2022-01-26, 17:16
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Så, duger inte en diskussion om att sälja sex, kan man alltid lägga i nästa växel och prata om gruppvåldtäkter av Afghaner?
Jag råkar veta att det inte duger att kasta pengar på dem.
Troligen är det enda som hjälper att man kastar ut dem, men "om de vägrar PCR-test" får de stanna...
Mäta alkoholnivåer i blodet kan man i alla fall tvinga på folk.

Eftersom underlaget för diskussionen är:
"Hur adekvat är det att ifrågasätta andras handlingar med anspelning på den egna inkonsekventa moralen när vederbörande är precis lika inkonsekvent i sin moral?
Så är väl det OK antar jag
Citera
2022-01-26, 17:23
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Eftersom underlaget för diskussionen är:
"Hur adekvat är det att ifrågasätta andras handlingar med anspelning på den egna inkonsekventa moralen när vederbörande är precis lika inkonsekvent i sin moral?
Så är väl det OK antar jag
Ditt inlägg är helt obegripligt, men vi säger väl så.
Citera
2022-01-26, 19:11
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ditt inlägg är helt obegripligt, men vi säger väl så.

Du får ta och läsa första inlägget så går det nog bra för dig att förstå
Citera
2022-01-26, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Inledningsvis tycker jag det är beklämmande att vi har ett helt forum dedikerat till den västerländska versionen av jihadister: Feminister - samtidigt som vi inte ägnat ett eget subforum åt andra likvärdiga misantroper så som Soyboys, White Knights, Femiboys och dylika avarter av självkastrerade pojkar.

Nåväl. Diskussionen kring prostitution brukar något uttjatat motargumenteras med "men om det vore din dotter?". Ungefär som "är du en bög i en bur?". Härskartekniken härstammar från socialdemokraterna där alla som inte rättat sig i ledet "fuskar" , "oschyssta villkor" osv. När man inte klarar av att föra en rationell debatt så anför man argument uppbyggda på ihopsnickrad moral, känslor, tyckande.

Jag skulle vilja likna debatten med white knights och feminister med just jihadister. När man inte klarar av att hålla isär Logik och Känslor så får man oftast dräpande argument kastade på sig. Likvärdigt med förstapriset "om det vore din dotter" finns motsvarigheten "Gud skapade solen. Solen finns alltså finns Gud" - och kort därefter är diskussionen slut.

Nej, vem fan skulle vilja att sin dotter skulle bli en hora. Förutom det äckliga i en kvinna som knullar runt måste man ställa sig själv till svar som förälder varpå argumentet faller på sin egen rationalitet. Skulle du vilja att ditt barn blir alkoholist? Nej. Men varför stödjer du då systembolaget? Skulle du vilja att ditt barn blir överviktigt? Nej. Men varför stödhandlar du då på McDonalds?

Vidare kan man ställa sig frågan kring Sten i glashus. Hur adekvat är det att ifrågasätta andras handlingar med anspelning på den egna inkonsekventa moralen när vederbörande är precis lika inkonsekvent i sin moral?
Vi tar random feminist/soy boy på Flashback. Finns det någon av dessa självutnämnda överintellektuella som vill att andra människor ska svälta eller leva i misär? Nej, troligen inte. Så - varför donerar dom inte månatliga större delen av sin lön till behövande? Det finns ingen kosmisk överenskommelse att den svenska medellönen är en universell medellön. Tvärtom. Många, många, många svenskar, även bland dessa jihadister skulle gott kunna skänka bort flera tusen i månaden till behövande. Men? Aj då, det var helt plötsligt inte lika roligt att vara konsekventmoralist. När andras inkonsekventa handlande är på tapet är man snabb med att predika. Ens egna uppsnurrade illusion om vad man gjort sig förtjänt av för lön och levnadsstandard (på bekostnad av tredje världen ska tilläggas) är inte intressant att diskutera - det skulle ju krävas att man själv gjorde uppoffring för att bibehålla sin moraliska ståndpunkt.

Så länge misär pågår långt bort och man själv inte behöver leva som man lär så funkar känslo-argument alldeles utmärkt. Låt oss hålla diskussionen kring horors varande eller icke kring just det. Det går att föra en (överförmyndande) dialog kring andra människors val (att sälja sin kropp) där man enbart avhandlar argument kring t.ex. säkerhet. Din moral är inte större än min. Speciellt inte när den är underbyggd av inkonsekvent handlande. Skulle du vilja att din dotter var en idiot? Nej. Men varför är du själv en idiot då? Skulle du vilja att din dotter dog i förtid? Nej. Men varför är du själv inte ute och tränar varje dag och föregår med gott exempel? Din dotter. Din dotter. Din dotter. Jihad!

Nu gör du rejäla tankefel.

Argumentet "om det vore din dotter/son som sålde sex" är endast jämförbart med "om din son/dotter säljer hamburgare" eller "om din dotter/son jobbar på bolaget".

Vad skulle kännas ok/inte ok att ditt vuxna barn gjorde?
- Sålde sex?
- Sålde hamburgare?
- Sålde alkohol på Systembolaget?

Skulle du själv kunna tänka dig att handla hamburgare av ditt vuxna barn? Eller alkohol av ditt vuxna barn? Eller skulle det kännas moraliskt fel pga. fetman du och alkoholismen jag antar att du inte har? Sex av ditt vuxna barn hade du inte fått köpa, även om sexköp vore lagligt.

Fundera på det en stund. Och svara ärligt. Och jag tror att du kommer komma fram till att prostitution skiljer sig rejält från andra yrken. Och om du inte kan tänka dig att ditt eget vuxna barn säljer sex, hur kan du då ens tänka dig att köpa sex av andras vuxnas barn?

I övrigt öppnas det en hel del antikvinno/antifeminist-trådar i Feministforumet. Feministforumet är till för alla som vill diskuterafeminism ur olika perspektiv och är såldes även en forumdel för antifeminister precis som för feminister och andra som är intresserade av politiska frågor inom feminism (som jag själv, som är humanist). Det är väl ändå bra?
Senast redigerad av TomatKungen 2022-01-26 kl. 22:42.
Citera
2022-01-27, 07:57
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Gillar du att flickor utsätts för gruppvåldtäkter av nyligen anlända män från Afghanistan?
Om inte så kanske du kan ta dina horknullarpengar och satsa dom på att häva kriminaliteten i Sverige?

DU anspelade argumenten på konsekvent handlande. När jag ifrågasatte varför du inte skänker pengar till behövande (då det var DU som ansåg att man ska leva ett konsekvent liv) så bidrar du med samma argument tillbaka till mig? Att man kan vara så korad..... Vi tolkar detta som att du instämmer med mig vilket även bekräftar att du tar tillbaka ditt första påhopp om "din mamma"
Citera
2022-01-27, 08:01
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nu gör du rejäla tankefel.

Fundera på det en stund. Och svara ärligt.

Feministforumet är till för alla som vill diskuterafeminism ur olika perspektiv och är såldes även en forumdel för antifeminister precis som för feminister och andra som är intresserade av politiska frågor inom feminism (som jag själv, som är feminist). Det är väl ändå bra?

Jag har funderat. Tyvärr debatterar jag inte med feminister så har inte möjlighet besvara dig mer än så. Är en personlig policy "förhandla ej med terrorister", no offence.
Citera
2022-01-27, 08:36
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
DU anspelade argumenten på konsekvent handlande. När jag ifrågasatte varför du inte skänker pengar till behövande (då det var DU som ansåg att man ska leva ett konsekvent liv) så bidrar du med samma argument tillbaka till mig? Att man kan vara så korad..... Vi tolkar detta som att du instämmer med mig vilket även bekräftar att du tar tillbaka ditt första påhopp om "din mamma"

Om man tillämpar samma regler som du förespråkar i ditt ramverk för etik och moral så är det all mycket svårt att kunna få uttrycka att att något är omoraliskt.

Måste man bli buddhistisk munk eller jobba för Médecins Sans Frontières för att få tycka att något är omoraliskt?

- Fan det är förfärligt med gängkrigen i förorten.
- JA men du äter hamburgare så du ska hålla käften!
Citera
2022-01-27, 08:52
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Du får ta och läsa första inlägget så går det nog bra för dig att förstå
Jag kommer inte lägga någon som helst möda på det. Vill du inte uttrycka dig begripligt, kan jag låta bli att ta dig på allvar.
Citera
2022-01-27, 10:00
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Jag kommer inte lägga någon som helst möda på det. Vill du inte uttrycka dig begripligt, kan jag låta bli att ta dig på allvar.

Det är nog lika bra att du inte lägger nån möda på det.
Citera
2022-01-27, 14:27
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Om man tillämpar samma regler som du förespråkar i ditt ramverk för etik och moral så är det all mycket svårt att kunna få uttrycka att att något är omoraliskt.

Måste man bli buddhistisk munk eller jobba för Médecins Sans Frontières för att få tycka att något är omoraliskt?

- Fan det är förfärligt med gängkrigen i förorten.
- JA men du äter hamburgare så du ska hålla käften!

Jag ser att polletten börjar falla ner för dig - man skall inte kasta sten i glashus. Ödmjukhet är helt klart att föredra framför hyckleri, det håller väl även du med om?

Givetvis måste det finnas utrymme för att framföra kritik utan att man för den sakens skull själv lever som en munk. Kritik kan och bör leda till utveckling och ska inte bara ses som något destruktivt.

Skulle man dra mitt resonemang in absurdum skulle man nog landa i exemplet du beskriver vilket faller på sin orimlighet. Dock precis som att det vore orimligt att förvägra icke-munkar att uttrycka kritik så blir det även orimligt att tillåta inkosekventa moralargument tillika härskartekniker i (denna) debatten. Sex och samlevnad är bland de känsligare ämnen vi har att diskutera av flera anledningar. Det är ett typiskt ämne där Tyckande och Känslor tillåts triumfa rationella och sansade argument. Många gånger ska självutnämnda överhuvuden berätta för alla andra vad som är moraliskt rätt och fel. Man drar sig inte för att berätta vad andra kvinnor tycker och känner - över huvudet på dem - vilket är kanske det mest idiotiska man kan göra om man vill bli tagen för en tänkande människa.

Ska vi diskutera prostitution så ska vi diskutera just det och hålla käften kring resten. Att dra in min morsa och dotter i debatten är så tattigt och sunkigt det kan bli. Fan har dom med saken att göra? Men visst - låt dem bli del av debatten. Att acceptera mina familjemedlemmar som del av diskussionen och validerat argument så har även jag rätten att tillämpa samma typ av retorik, eller hur? Då svarar jag dig: varför äter du olämplig mat / dricker sprit / köper cigaretter / lever ohälsosamt och därmed medverkar till en sämre miljö för dina barn / vänner / mamma? Och varför ska vi stanna där när det ändå redan accepteras att 3e man är ett vedertaget argument för att helga målet? Då kan vi lika gärna prata om barnen som svälter i Afrika - varför skänker du inte pengar dit? Du tycker väl det är fel att de svälter och faktum kvarstår att du kan göra något åt det?

Men jag förstår mina meningsmotståndare ty de är simpla i sinnet (no offence). Man vill gärna vifta bort retoriken när den slår tillbaka på en själv. Då är det inte längre "korrekt" eller "relevanta". Då blir den långsökt. När man övergår från att vara "massivt smart" till Hycklare så är det inte lika kul längre. Att man själv var den som började med härskarteknik och började tjattra om andras familjemedlemmar som ens ess i rockärmen har man glömt bort.

Tillbaka till ditt exempel så finns det redan ett pågående debatt med snarlik sosse-teknik. På(s)tående är att: varje gång du köper kokain till din fest så är du med och bidrar till att göda de förortskriminella och därmed bidrar till att någon blir skjuten. Att samma nämnd sosse köper sprit vilket bidrar till mer död och skador till samhället många hundra gånger om är inte relevant tydligen. Det är hyckleri. Antingen diskuterar vi huruvida det är relevant att kokain är olagligt eller inte och därifrån tar dialogen vidare till hur vi ska hantera olagligheter (fängelse eller t.ex. terapi). Klarar man inte av att föra en rationell och sansad dialog kring detta så förstår jag att man något patetiskt måste ta till härskartekniker och löpa linan ut med "din morsa, din syster, stödjer maffian i Mexiko" osv osv osv tills man snart är ute och pratar om kometerna i rymden som kanske träffar jordklotet på grund av min dåliga karma.

Ska vi diskutera sakfrågan? Fine, då gör vi det. Ska du dra in min morsa i debatten, som någon jävla förtortstuggare, fine då gör vi det. Men då är även din mamma med i debatten. Och din pappa. Och dina kompisar. Och Biafra-barnen. Plocka inte russin ur kakan.
Citera
2022-01-27, 17:05
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Jag ser att polletten börjar falla ner för dig - man skall inte kasta sten i glashus. Ödmjukhet är helt klart att föredra framför hyckleri, det håller väl även du med om?

Givetvis måste det finnas utrymme för att framföra kritik utan att man för den sakens skull själv lever som en munk. Kritik kan och bör leda till utveckling och ska inte bara ses som något destruktivt.

Skulle man dra mitt resonemang in absurdum skulle man nog landa i exemplet du beskriver vilket faller på sin orimlighet. Dock precis som att det vore orimligt att förvägra icke-munkar att uttrycka kritik så blir det även orimligt att tillåta inkosekventa moralargument tillika härskartekniker i (denna) debatten. Sex och samlevnad är bland de känsligare ämnen vi har att diskutera av flera anledningar. Det är ett typiskt ämne där Tyckande och Känslor tillåts triumfa rationella och sansade argument. Många gånger ska självutnämnda överhuvuden berätta för alla andra vad som är moraliskt rätt och fel. Man drar sig inte för att berätta vad andra kvinnor tycker och känner - över huvudet på dem - vilket är kanske det mest idiotiska man kan göra om man vill bli tagen för en tänkande människa.

Ska vi diskutera prostitution så ska vi diskutera just det och hålla käften kring resten. Att dra in min morsa och dotter i debatten är så tattigt och sunkigt det kan bli. Fan har dom med saken att göra? Men visst - låt dem bli del av debatten. Att acceptera mina familjemedlemmar som del av diskussionen och validerat argument så har även jag rätten att tillämpa samma typ av retorik, eller hur? Då svarar jag dig: varför äter du olämplig mat / dricker sprit / köper cigaretter / lever ohälsosamt och därmed medverkar till en sämre miljö för dina barn / vänner / mamma? Och varför ska vi stanna där när det ändå redan accepteras att 3e man är ett vedertaget argument för att helga målet? Då kan vi lika gärna prata om barnen som svälter i Afrika - varför skänker du inte pengar dit? Du tycker väl det är fel att de svälter och faktum kvarstår att du kan göra något åt det?

Men jag förstår mina meningsmotståndare ty de är simpla i sinnet (no offence). Man vill gärna vifta bort retoriken när den slår tillbaka på en själv. Då är det inte längre "korrekt" eller "relevanta". Då blir den långsökt. När man övergår från att vara "massivt smart" till Hycklare så är det inte lika kul längre. Att man själv var den som började med härskarteknik och började tjattra om andras familjemedlemmar som ens ess i rockärmen har man glömt bort.

Tillbaka till ditt exempel så finns det redan ett pågående debatt med snarlik sosse-teknik. På(s)tående är att: varje gång du köper kokain till din fest så är du med och bidrar till att göda de förortskriminella och därmed bidrar till att någon blir skjuten. Att samma nämnd sosse köper sprit vilket bidrar till mer död och skador till samhället många hundra gånger om är inte relevant tydligen. Det är hyckleri. Antingen diskuterar vi huruvida det är relevant att kokain är olagligt eller inte och därifrån tar dialogen vidare till hur vi ska hantera olagligheter (fängelse eller t.ex. terapi). Klarar man inte av att föra en rationell och sansad dialog kring detta så förstår jag att man något patetiskt måste ta till härskartekniker och löpa linan ut med "din morsa, din syster, stödjer maffian i Mexiko" osv osv osv tills man snart är ute och pratar om kometerna i rymden som kanske träffar jordklotet på grund av min dåliga karma.

Ska vi diskutera sakfrågan? Fine, då gör vi det. Ska du dra in min morsa i debatten, som någon jävla förtortstuggare, fine då gör vi det. Men då är även din mamma med i debatten. Och din pappa. Och dina kompisar. Och Biafra-barnen. Plocka inte russin ur kakan.
Det verkar ganska tydligt att det bara är okej, när hen själv gör det.

Se ovan. Att be vederbörande förtydliga vad hen menar är tydligen också jobbigt.
Jag tar bajsnödig sosse för 300, tack.
Citera
2022-01-27, 18:09
Medlem
Citat:
Jag har funderat. Tyvärr debatterar jag inte med feminister så har inte möjlighet besvara dig mer än så. Är en personlig policy "förhandla ej med terrorister", no offence.

Jag skrev humanist. Du ändrade det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in