2022-01-25, 12:44
Medlem
Jag är intresserad av det här med sekter. Jag har lyssnat på en del poddavsnitt genom åren om olika typer av sekter i världen (främst USA) och hur de fungerat, vad de trott på, dess uppgång och fall, osv. När det talas om sekter i populärkulturen talas det ofta om sekter i USA, som exempelvis Waco-rörelsen m.fl., och det är intressant, men det talas enbart om ett fåtal sekter i Sverige, främst Knutby Filadelfia som en sekteristisk avknoppning av pingströrelsen (numera nedlagd) och Livets Ord benämns i vissa sammanhang även som sekt (trots att folk debatterar huruvida rörelsen faller inom ramen som sekt eller ej.

Med bakgrund till detta är jag intresserad av att starta denna tråd då jag vill diskutera vilka sekter som existerar i Sverige idag, vart de finns, vad de gör, vad de egentligen tror på osv. Sektens påverkan på lokalsamhället är också intressant att diskutera. Så jag lämnar ordet fritt till er, vad är det för sekter som existerar i Sverige? och vad vet vi om de, vad gör de egentligen osv? (Jag tänker då på organiserade sekter) Jag ser fram emot en spännande diskussion.
Senast redigerad av helsvensken 2022-01-25 kl. 13:23.
Citera
2022-01-25, 13:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boughtrights
tv tittar sekten.
Den stora sekten är vad Jesus kallar för världen, ett pyramidspel.
Citera
2022-01-25, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boughtrights
tv tittar sekten.

Visst, kanske det. På vilket sätt skulle du definiera en denna sekt? Finns det någon organisation med möten eller sammankomster där medlemmarna av denna sekt träffas och utför olika former av ritualer eller finns någon gemensam skrift eller stadga för sekten?
Citera
2022-01-25, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus

Intressant. Pyramidspelet, vad är det för sekt mer specifikt? Vad är det Jesus försöker säga när han pekar på världen som ett pyramidspel?
Citera
2022-01-25, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung666
Asså ibland har jag funderat på om "väst" är en sekt, om Sverige är en sekt och om feminismen är en slags sekt.

Vissa saker är bara accepterat precis som i en sekt. Är man inte på ett speciellt sätt och har man inte speciella åsikter så blir man utstött från samhället/sekten.

Själv e jag typ lite utstött, så jag får skapa mitt egna skit istället.

Jag håller med sig om att feminismen i Sverige har flertalet sektdrag. Det finns en oerhörd dogmatism - att man måste acceptera ett visst antal dogmer om världen och hur människor interagerar med varandra, könsmaktsordningar, hierarkier och en könskamp som ska leda till någon typ av värdslig "befrielse". Kritiserar man bara vissa dogmer men är eniga med andra räcker det för exkommunicering från sekten. Däremot är den svenska feminismen norm (definitivt i och runt större städer i alla fall) gör det inte att den tappar själva definitionen av en sekt, eller kanske är det inte så alls? Hur tänker du där?
Citera
2022-01-25, 13:30
Medlem
Antroposofin i Järna är ju ett exempel. Kolla på De Utvalda Barnen på svt play om du vill veta mer.
Citera
2022-01-25, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av helsvensken
Jag håller med sig om att feminismen i Sverige har flertalet sektdrag. Det finns en oerhörd dogmatism - att man måste acceptera ett visst antal dogmer om världen och hur människor interagerar med varandra, könsmaktsordningar, hierarkier och en könskamp som ska leda till någon typ av värdslig "befrielse". Kritiserar man bara vissa dogmer men är eniga med andra räcker det för exkommunicering från sekten. Däremot är den svenska feminismen norm (definitivt i och runt större städer i alla fall) gör det inte att den tappar själva definitionen av en sekt, eller kanske är det inte så alls? Hur tänker du där?

En sekt innehåller ju även mycket fin gemenskap. Men feminismen känns mer som en slags "regel" i sekten. Följer man inte den "regeln" så blir mak utstött från sekten. Lite så känner jag.
Citera
2022-01-25, 14:05
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Intressant. Pyramidspelet, vad är det för sekt mer specifikt? Vad är det Jesus försöker säga när han pekar på världen som ett pyramidspel?
Pyramidspel är min formulering. Vad Jesus sa är att Satan är världens furste och att denna vår värld är dömd att gå under. Vi föds i den och känner inte till något annat men har hört rykten om en annan värld och om Gud.

Jesus känner Gud och kom från Guds högre men för oss osynliga värld. Han lät sig födas som människornas son för att framföra budskapet om Gud. Efter korsfästelsen återvände han till den högre världen och kommer inte tillbaka hit förrän på den sista dagen, för att rädda dem som då ännu tror på Gud efter de stora vedermödor som varit här på jorden.

Världen är förstås människovärlden, en del som vi erfar plus en del som vi aldrig erfar, beroende på var vi föddes. Satan är alla lögners fader som behärskar människorna och fråntar oss sanning och liv. Vårt medvetande är ytligt och till för Satans behov. De flesta av oss vill inte veta av allt skrämmande som finns under ytan, "vårt undermedvetna". Från vårt naturliga liv lever vi nu infångade i pengalivet.

Genom att släcka sin törst med Jesus ord blir Satans dolda skräckvälde neutraliserat av tron på Guds makt: ingen (utom Gud) kan döda själen och ingen dör utan att Gud låter det ske. Gud är den ende som är god och allt är möjligt för Gud.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2022-01-25 kl. 14:12.
Citera
2022-01-25, 14:10
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Jag är intresserad av det här med sekter. Jag har lyssnat på en del poddavsnitt genom åren om olika typer av sekter i världen (främst USA) och hur de fungerat, vad de trott på, dess uppgång och fall, osv. När det talas om sekter i populärkulturen talas det ofta om sekter i USA, som exempelvis Waco-rörelsen m.fl., och det är intressant, men det talas enbart om ett fåtal sekter i Sverige, främst Knutby Filadelfia som en sekteristisk avknoppning av pingströrelsen (numera nedlagd) och Livets Ord benämns i vissa sammanhang även som sekt (trots att folk debatterar huruvida rörelsen faller inom ramen som sekt eller ej.

Med bakgrund till detta är jag intresserad av att starta denna tråd då jag vill diskutera vilka sekter som existerar i Sverige idag, vart de finns, vad de gör, vad de egentligen tror på osv. Sektens påverkan på lokalsamhället är också intressant att diskutera. Så jag lämnar ordet fritt till er, vad är det för sekter som existerar i Sverige? och vad vet vi om de, vad gör de egentligen osv? (Jag tänker då på organiserade sekter) Jag ser fram emot en spännande diskussion.
Vi har inga riktiga sekter i Sverige idag efter Knutby. Om du med sekter menar hermetiskt tillslutna samfund med värderingar som inte tar hänsyn till det omkringliggande samhället, så var nog Knutby det vi kommit närmast. Plymouthbröderna vill tvätta bort sektstämpeln, men ligger också rätt bra till för att kunna kallas sekt.

Idag har vi inga religiösa sekter, utan de är politiska, främst på vänsterkanten. Anledningen till att jag anser att det är värre på vänsterkanten, är att man har en stark övertygelse om sitt eget rättfärdigande trots att målet är våld och förstörelse. Inom extremhögern är man medveten om att våld och förstörelse är fel men nödvändigt, inom vänsterextremism är det en del av det kaos man vill uppnå. Man kan jämföra det med t ex Branch Davidians eller Heaven's Gate, där man påskyndar ett skeende mot förstörelse.

MP är inte en sekt, men delar av miljörörelsen är det. FI hade sektliknande tendenser runt valet för fyra år sedan.
Citera
2022-01-25, 14:12
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Vi har inga riktiga sekter i Sverige idag efter Knutby. Om du med sekter menar hermetiskt tillslutna samfund med värderingar som inte tar hänsyn till det omkringliggande samhället, så var nog Knutby det vi kommit närmast. Plymouthbröderna vill tvätta bort sektstämpeln, men ligger också rätt bra till för att kunna kallas sekt.

Idag har vi inga religiösa sekter, utan de är politiska, främst på vänsterkanten. Anledningen till att jag anser att det är värre på vänsterkanten, är att man har en stark övertygelse om sitt eget rättfärdigande trots att målet är våld och förstörelse. Inom extremhögern är man medveten om att våld och förstörelse är fel men nödvändigt, inom vänsterextremism är det en del av det kaos man vill uppnå. Man kan jämföra det med t ex Branch Davidians eller Heaven's Gate, där man påskyndar ett skeende mot förstörelse.

MP är inte en sekt, men delar av miljörörelsen är det. FI hade sektliknande tendenser runt valet för fyra år sedan.
Bibelteologiskt är definitionen på sekt "trosriktning avsöndrad från sanningen".
Citera
2022-01-25, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Du är väl inne på rätt spår men om J kallade Världen för en sekt vet jag inte.

Knasig trådstart att inte definiera vad som menas med sekt. Tråden blir ju ingen duell om "Ingenting". Ge nu din definition av "sekt" så kan vi fortsätta om viljan finns.

Att tro på något utan substans mer än eget fantiserande kanske, duger kom jag på nu.

Jag väljer Knuttarna i Knutby alla daga i veckan före alla som har stora flockar i sitt nät. Inte mycket ont kom därifrån om du jmf med de andra galningarna som även har goda människor i sitt ledband.

Så vad syftar du på med ordet "sekt"?

Själv har jag bara hakat på i Livet utan att egentligen veta något i vår relativa Värld som alltid har sin motsats då ordet är lagt och kan därmed ifrågasättas.

Tacka vet jag Sanningen som enligt mej och Jesus är att hålla käften! Fast om han verkligen gjorde det inför de höga prästernas korsförhör vet jag ej.

Tillämpningen på Sanningen blir då att "bara vara" och se till du överlever och hjälper till att mångfaldiga skapelsen på ditt unika sätt. Vad det innebär kallas för ditt liv och är lika okänt som universums framtid. Lycka till!
Citera
2022-01-25, 15:35
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xilmordas
Antroposofin i Järna är ju ett exempel. Kolla på De Utvalda Barnen på svt play om du vill veta mer.
Att uppträda knäppt är inte samma sak som en sekt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in