Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-27, 11:49
Medlem
Eatlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Tack! Skitkul

Nemas, tycker den är rätt intressant själv.

Citat:
Ursprungligen postat av David86
Så rekommendation behåll/köp? Man köper väl när det är fear och säljer när det är greed.

Stämmer!
Citera
2022-01-27, 11:53
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Kollade du hela klippet? Dom sa motsatsen till vad du skriver, att det inte går jämföra det som händer nu med 70-talet.

Detta är inte samma sak, det är brist på råvaror och komponenter pga efterfrågan återhämtat sig från rekordlåga nivåer, ett övergående problem.

Du har dukat frågan en massa gånger nu, hur ska en höjd ränta lösa problemen? Du vill alltså minska efterfrågan på produkter och varor genom att göra det dyrare att låna pengar? Arbetskraftsbristen ska lösas genom att döda efterfrågan på varor och tjänster och därmed öka arbetslösheten? Jag får inte ihop det.

Då får jag be om ursäkt skall leta upp rätt klipp, har det sparat nånstans.
Citera
2022-01-27, 11:55
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Läs om oljekrisen på 70-talet, känns det igen med tillgångsbrist? Jobb sprutas det ut nu, lyckas man inte få arbete just nu är man nog bra lat. Dubblade lönen med nytt jobb behövde inte ens dyka upp på intervju men olja är ju olja när den sticker i pris. Läst om arbetskraftbristen i USA? Sitter lappar på varenda butik och lönerna ökar för varje lapp som sätts upp.

https://youtu.be/Am17uljm440
Wall Street Journal - What the inflation of the 1970s can teach us today.

70-talet var helt annorlunda du fattar det va? Vi använde olja till allt på den tiden. El, uppvärmning etc. Vi hade nästan ingen kärnkraft, infrastruktur för naturgas eller grön skitenergi. Bilarna var horribelt ineffektiva och drog enorma mängder bensin. Oljan gick dessutom från 4 $ till 40 $ på bara några år. Detta var en enorm chock för ekonomin som var så oljeberoende.
Citera
2022-01-27, 12:01
Medlem
backwardations avatar
Citat:
Fast jämvikt har det ju inte funnits senaste två åren, först försvann efterfrågan helt, varpå producenterna slutade producera, sedan återhämta sig efterfrågan och producenterna lyckades inte återgå till normal produktion pga störningar i hela produktionsledet (störningar som kvarstår pga vissa länders pandemi-strategier).

Marknaden är något förenklat alltid i jämvikt men det som sker är att utbud respektive efterfrågan hela tiden ändras baserat på nya omständigheter. Jag menar också att vi har problem med flaskhalsar men detta får bränsle av att vi samtidigt har en stark underliggande efterfrågan.

Citat:
Du kan inte bygga fler bilar oavsett hur många människor du lyckas anställa, det är brist på materiell, inte arbetskraft.

Man bygger inga bilar om man inte väntar sig att få dem sålda.
Citera
2022-01-27, 12:14
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Kollade du hela klippet? Dom sa motsatsen till vad du skriver, att det inte går jämföra det som händer nu med 70-talet.

Detta är inte samma sak, det är brist på råvaror och komponenter pga efterfrågan återhämtat sig från rekordlåga nivåer, ett övergående problem.

Du har dukat frågan en massa gånger nu, hur ska en höjd ränta lösa problemen? Du vill alltså minska efterfrågan på produkter och varor genom att göra det dyrare att låna pengar? Arbetskraftsbristen ska lösas genom att döda efterfrågan på varor och tjänster och därmed öka arbetslösheten? Jag får inte ihop det.

Då får jag be om ursäkt skall leta upp rätt klipp, har dom sparat på Youtube allihopa.

Väl klart du måste höja räntan för att stilla prisuppgången på alla varor nu. Teknikprylar och bilar sticker iväg pga "komponentbrist", resten av delarna är pga att råvarorna har stuckit iväg i pris. Kolla kopparpriserna som ökat väldigt mycket, där även elbilarna består av 40% mer koppar än en vanlig bil med förbränningsmotor.

Containerpriser ökar, drivmedelspriser ökar, matpriserna ökar. Det blir ett självspelande piano

Priser som sticker iväg i pris går inte ner lika snabbt som det gick upp är ett som är säkert ifall det inte blir en krasch på marknaden, enda sättet att motverka en krasch är att höja räntorna för att stilla skenade priser. Men höjda räntor just nu hade även det inneburit en krasch.

I fraktbranschen talar man om att priserna som gått upp 900% kommer bli bättre efter det kinesiska nyåret i februari. Hur snabbt tror du att det går ner priserna gått ner 900%?
För sig tror jag inte att det kommer gå så snabbt då jag vet att ett segment inom frakt söker 20-30 personer till sommaren och har två sökande.
Två andra företag söker 50 Pers och har en handfull sökande.
Citera
2022-01-27, 12:27
Medlem
Citat:
Då får jag be om ursäkt skall leta upp rätt klipp, har dom sparat på Youtube allihopa.

Väl klart du måste höja räntan för att stilla prisuppgången på alla varor nu. Teknikprylar och bilar sticker iväg pga "komponentbrist", resten av delarna är pga att råvarorna har stuckit iväg i pris. Kolla kopparpriserna som ökat väldigt mycket, där även elbilarna består av 40% mer koppar än en vanlig bil med förbränningsmotor.

Containerpriser ökar, drivmedelspriser ökar, matpriserna ökar. Det blir ett självspelande piano

Priser som sticker iväg i pris går inte ner lika snabbt som det gick upp är ett som är säkert ifall det inte blir en krasch på marknaden, enda sättet att motverka en krasch är att höja räntorna för att stilla skenade priser. Men höjda räntor just nu hade även det inneburit en krasch.

I fraktbranschen talar man om att priserna som gått upp 900% kommer bli bättre efter det kinesiska nyåret i februari. Hur snabbt tror du att det går ner priserna gått ner 900%?
För sig tror jag inte att det kommer gå så snabbt då jag vet att ett segment inom frakt söker 20-30 personer till sommaren och har två sökande.
Två andra företag söker 50 Pers och har en handfull sökande.
Det stora problemet är ju att nya bilar inte säljs i lika stor omfattning som tidigare, vilket gör att folk inte byter in gamla bilar så att bilhallarna blir tomma på begagnade bilar. Samtidigt försvinner ju bilar efterhand pga ålder och haverier. Att höja räntan så mycket att folk inte kan köpa nya bilar ser jag inte som en lösning på problemet.. Det bästa är väl att ta bort roten till problemen, restriktionerna? Att Kina stänger ner hamnar pga 2 covidfall i regionen gör ju inte fraktsituationen bättre. Grundproblemet är att vi lagt så mycket av våran produktion i ett skitland som Kina som inte går lita på.

Inom min bransch söker vi också en massa folk, men ett problem är att utbildningar stannat upp under pandemin så att folk inte har utbildats i samma takt som folk försvinner i. Åter igen, restriktioner var och är problemet.

Tar alla länder bort restriktionerna imorgon, betraktar covid som en årlig influensa som många länder börjat göra, löser sig många av problemen på egen hand. Kanske får några toppar med många sjukdomsfall som påverkar på kort sikt men det är väl bättre än att konstant stänga ner verksamheter pga rädsla för sjukdomsfall, ekonomiskt sett iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av backwardation
Marknaden är något förenklat alltid i jämvikt men det som sker är att utbud respektive efterfrågan hela tiden ändras baserat på nya omständigheter. Jag menar också att vi har problem med flaskhalsar men detta får bränsle av att vi samtidigt har en stark underliggande efterfrågan.

Man bygger inga bilar om man inte väntar sig att få dem sålda.
Haha nej det stämmer väl, men då har du skapat ett större problem i mina ögon. Brinner det i köket och du inte vill det ska sprida sig till resten av huset är det inte en lösning att spränga hela huset med dynamit, förvisso brann inte huset upp men du har inte räddat något.
Citera
2022-01-27, 12:58
Medlem
duden83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Skratta på du, en dag står du där naken och tar staken i baken för att ha råd med mat!

Kanske det kanske .. Men de senaste 5 dagarna har mina aktier gått upp 2%..
Så..ja..vad ska jag säga. Kraschen är inte här.
Inte för mig iallafall.
Senast redigerad av duden83 2022-01-27 kl. 13:01.
Citera
2022-01-27, 13:10
Medlem
Samma visa varje gång. Skräcken 2020 var än större. Sedan gick börsen upp som aldrig tidigare.
Citera
2022-01-27, 13:34
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
70-talet var helt annorlunda du fattar det va? Vi använde olja till allt på den tiden. El, uppvärmning etc. Vi hade nästan ingen kärnkraft, infrastruktur för naturgas eller grön skitenergi. Bilarna var horribelt ineffektiva och drog enorma mängder bensin. Oljan gick dessutom från 4 $ till 40 $ på bara några år. Detta var en enorm chock för ekonomin som var så oljeberoende.

Vi har aldrig varit så beroende av olja som vi är nu. Vad tror du varje fabrik i Kina drivs av som tillverkar 90% av skrotet vi känner oss tvungna att uppdatera och köpa varje år?

Vad tror du varje lastbil, fartyg, flyg och i princip varje tåg utanför norra Europa drivs av?

Gå in och kolla Marinetraffic och kolla alla båtar, hur många tusen liter tror den en sådan drar i timmen? Kolla lastbilskaravanerna längs våra vägar en tidigt morgon eller sen kväll, vad tror du att dom drar?

Gå in på flightradar och kika varje flyg, vad tror du dom bränner i timman? Vad tror du ett diesellok drar från östra till västra usa med massa frakt ombord?

Vad tror du en kinesisk industri som behöver ugnar som går mellan 1200-2000 grader 24/7 drar på ett dygn?

Citat:
Det stora problemet är ju att nya bilar inte säljs i lika stor omfattning som tidigare, vilket gör att folk inte byter in gamla bilar så att bilhallarna blir tomma på begagnade bilar. Samtidigt försvinner ju bilar efterhand pga ålder och haverier. Att höja räntan så mycket att folk inte kan köpa nya bilar ser jag inte som en lösning på problemet.. Det bästa är väl att ta bort roten till problemen, restriktionerna? Att Kina stänger ner hamnar pga 2 covidfall i regionen gör ju inte fraktsituationen bättre. Grundproblemet är att vi lagt så mycket av våran produktion i ett skitland som Kina som inte går lita på.

Inom min bransch söker vi också en massa folk, men ett problem är att utbildningar stannat upp under pandemin så att folk inte har utbildats i samma takt som folk försvinner i. Åter igen, restriktioner var och är problemet
Håller helt med dig i det mesta, speciellt om Kina.

Det enda vi skiljer på är att du tror det löser sig nu när Corona blir klassad som vanlig influensa och att det återgår till det normala. Jag tror att det gnistan som antände brasan och att vi sitter i en knepig situation där det blivit ett självspelande piano.

Men sedan har jag i och för sig trott på det FED och Riksbanken har sagt att "om ett år så kommer räntan att höjas". Snacka om långnäsa man fått där.
Senast redigerad av sebno1 2022-01-27 kl. 13:38.
Citera
2022-01-27, 13:36
Medlem
Flickpojkens avatar
Jag litar intar inte på svt och analytiker utan vänder mej i stället till foljehattarna på swebtv. Trode aldrig jag skulle säga de. Men gubbarna har rätt i alla sammanhang. Allt från ekonomin, aktiemarkanden, smittspridning till miljöm, vaccin virus geopolitik osv.

https://swebbtv.se/

De är bara att back tracka.
Citera
2022-01-27, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Jag litar intar inte på svt och analytiker utan vänder mej i stället till foljehattarna på swebtv. Trode aldrig jag skulle säga de. Men gubbarna har rätt i alla sammanhang. Allt från ekonomin, aktiemarkanden, smittspridning till miljöm, vaccin virus geopolitik osv.

https://swebbtv.se/

De är bara att back tracka.

Alltså jag skulle hellre lyssna på en häst som kan räkna med hovens ekonomitips än de där jävla luffarna.

Man måste vara grovt efterbliven för att tro att swebbtv har något att komma med.
Citera
2022-01-27, 13:54
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Vi har aldrig varit så beroende av olja som vi är nu. Vad tror du varje fabrik i Kina drivs av som tillverkar 90% av skrotet vi känner oss tvungna att uppdatera och köpa varje år?

Vad tror du varje lastbil, fartyg, flyg och i princip varje tåg utanför norra Europa drivs av?

Gå in och kolla Marinetraffic och kolla alla båtar, hur många tusen liter tror den en sådan drar i timmen? Kolla lastbilskaravanerna längs våra vägar en tidigt morgon eller sen kväll, vad tror du att dom drar?

Gå in på flightradar och kika varje flyg, vad tror du dom bränner i timman? Vad tror du ett diesellok drar från östra till västra usa med massa frakt ombord?

Vad tror du en kinesisk industri som behöver ugnar som går mellan 1200-2000 grader 24/7 drar på ett dygn?

Du förstår inte vad jag menar. Oljans andel av världens energikonsumtion var mycket större på 70-talet. Det är fakta oavsett vad du tycker. När man tiodubblar ett energislag som då stod för över 40 % av vår energi konsumtion så får man massiv inflation oavsett monetär politik. Om vi idag skulle femdubbla oljepriset skulle vi också få inflation men inte i närheten som på 70-talet för transporter är mycket effektivare nu. Vi har alternativ och oljan är mycket mindre andel av vår energimix.

Här har du Sveriges energimix från 1970-2006. Notera den blå blaffan längst ned som tar upp halva diagrammet. Det är oljan.

https://www.researchgate.net/figure/Total-energy-supply-in-Sweden-1970-2007-PJ-Production-and-distribution-losses_fig3_239931309
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in