Citat:
Ursprungligen postat av
Gymnocarpium
Precis. Men vilka garantier för objektivitet medför det när dessa HFD:s jurister inte behöver referera till prejudikat eller på annat sätt styrka att rättsläget verkligen är oomtvistat. Den mycket höga andelen nekade PT indikerar, menar jag, tvärtom en olycklig slentrianmässighet inom HFD, vilket i sin tur hotar rättssäkerheten.
Det är HFD som skapar prejudikaten och bestämmer rättsläget, så det vore lite underligt att be dem styrka att de själva beslutat vad de beslutat.
Anledningen till att så många PT nekas är att de flesta inte har någon sak som behöver komma inför HFD (de flesta har redan haft en chans i både FR och KR), dels att arbetsbördan är så hög. Det är inte meningen att de flesta fall ska komma framför landets högsta domstol, det är meningen att de flesta ska avgöras tillfredsställande innan dess. Att kunna överklaga till HFD är en säkerhetsventil, inte ett sätt att rutinmässigt få en tredje prövning i sak.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gymnocarpium
Hur vet medborgare som gjort sig mödan att tillskriva HFD att dess beslut/domar är fria från politisk eller annan maktorienterad styrning? Eller att PT nekas av så simpla skäl som att skydda sittande regering, rådande samhällsordning eller viss bransch? Hur kan samhället då någonsin bli bättre?
/G
De vet det varken mer eller mindre än de gör med andra domstolar, skulle jag tro. Det är människor vi har att göra med, och tyvärr är ju människor inte perfekta och felfria.
När det gäller att skydda regeringen eller liknande har jag inte sett några tecken på det, men jag kan ha missat något. Tänkte på du på något speciellt?