2022-01-27, 00:07
Medlem
FlashbackGods avatar
Tror ni människor tillbringar mer tid med katter eller hundar inomhus?

Jag tror det är nog med mer med hundar. Men samtidigt undrar jag att varför är det så? Är det för att hundar är mer socialt kapabla med människor jämört med en katt. En katt kan oftast inte ens ge tass för att få en godbit. Dom förstår inte, eller så bryr dom sig bara inte. Att dom är nöjda med sitationen som är. Men dom kan vara i famnen. Vilket räknas som att tillbringa tid.

Men katter har enorm bra hörsel. Om jag lägger min hand i fickan och rör laserpekaren med en liten kedja. Så kommer den från andra rummet direkt hit. Så katter har tydligen sina öron väldigt öppna hela tiden.
Citera
2022-01-27, 00:14
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackGod

Jag tror det är nog med mer med hundar. Men samtidigt undrar jag att varför är det så? Är det för att hundar är mer socialt kapabla med människor jämört med en katt. En katt kan oftast inte ens ge tass för att få en godbit. Dom förstår inte, eller så bryr dom sig bara inte. Att dom är nöjda med sitationen som är. Men dom kan vara i famnen. Vilket räknas som att tillbringa tid.

Men katter har enorm bra hörsel. Om jag lägger min hand i fickan och rör laserpekaren med en liten kedja. Så kommer den från andra rummet direkt hit. Så katter har tydligen sina öron väldigt öppna hela tiden.

En sak som bör påpekas är att hundar, till skillnad från katter, är flockdjur.
Hunden ser sig som en del av flocken, förhoppningsvis "under" människor i rang.
Katter är självständigare och tar och ger utifrån deras egna önskningar och behov.

Hunden går och lägger sig där och om den blir tillsagd, katten bestämmer själv i mycket högre utsträckning.
Citera
2022-01-27, 00:16
Medlem
Citat:

Har haft både och. Och så klart är svaret mycket mer med hund. Katter vill ofta vara själva.
Citera
2022-01-27, 00:17
Medlem
FlashbackGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
En sak som bör påpekas är att hundar, till skillnad från katter, är flockdjur.
Hunden ser sig som en del av flocken, förhoppningsvis "under" människor i rang.
Katter är självständigare och tar och ger utifrån deras egna önskningar och behov.

Hunden går och lägger sig där och om den blir tillsagd, katten bestämmer själv i mycket högre utsträckning.

Men om man bor i en ett med en katt som är nästan synlig för dig hela tiden. Då lägger den märke på allt du gör. Tror jag. Förutom när den sover, jagar, leker eller nåt annat kanske.

Man borde umgås med sin katt mer. Då skulle det kanske vara en annan sak.

Tillslut vart man en mästare på att umgås med katter. Iaf. din katt.
Senast redigerad av FlashbackGod 2022-01-27 kl. 00:20.
Citera
2022-01-27, 00:20
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Men om man bor i en ett med en katt som är nästan synlig för dig hela tiden. Då lägger den märke på allt du gör. Tror jag. Förutom när den sover, jagar, leker eller nåt annat kanske.

Det bör man inte göra. En katt mår inte bra som innekatt om lägenheten är så liten.
Citera
2022-01-27, 00:21
Bannlyst
Min katt är på mig dygnet runt. Är sjukskriven o hemma mycket och min katt har typ blivit "kär" i mig.

Han pratar, busar och vill ha uppmärksamhet. Han vill sitta på mig, ligga bredvid mig i sängen o han ligger på datorbordet när jag är vid datorn. Sitter jag i soffan vid TV:¡ N så ligger han på mig eller så ligger han bredvid i soffan.

En katts förtroende måste du förtjäna.
En hund gillar bara läget typ.
Citera
2022-01-27, 00:21
Medlem
FlashbackGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det bör man inte göra. En katt mår inte bra som innekatt om lägenheten är så liten.

Vi säger 50 kvadratmeter då. Med liten kök och toalett. Är du nöjd nu?
Citera
2022-01-27, 00:22
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Ja, katten är en jägare men inte överst i näringskedjan, alltså är den väldigt uppmärksam på omgivningen.
Oavsett om det gäller hot eller något positivt så vill katten ha koll på sin omgivning.
Citera
2022-01-27, 00:24
Medlem
boqpods avatar
Vad är det för dum jävla frågeställning?
Vilka ”människor”?
Tillbringar? Är det samma sak som att vara under samma tak eller räknas bara social interaktion mellan ”människorna” och djuren?
Har människorna ingen katt så blir ju svaret hund.
Har människorna däremot varken hund eller katt så går det inte att svara alls.
Räknas även herrelösa hundar och katter in i frågan? Tänker att det ju händer att de kommer inspringandes på den lokala tapasbaren när man är ute och reser, så där tillbringar man ju en del tid med både hund och katt.
Citera
2022-01-27, 00:24
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Vi säger 50 kvadratmeter då. Med liten kök och toalett. Är du nöjd nu?

Det låter bättre, för då kan katten ha möjlighet att dra sig undan om den vill.
Citera
2022-01-27, 00:32
Medlem
FlashbackGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det låter bättre, för då kan katten ha möjlighet att dra sig undan om den vill.

Det borde hunden ha med va? 50m2 istället än 30m2.
Citera
2022-01-27, 00:38
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Det borde hunden ha med va? 50m2 istället än 30m2.

Hunden klarar sig faktiskt bättre med mindre än vad katten gör. Däremot kan en hund såklart inte bo permanent inne, den måste få komma ut på promenader.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in