2022-01-25, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är i alla fall skönt att pandemin börjar fasas ut. Nästa hype blir kanske ett krig.
Foldern om krisen(pandemin) eller kriget(Ryssland invaderar på sikt?) kommer kan inte kännas mer aktuell.
Citera
2022-01-25, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
2+ år då. Väntar fortfarande på ditt motargument. Men det enda du kan är att tjata ”3 år” som en jävla papegoja. Det viktiga är kärnfrågan ditt fåniga troll.
Sverige har inte haft restriktioner i 2+ år ,det borde du veta, varför sitter du och hittar på i vetenskapsforumet?
Citera
2022-01-25, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är i alla fall skönt att pandemin börjar fasas ut. Nästa hype blir kanske ett krig.
Risken är nog större att en ny pandemi farligare sådan kommer som inte vaccinet biter mot.
Citera
2022-01-25, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talrik
Sverige har inte haft restriktioner i 2+ år ,det borde du veta, varför sitter du och hittar på i vetenskapsforumet?

Europa och resten av världen, inklusive Sverige, har till och från, vissa hela tiden, haft restriktioner, lockdowns och covidpass. Bara för att du är en bonde och bara tittar på den lilla bilden behöver du inte utgå ifrån att alla andra är det.

Vetenskapsforum? Då utgår jag ifrån att du doktorerat i virologi?
Senast redigerad av Eskulap 2022-01-25 kl. 20:37.
Citera
2022-01-25, 20:29
Medlem
Citat:
Europa och resten av världen, inklusive Sverige, har till och från, vissa hela tiden, haft restriktioner, lockdowns och covidpass. Bara för att du är en bonde och bara tittar på den lilla bilden behöver du inte utgå ifrån att alla andra är det.
Sluta nu , ingen har haft restiktioner i 3år framför allt inte Sverige, hade ju varit enklare att bara säga att du överdrev, eller hur?
Citera
2022-01-25, 20:30
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Eftersom du inkluderar mig i dina anklagelser, så undrar jag vad du baserar anklagelserna på. Bygger anklagelserna på någonting jag har sagt? Eller bygger dina anklagelser på någonting som du tror om mig?

Vem ligger illa till när det visar sig att viruset ger livslånga besvär?

Riskerna med vaccinerna behöver ju vägas mot riskerna med infektion. Vi vet alla att det finns risker med att ta vaccin. Men det finns också risker med att avstå från vaccin. Vem anser du ska straffas för riskerna som en infektion innebär? Virusets uppfinnare? Ska vi ha Nürnbergrättegångar mot företrädare för Virologiinstitutet i Wuhan? Eller ska man kanske åtala dom vaccinmotståndare som har försökt övertala folk att inte skydda sig med hjälp av vaccin?

På vilket sätt har riskgrupperna inte tagit sitt ansvar?

Hela ditt resonemang faller då corona aldrig varit ett särskilt stort hot mot någon annan än mycket gamla (i högst grad) och infektionskänsliga, en grupp som utgör en minoritet. Ni vaxxizter sitter och matar er skit dygnet runt om att restriktionerna beror på ovaccinerade (som ni hjärna klumpar ihop) och att vaccinerade räddat samhället. Det är skitsnack. På vilket sätt kan en frisk ovaccinerad 20-åring jämföras med en multisjuk 80-åring? Det sätt som statistik och data hela tiden presenterats har varit ohederlig för att gynna ett specifikt narrativ. Först alla som ligger inne "med" covid, sen denna vägran att separare ovaccinerad riskgrupp med ovaccinerade icke riskgrupp. Oviljan att separare alla med naturlig immunitet som har mycket bättre skydd mot covid än vaccinerade. Osv osv.

Har du citerat rätt inlägg? Jag ser inte på vilket sätt ditt inlägg är ett svar på inlägget som du citerar.

Citat:
Den här masspsykosen har resulterat i att folk börjat se saker som inte ens existerar. De har tappat verklighetsförankringen och gränserna för vad som är sant har suddats ut.

Jo tack, jag märker det.

Citat:
Covid och vaccinet blev snabbt en politisk fråga och det var länge sedan det handlade om att förhindra smittspridning. Att fortsätta massvaccinera barn och ge dom boosters är rent av efterblivet.

Citat:
European Union regulators warn that frequent Covid-19 booster shots could adversely affect the immune system and may not be feasible.
https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/eu-drug-regulator-says-more-data-needed-impact-omicron-vaccines-2022-01-11/
Citera
2022-01-25, 20:42
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Vaccinen är nu totalt onödiga då äldre och riskgrupper har sin tredje dos och vi får över en halv miljon Omikron-doser i veckan, kanske det dubbla med mörkertal.
Vaccin i all ära men ingen ska komma och påstå att det slår en riktig infektion gällande framtida skydd.

Skyddet kan vara bra. Men det innebär inte att det är en bra strategi att satsa på att erhålla immunitet genom infektion. Priset för immuniteten är för högt.

Nu när jag har fått vaccin så är jag inte längre bekymrad över viruset. Jag räknar med att någon gång få viruset, och jag räknar med att då få mild infektion. Att jag försöker motverka smittspridning, är för att skydda dom medmänniskor inte har hunnit få sin påfyllnadsdos ännu.

Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Inom en snar framtid har alla som är mottagliga fått sin naturliga "dos"

Vaccinpassens enda uppgift var att förhindra smittspridning och det gör det bevisligen inte så slopa skiten.

Jag kommer inte ta någon tredje spruta nu eller i höst då jag litar fullständigt på mina föregående två plus Omikron. Visst kan jag bli sjuk i höst igen men för helvete det är ingen match längre.

Jag har valt att ta 3 doser vaccin. Jag tänker inte tvinga någon annan att göra samma val som jag. Men jag känner inte för att anstränga mig att motverka smittspridning, när det handlar om att skydda individer som har valt bort vaccin. När alla har fått chansen att få sina påfyllnadsdoser, så minskar min motivation att motverka smittspridningen.
Citera
2022-01-25, 20:51
Medlem
Citat:
Skyddet kan vara bra. Men det innebär inte att det är en bra strategi att satsa på att erhålla immunitet genom infektion. Priset för immuniteten är för högt.

Nu när jag har fått vaccin så är jag inte längre bekymrad över viruset. Jag räknar med att någon gång få viruset, och jag räknar med att då få mild infektion. Att jag försöker motverka smittspridning, är för att skydda dom medmänniskor inte har hunnit få sin påfyllnadsdos ännu.

Hur är priset för immunitet för högt? Omicron är det bästa som hänt under hela pandemin vill jag argumentera med en dödlighet som är 91% lägre än för Delta. Skulle vilja påstå att det är en större game changer än vaccinet.

Citat:
Omicron multiplies around 70 times faster than the Delta variant in the bronchi (lung airways) but evidence suggests it is less severe than previous strains, especially compared to the Delta variant.[7][8] Omicron might be less able to penetrate deep lung tissue.[9] Omicron infections are 91 percent less fatal than the delta variant, with 51 percent less risk of hospitalization.

https://en.wikipedia.org/wiki/SARS-CoV-2_Omicron_variant

Hur ska du undvika flockimmunitet nu när viruset sprider sig som en löpeld och hur inbillar du dig att du ska förhindra det? 200k smittade i Sverige bara sedan i fredags. Registrerade fall alltså. Mörkertalet är enormt.

Och jag som nu haft covid men är ovaccinerade hade en mild infektion och är inte heller bekymrad eftersom jag har bättre skydd mot viruset än du har enligt CDC:s studie. Upp till sex gånger bättre skydd https://www.youtube.com/watch?v=25-iJKPA1CA

Har dock aldrig varit bekymrad. Varför skulle jag vara det? Om jag tillhörde en riskgrupp hade jag kanske varit mer bekymrad, men då är det mitt ansvar att skydda mig, inte alla andras. Varför ska du som är vaccinerad ha rätt att känna dig trygg i ditt val, men ovaccinerade som inte ens tillhör riskgruppen får inte känna sig trygga i sitt val?

Citat:
Jag har valt att ta 3 doser vaccin. Jag tänker inte tvinga någon annan att göra samma val som jag. Men jag känner inte för att anstränga mig att motverka smittspridning, när det handlar om att skydda individer som har valt bort vaccin.

Du kan inte motverka smittspridningen. Det är fånigt att tro det när man har ett virus som är x70 mer smittsamt än Delta. Du kan omöjligt stoppa det. Mer eller mindre alla kommer få det. 60% av hela Europa inom någon månad enligt WHO.

Du behöver inte anstränga dig för att förhindra smittspridningen. Jag skiter i vilket ärligt talat. Jag ser snarare att det är bra att Omicron får löpa fritt nu så vi uppnår flockimmunitet. Vi förlänger annars enbart det oundvikliga.

Citat:
När alla har fått chansen att få sina påfyllnadsdoser, så minskar min motivation att motverka smittspridningen.

Japp, jag vet att ni enbart haft egoistiska skäl hela tiden. Det är därför det ser så tramsigt ut när ni försöker utmåla er som filantroper och stora människoälskare.
Senast redigerad av Eskulap 2022-01-25 kl. 20:57.
Citera
2022-01-25, 20:52
Medlem
Citat:

Jag håller med dig, inom kort bör samtliga personer som faktiskt vill ta en påfyllnadsdos att ha blivit er

Jag har valt att ta 3 doser vaccin. Jag tänker inte tvinga någon annan att göra samma val som jag. Men jag känner inte för att anstränga mig att motverka smittspridning, när det handlar om att skydda individer som har valt bort vaccin. När alla har fått chansen att få sina påfyllnadsdoser, så minskar min motivation att motverka smittspridningen.

Jag håller med, inom en snar framtid så bör alla personer i riskgrupper samt alla som vill ta sin påfyllnadsdos att ha fått den. När dessa individer har fått sina doser så finns det ingen anledning till att försöka motverka smittspridningen i form av restriktioner.
Citera
2022-01-25, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Jag håller med, inom en snar framtid så bör alla personer i riskgrupper samt alla som vill ta sin påfyllnadsdos att ha fått den. När dessa individer har fått sina doser så finns det ingen anledning till att försöka motverka smittspridningen i form av restriktioner.

Sen är det troligt att det är slut på boostrandet:

Citat:
European Union regulators warn that frequent Covid-19 booster shots could adversely affect the immune system and may not be feasible.

The European Union's drug regulator on Tuesday expressed doubts about the need for a fourth booster dose of COVID-19 vaccine and said there is currently no data to support this approach as it seeks more data on the fast-spreading Omicron variant.

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/eu-drug-regulator-says-more-data-needed-impact-omicron-vaccines-2022-01-11/
Citera
2022-01-25, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Smittskyddsläkare: Därför kommer vi inte uppnå flockimmunitet
När det pratas om flockimmunitet så räknar man med att immuniteten mot omikron och delta tillsammans kommer att räcka mot alla nya virusvarianter. Man har också räknat med att immuniteten finns kvar väldigt länge. Har de rätt så kommer jag inte att gråta men jag har lite svårt att få ihop det
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/smittskyddslakare-darfor-kommer-vi-inte-uppna-flockimmunitet#:~:text=%E2%80%93%20N%C3%A4r%20det% 20pr atas,s%C3%A4ger%20Signar%20M%C3%A4kitalo.
Vi är så bra på flockimmunitet att vi lyckats uppnå det fyra gånger.

Den som fortfarande tror att man får flockimmunitet av en förkylning behöver en reality check. Vi ska vara glada om immuniteten är lång nog att vi bara får utbrott en gång om året.
Citera
2022-01-25, 21:03
Medlem
Citat:
Sen är det troligt att det är slut på boostrandet:

Nej det kan inte fortsättas med att fylla på med dos efter dos, den tredje dosen får vara spiken i kistan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in