2022-01-27, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av synthslakt
Vi har inte fått något hembesök och har även bett om det men de säger bara att det inte görs längre. Är i kronobergs län ska tilläggas. Jag tycker att det är riktigt dåligt att det inte görs.

Okej men i Kalmar görs det fortfarande
Citera
2022-01-27, 11:28
Medlem
Iseebs avatar
Någon som har någon uppdatering? Häktning m.m.?
Citera
2022-01-27, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigly
Om du jobbar med att "nå ut till människor" så hoppas jag verkligen att du inte uttrycker dig på det där sättet i ditt yrkesutövande.
Jag har stött på såna där flera gånger i livet. Narcissister som "vill hjälpa andra". Det enda de är bra på är att bryta ner människor. Ignorera.
Citera
2022-01-27, 15:24
Medlem
Min ögon blöder! Kan vi inte lägga ner allt tjat om diagnoser och huruvida BVC gör hembesök eller inte. Skapa egna trådar om ni vill diskutera sånt.
Citera
2022-01-27, 15:27
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Stackars mamma som häktats för synnerligen grov misshandel an sin nyfödda polke. Fy fan vad trött man blir på kvinnor som avkönslojalitet alltid gör andra kvinnor till offer hur fan grymt dom än beter sig.

Det var spädbarnets "hellre fälla är fria" eget fel att misshandlas grovt ska du se. Vem du identifierar dig med är tydligt. Skäms på dig.

Du missförstår mig å det grövsta.

Det jag menade men kanske inte förtydligade tillräckligt är att det finns många fördelar med att ligga kvar på BB någon dag efter födsel. Detta för att kunna få stöd och råd, och även att personal observerar föräldrar/barn och kan uppmärksamma eventuella signaler att något skulle vara fel.

Ingenstans har jag försvarat föräldrarna. Jag tycker det är något av det lägsta som finns i mänskligheten att ge sig på ett oskyldigt spädbarn.
Citera
2022-01-27, 15:32
Medlem
Kent62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjau3352
Det är frivilligt men samtidigt ska kontroller på barnen göras. Bebisar upp till 1 år ska gå 1 gång i månaden, de ska på läkarundersökningar, kontrollera vikt/längd erc och få vaccin. Missar man 3 tillfällen eller något verkar skumt har man som vårdpersonal anmälningsplikt till socialen. Det gäller all form av vårdenhet (sjukvård, bvc, tandvård etc) när barn är mellan 0-18. Arbetar själv inom vården och det är policy.
Vi har inget vaccinationskrav i Sverige, vad pratar du ens om? Det finns inget som heter att bebisar ska. Man blir mörkrädd när vårdpersonal inte förstår det. Samtycke och valfrihet är uppenbarligen uttryck man behöver lyfta inom vården. Det är upp till vårdnadshavaren inte bvc att avgöra.

För övrigt är det inte samma sak att utebli från inplanerat vårdbesök och att tacka nej till bvc.

Citat:
Ursprungligen postat av Nallebear85
Det är inte skitsnack. BVC är frivilligt, ja. Men man blir tillfrågad redan när man är gravid vilket BVC man vill tillhöra så det är förväntat att man ska gå. Sen när barnet är fött ringer de och vill boka tid. Annars skickar de brev med en tid. Har man en bokad tid och man uteblir får man en ny och uteblir man gång på gång eller bokar om flera gånger uppstår en oro och då gör de en orosanmälan. Det är plikt enligt lag inom all typ av vård. Vet inte hur det fungerar egentligen om man avsäger sig BVC redan från början. Då avstår man ju alla undersökningar och vaccinationer egentligen och det är ju en oro redan från början då egentligen, även om det är frivilligt. Kan mycket väl tänka mig att man kan bli anmäld ändå, trots att det är frivilligt och trots att man från början valt att avstå.
Du kan välja bort bvc när du är gravid, när de ringer och vill boka ett besök eller under tiden du går hos bvc. Det finns inget krav. Att inte dyka upp på bokade tider är något annat. Vaccination är frivillig och ingen grund för anmälan. Skulle någon vårdpersonal inte förstå det och ändå göra en anmälan kommer den läggas ner av soc. Förstår inte hur detta kan vara så svårt för folk att ta in.

Så kan alla släppa bvc?
Senast redigerad av Kent62 2022-01-27 kl. 15:55.
Citera
2022-01-27, 16:14
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Du missförstår mig å det grövsta.

Det jag menade men kanske inte förtydligade tillräckligt är att det finns många fördelar med att ligga kvar på BB någon dag efter födsel. Detta för att kunna få stöd och råd, och även att personal observerar föräldrar/barn och kan uppmärksamma eventuella signaler att något skulle vara fel.

Ingenstans har jag försvarat föräldrarna. Jag tycker det är något av det lägsta som finns i mänskligheten att ge sig på ett oskyldigt spädbarn.
Fruktansvärt ondskefullt.
Om dom döms för den synnerligen grova misshandeln av lillen så är det i fängelset dom får söka stöd och råd vilket kan behövas om dom utsätts för våld av andra interner som krävt att läsa domen.
Senast redigerad av Taggad 2022-01-27 kl. 16:17.
Citera
2022-01-27, 17:16
Medlem
Nån uppdatering om själva brottet, hur det går för bebisen etc?
Citera
2022-01-27, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenoe
Nån uppdatering om själva brottet, hur det går för bebisen etc?

Kvinnan släppt ur häktet idag.
Citera
2022-01-27, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrsyd

Hur vet du det?
Citera
2022-01-27, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent62
Vi har inget vaccinationskrav i Sverige, vad pratar du ens om? Det finns inget som heter att bebisar ska. Man blir mörkrädd när vårdpersonal inte förstår det. Samtycke och valfrihet är uppenbarligen uttryck man behöver lyfta inom vården. Det är upp till vårdnadshavaren inte bvc att avgöra.

För övrigt är det inte samma sak att utebli från inplanerat vårdbesök och att tacka nej till bvc.

Du kan välja bort bvc när du är gravid, när de ringer och vill boka ett besök eller under tiden du går hos bvc. Det finns inget krav. Att inte dyka upp på bokade tider är något annat. Vaccination är frivillig och ingen grund för anmälan. Skulle någon vårdpersonal inte förstå det och ändå göra en anmälan kommer den läggas ner av soc. Förstår inte hur detta kan vara så svårt för folk att ta in.

Så kan alla släppa bvc?

Skrev kanske fel ord ber så hemskt mycket om ursäkt om detta störde dig. I mina ögon menar jag att man bör gå på dessa kontroller inget bebisar SKA GÖRA (jag kan erkänna att det läy lite fel) Självklart är allt frivilligt menar bara att vi som arbetar har anmälningsplikt om föräldrar med sina barn uteblir vid 3 tillfällen (då givetvis om vi ej hört något). Det kvittar om vad besöket gäller. Och nej finns inget vaccinkrav jag sa aldrig det. La bara fram förslag på vad besök på BVC kan gälla. Tack för att du förstår 😊
Citera
2022-01-27, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrsyd

Står inget i media om det. Må vara att jag kollat slarvigt.

Är du säker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in