2022-01-27, 09:07
Medlem
Vaknade av halsont, sen gick det över och nu är jag snuvig och svettas.. har inte åkt på corona än men det är högt tid nu. Hoppas det går över för jag ska till fjällen snart
Citera
2022-01-27, 09:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tack. Till saken hör också att vissa försöker medvetet feltolka mig. När Omikron började spridas i december och Sverige fick sina första fall. Då gick FHM ut och sa att det peakar i mitten av januari. Tänkte då genast att det aldrig kommer att ske. Jullovet gör ju att det närmast råder en frivillig karantän. De flesta skolor daghem osv öppnade 10 jan. Hur sjutton skulle alla hinna bli smittade på 5 dagar liksom?
Skrev då att jag tror att smittan kommer peaka en månad senare. Någon gång under mitten av feb, eller månadsskiftet feb/mars. Då smittan nu ökar exponentiellt kan givetvis inte den ökningen pågå en månad till. Det blir en matematisk omöjlighet, men samtidigt tror jag hela feb kommer präglas av hög smittspridning. Tänker sig man dessutom ta bort rekommendationerna om hemarbete om två veckor kommer det ge ytterligare bränsle. Sen har vi dessutom Omikron 2.0 som verkar kunna ge reinfektioner. Så nej- jag tror inte det här kommer vara över i den närtid som vissa andra här tror. Exakt när det peakar är det ingen som vet. Finns garanterat fortfarande många vita fläckar på kartan fortfarande och nu ska det ju inte testas lika mycket. Ändå märks inte den minsta avmattning. Hoppas bara vården kommer fixa detta. Där kommer ju belastningen med några veckors eftersläpning.

Ja jag vet vad du har sagt, väntar med spänning på om du får rätt. Det verkar vara väldigt lätt att feltolka saker och ting i den här tråden, alla vill ha bevis för det som stödjer ens egna ståndpunkt. Det blir intressant att se om slutenvården når upp till deltanivå, den är väl i princip i höjd med första vågen. IVA känns lugnt än så länge.
Citera
2022-01-27, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Blev böldpesten en influensa eller TBC?

Antalet personer per år som får pesten är försvinnande lite, nästintill overkligt. Covid-19 kommer inte att komma ner till den nivån inom x antal år, förmodligen aldrig någonsin.

Du är bara löjlig som sitter och jämför Covid-19 med pesten.
Citera
2022-01-27, 09:15
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag är ju inte 100 säker, men är man registrerad som vårdtillfälle i den ena rapporten borde man rimligtvis finnas med i andra också.

Tittar man därför i rapporten "25 vanligaste diagnoser" och endast huvuddiagnos så har det hittills 2022 registrerats 5 vårdtillfällen för barn i åldern 0-9 år där covid-19 (JA36) är huvuddiagnos.

Men lite osäker på detta, för det är 71 vårdtillfällen totalt vilket är färre än vad Kvastfeningen anger att det står i någon annan rapport.

Å andra sidan ger samma rapport, fast för januari 2021, intressant resultat då det är 0 fall av JA36 som huvudsaklig diagnos för åldersgruppen. Dock 4 fall av den besläktade JA37, covid-19 relaterat.

Hursomhelst är inte ens JA36/37 med på "topp 25" om man tar 1 helt år tillbaka. Istället är det en utklassningsseger av en annan "JA", gissa vilken. Jo, RS-infektion. Men det var inte någon som brydde sig om det...

https://portal.icuregswe.org/utdata/sv/report/prod.diagnoser-antal?filter=67e1d908-2923-3a0c-dcff-b403f7df63f4

edit: att det bara är 71 vårdtillfällen i denna rapport beror naturligtvis på att det inte är en totalrapport utan visar bara de 25 vanligaste diagnoserna för vald tidsperiod. Det betyder att det inte nödvändigtvis heller var 0 tillfällen med JA36 i januari 2021, bara att det var färre än 2 och därmed inte klassade in på topp 25 för den perioden.

Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Om vi ska sätta det lite mer i perspektiv.

Januari 2022 vårdades det hitintills registrerats 21 st barn 0-9 år på IVA enligt SIR

januari 2021 vårdades det 3st barn 0-9 år på IVA enligt SIR.

Maj 2020 vårdades det 7st barn 0-9 år på IVA enligt SIR.

Jag tog med maj 2020 för det är den månad som det vårdades flest barn på IVA förutom denna månad då.

Under hela pandemin har det avlidit 5 st barn 0-9 år på IVA och en av dessa barn har registrerats avlidna denna månad. Hoppningsvis blir det inte fler. Det är en flicka 7 år gammal som avled nu i januari och hon hade inga kända riskfaktorer.

Det är ni två som kan detta bäst så vad gäller?
Är det totalt 21 barn och 5 som har det som huvuddiagnos eller hur ska man tyda det?

Detta är ganska bra info att veta för många av trådens mer oroliga själar och du har helt rätt att RS är betydligt värre Beaver.
Citera
2022-01-27, 09:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Uppenbarligen tycker våra myndigheter som jag i den frågan.

Sen är det egentligen åldersgruppen 0-5 som vissa hävdar har ökat och inte ens jänkarna rekommenderas väl vaccin i den gruppen eller?

Så tur att våra experter inte tycker som du är mer rätt att säga kanske.
Du kan ju fundera över varför det ökar i den gruppen. Och som tur är så är inte experterna eniga med dig i frågan. Vaccin ges fr.o.m. tre månaders ålder i vaccinationsprogrammet för barn. Varför skulle man inte kunna vaccinera mot COVID19? Det finns inga medicinska hinder för det och när man testat ut det så lär man väl börja med det. I synnerhet som man har sett allvarliga fall av krupp hos riktigt unga barn som smittats med COVID19:
/.../Dr. William Hartman, the principal investigator of one of the Moderna pediatric COVID-19 vaccine trials, says it’s reasonable to believe emergency use authorization for children 6 months to 5 years old could be granted in late March or early April. He said it’s “highly possible” Moderna will reach that point before Pfizer does.
https://www.latimes.com/science/story/2021-12-17/whats-the-timeline-for-kids-under-5-to-get-a-covid-vaccine
Citera
2022-01-27, 09:27
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Är det totalt 21 barn och 5 som har det som huvuddiagnos eller hur ska man tyda det?

Detta är ganska bra info att veta för många av trådens mer oroliga själar och du har helt rätt att RS är betydligt värre Beaver.
Jag vet inte, var upptagen och har inte sett era inlägg fören nu.

Vad jag lägger märke till är att den 7 åriga avlidna flickan (2022-01-13) med covid inte finns med. Jag sökte på henne i länken från Beaver14. Hon borde ju ha någon form av huvuddiagnos om det då inte är covid?

Så hon saknas ju i vart fall. Man kan ju söka på var enskild individ men det kommer ju att ta tid.

Det hade varit jätte fint att få klarhet i detta. Beaver14 har fått mig at häpnas flera gånger för sin kunskap att hitta info på SIR så om Beaver14 kan reda ut frågetecknen här skulle det varit super!
Citera
2022-01-27, 09:33
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Jag är inte helt säker längre på vad SIR faktiskt visar när det gäller covid-vårdade. Det man kan vara hyfsat säker på är att IVA-statistiken är mer rättvisande än statistiken över "vårdade på vårdavdelning med covid-19". Där har det blivit solklart att i den statistiken ingår ALLA som har ett positivt covid-test oavsett vad deras huvudsakliga vårdorsak är.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/var-tredje-redovisad-covidpatient-vardas-inte-for-covid
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/rubrik-95

Att den statistiken nu ökar är inte längre något att lägga vikt vid, det speglar bara den allmänna smittspridningen i samhället, inte hur sjuka covid-smittade är.

Däremot tolkar jag den långa platån på IVA-statistiken som att man där är mer noga med vad man registrerar som vårddiagnos. Dvs, läggs man in på IVA pga en trafikolycka och råkar vara covid-positiv så registreras inte JA36 som en diagnos på den personen. Men jag vet inte hur stringent det är.
Citera
2022-01-27, 09:34
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag vet inte, var upptagen och har inte sett era inlägg fören nu.

Vad jag lägger märke till är att den 7 åriga avlidna flickan (2022-01-13) med covid inte finns med. Jag sökte på henne i länken från Beaver14. Hon borde ju ha någon form av huvuddiagnos om det då inte är covid?

Så hon saknas ju i vart fall. Man kan ju söka på var enskild individ men det kommer ju att ta tid.

Det hade varit jätte fint att få klarhet i detta. Beaver14 har fått mig at häpnas flera gånger för sin kunskap att hitta info på SIR så om Beaver14 kan reda ut frågetecknen här skulle det varit super!

Den 7-åriga flickan kan ju ha haft en huvudsaklig diagnos som inte tillhör de topp 25, och därför är inte med i den rapporten.
Men jag uttalar mig inte tvärsäker.

Jag skulle hålla koll på https://covidstatistik.se/aldersfordelning#dodsfall
Där framgår att det denna vecka är rapporterat 1 dödsfall i åldersgruppen 0-9, det skulle kunna vara din 7-åriga flicka. Att man kan ha koll där är för att jag märker att de dödsfall som i efterhand sedan justeras (tas bort) brukar oftast vara dödsfall i de lägre åldersgrupperna.
Senast redigerad av Beaver14 2022-01-27 kl. 09:38.
Citera
2022-01-27, 09:40
Medlem
Citat:
Den 7-åriga flickan kan ju ha haft en huvudsaklig diagnos som inte tillhör de topp 25, och därför är inte med i den rapporten.
Men jag uttalar mig inte tvärsäker.

Vad jag sett så skiljer det ganska mycket på IVA.

Går jag hit t ex:

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Så sägs det 11.569 vårdtillfällen och 8.693 unika patienter.

Går jag istället hit och väljer hela tidsperioden för pandemin så får jag lägre siffror:

https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vaccincovid

4.452 vårdtillfällen och 3.744 unika patienter.
Citera
2022-01-27, 09:43
Medlem
virvelbaggs avatar
Fel post
Senast redigerad av virvelbagg 2022-01-27 kl. 09:47.
Citera
2022-01-27, 09:43
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vad jag sett så skiljer det ganska mycket på IVA.

Går jag hit t ex:

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Så sägs det 11.569 vårdtillfällen och 8.693 unika patienter.

Går jag istället hit och väljer hela tidsperioden för pandemin så får jag lägre siffror:

https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vaccincovid

4.452 vårdtillfällen och 3.744 unika patienter.

Skillnaden i de två rapporterna är ju enkelt förklarat. Den nedersta står ju uttryckligen att det bara innehåller uppgifter fr.o.m. 2021-03-02, dvs ett helt år av pandemin saknas.
Citera
2022-01-27, 09:58
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Jag är ju inte 100 säker, men är man registrerad som vårdtillfälle i den ena rapporten borde man rimligtvis finnas med i andra också.

Tittar man därför i rapporten "25 vanligaste diagnoser" och endast huvuddiagnos så har det hittills 2022 registrerats 5 vårdtillfällen för barn i åldern 0-9 år där covid-19 (JA36) är huvuddiagnos.

Men lite osäker på detta, för det är 71 vårdtillfällen totalt vilket är färre än vad Kvastfeningen anger att det står i någon annan rapport.

Å andra sidan ger samma rapport, fast för januari 2021, intressant resultat då det är 0 fall av JA36 som huvudsaklig diagnos för åldersgruppen. Dock 4 fall av den besläktade JA37, covid-19 relaterat.

Hursomhelst är inte ens JA36/37 med på "topp 25" om man tar 1 helt år tillbaka. Istället är det en utklassningsseger av en annan "JA", gissa vilken. Jo, RS-infektion. Men det var inte någon som brydde sig om det...

https://portal.icuregswe.org/utdata/sv/report/prod.diagnoser-antal?filter=67e1d908-2923-3a0c-dcff-b403f7df63f4

edit: att det bara är 71 vårdtillfällen i denna rapport beror naturligtvis på att det inte är en totalrapport utan visar bara de 25 vanligaste diagnoserna för vald tidsperiod. Det betyder att det inte nödvändigtvis heller var 0 tillfällen med JA36 i januari 2021, bara att det var färre än 2 och därmed inte klassade in på topp 25 för den perioden.
Tack för info.

Ett helt klart bra argument. Det får mig helt klart att luta åt med hållet. Finns en del frågetecken jag inte förstår. Vet inte om du såg mitt inlägg som jag skrev innan.
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Jag får sätta mig in i det registret som du länkade.

När det gäller flickan kan du helt klart ha rätt. Ganska ofta fohm plockar bort barn som de registrerat.

Men socialstyrelsen kommer ju ha med de om de hör hem där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in