Citat:
Ursprungligen postat av
RustyShackleford
Covidpandemin är död. Eller så kanske den ligger i koma. Men i så fall är det nog bara en tidsfråga innan någon drar ut slangen.
Pandemins hastiga bortgång kommer sörjas bittert av hypokondriker och auktoritära stövelslickare runt hela världen.
Jag tror dock inte att det finns någon framkomlig väg "back to normal" längre. Och jag tror inte heller att vi kommer få mycket andrum innan nästa "kris" sköljer över oss med full kraft.
Så i den här tråden tänkte jag att vi fritt kan diskutera vilka globala katastrofer som ligger i pipelinen härnäst. Samt vilka åtgärder man som enskild person kan vidta för att förbereda sig.
Här är en lista med några tänkbara exempel:
- Proxy-krig mellan Nato och Ryssland, via Ukraina.
- Massiv EMP från "rymden" (eller kanske "främmande makt") som slår ut elnätet och internet.
- Totalt sammanbrott av supply-chains => Venezuela-lik massvält och i senare skede ransonering & medborgarlön.
- Börskrasch! Ny global krypto-valuta => ransonering & medborgarlön.
- Miljökatastrof! Alla munskydd som dumpats i världshaven => global uppvärmning => ransonering & medborgarlön.
- En ny farsot. Kanske ett virus som smält fram ur den tibetanska permafrosten? Kanske anthrax 2.0? Kanske "VAIDS"?
- Zombies! I så fall: Blir det långsamma zombies som i "Dawn of the Dead", eller snabba som i "28 Days Later"? (Eller slapstick-zombies som i "Shawn of the Dead"?)
- Invasion från yttre rymden. (Tänk "War of the Worlds" med Tom Cruise.)
- Eller: Var det förhastat att dödförklara covid? Kommer våra liv stagnera i en ändlös "Groundhog Day"-tillvaro med nya "varianter", nya boosters, nya lockdowns och hela konkarongen?
Eller blir det kanske all of the above? I så fall i vilken ordning?
Vad blir konsekvenserna? Hur kommer världen se ut om 5, 10 eller 20 år?
Hur förbereder man sig? Köpa toapapper är ju en no-brainer.
Men sen då? Kan man göra nåt mer för att skydda sig själv och sina nära och kära?
Ja. Jag tycker du slår huvet på spiken. Och för att sammanfatta alltihopa så kan vi citera Joe Biden: "We're about to go into a Dark Winter..."
Dark Winter, är kodordet som flera presidenter och regeringschefer slängt sig med under det senaste halvåret. Det torde innefatta det mesta av våra jävligaste mardrömmar. Vi kan åtminstone slå fast att de senaste 24 månadernas "pandemi" enbart var en uppvärmning inför det kommande året, år 2022.
Alla seriösa preppers har naturligtvis en stor fördel med allt dom bunkrat och förberett, men jag själv och många med mig anser att den allra främsta förberedelsen, och bästa strategin för att överleva, är att vässa sitt mentala tillstånd och öva upp sin förmåga att bemöta chockerande händelser och att kunna handla rationellt i alla svåra situationer.
Ingen kommer gå oberörd genom de prövningar som nu väntar oss, på det psykologiska planet. Om ett år kommer livet att ha förändrats radikalt för samtliga.