2022-01-27, 21:17
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Ja, bolaget i fråga kan driva process mot avtalsparten (f.d. ägaren). Men det utesluter inte att bolaget även kan driva process mot nuvarande ägare. Detta är dock en annan fråga än om de har rätt att klampa in på annans egendom utan lov.

Ponera att ett snickeribolag glömt en arbetsbänk i husets källare. Är då bolaget rättslöst att hämta sagda bänk för att huset sålts över helgen? Din logik håller inte. Dels moraliskt, dels juridiskt.

Skulle skratta röva av mig om vaktbolaget skulle driva någon process mot fastighetsägaren för några klistermärken. Saknar rättsläge där. Snarare har fastighetsägaren (rent teoretiskt, men inte i verkligheten) bättre rättsläge att obehöriga olovligen tagit sig in på hans/hennes mark/fastighet som därtill är bostad- risk för hemfridsbrott/tangerar till hemfridsbrott..Mot vaktbolaget menas.

Men allt är "hitte-på", antar jag.
Citera
2022-01-27, 21:22
Avslutad
Om Sector har liknande skyltar som Verisure så står det på skyltarna att de är vaktbolagers egendom, då kan du inte hävda du köpt dem i god tro tillsammans med huset. Så det är vaktbolagets egendom, oavsett vilka avtal som finns, eller inte finns.

Sedan blir det ju intressant, du får inte göra vad du vill med kvarlämnad egendom, det tillhör ju inte dig, men Sector får ju heller egentligen inte hämta det utan ditt tillstånd. Alt. om de gör en polisanmälan, men då kanske bylingen måste komma och överse denna operation?

Så.. dom kanske passade på att plocka dem för de råkade ha en tekniker/säljare i området just vid tidpunkten och ville bespara dig krånglet?

Du kanske helt enkelt inte ska bli upp i varv över en par klistermärken som inte ens är dina? Tagga ner lite vetja!
Senast redigerad av dissidentx 2022-01-27 kl. 21:25.
Citera
2022-01-27, 21:40
Medlem
Om jag monterar ett fönsterbleck till en kund så tycker de flesta att fönsterblecket
är mitt tills fakturan är betald.
Så är det inte.

Om kunden inte betalar för det så har jag ingen rättslig rätt att åka dit och demontera det.
Då är det jag som är boven.

Om lagen kan man tycka vad man vill om, men larmföretag har inga undantag.
Jag kan också ha en logga på mitt ypperliga fönsterbleck, men det hjälper inte.
Citera
2022-01-27, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Skulle skratta röva av mig om vaktbolaget skulle driva någon process mot fastighetsägaren för några klistermärken. Saknar rättsläge där. Snarare har fastighetsägaren (rent teoretiskt, men inte i verkligheten) bättre rättsläge att obehöriga olovligen tagit sig in på hans/hennes mark/fastighet som därtill är bostad- risk för hemfridsbrott/tangerar till hemfridsbrott..Mot vaktbolaget menas.

Men allt är "hitte-på", antar jag.

Som jag redan angett så kommer naturligtvis ingen process att drivas. Men du frågade om de hade möjlighet, vilket jag sedermera svarade på.

Nej, det är inte ”hitte-på”, det är juridik.
Citera
2022-01-27, 21:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Som jag redan angett så kommer naturligtvis ingen process att drivas. Men du frågade om de hade möjlighet, vilket jag sedermera svarade på.

Nej, det är inte ”hitte-på”, det är juridik.

Syftade på att trådstart möjligen skulle vara "hitte-på". Då den låter otrolig.
Nä, en snöboll har större chans i helvetet än att TS ska kunna lyckosamt "anmäla" vaktbolaget samt att "vaktbolaget" ska kunna bedriva något mot TS.

Om något ens har hänt i verkligheten, vi ponerar det har hänt för diskussionens skull, så är det i så fall som jag redan har beskrivit. Vaktbolaget och förre ägaren har relation. Nye ägaren och vaktbolaget saknar relation. Alltså vaktbolaget har gjort fel. -"Men vem bryr sig"?
Citera
2022-01-27, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Nu är det ju i och för sig olagligt att ha dekaler från ett larmbolag som man inte använder sig utav.

Se det som att de har gjort er en tjänst i stället.
Nu slipper ni att slita ner dekalerna.

Haha, var har du fått för dig sådana stolligheter?
Citera
2022-01-27, 22:09
Medlem
Citat:
Rör det sig om en näringsidkare som falskskyltar så är det https://sv.wikipedia.org/wiki/Renomm%C3%A9snyltning som är aktuellt och framförallt varumärkeslagen.

Men ja, du använder ett företags egendom och drar olovlig nytta av deras varumärke.
Om man sen avskyr dem eller inte hör inte hit.
Nu vimsar du till det ordentligt. TS kan inte anses ha gjort något varumärkesintrång om det sitter dekaler på en fastighet TS har köpt. Avtalet har SA haft med tidigare ägaren av fastigheten. Sa kan aldrig någonsin kräva att TS tar bort dekalerna, detta skulle SA löst med den som tecknat avtalet. Finns inga tveksamheter här, SA har begått en brottslig handling genom att gå in på fastigheten och avlägsnat saker på fastigheten. Vill dom att TS ska ta bort dessa får dom använda sig av rättsliga åtgärder
Citera
2022-01-27, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vonsexron
Vaktbolaget borde faktiskt kunna driva ännu hårdare på nya ägarna då de aldrig haft avtal och de nya ägarna använder vaktbolagets logga och material utan att frågat. Det borde vara rimligt att de nya ägarna ansvarar för att de använder material som de ej får använda. Dvs vaktbolaget kan säga ”denna privatperson använder vår logga utan att ha betalat, och gör intrång på vår upphovsrätt samt utnyttjar vårt varumärke för egen personlig vinning.”

Haha, nej. Det sitter loggor på massor av saker. Det ger inte loggans ägare någon som helst rätt till något alls.
Citera
2022-01-27, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Syftade på att trådstart möjligen skulle vara "hitte-på". Då den låter otrolig.
Nä, en snöboll har större chans i helvetet än att TS ska kunna lyckosamt "anmäla" vaktbolaget samt att "vaktbolaget" ska kunna bedriva något mot TS.

Om något ens har hänt i verkligheten, vi ponerar det har hänt för diskussionens skull, så är det i så fall som jag redan har beskrivit. Vaktbolaget och förre ägaren har relation. Nye ägaren och vaktbolaget saknar relation. Alltså vaktbolaget har gjort fel. -"Men vem bryr sig"?

Om scenariot är som TS beskriver och han har filmat material så bedömer jag förutsättningarna för fällande dom avseende egenmäktigt förfarande som goda.

Att bolaget har en avtalsrättslig relation med den f.d. ägaren saknar i det avseendet relevans. Vill bolaget ha tillbaka sina dekaler får de antingen snällt fråga den nya ägaren (TS) om tillstånd eller driva rättslig process. De är bolagets två möjligheter, att på eget bevåg göra åverkan på fastigheten är naturligtvis inte tillåtet.
Citera
2022-01-27, 22:20
Medlem
Citat:
Nu är det ju i och för sig olagligt att ha dekaler från ett larmbolag som man inte använder sig utav.

Se det som att de har gjort er en tjänst i stället.
Nu slipper ni att slita ner dekalerna.

Precis. Kan vara ett jävla jobb med det.
Citera
2022-01-27, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacey
Hej!

Vi har köpt ett hus, förra ägaren hade sector alarm. Vi var inte intresserade av att ha detta larmsystem. Via min kameraövervakning såg jag att sector alarm hade varit hemma hos oss, ringt på, när ingen svarade tog de bort decaler från fönster och dörrar på framsidan av huset. Utan vårt tillstånd. Vi har alltså aldrig haft något avtal med detta bolag.

Är detta lagligt?

I landsproblem.
Citera
2022-01-27, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacey
Ja jag tycker det vart riktigt obehagligt att se att de tog sig friheten att ta bort klistermärkena.

Oj....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in