2022-01-26, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gymnocarpium
Grejen är ju att vi är helt utelämnade till ETT (livstidsanställt) justitieråds plus EN (föredragande) justitiesekreterares bedömning och vet inte om vederbörande ens läst och än mindre förstått aktuell sakfråga. Hur kategoriseras ärendena? Skiljer de ut avsändarens olika roller? Hur vet vi att de verkligen kontrollerar om det finns eller saknas prejudikat för aktuella lagrum? Frågorna hopar sig - medan HFD härskar i orubbat bo... Känns inte bra...

Överläggningar (då domaren/nämndemän ska i enrum sitta och diskutera saken och komma fram till en bedömning) är inom stängda dörrar. Ingen har rätt att sitta med och lyssna på överläggningen.

Det som framkommer i domen är offentligt, men allt snack som kom fram under överläggningen finns inte med i domen, och vi vet inte ifall någon nämndeman var tvungen att läsa enkelt lagrum innantill och därmed har noll koll på lagen.
Citera
2022-01-26, 15:00
Medlem
Kan nämna i sammanhanget att vad gäller motiveringen så är det helt enkelt så att lagen inte ställer något krav på att HFD redovisar sina skäl för PT-beslut, även om det inte är helt enkelt att läsa ut. I 30 § FPL står:

"Rättens avgörande av mål skall grundas på vad handlingarna innehåller och vad i övrigt förekommit i målet.

Av beslutet skall framgå de skäl som bestämt utgången."

Detta ska tolkas som att det är de slutliga avgörandena av sakfrågan som behöver motiveras, inte olika beslut som fattas under beredningen av målet. Inte heller PT-beslut behöver motiveras eftersom sakfrågan inte avgörs. Inte en helt lättsmält slutsats utifrån paragrafens ordalydelse men det är faktiskt så det är tänkt, läs t.ex. prop. 1971:30 s 584. Så det handlar inte om att HFD är lata eller hittat på någon tveksam tolkning av lagen, utan de gör bara så som det är tänkt. Utan att funderat så mycket på det hela skulle jag nog personligen vara för en lagändring.
Citera
2022-01-26, 16:38
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 01maj2021
Överläggningar (då domaren/nämndemän ska i enrum sitta och diskutera saken och komma fram till en bedömning) är inom stängda dörrar. Ingen har rätt att sitta med och lyssna på överläggningen.

Det som framkommer i domen är offentligt, men allt snack som kom fram under överläggningen finns inte med i domen, och vi vet inte ifall någon nämndeman var tvungen att läsa enkelt lagrum innantill och därmed har noll koll på lagen.
Det finns inga nämndemän i HFD. Alla som deltar, både justitiesekreterarna och domarna, är kvalificerade jurister.
Citera
2022-01-26, 17:32
Medlem
Gymnocarpiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det finns inga nämndemän i HFD. Alla som deltar, både justitiesekreterarna och domarna, är kvalificerade jurister.

Precis. Men vilka garantier för objektivitet medför det när dessa HFD:s jurister inte behöver referera till prejudikat eller på annat sätt styrka att rättsläget verkligen är oomtvistat. Den mycket höga andelen nekade PT indikerar, menar jag, tvärtom en olycklig slentrianmässighet inom HFD, vilket i sin tur hotar rättssäkerheten.

Hur vet medborgare som gjort sig mödan att tillskriva HFD att dess beslut/domar är fria från politisk eller annan maktorienterad styrning? Eller att PT nekas av så simpla skäl som att skydda sittande regering, rådande samhällsordning eller viss bransch? Hur kan samhället då någonsin bli bättre?
/G
Citera
2022-01-26, 20:40
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Precis. Men vilka garantier för objektivitet medför det när dessa HFD:s jurister inte behöver referera till prejudikat eller på annat sätt styrka att rättsläget verkligen är oomtvistat. Den mycket höga andelen nekade PT indikerar, menar jag, tvärtom en olycklig slentrianmässighet inom HFD, vilket i sin tur hotar rättssäkerheten.
Det är HFD som skapar prejudikaten och bestämmer rättsläget, så det vore lite underligt att be dem styrka att de själva beslutat vad de beslutat.

Anledningen till att så många PT nekas är att de flesta inte har någon sak som behöver komma inför HFD (de flesta har redan haft en chans i både FR och KR), dels att arbetsbördan är så hög. Det är inte meningen att de flesta fall ska komma framför landets högsta domstol, det är meningen att de flesta ska avgöras tillfredsställande innan dess. Att kunna överklaga till HFD är en säkerhetsventil, inte ett sätt att rutinmässigt få en tredje prövning i sak.

Citat:
Hur vet medborgare som gjort sig mödan att tillskriva HFD att dess beslut/domar är fria från politisk eller annan maktorienterad styrning? Eller att PT nekas av så simpla skäl som att skydda sittande regering, rådande samhällsordning eller viss bransch? Hur kan samhället då någonsin bli bättre?
/G
De vet det varken mer eller mindre än de gör med andra domstolar, skulle jag tro. Det är människor vi har att göra med, och tyvärr är ju människor inte perfekta och felfria.

När det gäller att skydda regeringen eller liknande har jag inte sett några tecken på det, men jag kan ha missat något. Tänkte på du på något speciellt?
Citera
2022-01-26, 23:22
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:

/G

På vilket vis skulle de inte vara objektiva? HFD har även regler gällande jäv.

Du har fått en bedömning (om än kortfattad), det är även den aktuella domstolen som skapar prejudikat så de behöver knappast hänvisa till detta. Hur hade en domstol över HFD kunnat ge dig trygghet om att de inte är fria från politisk eller annan maktorienterad styrning?
Citera
2022-01-27, 13:29
Medlem
Gymnocarpiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
På vilket vis skulle de inte vara objektiva? HFD har även regler gällande jäv.

Du har fått en bedömning (om än kortfattad), det är även den aktuella domstolen som skapar prejudikat så de behöver knappast hänvisa till detta. Hur hade en domstol över HFD kunnat ge dig trygghet om att de inte är fria från politisk eller annan maktorienterad styrning?

Men förstår ni inte att det inte finns något prejudikat för aktuell paragraf i domstolarnas databas. Därför undrar jag enligt trådstart.
/G
Citera
2022-01-27, 13:34
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Men förstår ni inte att det inte finns något prejudikat för aktuell paragraf i domstolarnas databas. Därför undrar jag enligt trådstart.
/G
1) Har redan besvarats ovan.
2) Har också besvarats ovan. Du kan vända dig till Europadomstolen (inte EU-domstolen) om du anser att dina konventionsrättigheter under EKMR har kränkts.
Citera
2022-01-27, 13:41
Medlem
Gymnocarpiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
1) Har redan besvarats ovan.
2) Har också besvarats ovan. Du kan vända dig till Europadomstolen (inte EU-domstolen) om du anser att dina konventionsrättigheter under EKMR har kränkts.

Ok, tack. Jag släpper detta nu.
Dock menar jag att frågan om HFD:s handläggning borde vara intressant på ett övergripande plan. I synnerhet om man vill förbättra rättssäkerheten och individens rättigheter. /G
Citera
2022-01-27, 14:11
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Dock menar jag att frågan om HFD:s handläggning borde vara intressant på ett övergripande plan. I synnerhet om man vill förbättra rättssäkerheten och individens rättigheter. /G
Håller med, som jag skrev tidigare: (FB) Högsta förvaltningsdomstolen, prövningstillstånd och EU?

Det är dock en rättspolitisk fråga snarare än en juridisk, så lite OT för det här forumet.
Citera
2022-02-01, 00:03
Medlem
Citat:

Vad är det som inte är rättssäkert i din värld? HFD är huvudsakligen en prejudikatinstans. Vilken bestämmelse är det du dillar om som saknar praxis?
Citera
2022-02-21, 23:01
Medlem
Citat:
/G

Vilken paragraf pratar du om.

Det skall också poängteras att inte bevilja prövningstillstånd i ett mål är i praktiken detsamma som att ge den domen prejudikat.
Om dom X inte tas upp och det inte finns tidigare dom i HFD så är dom X att betrakta som prejudikat/bedömd korrekt av lägre instans.

HFD tar precis som HD bara upp fall som antingen är felaktiga på något vis eller där man anser att något måste klargöras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in