2022-01-27, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vaktbolaget behöver då driva frågan mot sin forne kund/den de har avtal/hade med. Inte mot nye ägaren.

Men i realiteten, så händer sånt när man "flyttar". Man ska inte bli upprörd. Hantverkare eller till och med "barn" kan komma och vill få tillgång till lägenheter/vindsförråd de flyttat ifrån.

Som hyresvärd/fastighetsägare är jag okej med sådant, men har satt "min egen gräns" på cirka en månad efter flytt. -Därefter måste man förklara sig inför mig..

Fast kontentan här är ju att man i så fall tillaffar sig tillgång till lägenhet/förråd utan att meddela den nuvarande boende om vad som skulle ske.

Jag hoppas att du som hyresvärd, ifall någon släkting/hantverkare kommer och ska in i en lägenhet där någon annan flyttat in meddelar den boende om vad som kommer ske ifall dom ger sitt godkännande.

Annars begår du som hyresvärd vad som absolut kan ses som ett lagbrott.
Citera
2022-01-27, 20:13
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Men TS som nuvarande ägare har aldrig haft något avtal med Sektor Alarm.
I så fall skulle det ha lösts av den dåvarande husägaren.

Det är såklart helt orimligt att sektor alarm får gå och ta bort saker från ett hus där den personen dom hade ett avtal med redan flyttat.

Dekalerna ses inte som en fast anordning på huset på det sättet som du resonerar.

Vad sector alarm istället skulle ha gjort i samband med att kunden avslutade sitt abonnemang är att skicka ut ett brev för dem att lägga dekalerna i och skicka tillbaka. Annars debiteras de. Enkelt
Citera
2022-01-27, 20:14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Fast kontentan här är ju att man i så fall tillaffar sig tillgång till lägenhet/förråd utan att meddela den nuvarande boende om vad som skulle ske.

Jag hoppas att du som hyresvärd, ifall någon släkting/hantverkare kommer och ska in i en lägenhet där någon annan flyttat in meddelar den boende om vad som kommer ske ifall dom ger sitt godkännande.

Annars begår du som hyresvärd vad som absolut kan ses som ett lagbrott.

Syftar på att jag låter "gamla hyresgäster" besöka fastigheten, inte gå in i nya hyresgästers lägenheter/förråd. (Utan nya gästers uttryckliga tillstånd). Finns så att säga "allmänna områden"/gemensamma områden i en fastighet.

Men det var inte TS fråga du är inne på: TS har tydligen en egen helt privat fastighet, dvs. "egna-hem", typ villa där ingen "annan ska vara". Där har vaktbolaget gjort fel, enligt min åsikt. #Random nisse" kan inte gå in på TS privata mark/tomt och plocka ner saker utan att fråga först. Speciellt inte då TS inte har avtal med vaktbolaget, utan det var förre ägaren som hade det.

Däremot kommer inte TS "någon vart" om TS klagar juridiskt eller liknande. Myndigheterna kommer strunta.

Möjligen kan TS prata med vaktbolaget (eftersom TS vill ha kvar "dekalerna"?) om att få bra deal på fortsatt bevakning..
Citera
2022-01-27, 20:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Hade de kunnat driva det rättsligt utan att först kontaktat husägaren och där vänligt bett om att hen ska ta ner dekalerna eller om tillstånd att själva få åka dit och ta ner dem?

Olika ägare på fastigheten. Gamle ägaren kan inte ge tillstånd what-so-ever gällande nye ägarens fastighet. Det är nye ägaren som är "diktator a la Saddam/Stalin/Hitler" på sin tomt!
-Dvs. nye ägaren "ÄGER"- bestämmer allt.
Citera
2022-01-27, 20:32
Medlem
Citat:
Vaktbolaget behöver då driva frågan mot sin forne kund/den de har avtal/hade med. Inte mot nye ägaren.

Men i realiteten, så händer sånt när man "flyttar". Man ska inte bli upprörd. Hantverkare eller till och med "barn" kan komma och vill få tillgång till lägenheter/vindsförråd de flyttat ifrån.

Som hyresvärd/fastighetsägare är jag okej med sådant, men har satt "min egen gräns" på cirka en månad efter flytt. -Därefter måste man förklara sig inför mig..

Nja, vill nog hävda att bolaget kan driva frågan med ägaren av huset dekalerna sitter på. Det är inte nödvändigtvis en avtalsrättslig frågeställning.

Vidare är det en avsevärd skillnad på att någon vill ha tillträde till ex ett förråd och att någon tar sig tillträde till ett förråd. Det hade inte uppstått några juridiska konsekvenser om bolaget knackat på, frågat, fått tillstånd och tagit bort dekalerna. Nu har de däremot gjort åverkan på huset, vilket de inte har rätt till.
Citera
2022-01-27, 20:33
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilkington
Dekalerna ses inte som en fast anordning på huset på det sättet som du resonerar.

Vad sector alarm istället skulle ha gjort i samband med att kunden avslutade sitt abonnemang är att skicka ut ett brev för dem att lägga dekalerna i och skicka tillbaka. Annars debiteras de. Enkelt

På mina hyresfastigheter har jag genom åren haft olika vaktbolag som jag haft avtal med. Jag har aldrig varit med om att ett vaktbolag skickat folk till mina "dörrar" (lapparna sitter på dörrarna) för att ta bort klistermärkena. När avtal byts, så klistras det nya lappar på de gamla. Som därmed döljs.
Men har aldrig haft något (vad jag vet och känner till) något vaktbolag som tagit bort de gamla dekalerna. Jämför med det gamla skattemärket på registreringsskylten, man satte bara dit ett nytt ovanpå det gamla, inte fan tog man sig tid och arbete för att ta bort det gamla märket?

Inte tror jag heller att vaktbolag skulle skicka avlönad personal för att ta bort "deras märken". Låter påhittat.
Citera
2022-01-27, 20:38
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Nja, vill nog hävda att bolaget kan driva frågan med ägaren av huset dekalerna sitter på. Det är inte nödvändigtvis en avtalsrättslig frågeställning.

Vidare är det en avsevärd skillnad på att någon vill ha tillträde till ex ett förråd och att någon tar sig tillträde till ett förråd. Det hade inte uppstått några juridiska konsekvenser om bolaget knackat på, frågat, fått tillstånd och tagit bort dekalerna. Nu har de däremot gjort åverkan på huset, vilket de inte har rätt till.

Hur skulle det gå till, menar du? (Det fetade)
Citera
2022-01-27, 20:39
Medlem
Citat:

Vaktbolaget borde faktiskt kunna driva ännu hårdare på nya ägarna då de aldrig haft avtal och de nya ägarna använder vaktbolagets logga och material utan att frågat. Det borde vara rimligt att de nya ägarna ansvarar för att de använder material som de ej får använda. Dvs vaktbolaget kan säga ”denna privatperson använder vår logga utan att ha betalat, och gör intrång på vår upphovsrätt samt utnyttjar vårt varumärke för egen personlig vinning.”
Citera
2022-01-27, 20:48
Medlem
Citat:
Hur skulle det gå till, menar du? (Det fetade)

Antingen att de begär handräckning av kronofogden (och argumenterar att dekalerna är deras egendom), eller driver ett civilrättsligt ärende i allmän domstol mot den nya ägaren som är i besittning av egendom de menar är deras.

Nu är det här inte mitt område inom juridiken men ser ett antal olika processuella vägar som bolaget kan driva mot ägaren av fastigheten. Sedan får eventuellt ägaren driva en skadeståndsprocess mot den f.d. ägaren om det inte framgått av köpebrevet vilka fastighetstillbehör som ingick i köpet. Nu är inte det aktuellt men det kan ju aktualiseras om det handlar om dyrare egendom (låt säga en motor till centraldammsugare som hyrts). I ett sådant scenario är det naturligtvis rimligare att driva en skadeståndsprocess mot den f.d. ägaren som sålt egendom den inte ägt, men det finns även möjlighet att driva process mot den nya ägaren för att återfå egendomen.

Allt detta är dock teoretiskt då det handlar om 2-3 klistermärken och det rimliga hade varit att knacka på dörren och fråga. Inte heller kommer bolaget att driva process över en sån här fråga, det innebär däremot inte att det saknas möjlighet.
Citera
2022-01-27, 20:56
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vonsexron
Vaktbolaget borde faktiskt kunna driva ännu hårdare på nya ägarna då de aldrig haft avtal och de nya ägarna använder vaktbolagets logga och material utan att frågat. Det borde vara rimligt att de nya ägarna ansvarar för att de använder material som de ej får använda. Dvs vaktbolaget kan säga ”denna privatperson använder vår logga utan att ha betalat, och gör intrång på vår upphovsrätt samt utnyttjar vårt varumärke för egen personlig vinning.”

Öh, nej. Vaktbolaget har haft gott om tid innan de gamla ägarna sålde huset.
Problemet är mellan vaktbolaget och gamla ägarna. Nya ägaren ska inte drabbas på något sätt.
Om vaktbolaget ens har någon talan, ska den ställas mot deras kund, dvs. husets före detta ägare.

(Men jag tror frågan är påhittad).
Citera
2022-01-27, 21:00
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Antingen att de begär handräckning av kronofogden (och argumenterar att dekalerna är deras egendom), eller driver ett civilrättsligt ärende i allmän domstol mot den nya ägaren som är i besittning av egendom de menar är deras.

Nu är det här inte mitt område inom juridiken men ser ett antal olika processuella vägar som bolaget kan driva mot ägaren av fastigheten. Sedan får eventuellt ägaren driva en skadeståndsprocess mot den f.d. ägaren om det inte framgått av köpebrevet vilka fastighetstillbehör som ingick i köpet. Nu är inte det aktuellt men det kan ju aktualiseras om det handlar om dyrare egendom (låt säga en motor till centraldammsugare som hyrts). I ett sådant scenario är det naturligtvis rimligare att driva en skadeståndsprocess mot den f.d. ägaren som sålt egendom den inte ägt, men det finns även möjlighet att driva process mot den nya ägaren för att återfå egendomen.

Allt detta är dock teoretiskt då det handlar om 2-3 klistermärken och det rimliga hade varit att knacka på dörren och fråga. Inte heller kommer bolaget att driva process över en sån här fråga, det innebär däremot inte att det saknas möjlighet.

Tja, "knacka på dörren" som du säger är väl enklast.
Men vi "leker med" i TS fråga, och förutsätter att den är sann/har hänt:
Vaktbolagets motpart är den vaktbolaget haft avtal med. Dvs. förre ägaren. Vaktbolaget ska i så fall skicka faktura till avtalsparten som felat, inte klampa in på annans egendom utan lov.
(Hade blivit intressant om detta hade hänt i delstat där "Stand by your ground" gäller..)
Citera
2022-01-27, 21:05
Medlem
Citat:
Tja, "knacka på dörren" som du säger är väl enklast.
Men vi "leker med" i TS fråga, och förutsätter att den är sann/har hänt:
Vaktbolagets motpart är den vaktbolaget haft avtal med. Dvs. förre ägaren. Vaktbolaget ska i så fall skicka faktura till avtalsparten som felat, inte klampa in på annans egendom utan lov.
(Hade blivit intressant om detta hade hänt i delstat där "Stand by your ground" gäller..)

Ja, bolaget i fråga kan driva process mot avtalsparten (f.d. ägaren). Men det utesluter inte att bolaget även kan driva process mot nuvarande ägare. Detta är dock en annan fråga än om de har rätt att klampa in på annans egendom utan lov.

Ponera att ett snickeribolag glömt en arbetsbänk i husets källare. Är då bolaget rättslöst att hämta sagda bänk för att huset sålts över helgen? Din logik håller inte. Dels moraliskt, dels juridiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in