Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-24, 23:39
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ser lite oseriöst ut så här vid en första anblick. Är det verkligen något nytt material där? Dvs. något som inte redan tidigare har varit uppe i SVT-filmen "Palmemördaren" eller i podcasten "Palmemordet"?

Det vore mer spännande om de kunde gräva fram kassetterna med förhören av Skandiamannen.

Antagligen två, den 11:e mars och den 25:e april 1986. I synnerhet det första vore nice.
Citera
2022-01-24, 23:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag säger varken bu eller bä, men här är sammanställningen från mordplatsvittnena (+Jeppsson och Nieminen)

Björkman "mörk rockliknande"
Morelius "mörk rock, längre än en jacka"
Larsson "mörk halvlång rock"
Delsborn "gråaktig ulster med svarta stänk"
Liljedahl "...ser ut som han har en lång tock på sig"
Schödin "mörk lång rock/kappa"
Holmgren "Knälång rock i mörk färg"
Ljungqvist "mörka kläder men tror att han bar någon ytterrock"
Andersson "mörkklädd, lång sladdrig rock"
Hage "klädd i en 3/4 lång rock eller jacka"
P Vallin "lång kappa eller rock eller jacka eller något som svängde upp"
Nieminen "mörk rock, troligen svart"
Zahir "mörk, troligen svart, knälång rock"

Lisbeth "Mörkblå täckjacka"
Jeppsson "mörkt jackliknande"
Svensson "iklädd mörk jacka, snarare midjemodell än trekvartslång"
Anderstedt "eventuellt klädd i en täckjacks-aktig jacka."
H. Johansson "mörk jacka"

Jan Nilsson "brun skinnjacka"

Matris:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1uKe0G2i3fhHz-OPlmY7MdX5Qsd36GJNw291K6YkWU2g/view?usp=sharing

Bra sammanställning!

Minskar sannolikheten att "Tensonmannen" är gärningsmannen nu? Vart tog han i så fall vägen?

Om han inte är AB vill säga ...

Ekevi gjorde dock en video där han sprang med olika jackor, och färgen är svår att urskilja på håll.
Citera
2022-01-24, 23:47
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Det är ju verkligen svårt. Men en sak som alltid har slagit mig är att de flesta observationerna vid Grand säger jacka eller täckjacka, ofta blå. Vid mordplatsen säger de flesta vittnena dock "rock". Likaså YN på David Bagares Gata.

Vi har också kommentarerna från Grand om "töntig", "larvig" etc. Dessa epitet återkommer inte från observationerna senare. De som sett mordet eller flyende GM med detsamma efter mordet använder ju av förklarliga skäl inte sådana epitet om en mördare. Men de som eventuellt sett GM längre bort använder inte heller sådana epitet.

Jag utesluter inte att GM följt efter Palme från Grand, men jag är inte alls övertygad om att beskrivningarna av mannen vid Grand är beskrivningar av GM.

Själv tror jag på två män vid Dekorima...
Citera
2022-01-25, 07:04
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Sen har vi poliskvinna Löhr som påstår att AB sa blå jacka på mordplatsen. Hon kan ha fel, men vi kan inte utesluta att hon har rätt.

Och så har vi ju det så att det närmaste vittnena säger blå jacka. (Om vi ser Tensonmannen som mördaren)

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, både Lisbeth Palme och SE säger: "Mörkblå täckjacka".

Listan utgörs av förstahandsuppgifter och vad jag tror också i stor del från första förhören.

Draifos sjukliga trams om SE och att han skulle ha sett GM går såklart bort.
Lägg ned nu din pajas!
Citera
2022-01-25, 07:19
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Bra sammanställning!

Minskar sannolikheten att "Tensonmannen" är gärningsmannen nu? Vart tog han i så fall vägen?

Om han inte är AB vill säga ...

Ekevi gjorde dock en video där han sprang med olika jackor, och färgen är svår att urskilja på håll.

Njä, just där och då, alltså mötet mellan Fauzzi och paret Palme, så har vi ju endast 1 vittnesmål att gå på och det är Fauzzi. Det hade varit guld värt med ytterligare stöd från något annat vittne kring den efterföljande personen. (Gamla fru Nordström ser väl knappast något signalement, färg?)
Man skulle kunna tänka sig att han/Fauzzi fick signalementet om bakfoten, men det kanske är tveksamt utifrån hur han beskriver och jämför samtidigt som att det då faktiskt skulle vara AB det handlar om.

"Tensonmannen" (GM) lever i.a.f. för min del.

Jag tror man varken kan säga bu eller bä om gärningsmannens jacka/rock med säkerhet.

Det man kan ha med sig här är hur SE faktiskt bekräftar dessa 2 plagg redan i första förhöret.
Mörkblå täckjacka från Lisbeth
Och mörk rock, som han själv hade (och som han sedan berättar ska ha uppfattats av ett tillkommande vittne. Ex. Delsborn)
Citera
2022-01-25, 07:43
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det är ju verkligen svårt. Men en sak som alltid har slagit mig är att de flesta observationerna vid Grand säger jacka eller täckjacka, ofta blå. Vid mordplatsen säger de flesta vittnena dock "rock". Likaså YN på David Bagares Gata.

Vi har också kommentarerna från Grand om "töntig", "larvig" etc. Dessa epitet återkommer inte från observationerna senare. De som sett mordet eller flyende GM med detsamma efter mordet använder ju av förklarliga skäl inte sådana epitet om en mördare. Men de som eventuellt sett GM längre bort använder inte heller sådana epitet.

Jag utesluter inte att GM följt efter Palme från Grand, men jag är inte alls övertygad om att beskrivningarna av mannen vid Grand är beskrivningar av GM.

Instämmer.
De vid Grand har ju haft möjlighet att se "en person" under längre tid och för en del i bättre ljusförhållanden. Signalement är ofta svåra att minnas, men när vi har fler vittnen som sett samma sak kan man finna stöd för uppgifter vilket stärker tillförlitligheten.
Exempelvis Margareta S. och Anneli K. (förutsatt nu att dom inte diskuterat fram signalementet. "smittat varandra")

På mordplatsen har vi ju flera på längre avstånd. Olika vinklar och ljusförhållanden. Men även att de "ger stöd" i detta med mörk rock. Men även mörk täckjacka får stöd från flera vittnen.
Citera
2022-01-25, 07:45
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
De fetade ska inte placeras bland "rock" utan mittemellan.

Plagget var långt. Det motsäger alltså inte lång jacka. Flera som säger "rock" ger en bild av något som inte skiljer sig nämnvärt från en jacka som går halvvägs ner på låren. "Längre än en jacka", "halvlång rock", "knälång", "tror att han bar någon ytterrock", "rockliknande".

Det är även viktigt att väga in NF:s vittnesmål här, efter att man gjort en bedömning av vem mannen som han såg verkar vara. Om mannen inte var AB kan man nästan konstatera att jack-gruppen har rätt. Och efter de senaste dagarnas debatt kring detta ser man tydligt att det mesta talar emot att det var AB. Han måste i så fall ha gått ganska långt norrut, glömt det, stått stilla, glömt det, funderat på att gå till Kåren, glömt det, gått lika fort som LOP, glömt det osv och NF måste ha fått en kort täckjacka till en lång Tensonliknande.

Korrekt, tack!
Får bli ett stycke mitt emellan för dessa "osäkra".
Citera
2022-01-25, 08:53
Medlem
HAARPs avatar
2 av de vittnen som kom närmast GM var LP och AH. Intressant och läsa hur de beskriver jackan.

LP i tingsrätten:

..jacka som jag uppfattade ungefär som att den gick kanske 3 dm ned från midjan, kanske litet mera, 3-4 dm. Alltså ingen midjejacka, blå, marinaktig färg så där...

Anna H:
https://drive.google.com/file/d/1v-24SbUQrmjtkyR9byh8-YjXtms31fb0/view?usp=sharing
Citera
2022-01-25, 10:09
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
2 av de vittnen som kom närmast GM var LP och AH. Intressant och läsa hur de beskriver jackan.

LP i tingsrätten:

..jacka som jag uppfattade ungefär som att den gick kanske 3 dm ned från midjan, kanske litet mera, 3-4 dm. Alltså ingen midjejacka, blå, marinaktig färg så där...

Anna H:
https://drive.google.com/file/d/1v-24SbUQrmjtkyR9byh8-YjXtms31fb0/view?usp=sharing

Jag ser inte AH som närmast GM.

Åke Larssons bil stod norrut för att svänga vänster ned på Tunnelgatan.
Bilarna i södergående. Hasse J. och Leif L./Jan A. upplever jag som närmare.

Men en som faktiskt är än närmare är Bengt P. som swischar förbi under pågående skottlossning.

Så klart har dessa förare inte alls samma möjligheter att göra iakttagelser som en passagerare.

Men AB är nog ändå närmast? Utöver Lisbeth.
Citera
2022-01-25, 10:32
Medlem
Knepigt med vittnena och signalementen de lämnar. Vi vill sätta störst tilltro till det första förhöret så klart men när det är ett referat på en A4 där inget utvecklas? Inte helt lätt då att veta vad de egentligen syftar på för plagg. Ljungqvist säger rock i sitt första förhörs-PM men i dialogförhör följer en rätt detaljerad bild av en jacka. Andra som pratar rock börjar prata om en möjlig kapuschong när de får lägga ut texten. Vad är det för rock? Hage gissar rock på grund av längd men det slutar med att hon sitter och pekar ut den jacka hon tycker är mest lik. Till och med Nieminen pratar plötsligt jacka i sentida förhör. Har vittnena fått minnesbilden förvrängd över tid eller har de från början mer tänkt "halvlångt ytterplagg" och sen tänkt att ordvalet kvittar? En lång jacka är väl typ som en rock. En jacka ser man väl på som kort. Svårt.
Citera
2022-01-25, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Har vittnena fått minnesbilden förvrängd över tid eller har de från början mer tänkt "halvlångt ytterplagg" och sen tänkt att ordvalet kvittar? En lång jacka är väl typ som en rock. En jacka ser man väl på som kort. Svårt.

Absolut att minnesbilden är förvrängd. Frågan, i de enskilda fallen, är hur mycket den förändrats. Alla minnesbilder förändras med tiden. Ibland medvetet, ibland omedvetet. Det är bl a därför jag stör mig så mycket på de första förhören (och i en del fall att man dröjde så länge med att hålla första förhöret). Bl a signalementet är sådant man borde ha borrat riktigt djupt i i första förhöret. Sedan att man sammanfattat förhören i referat gör inte saken bättre; om man trodde eller tänkte sig att förhörsledarna skulle minnas detaljer som kompletterar sammanfattningarna är det ju en riktig tavla.

Rock och jacka, ja. Under min uppväxt så kallade min mor det "rock" om män hade något som sträckte sig nämnvärt nedanför grenen, medan det på kvinnor var "kappor" eller "jackor" om det var långt. Men "jacka" för män slutade vid typ midjan/grenen. Med tiden blev det även för henne lite luddigare, men då på 80-talet var det alltid "rock" på en man. Delvis är det kanske lite liknande språkbruk vi kan ana i förhören?
Citera
2022-01-25, 11:17
Medlem
Citat:
Absolut att minnesbilden är förvrängd. Frågan, i de enskilda fallen, är hur mycket den förändrats. Alla minnesbilder förändras med tiden. Ibland medvetet, ibland omedvetet. Det är bl a därför jag stör mig så mycket på de första förhören (och i en del fall att man dröjde så länge med att hålla första förhöret). Bl a signalementet är sådant man borde ha borrat riktigt djupt i i första förhöret. Sedan att man sammanfattat förhören i referat gör inte saken bättre; om man trodde eller tänkte sig att förhörsledarna skulle minnas detaljer som kompletterar sammanfattningarna är det ju en riktig tavla.

Rock och jacka, ja. Under min uppväxt så kallade min mor det "rock" om män hade något som sträckte sig nämnvärt nedanför grenen, medan det på kvinnor var "kappor" eller "jackor" om det var långt. Men "jacka" för män slutade vid typ midjan/grenen. Med tiden blev det även för henne lite luddigare, men då på 80-talet var det alltid "rock" på en man. Delvis är det kanske lite liknande språkbruk vi kan ana i förhören?

Ja, det är möjligt att vi är färgade av nån sorts nutida språkbruk men också missar att folk kan sätta rätt individuella etiketter på sånt som vi tycker har rätt entydiga definitioner. Just "kappa" säger Hage vid ett tillfälle och hon är mer av min generation. Det är ju aldrig nåt jag skulle säga om ett mansplagg.

Gäller annat ur signalementsfloran med. Någon ser en mössa men missar skärmen. Någon annan noterar skärmen och tänker keps. När övergår en mössa med skärm till att vara stickad keps?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in