2022-01-26, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Det är frivilligt på papperet, ja. Men dyker man inte upp på avtalad tid/ombokar hela tiden, så utgör det en oro för barnet! Att gå sällan/aldrig till läkare/tandläkare med barnet!

Jag har en mamma som fick nog efter första barnet och sen så ifrån att hon kommer på de kontrollerna man måste tex Boeltest( om det nu finns fortfarande), 1 och 1,5 , 2,5 o 4- årskontroll. Annars hör hon av sig om barnet inte går upp eller det är något problem. Vi har varit 6 syskon och hon kände sig trygg i sig själv.
Jag sa ifrån på tredje barnet, jäkla farande med tre små in i bil flera mil varje gång för fem min på bvc och jag var mycket själv med dem på den tiden. Där var aldrig några problem med det från bvc:s sida, och då hade vi ändå helt ny sköterska till den siste. Det funkade hur bra som helst.
Citera
2022-01-26, 23:23
Medlem
Garneringsmannens avatar
Det är nog extremt viktigt att inte spekulera för mycket innan mera är känt.
Citera
2022-01-26, 23:37
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findus18
Jag har en mamma som fick nog efter första barnet och sen så ifrån att hon kommer på de kontrollerna man måste tex Boeltest( om det nu finns fortfarande), 1 och 1,5 , 2,5 o 4- årskontroll. Annars hör hon av sig om barnet inte går upp eller det är något problem. Vi har varit 6 syskon och hon kände sig trygg i sig själv.
Jag sa ifrån på tredje barnet, jäkla farande med tre små in i bil flera mil varje gång för fem min på bvc och jag var mycket själv med dem på den tiden. Där var aldrig några problem med det från bvc:s sida, och då hade vi ändå helt ny sköterska till den siste. Det funkade hur bra som helst.

Ja, men det var nog ett tag sedan. När jag fick min siste (fjärde) 1997, så kom BVC-sköterskan hem till oss en gång tror jag, och det var för PKU-provet för jag åkte hem efter 6 timmar.

Nu ges en massa kurser till vårdpersonal i hur de ska "upptäcka" barnmisshandel, och troligen rådet "hellre fälla än fria", det har blivit överdrivet i mitt tycke, då många i yngre generationer verkar sakna sunt förnuft, liksom.

Många föräldrar till diagnosbarn blir ofta ifrågasatta inom vården pga att deras barn ofta har lättare att skada sig själva, ramlar, inget konsekvenstänk m.m.
Citera
2022-01-26, 23:41
Medlem
9 vänner har Amanda tappat sen imorse och Rasmus 23 på Facebook.

Såg innan idag att han hade över 1 000 sökningar på mrkoll och hon 1 400.
Citera
2022-01-27, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Nej det är inte ärftligt, men heritabiliteten är ca 70%. Mamma och pappa med ADHD kan få exempelvis 4 barn varav inga med ADHD.

70% är i min mening tillräckligt högt för att de inte borde skaffa barn. Det finns som sagt tamagotchi. Vill de ha något gosigare får de väl skaffa en cockerspaniel.
Citera
2022-01-27, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigly
70% är i min mening tillräckligt högt för att de inte borde skaffa barn. Det finns som sagt tamagotchi. Vill de ha något gosigare får de väl skaffa en cockerspaniel.
Du fattar inte begreppet heritabilitet. Ärftligheten är inte 70%.
Citera
2022-01-27, 00:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Mycket hat och frustrationer som folk gör sig av med i den här tråden märker man.

Eftersom båda föräldrarna är misstänkta och polisen inte har någon klar uppfattning om när brottet har skett så är ju det första man tänker på odefinierat skakvåld. Och sådant har ju varit på tapeten i Sverige tidigare. Då främst i bemärkelsen oskyldiga föräldrar som blivit anklagade för att ha orsakat sina barns medfödda skador. Så behöver det ju inte vara i det här fallet. Det kan ju vara två olämpliga föräldrar som har gjort sitt bästa för att skaka tyst på sin skrikiga unge. Men man bör nog ta lite höjd för att anklagelserna kan vara helt ogrundade också.
Skulle spädbarnet ha skadat sig själv, menar du?
Citera
2022-01-27, 00:37
Medlem
Citat:
Du fattar inte begreppet heritabilitet. Ärftligheten är inte 70%.

Jodå, jag förstod att du inte menade att ärftligheten var 70%. Men 70% heritabilitet är ändå oroväckande nog för att dessa individer borde avstå från att fortplanta sig.
Citera
2022-01-27, 00:47
Medlem
HUR vet du det?
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebolli
Inte missbrukare! Utan denna personen är en väldigt sjuk människa!
Senast redigerad av Norpan1966 2022-01-27 kl. 00:53.
Citera
2022-01-27, 02:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Nej det är inte ärftligt, men heritabiliteten är ca 70%. Mamma och pappa med ADHD kan få exempelvis 4 barn varav inga med ADHD.

Det tråkiga är ju, att människor med olika psykiska sjukdomar, neuropsykiatriska funktionshinder, mentala handikapp samt socialt nedärvda problem - tenderar att para sig med varandra. Då finns det ingen i hemmet som är normal, och som kan gå emellan. Samt naturligtvis att anlagen förs vidare till barnen, om de får leva, och anrikas i varje generation.
Citera
2022-01-27, 02:36
Medlem
sonpuigs avatar
Är det någon som vad för typ av misshandel eller vilka typer av skador som barnet utsatts för?
Citera
2022-01-27, 02:42
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonpuig
Är det någon som vad för typ av misshandel eller vilka typer av skador som barnet utsatts för?

Nej, vi gissar egentligen bara. Men brottstiden (barnets födelse till i lördags) tyder på även ev gamla skador och/eller vanvård av något slag, kanske svält. Men det kan ju även bero på någon ovanlig sjukdom barnet fötts med, det har hänt tidigare, så dömas av pöbeln bör de inte göras ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in