2022-01-26, 04:42
Medlem
Tyvärr förekommer sånt här varje år och barn blir misshandlade dagligen.
Citera
2022-01-26, 04:55
Medlem
TortyrMickes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Då har de tappat detta barn då regelbundet ? Barnet hade gamla skador också ! Och att tappa ett barn och det blir allvarliga skador är också ovanligt för att ett så litet barn är väldigt mjuk i kroppen . Du läste väl om 1 åringen som pappan slängde nedför reningsverket typ 20m … barnet lever idag fullt frisk och inga men . Så nej men ett kort de kommer att lägga fram när åklagaren vill de ska berätta vad som hänt !
Gamla skador? Hur vet du det?
Obs, jag gissade bara. Jag vet inte heller. Men hoppas att det handlar om en olycka.
Citera
2022-01-26, 05:25
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TortyrMicke
Gamla skador? Hur vet du det?
Obs, jag gissade bara. Jag vet inte heller. Men hoppas att det handlar om en olycka.
Eftersom det står i häktningsframställan att den misstänkta misshandeln skett 2021-12-10 -- 2022-01-21 så tolkar jag det som att det finns fler skador och inte enbart något som hänt i direkt anslutning till att barnet nu fick vård.
Citera
2022-01-26, 05:59
Medlem
lillaflippens avatar
När det beskrivs som "synnerligen grovt våld" samt "hänsynslöst" i media av en åklagare så är min känsla iaf att barnet har fått skador som är väldigt svåra att förklara som "olycka".

Dock så står det att våldet ska ha utförts från barnets första dag (antagligen för att läkarna kunnat se att det är även gamla skador på spädbarnet) och det kan ju komma att ändras.

Jag känner ett par (väldigt väl) som sökte vård för sitt barn för någon "struntsak" (typ förkylning/feber) och detta var länge sedan så jag minns ej exakt hur många veckor barnet var men vill minnas ca 6 veckor, precis som i detta fall. För att göra en lång historia kort så upptäcktes att barnet hade ett brutet nyckelben som inte var "färskt". Detta visade sig efter "utredning" ha skett under förlossningen redan och saken var sedan ur världen.

Så att de hittat någon gammal skada behöver inte betyda att detta våld har pågått sedan dag 1 av barnets liv.

Jag har ingen källa nu, men jag tror att jag läst nån gång att om ett barn kommer in med "shaken baby syndrome" så kan duktiga läkare se om det har skett tidigare och regelbundet genom att undersöka hjärnan och hur det är påverkat. Till sist, om det skett ofta/mycket så blir barnet allvarligt skadat, antar att det är hjärnskador. Så jag spekulerar i att om detta skett så har föräldrarna sökt vård efter att ha skakat barnet när det skrikit (på natten?) och eftersom detta inte var första gången blev barnet såpass skadad av det att dom insåg att barnet behövde vård. Väl på sjukhus så kunde läkarna då se att detta inte var första gången med tanke på skadorna.
Citera
2022-01-26, 07:27
Medlem
4BSTINENSs avatar
INTE anledning men misstänker grov sömnbrist hos båda. Alternativt psykopater.
Citera
2022-01-26, 07:47
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hade Ramus ngn diagnos? Eller var hans mående snarast ett resultat av händelser i uppväxten som barn? Som kanske var mindre lyckad? Tolkningar jag gjort utifrån tråden här.

Jag känner ingen inblandad alls. Men, häktad för sannolikt grovt hänsynslöst våld mot eget spädbarn på 2 månader, kräver en förklaring. Barnet vårdas på sjukhus för allvarlig skada.
Det skulle inte förvåna mig om det är hon som stått för det värsta våldet, eller som uppviglat honom till att "få tyst på ungen!", vi får väl se vad som framkommer...
Citera
2022-01-26, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Inför kontroll på folk innan, under och efter de skaffar barn, precis som man får genomgå när man adopterar barn.
Att skaffa barn med allt som det innebär innebär inte att det är en självklarhet.

Stackars, stackars unge 💕👶🏼💕
Det gör man, eller åtminstone gjorde innan pandemin. Ett hembesök strax efter födseln gjordes alltid dör man såg hur det såg ut i hemmet och gav tip och råd rill föräldrarna.
Under förlossningen så går ju mamman (och oftast även pappan) på flera besök hos barnmorska där både fostret och mamman kontrolleras. Efter födseln går man ju på regelbunden kontroll hos BVC och många tror ju att det är mest för att väga och mäta. Det är en del, men minst lika viktigt att kolla så morsan inte fått postpartum, att föräldrarna mäktar med osv.

Tyvärr med Svenska samhällets förfall, woke-kulturen, invandring, insparingar och nu även pandemin så har givetvis mödravården också få lidit insparingar och försämrats. Den politik som bedrivits de senaste 7 åren ser vi nu resultatet av. Allt mätbart har blivit sämre. Samhällskontraktet har mer eller mindre upplösts och vi kommer få se fler sådana här tragiska fall där samhället misslyckats.
Citera
2022-01-26, 07:55
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Mikropluttan
Ja. Amanda har som sagt ADHD och är väldigt aggressiv. Rasmus har misstänkt Bipolär och hamnar därför i djupa depressioner blandat med perioder av mani.
Det skulle kunna förklara varför han såg så mager ut på en del bilder - "glömt att äta" - något jag trodde berodde på tjack (men, kanske tog han av hennes Concerta?).
Citera
2022-01-26, 07:57
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
Dum fråga nu men hur får bebisar utlopp för närhet när de vårdas på sjukhus? Personalen kan ju knappast gå runt och bära på dom?

Får bara bilder i huvudet att han ligger där ensam och skriker typ hemskt är det.

Vill bara trösta och rädda honom.
I den mån personalen har tid går någon in och tröstar, lägger handen på, bär och gullar, så närhet ger man.
Citera
2022-01-26, 09:03
Avstängd
Magictrixs avatar
I Aftonbladet står det att det är en fotbollsspelare. 25 år. Har spelat både i allsvenskan och superettan. Södra Sverige, möjligen Kalmar. Han ska ha lagt skorna på hyllan vilket är ovanligt vid 25.
Citera
2022-01-26, 09:12
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
I Aftonbladet står det att det är en fotbollsspelare. 25 år. Har spelat både i allsvenskan och superettan. Södra Sverige, möjligen Kalmar. Han ska ha lagt skorna på hyllan vilket är ovanligt vid 25.
Ett vänligt råd är att läsa tråden. Du får veta det mesta då
Citera
2022-01-26, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike1985111
Det gör man, eller åtminstone gjorde innan pandemin. Ett hembesök strax efter födseln gjordes alltid dör man såg hur det såg ut i hemmet och gav tip och råd rill föräldrarna.
Under förlossningen så går ju mamman (och oftast även pappan) på flera besök hos barnmorska där både fostret och mamman kontrolleras. Efter födseln går man ju på regelbunden kontroll hos BVC och många tror ju att det är mest för att väga och mäta. Det är en del, men minst lika viktigt att kolla så morsan inte fått postpartum, att föräldrarna mäktar med osv.

Tyvärr med Svenska samhällets förfall, woke-kulturen, invandring, insparingar och nu även pandemin så har givetvis mödravården också få lidit insparingar och försämrats. Den politik som bedrivits de senaste 7 åren ser vi nu resultatet av. Allt mätbart har blivit sämre. Samhällskontraktet har mer eller mindre upplösts och vi kommer få se fler sådana här tragiska fall där samhället misslyckats.
Fast nej, hembesök görs inte alltid. Det är något man som förälder bestämmer själv. Vi har alltid tackat nej till det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in