Citat:
Ursprungligen postat av
helsvensken
Det låter som en väldigt speciell typ av sekt. Så du upplever alltså att rörelsen försöker isolera din vän från dig och omgivningen? Just det där med att inte våga kritisera ledaren eller att det är förbjudet är kännetecknande för sekter. Det låter verkligen som en ny typ av sekt (om det nu är det). Finns det något uttalat mål som de strävar efter? Den verkar inte vara en religiös sekt, och sekter är ofta religiösa av något slag.
Var inne lite på den svenska hemsidan och läste följande:
"Först och främst är vi en skäggklubb. Och förutom att det uppenbara skägget förenar oss, så är även viljan att ta hand om våra bröder stark.
Vår strävan är att lyfta varandra i den personliga utvecklingen och bli den bästa versionen av oss själva.
Vi jobbar gemensamt för att motverka psykisk ohälsa, både genom att stötta andra men också inom de egna leden.
Detta kan ske genom enkla pep talks i våra chattar, ett telefonsamtal eller en extra varm kram när vi träffas i verkliga livet. Att gå åt sidan från den stora massan under en av våra träffar och ta en kort promenad med en broder kan vara oerhört viktigt för någon som är under isen."
Vet inte vad du säger helsvensken men jag får sjuka sektvibbar av klyschor som "ta hand om våra bröder", "personliga utvecklingen", "bästa versionen av oss själva"...
På tal om min vän så upplever jag det helt klart att denne har blivit mer isolerad från sina tidigare vänner. Allt han lägger ut på Instagram handlar om BV och alltid med haschtaggen Bearded Villains. Mest selfies där skägget står i centrum.
Att de inte är religiösa har du rätt i men vad jag förstår behöver inte sekter innehålla någon religion eller sanning efter något större, även om så ofta är fallet. Von Knox verkar dock vara okränkbar. Jag tror han tjänar mycket pengar på dessa medelålders män i livskris. Smart affärsman kanske man ska kalla honom för och inte sektledare?