Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
ja, så ligger det säkerligen till. Det som är besvärande är att immuniteten tycks vara så kortvarig. Det pratas om cirka 3 månader. Oberoende av infektion och/eller vaccination. Stämmer säkert att denna våg börjar klinga av inom några veckor, eller kanske en månad, men vad händer sen? Hinner vi med ytterligare en våg under våren? Hur blir det med uppdaterat vaccin? Jag tror att det i vanlig ordning blir lite lugnare under sommaren. Däremot är det ju stor risk att det hela drar igång igen med svår sjukdom osv till hösten. Gäller ju som sagt att vaccinationsskydden underhålls, men kommer så att ske? Jag är inte så säker på det. Folkhälsomyndigheten har ju ingen vidare historik av att agera proaktivt. Man vidtar inte åtgärder förrän katastrofen närmast är ett faktum. Det är vad jag lärt mig under den här pandemin. Man vill göra så lite som möjligt så sent som möjligt. Antar att anledningen stavas pengar.
Du såg inte siffrorna från cdc?
Dom visade extremt tydligt att naturlig infektion skyddade minst lika bra mot svår sjukdom som vaccin.
Detta kommer innebär att alla som får omikron kommer vara väl skyddade framåt. Kanske inte mot att bli förkylda, men vi har normalt 4 förkylningar per år i vanliga fall..
Förstår inte varför du är så rädd att vaccinets effekt skall avta.