2022-01-26, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Mmmm. Jag har börjat undra allvarligt var i h-ete alla Sveriges pengar kommer ifrån. Finns det någon å de öser ur? Alla miljarder de lagt på corona drabbade, alla miljarder på all skadegörelse, bilbränningar ja allt som kostar staten pengar, snyter Sverige ur näsan lätt som en snorbuse. Jag börjar lessna på detta strösslande av pengar, ändå går hela Sverige på knä säger de som vet. Jag får inte ihop det. Absolut inte. Vi har väl inget budgetunderskott heller vad jag förstår. HUR ska M och SD då få gehör för att Sverige går under?. Ingen tror på det längre. Knappt jag. Sverige verkar ha hur mycket pengar som helst. Inte en sur min ens när de får punga ut med miljarders miljarder för alla bedrägerier mot f-kassan o liknande. Antar att det görs fel prioriteringar. Jag ger fan i detta nu.

Om Sverige inte hade slösat så mycket pengar så hade vi förmodligen haft ganska mycket lägre skatter, högre bidrag till de som verkligen behöver den såsom studerande, sjuka, pensionärer och så hade vi kanske haft lite bättre infrastruktur vad gäller elförsörjning, tågförbindelser och cykelvägar för att nu nämna något.
Citera
2022-01-26, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Om Sverige inte hade slösat så mycket pengar så hade vi förmodligen haft ganska mycket lägre skatter, högre bidrag till de som verkligen behöver den såsom studerande, sjuka, pensionärer och så hade vi kanske haft lite bättre infrastruktur vad gäller elförsörjning, tågförbindelser och cykelvägar för att nu nämna något.

Hur menar du nu egentligen? Vi skulle kunna göra allt det du säger just nu, vi har ett överskott på 100 miljarder per år och våra politiker vägrar spendera dem på något. Så jag undrar verkligen hur du menar här?

Sverige behöver "slösa" mycket mer pengar. Det kan iaf få igång tillväxten ytterligare och driva ner arbetslösheten. Pumpa in mer resurser i systemet där de pengar som kommer in också spenderas, inte till bidrag till de som bara kommer stapla pengarna på hög som RUT och ROT-bidragen.

När det går upp för svenska folket att vi har ett enormt utrymme att kunna investera i Sverige så kommer Vänsterpartiet att stiga snabbt. De är den enda med någon sorts keynesiansk reflex idag, alla andra tjatar om nedskärningar och att vi på något sätt har det knapert.
Citera
2022-01-26, 16:09
Medlem
Grevelesevis avatar
LO stöttar sossarna med 30 miljoner i kampanj mot SD.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/lo-satsar-rekordmycket-pa-s

– Det blir mer omfattande än den historiska satsningen 2018 som visade sig bidra till flera procents stöd för S, säger LO-basen Susanna Gideonsson.

Hur tänker ni som är med i LO och inte röstar på S. Bend over som vanligt? Eller överväger ni att gå ur.
Citera
2022-01-26, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Hur menar du nu egentligen? Vi skulle kunna göra allt det du säger just nu, vi har ett överskott på 100 miljarder per år och våra politiker vägrar spendera dem på något. Så jag undrar verkligen hur du menar här?

Sverige behöver "slösa" mycket mer pengar. Det kan iaf få igång tillväxten ytterligare och driva ner arbetslösheten. Pumpa in mer resurser i systemet där de pengar som kommer in också spenderas, inte till bidrag till de som bara kommer stapla pengarna på hög som RUT och ROT-bidragen.

När det går upp för svenska folket att vi har ett enormt utrymme att kunna investera i Sverige så kommer Vänsterpartiet att stiga snabbt. De är den enda med någon sorts keynesiansk reflex idag, alla andra tjatar om nedskärningar och att vi på något sätt har det knapert.

Vi behöver överskottet för det finns väldigt mycket eftersatt infrastruktur, inte minst inom energiområdet men även järnvägen. Man behöver satsa mer på att trygga Sverige också samt mer pengar till sjukvården. Sedan kan jag hålla med om RUT- och ROT-bidragen att de är för de som redan har gott om pengar och det har egentligen bara lett till att företagen kunnat höja priserna.
Citera
2022-01-26, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
LO stöttar sossarna med 30 miljoner i kampanj mot SD.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/lo-satsar-rekordmycket-pa-s

– Det blir mer omfattande än den historiska satsningen 2018 som visade sig bidra till flera procents stöd för S, säger LO-basen Susanna Gideonsson.

Hur tänker ni som är med i LO och inte röstar på S. Bend over som vanligt? Eller överväger ni att gå ur.
Kombinera det med senaste uteslutningen av IF Metalls representant vid SSAB i Luleå som valts av medlemmarna till deras representant och nu utesluts.

Enligt senaste SCB undersökningen är det väl inte ens hälften av LOs medlemmar längre som stödjer S. Blir allt mer uppenbart att LO bara är sossarnas kampanjorganisation och långsiktigt förlorar de på att fortsätta såhär. Kortsiktigt kanske de kan dra någon procent till S i valet.

Jag har aldrig varit med i facket så jag vet inte hur fackanslutna tänker, men min gissning är att de anställda på tex SSAB åsiktsmässigt nog står närmare SD än S, sedan om de faktiskt röstar SD vet jag inte. Men på SSAB i Luleå kommer SD garanterat att växa pga detta.
Citera
2022-01-26, 16:36
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Vi behöver överskottet för det finns väldigt mycket eftersatt infrastruktur, inte minst inom energiområdet men även järnvägen. Man behöver satsa mer på att trygga Sverige också samt mer pengar till sjukvården.
Här är en idé: Tänk om man satsade REJÄLT på allt som vi har råd med?

Citat:
Sedan kan jag hålla med om RUT- och ROT-bidragen att de är för de som redan har gott om pengar och det har egentligen bara lett till att företagen kunnat höja priserna.
Underskatta inte societetslejonens behov av billiga tjänster. Olyckligt nog är ju du för detta, även om du inte riktigt verkar fatta det. Så jag antar ni inbillar er att professionella skoknytare, slipsstrykare och mänskliga dammsugshållare leder till kraftigt förbättrad arbetslöshetsstatistik och en (!) till procent upp i mätningarna (efter att ni lanserat dessa förslag på prime time TV).
Citera
2022-01-26, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten

Lögn, staten gör stora underskott årligen. I fjol ca 92 miljarder och 2020 var det nästan 200. Vi lånar utomlands
Senast redigerad av Karlsaklart 2022-01-26 kl. 17:26.
Citera
2022-01-26, 17:37
Medlem
LO:s agerande påminner om facken i dom gamla kommunistländerna. I Polen kom till slut Solidaritet som inte gick i partiets hjulspår trots att kommunisterna gjorde allt för att svärta ned detta spontant bildade fack.

Att avsätta en ordförande som valts av arbetare, ja det kallar inte jag för "Arbetarmakten".

Vad gäller alla pengar som finns i Sverige kan man ju förundra sig över bubblan. Svenskarnas belåning har ökat och har aldrig varit så stort som nu enligt nyheter igår. Folk är mycket skuldsatta. "Ge mig Rut---innan välfärden tar slut". Detta kommer inte att hålla.
Citera
2022-01-26, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Här är en idé: Tänk om man satsade REJÄLT på allt som vi har råd med?

Underskatta inte societetslejonens behov av billiga tjänster. Olyckligt nog är ju du för detta, även om du inte riktigt verkar fatta det. Så jag antar ni inbillar er att professionella skoknytare, slipsstrykare och mänskliga dammsugshållare leder till kraftigt förbättrad arbetslöshetsstatistik och en (!) till procent upp i mätningarna (efter att ni lanserat dessa förslag på prime time TV).

I hela västvärlden så har vänstern och högern gjort gemensam sak i att importera in en ny underklass i form av migration och arbetskraftinvandring, som kan städa bättre bemedlades hem, och cykla hem med en pizza via företag som Uber. Jag känner bara till en politisk kraft i Europa som varit emot detta och det är nationalistiskt sinnade partier.

Det här är ett gigantiskt svek mot svenska och europeiska löntagare, vilket också förklarar varför partier som SD har kunnat bli ett 20%-parti, samtidigt som vissa etablerade partier har förlorat lika mycket stöd. Men nån procent-enhet hit eller dit per år, vad spelar det egentligen för roll?
Senast redigerad av kalleochchokladfabriken 2022-01-26 kl. 17:58.
Citera
2022-01-26, 18:55
Medlem
Citat:
Vi behöver överskottet för det finns väldigt mycket eftersatt infrastruktur, inte minst inom energiområdet men även järnvägen. Man behöver satsa mer på att trygga Sverige också samt mer pengar till sjukvården. Sedan kan jag hålla med om RUT- och ROT-bidragen att de är för de som redan har gott om pengar och det har egentligen bara lett till att företagen kunnat höja priserna.

Vi behöver inte överskottet när det inte investeras. Sverige gör en massa pengar just nu utan att göra något vettigt för dem pengarna. Och detta är främst på grund av att högermajoriteten i riksdagen stoppar alla sådana satsningar på att förstärka Sverige.

När folk börja inse detta så kommer högern få det ännu svårare i opinionen.
Citera
2022-01-26, 19:02
Medlem
SD, 18%, att ta rygg på M, kommer straffa sig. Ipsos januari 2022,
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Opinionsunders%C3%B6kningar_inf%C3%B6r_riksdagsval et_i_Sverige_2022#Ipsos
Citera
2022-01-26, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jan2021
SD, 18%, att ta rygg på M, kommer straffa sig. Ipsos januari 2022,
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Opinionsunders%C3%B6kningar_inf%C3%B6r_riksdagsval et_i_Sverige_2022#Ipsos

Å andra sidan, vad finns det för alternativ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in