bort decaler från fönster och dörrar på framsidan av huset. Utan vårt tillstånd. Vi har alltså aldrig haft något avtal med detta bolag.

Är detta lagligt?

Njae, du verkar ha fått lite varierande svar också.

Vad gäller rätten att få tillbaks dekalerna så är det nog rätt givet att de har de. Frågan är väl i så fall hur de får göra för att få tillbaks dem. Även om de går efter boken så kommer det att sluta med att dekalerna avlägsnas med eller utan ditt tillstånd och frågan är lite hur mycket du får betala för den "tjänsten". Om de gått efter boken så hade enklast varit att du gett dem tillåtelse att hämta dem själv. Om du hade velat spela allan och trott att du skulle få behålla dem så skulle det bli till att ta ärendet en vända till kronofogden/domstol på din bekostnad, eventuellt så hade du även fått stå för kostnaden när kronofogden och eventuellt polis skulle stå och titta på när Sector Alarm pelar dekalerna på samma sätt de redan gjort.

Vad gäller svaret att gå in på din tomt så faller det väl lite under allemansrätten, men här kommer vi lite osökt in på vad för påföljder det blir på att göra så. Det kvittar ju rätt mycket om lagen säger att man inte får göra si och så eller måste göra si och så om det inte finns någon påföljd (jmfr t.ex. att gå mot röd gubbe vilket är olagligt, men normalt händer nada om du så gör det mitt framför masor av poliser). Vad gäller brottsansvar så utgår inget för att bara gå in på din tomt. Lite mer tveksamt vad gäller att pela bort skyltarna, men troligen är brottet isf så ringa att påföljd bortfaller (dessutom är det ju inte säkert att man vet vem som är gärningsman isf, och nej Sector Alarm är inte gärningsman). Vad gäller skadeståndsansvar: återigen att bara gå in på din tomt medför inget sånt per automatik och heller inte att plocka bort dekalerna (per automatik).

Slutligen vad gäller dekalerna så har Sector Alarm nu lagt vantarna på så dem kommer du oavsett inte att få tillbaka aldeles oavsett vad. Det var ju deras till att börja med och inget som du hade rätt till.
Citera
2022-01-28, 08:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu
Äger man något, som är i besittning av någon annan, och man vill ha tillbaka det av denne så får man INTE gå hem till personen och hämta saken mot dennes vilja. Vare sig det gäller dekaler på fönsterrutor eller kvarglömd verktygslåda inne i huset.

Man ska begära ,av personen som besitter saken, att man vill ha tillbaka saken. Vägrar personen som besitter saken får ägaren gå den rättsliga vägen, med t.ex handräckning KFM, domstol....

Kan ta ett exempel:
Din cykel blir stulen av en kille i city. Du upptäcker din cykel utanför en villa 5 km bort 3 dagar senare. Du har då ingen laglig rätt att ta tillbaka din cykel. Lagen säger att ett återtagande måste ske inom 24 timmar, annars gör man sig skyldig till brottet självtäkt. Efter 24 timmar får du inte ta tillbaka cykeln! Du måste underrätta den som är i besittning av den, och om denna vägrar får du gå den rättsliga vägen.

Dekalerna är Sector Alarms egendom. Vill de ha tillbaka dem är lagen dock solklar; underrätta den som har dem i besittning. Vägrar personen --> gå den rättsliga vägen. Sector Alarm begår en brottsling handling genom att själva avlägsna dekalerna på det sätt som trådskaparen skriver.

Du har fel.

Om din egendom blir "stulen" men återfinns där du lämnade den får du ta tillbaka den.

Ex du lämnar din cykel vid en busstation. Hassan stjäl cykeln, cyklar runt och lämnar den sen där du hade lämnat den, då måste du nu inte ringa polisen för att ta tillbaka den.

(Skulle cykeln återfinnas i ett garage i Rinkeby är ditt exempel dock korrekt)

Larmbolagen har skrivit ned alla kunder och var deras egendom lämnats, de får nu ta tillbaka den om egendomen är där den lämnats.
Citera
2022-01-28, 08:38
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsallalie
Väldigt ambitiöst av Sector att åka och ta ner dessa, händer ytterst sällan, såvida inte de var på besök för att sälja in eller liknande och då "tog tillfället i akt" att avlägsna dessa.

Det står på de flesta skyltarna att det är bolagets egendom. Garanterat står det även något om detta i avtalet, som du förvisso inte vet något om.

Brukar själv ta ner skyltar, för min del handlar det dock om företag, hålla på och skrapa ner märken från fönster på villor etc. känns jävligt överkurs när det gäller villalarm dock.

Det kostar inte Sector Alarm en krona eftersom deras säljare inte har någon grundlön. Ett riktigt svinigt företag i en redan tveksam bransch.
Citera
2022-01-28, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Du har fel.

Om din egendom blir "stulen" men återfinns där du lämnade den får du ta tillbaka den.

Ex du lämnar din cykel vid en busstation. Hassan stjäl cykeln, cyklar runt och lämnar den sen där du hade lämnat den, då måste du nu inte ringa polisen för att ta tillbaka den.

Larmbolagen har skrivit ned alla kunder och var deras egendom lämnats, de får nu ta tillbaka den om egendomen är där den lämnats.

Nej, du har fel. Platsen är inte det avgörande. Den som fått besittningen rubbad får återställa denne när det sker i anslutning till besittningsrubbningen. Tiden är det avgörande.

Dekalerna är uthyrda. För att Sector ska kunna ta tillbaka dem ska återtagandet ske i direkt anslutning till besittningsrubbningen. Och den skedde för länge sedan.

Samma sak som om Sector Alarm skulle hyrt ut en cykel till dig, som alltid fått stå vid ditt hus. Om SA nu vill ha tillbaka cykeln och du vägrar - ja då får SA enligt lag EJ ta tillbaka den utan måste gå den juridiska vägen. Oavsett om cykeln står exakt på samma plats vid ditt hus där de lämnade den till dig när de hyrde ut den till dig.
Senast redigerad av Sejfu 2022-01-28 kl. 09:42.
Citera
2022-01-28, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Du har fel.

Nja, inte riktigt korrekt.

Det som är relevant vid ditt exempel är om det är fråga om stöld eller egenmäktigt förfarande. För att stöld ska aktualiseras krävs att den som tillgripit egendomen har för avsikt att tillägna sig den (s.k. tillägnelseuppsåt) och inte endast haft avsikten att bruka egendomen en period. Ditt exempel med cykeln är i stort korrekt, men om gärningsmannen i fråga har satt ett lås på cykeln eller på annat sett angett att den är inom gärningsmannens besittning får du inte på eget bevåg ta den. Det är således fler faktorer som spelar in än att egendomen är på samma plats.

I detta fall har besittningen av egendomen (dekalerna) övergått till den nya ägaren. Att bolaget har haft ett avtal med den gamle ägaren saknar i det avseendet betydelse. Vill de hämta dekalerna måste de antingen inhämta samtycke från nuvarande ägare eller driva det rättsligt.
Citera
2022-01-28, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu
Nej, du har fel. Platsen är inte det avgörande. Den som fått besittningen rubbad får återställa denne när det sker i anslutning till besittningsrubbningen. Tiden är det avgörande.

Dekalerna är uthyrda. För att Sector ska kunna ta tillbaka dem ska återtagandet ske i direkt anslutning till besittningsrubbningen. Och den skedde för länge sedan.

Samma sak som om Sector Alarm skulle hyrt ut en cykel till dig, som alltid fått stå vid ditt hus. Om SA nu vill ha tillbaka cykeln och du vägrar - ja då får SA enligt lag EJ ta tillbaka den utan måste gå den juridiska vägen. Oavsett om cykeln står exakt på samma plats vid ditt hus där de lämnade den till dig när de hyrde ut den till dig.

Sector har tagit kontakt med TS och frågat om hon är intresserad av deras tjänst och hon sade nej, men ville ändå uppenbarligen behålla dekalerna. Vad mer som sagt mellan TS och Sector kan bara TS svara på, men troligen borde de i det skedet ha informerat att hon ej får ha kvar dekalerna om hon inte betalar. De tog den enkla vägen med att själva ta ner dekalerna, precis som TS också ville ta den enkla vägen att säga att TS har fastigheten skyddad av dem utan att betala för det.
Som situationen är nu, så lär de ivarjefall aldrig komma dit och sätta upp dem igen utan att TS betalar och att driva det vidare är inte lönt, eftersom de inte vet vem hon är eller vad hon talar om eftersom hon inte är eller har varit deras kund, thats it.
Det enda är väl om det finns filmmaterial när de klafsar runt i rabatten, men å andra sidan vad ska man med extern bevakning till när man tydligen kan sköta det själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in