Citat:
Ursprungligen postat av
Kvastfeningen
Bra länk!
Det är inte det att jag försöker förneka att människor kan bli allvarligt sjuka utan att jag har känslan av att sjukvården är livrädda att komma med någon som helst information som kan få folk att slappna av för mycket.
Det är inte sjukvården som kommer med statistiken över slutenvården med covid, det är fohm. Så här skriver SVT om statistiken när de visar den i sin
Corona i intensiv vården och slutenvården.
Patienter i slutenvården med covid-19
– Hur många som vårdas i slutenvården, exklusive intensivvården, dag för dag
Siffrorna uppdateras en gång per dag när Folkhälsomyndigheten publicerar nytt underlag.
Det är ju sjukvården själva som har informerat att FoHMs statistiken för slutenvården nu är vilseledande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kvastfeningen
Ett exempel är som vi nu sett att ca hälften av dom inlagda på vårdadelning inte ligger där för utan med covid. Av dom drygt 20 000 som normalt nu är inlagda så är det självklart att 500-1500 är smittade just nu.
Det verkar faktiskt vara samma sak på IVA. Runt 10-15 % verkar under hela pandemin ha en annan huvuddiagnos eller? Något verkar ha hänt också nu 2022, eftersläpning eller bara en extremt stor samhällsspridning?
Jag förstår att för sjukvården är det samma jobb med isolering men om detta stämmer så skulle den ärliga rapporteringen vara ca 1000 för på vårdavdelning plus 1000 med och kanske 60 för och 40 med på IVA.
För vissa hypokondriker i tråden skulle den typen av information vara bra tror jag.
Jag kan inte förstå hur du kan mena att det verkar vara samma sak för IVA.
IVAs statistik ökar inte på samma sätt som slutenvården. Hade de rapporterat på samma sätt hade IVA också ökat i samma utsträckning som vi ser slutenvården gör. Se det inlägg som Beaver14 skrev till dig.
Det är uppenbart om du ser på min länk att det är annorlunda hur man rapporterar för IVA och att positivt test inte är hela biten. MIS-C får man kanske en månad efter covid infektionen. De barn som vårdas för MIS-C på IVA hamnar i statistiken för covid men de har inte covid vid tillfälle.
Edit, Du verkar ju helt ha missat att det alltid är den diagnosen som sattes vid första vårdtillfället som blir den som hamnar i statistiken. Får de ett covid utbrott på IVA. kommer många vårdas för covid men inte ha det som huvuddiagnos i statistiken.