2022-01-27, 22:59
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Anledningen att jag ville se kalkylen var att jag ville se hur många långtidscovidsfall du tog hänsyn till samt hur mycket de kostar för du påstår massa skit som en jävla barnunge fattar inte stämmer. Visa att du har gått i skolan och tänk innan du postar i inlägg riktade till mig.
Jag behöver inte bevisa för någon att jag gått i skolan. Du har ju inte visat någon kalkyl själv, bara jämfört priset för en injektion (utan arbetskostnad och övriga kringkostnader) med den ospecificerade påstådda kostnaden per långtidssjuk. Du har säkert gått i skolan du med, men det är tveksamt om du lärt dig något.
Senast redigerad av outoftheblue 2022-01-27 kl. 23:04.
Citera
2022-01-27, 23:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag behöver inte bevisa för någon att jag gått i skolan. Du har ju inte visat någon kalkyl själv, bara jämfört priset för en injektion (utan arbetskostnad och övriga kringkostnader) med den ospecificerade påstådda kostnaden per långtidssjuk.

Jag behöver inte visa kalkylen heller, alla som läser den här posten klarar av att göra en storleksuppskattning i huvudet. Hint: enligt svenska sjukvården är det minst 5% av alla coviddrabbade som behöver långtidsvård för postcovid. Finländarna räknar med 10%, Yale räknar med uppåt 30%.
Citera
2022-01-27, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Låter ganska otäckt att de vid testandet håller koll på vilka som inte har vaccinerats. Ska det inte vara individens privatsak? Man har ju rätt att tex. förbjuda vårdpersonalen ta del av ens sjukdomshistoria. Gäller inte lagarna längre?
I alla fall, så tror jag att de vaccinerade blir smittade lika ofta som ovaccinerade. Men får de symptom, så tänker de att det kan inte vara covid, utan en vanlig förkylning. De tror ju ofta att vaccinet skyddar mot smittan.

Vad märkligt, det missade jag, att de dubbelkör de olika parametrarna. Jag blir också lite fundersam över det. Rent utav obehagligt att de gör det faktiskt.
Senast redigerad av Lokatten66 2022-01-27 kl. 23:22.
Citera
2022-01-27, 23:16
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Bra länk!

Det är inte det att jag försöker förneka att människor kan bli allvarligt sjuka utan att jag har känslan av att sjukvården är livrädda att komma med någon som helst information som kan få folk att slappna av för mycket.
Det är inte sjukvården som kommer med statistiken över slutenvården med covid, det är fohm. Så här skriver SVT om statistiken när de visar den i sin Corona i intensiv vården och slutenvården.
Patienter i slutenvården med covid-19
– Hur många som vårdas i slutenvården, exklusive intensivvården, dag för dag
Siffrorna uppdateras en gång per dag när Folkhälsomyndigheten publicerar nytt underlag.
Det är ju sjukvården själva som har informerat att FoHMs statistiken för slutenvården nu är vilseledande.

Citat:
Ett exempel är som vi nu sett att ca hälften av dom inlagda på vårdadelning inte ligger där för utan med covid. Av dom drygt 20 000 som normalt nu är inlagda så är det självklart att 500-1500 är smittade just nu.

Det verkar faktiskt vara samma sak på IVA. Runt 10-15 % verkar under hela pandemin ha en annan huvuddiagnos eller? Något verkar ha hänt också nu 2022, eftersläpning eller bara en extremt stor samhällsspridning?

Jag förstår att för sjukvården är det samma jobb med isolering men om detta stämmer så skulle den ärliga rapporteringen vara ca 1000 för på vårdavdelning plus 1000 med och kanske 60 för och 40 med på IVA.

För vissa hypokondriker i tråden skulle den typen av information vara bra tror jag.

Jag kan inte förstå hur du kan mena att det verkar vara samma sak för IVA.

IVAs statistik ökar inte på samma sätt som slutenvården. Hade de rapporterat på samma sätt hade IVA också ökat i samma utsträckning som vi ser slutenvården gör. Se det inlägg som Beaver14 skrev till dig.

Det är uppenbart om du ser på min länk att det är annorlunda hur man rapporterar för IVA och att positivt test inte är hela biten. MIS-C får man kanske en månad efter covid infektionen. De barn som vårdas för MIS-C på IVA hamnar i statistiken för covid men de har inte covid vid tillfälle.

Edit, Du verkar ju helt ha missat att det alltid är den diagnosen som sattes vid första vårdtillfället som blir den som hamnar i statistiken. Får de ett covid utbrott på IVA. kommer många vårdas för covid men inte ha det som huvuddiagnos i statistiken.
Senast redigerad av virvelbagg 2022-01-27 kl. 23:28.
Citera
2022-01-27, 23:20
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Or0VVV/fhms-uppmaning-undvik-kollektivtrafik

Folkhälsomyndigheten visar på nytt vilka tomtar dom är ska det ta över 2 år att lyfta munskyddsfrågan

Dom säger att folk ska undvika kollektivtrafiken om nu det finns folk som kanske behöver ta tåget till kneget ska dom gå istället?
Senast redigerad av x2016 2022-01-27 kl. 23:22.
Citera
2022-01-27, 23:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Är du arg som ett bi nu när dom sa på pressträffen EXAKT det jag hävdat och du förkastat.

Det är viktigt att nyttan överväger när man vaccinerar barn, vi ser inte att den gör det just nu

-- Den mer smittsamma omikronvarianten spelar också in i bedömningen. Flera data tyder på att varianten, trots sin smittsamhet, ger lindrigare sjukdom än tidigare varianter, och det har man även sett för barn

Lite kul är det när jag hävdat bägge dessa åsikter och fått en väldans massa mothugg om hur fel jag har.
Och ja, jag har synpunkter på FHM som återigen tar tokiga beslut.

Danmark börjar vaccinera barn som är 5-11 år

https://www.svd.se/danmark-borjar-vaccinera-barn-som-ar-5-11-ar

Norge börjar vaccinera femåringar

https://www.svd.se/norge-borjar-vaccinera-femaringar

Uppdaterad: Tid för coronavaccinering kan nu bokas för alla 5–11-åriga barn

https://www.espoo.fi/sv/nyheter/2021/12/uppdaterad-tid-coronavaccinering-kan-nu-bokas-alla-5-11-ariga-barn
Citera
2022-01-27, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det står här:

https://omcorona.se/nar-raknas-man-som-vaccinerad-och-ovaccinerad-i-statistiken/

Det är därför som ganska många är ofullständigt vaccinerade på IVA nu. Det är medelålders/äldre som inte tar sin booster.

Nej du.

Di får nog skaka fram en riktig källa - inte en antivaxxersida.

Som sagt - det är bara antivaxxers fantasifoster att det skulle se annorlunda ut. Samma siffror kommer från flertalet andra länder.
Citera
2022-01-28, 00:11
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag behöver inte visa kalkylen heller, alla som läser den här posten klarar av att göra en storleksuppskattning i huvudet. Hint: enligt svenska sjukvården är det minst 5% av alla coviddrabbade som behöver långtidsvård för postcovid. Finländarna räknar med 10%, Yale räknar med uppåt 30%.
Och vad menar du med långtidsvård? Lukträning?
Citera
2022-01-28, 00:34
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nej du.

Di får nog skaka fram en riktig källa - inte en antivaxxersida.

Som sagt - det är bara antivaxxers fantasifoster att det skulle se annorlunda ut. Samma siffror kommer från flertalet andra länder.
Australien funderar på att uppdatera definitionen av fullvaccinerad så att bara boostade räknas som fullvaccinerade. Så du ser, det är på gång. Inte förvånande då vaccindoser är färskvara. Skyddet dalar snabbt, så varför skulle någon som fått andra dosen för länge sedan räknas som fullvaccinerad, medan en ovaccinerad med nyligen genomgången infektion inte gör det, trots att den ovaccinerade har bättre immunitet?

Man önskar att media och myndigheter som pratar om vaccinerade etc. alltid angav vilken definition de använt.

Varför ska någon som fick sin andra dos för ett år sedan räknas som vaccinerad överhuvudtaget? Det är som att kalla någon mätt trots att de åt sin senaste måltid i förrgår. Jovisst, de var mätta ett tag, men det varar inte hur länge som helst. Man behöver fylla på för att bli mätt igen, och det verkar vara samma med vaccinet.

Naturlig infektion verkar dock hålla folk "mätta" längre.
Citera
2022-01-28, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Usch! Det låter som en otrevlig upplevelse, dels för dig, och ännu mer för barnet.

Det är tragiskt med fattigdom och död bland barn. Men det är ingenting som vi i Europa kan göra någonting åt. Så länge som dom fattiga ländernas invånare fortsätter att skaffa många fler barn än det finns utrymme och resurser för, så länge kommer barn att leva i misär i dessa länder. Det enda som kan lyfta barnen ur misären, är att deras föräldrar blir ansvarstagande föräldrar, och upphör med att skaffa stora mängder barn som föds in i ett liv i fattigdom.

Beträffande tillgången till vaccin i fattiga länder, så håller Sverige på att donera vaccin till dessa länder. Även andra västländer donerar vaccin. När äldre generationer har fått vaccin mot Covid, så minskar behovet av restriktioner som slår även mot barnen.

Ja det kan nog vara så att Sverige gör det vi kan, men det är fortfarande över 200.000 barn som dör varje år av rotavirus OCH det beror på vattenbrist, barnen blir snabbt uttorkade som jag beskrev tidigare så tappar barnen vätskebalansen ganska snabbt med det här viruset särskilt om de är under 5 år. Det handlar också om tillgång till annan medicinsk hjälp och rent vatten.

Min avsikt var väl egentligen att peka mot att det finns virus och bakterier i omlopp som har potentialen att vara betydligt värre än covid för barn, åtminstone utifrån hur det viruset har betett sig hittills.
Citera
2022-01-28, 01:43
Medlem
Senaste vågen ser snart ut att vara på väg att toppa i världen!?
https://www.worldometers.info/coronavirus/#news

Asien
Indien och Filippinerna verkar redan ha toppat senaste vågen som borde vara Omikron även där!
Japan ökar fortfarande men jag är inte så orolig för dem. Laos och Cambodia verkar inte drabbade alls av någon ny våg. Thailands kurva ser konstig ut, har de slutat testa? Indonesien är på väg upp men jag är inte heller orolig för dem.

Det verkar lovande, jag som var lite orolig för hur det skulle bli när Asien drabbades.
Kan det tyda på Omikron påverkas mer av klimatet än de tidigare varianterna? Iof så har Asien även tidigare varit haft mycket bättre siffror än hos oss västerlänningar.
Antal fall https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=JPN~IND~PHL~L AO~KHM~IDN
Totalt antal döda jämfört med Sverige https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+deaths&Interval=Cumulati ve&Relative+to+Population=true&Color+by+test+posit ivity=false&country=JPN~IND~PHL~LAO~KHM~IDN~SWE
Citera
2022-01-28, 02:20
Medlem
Trend i länder/regioner med mer än 60 miljoner innevånare
toppat: Världen, Asien, SydAmerika, Indien, Italien, Filipinerna, UK, USA, Vietnam.
snart toppat: Frankrike, Pakistan, Turkiet.
snabbt upp: Europa, Tyskland, Bangladesh, Brasilien, Iran, Japan, Mexico, Ryssland.
snabbt ned: Nord amerika, Etiopien, Nigeria.
upp: Egypten, Indonesien, Thailand.
ned: Afrika, China.
platt: Congo, Sydafrika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in