Citat:
Ursprungligen postat av
lacey
Hej!
Vi har köpt ett hus, förra ägaren hade sector alarm. Vi var inte intresserade av att ha detta larmsystem. Via min kameraövervakning såg jag att sector alarm hade varit hemma hos oss, ringt på, när ingen svarade tog de bort decaler från fönster och dörrar på framsidan av huset. Utan vårt tillstånd. Vi har alltså aldrig haft något avtal med detta bolag.
Är detta lagligt?
Njae, du verkar ha fått lite varierande svar också.
Vad gäller rätten att få tillbaks dekalerna så är det nog rätt givet att de har de. Frågan är väl i så fall hur de får göra för att få tillbaks dem. Även om de går efter boken så kommer det att sluta med att dekalerna avlägsnas med eller utan ditt tillstånd och frågan är lite hur mycket du får betala för den "tjänsten". Om de gått efter boken så hade enklast varit att du gett dem tillåtelse att hämta dem själv. Om du hade velat spela allan och trott att du skulle få behålla dem så skulle det bli till att ta ärendet en vända till kronofogden/domstol på din bekostnad, eventuellt så hade du även fått stå för kostnaden när kronofogden och eventuellt polis skulle stå och titta på när Sector Alarm pelar dekalerna på samma sätt de redan gjort.
Vad gäller svaret att gå in på din tomt så faller det väl lite under allemansrätten, men här kommer vi lite osökt in på vad för påföljder det blir på att göra så. Det kvittar ju rätt mycket om lagen säger att man inte får göra si och så eller måste göra si och så om det inte finns någon påföljd (jmfr t.ex. att gå mot röd gubbe vilket är olagligt, men normalt händer nada om du så gör det mitt framför masor av poliser). Vad gäller brottsansvar så utgår inget för att bara gå in på din tomt. Lite mer tveksamt vad gäller att pela bort skyltarna, men troligen är brottet isf så ringa att påföljd bortfaller (dessutom är det ju inte säkert att man vet vem som är gärningsman isf, och nej Sector Alarm är inte gärningsman). Vad gäller skadeståndsansvar: återigen att bara gå in på din tomt medför inget sånt per automatik och heller inte att plocka bort dekalerna (per automatik).
Slutligen vad gäller dekalerna så har Sector Alarm nu lagt vantarna på så dem kommer du oavsett inte att få tillbaka aldeles oavsett vad. Det var ju deras till att börja med och inget som du hade rätt till.