Citat:
Ursprungligen postat av
JustinTrudeau
70-talet var helt annorlunda du fattar det va? Vi använde olja till allt på den tiden. El, uppvärmning etc. Vi hade nästan ingen kärnkraft, infrastruktur för naturgas eller grön skitenergi. Bilarna var horribelt ineffektiva och drog enorma mängder bensin. Oljan gick dessutom från 4 $ till 40 $ på bara några år. Detta var en enorm chock för ekonomin som var så oljeberoende.
Vi har aldrig varit så beroende av olja som vi är nu. Vad tror du varje fabrik i Kina drivs av som tillverkar 90% av skrotet vi känner oss tvungna att uppdatera och köpa varje år?
Vad tror du varje lastbil, fartyg, flyg och i princip varje tåg utanför norra Europa drivs av?
Gå in och kolla Marinetraffic och kolla alla båtar, hur många tusen liter tror den en sådan drar i timmen? Kolla lastbilskaravanerna längs våra vägar en tidigt morgon eller sen kväll, vad tror du att dom drar?
Gå in på flightradar och kika varje flyg, vad tror du dom bränner i timman? Vad tror du ett diesellok drar från östra till västra usa med massa frakt ombord?
Vad tror du en kinesisk industri som behöver ugnar som går mellan 1200-2000 grader 24/7 drar på ett dygn?
Citat:
Ursprungligen postat av
David86
Det stora problemet är ju att nya bilar inte säljs i lika stor omfattning som tidigare, vilket gör att folk inte byter in gamla bilar så att bilhallarna blir tomma på begagnade bilar. Samtidigt försvinner ju bilar efterhand pga ålder och haverier. Att höja räntan så mycket att folk inte kan köpa nya bilar ser jag inte som en lösning på problemet.. Det bästa är väl att ta bort roten till problemen, restriktionerna? Att Kina stänger ner hamnar pga 2 covidfall i regionen gör ju inte fraktsituationen bättre. Grundproblemet är att vi lagt så mycket av våran produktion i ett skitland som Kina som inte går lita på.
Inom min bransch söker vi också en massa folk, men ett problem är att utbildningar stannat upp under pandemin så att folk inte har utbildats i samma takt som folk försvinner i. Åter igen, restriktioner var och är problemet
Håller helt med dig i det mesta, speciellt om Kina.
Det enda vi skiljer på är att du tror det löser sig nu när Corona blir klassad som vanlig influensa och att det återgår till det normala. Jag tror att det gnistan som antände brasan och att vi sitter i en knepig situation där det blivit ett självspelande piano.
Men sedan har jag i och för sig trott på det FED och Riksbanken har sagt att "om ett år så kommer räntan att höjas". Snacka om långnäsa man fått där.