2022-01-24, 17:42
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Uppsala har gått all in på FoHMs rekommendationer gällande testning. Det förklarar nog minskningen tyvärr.

”Endast personer som behöver finnas på plats på arbete eller skola rekommenderas provtagning. Detta påverkar statistiken gällande antal och andel bekräftade fall och bör tas i beaktande vid jämförelser över tid.”
Ja, det är svårt att jämföra över tid när de ändrar förutsättningarna för testning.

Vi är synskadade avseende pandemins utveckling... Svårt att se trender.
Citera
2022-01-24, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Inte så stor skillnad?

Vecka 45 och tills nu så har det legat över 700 personer på IVA pga Covid 19 och det är långt till vecka 20.

Kollar vi förra året så låg det vecka 45 till vecka 20 så låg det närmare 3000 på IVA pga Covid 19.

Och ja - det framgår av källan.

257 IVA-patienter - 177 (över 65 år) - 60 (mellan 40-64 år) = 20 patienter 0-40 år pga Influensa.

Varför är förra året relevant menar du? Det rör sig inte ens om samma virus längre. Omicron och Delta är helt olika sjukdomar. Det är Dr. Campbells egna ord.
Citera
2022-01-24, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag antar att du anmäler mig på löpande band då. Kan meddela att jag inte anmält ett enda av dina intetsägande inlägg.

Men att som du reducera viruset till en snuva är ju inte korrekt då folk fortfarande hamnar på IVA och dör.

För 97%+ av befolkningen är det en snuva. Det är inte direkt så att ens 30% av folket ligger på IVA eller behöver syrgas under Omicronvågen . Resterande minoritet får ju ta sitt ansvar och resten behöver inte lyssna på ert hysteriska massvaxxningspredikande. Jag ser överhuvudtaget inga tecken på att vi nu befinner oss i en situation som är värre än influensa och det gör uppenbarligen inte WHO heller.
Citera
2022-01-24, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Inte så stor skillnad?

Vecka 45 och tills nu så har det legat över 700 personer på IVA pga Covid 19 och det är långt till vecka 20.

Kollar vi förra året så låg det vecka 45 till vecka 20 så låg det närmare 3000 på IVA pga Covid 19.

Och ja - det framgår av källan.

257 IVA-patienter - 177 (över 65 år) - 60 (mellan 40-64 år) = 20 patienter 0-40 år pga Influensa.

Spanska EL Pais rapporterar lite data angående dödligheten i Omicron mellan ovaccinerande och vaccinerade i Katalonien. Under 50 år är det ingen nämnvärd skillnad, men det beror ju på att få i de åldersgrupperna avlider av covid överlag. Skulle vara intressant att se hur det ser ut för ovaccinerade vs vaccinerad för vanliga influensor. Med det sagt bör man vara medveten om att riskerna för ovaccinerade att bli sjuka är större, även om detta fortfarande liksom influensan främst slår mot gamla och sköra.

Det som är manipulativt hävdar jag är att man inte separerar gruppen ovaccinerad riskgrupp och ovaccinerade icke riskgrupp. Risken för en ovaxxad 70+ multisjuk är oändligt mycket högre än för en frisk 20-åring. Det är ett ohederligt sätt att presentera data.

Kod:
Döda mellan Dec 23 och Jan 12 per 100,000

Ålder 80+
Ovaccinerade: 255.17
Vaccinerade: 48.2

Ålder 70-79
Ovaccinerade: 61.1
Vaccinerade: 13.66

Ålder 60-69
Ovaccinerade: 15.15
Vaccinerade: 5.52

Ålder 50-59
Ovaccinerade: 4.53
Vaccinerade: 1.05

Ålder 40-49
Ovaccinerade: 1.18
Vaccinerade: 0.27

Ålder 30-39
Ovaccinerade: 0.53
Vaccinerade: 0

Ålder 20-29
Ovaccinerade: 1.36
Vaccinerade: 0.15

https://english.elpais.com/society/2022-01-18/the-success-of-covid-19-vaccines-against-omicron-vaccinated-up-to-five-times-less-likely-to-be-hospi talized.html
Citera
2022-01-24, 17:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
För 97%+ av befolkningen är det en snuva. Det är inte direkt så att ens 30% av folket ligger på IVA eller behöver syrgas under Omicronvågen . Resterande minoritet får ju ta sitt ansvar och resten behöver inte lyssna på ert hysteriska massvaxxningspredikande. Jag ser överhuvudtaget inga tecken på att vi nu befinner oss i en situation som är värre än influensa och det gör uppenbarligen inte WHO heller.

Nä hade 30% av folket legat på IVA så hade vi haft seriösa problem, nu har vi bara lite problem. Det kan alltid vara värre.
Citera
2022-01-24, 17:53
Medlem
Det som händer med början denna vecka är antingen att antalet döda per dag stiger i rask takt ELLER då att dödligheten sjunker i lika rask takt, eller en kombination av de båda.

Om man mäter dödligheten genom att jämföra döda nu med smittade för 20 dagar sen och sen tar ett snitt för de senaste 7 dagarnas jämförelser så får jag ett dödlighetstal som just nu är på 0.43 %, och detta tal måste alltså sjunka markant denna vecka om inte antalet döda/dag ska sticka iväg!
Nu kommer det visa sig hur dödlig(..eller inte) detta omikron egentligen är jämfört med de övriga varianterna,, följ bara antalet döda i veckan och framöver så får du en hint.
https://www.bildtagg.se/file/k91znlacdt0pjpuqdc38q
Citera
2022-01-24, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Ingenting med andra ord trots att hela Sverige är smittade. Vilket skämt.

Tack vare en kombination av vaccination och mild variant.
Citera
2022-01-24, 17:58
Medlem
Varför kan ej livet återgå till det normala när man fått en infektion och är således immun?

Man har restriktioner för de som ej är immuna än medan man låter allt vara som det är(inga restriktioner) för de som har fått en genomgående infektion? Vad är vitsen med att leva instängd med restriktioner om man har varit sjuk och är med största sannolikhet immun? Jag skiter i fullständigt vad experter om att man inte är immun. För alla virus och influenser, såvida skiten ej muterar 100 %ig så är man immun.

Tänker att livet kan återgå till det normala för de som redan varit infekterade, varför inte?
Citera
2022-01-24, 18:01
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Vet inte om du får nytta av detta.
Gick igenom ett föredrag om D-vitamin. Vid sjukdom typ Covid-19 sjunker D-vitamin nivåerna rejält.

Föredragaren (läkare) jämförde D-vitamin med bensin i tanken på en bil, vanligtvis åker du framåt i plant läge med liten bensinförbrukning, när du sen ska köra uppför en bergskedja börjar bilen dra soppa rejält, här blir då infektionen den bergskedja som drar D-vitaminet.

Har du full tank = samma med D-vitamin, fixar du infektionen, har du halv tank fixar du inte bergskedjan utan stannar innan toppen.

De som nu insjuknar i Covid-19 och är vaccinerade har det gemensamt att dom återigen har usla d-vitamin nivåer, vilket förklaras med att varje vaccination drar igång kroppens immunförsvar som då bränner av D-vitamin förrådet så mycket att personen åter insjuknar trots vaccination, men inte dör när denna fått vaccinet och att det fortfarande är verkningsbart.

Så även om man nu är vaxxad gäller det att se till att d-vitamin nivåerna (bensintanken) är full.
2 vecor inna. vaccination ska man alltså ta dubbel dos typ 2 x 5000IU, eftersom vaccinet förbrukar hälften genom aktiveringen av immunförsvaret.

Så i ditt fall kan det vara läge och kolla om svärfar fortsatte med d-vitamin efter sprutan, många verkar lägga ner detta helt i tron på sprutan ska fixa allt, som i själva verket sänker d-vitaminet, som förklarar mycket av de genombrotts-infektioner som skett trots vaccineringar, då vaccinet i princip "tömt d-vitamin tanken".

Tack för denna utmärkta redogörelse! Efter att jag har läst ditt inlägg, så ska jag säga åt min mor att fortsätta ta D-vitamin även nu efter att hon har fått påfyllnadsdos med vaccin.

(Snälla du! Använd inte ordet "vaxxad", såvida du inte syftar på en person som har avlägsnat kroppsbehåring. Det ser så fånigt ut när någon skriver "vax", men egentligen menar "vaccin".)
Citera
2022-01-24, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Tack vare en kombination av vaccination och mild variant.

Tack vare en kombination av mild variant först och främst eftersom denna mindre virulenta variant inte går ner i lungorna där virus lättare läcker ut i blodomloppet. Jag hävdar att det är den överlägset mest avgörande faktorn trots att många vill tillskriva vaccinet allt möjligt.

Sen har vi också väldigt stor naturlig immunitet. CDC:s senaste studie visar att naturlig immunitet gav bättre skydd mot Delta än vaccin. https://www.euronews.com/next/2022/01/20/natural-immunity-against-covid-lowered-risk-more-than-vaccines-against-delta-variant-new-s Det finns ingen direkt anledning att anta att denna immunitet inte också skulle vara effektiv mot Omicron.

Och givetvis har vaccinet spelat en viktig roll för de allra känsligaste i samhället, dvs de allra äldsta och mest infektionskänsliga.

Hur klassifiseras ovaccinerade förresten? Skulle vilja ha svar på det. Såg någon påstå följande:

Citat:
Dessa klassas som OVACCINERADE
1 vaccin
2 vaccin men det har inte gått 14 dagar
3 vaccin men det har inte gått 14 dagar

och

Citat:
De ovaccinerade på IVA består av:
1. Fullvaccinerade patienter på avdelningar med tre eller färre inlagda.
2. Patienter som tagit både en och två covidsprutor utan att uppfylla definitionen, dvs mindre än fjorton dagar sedan spruta nr två.
3. Och så människor som inte tagit någon covidspruta alls.
Senast redigerad av Eskulap 2022-01-24 kl. 18:20.
Citera
2022-01-24, 18:26
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Nej det har jag inte sagt. Många har fått slutenvård, alltså vård som inte är IVA. I absoluta dödstal ser du att 2020 sticker ut så nog har vården haft att göra.

Men man har gjort många fel i den här soppan. Det första kardinalfelet var att man vägrade ge tidig behandling med diverse effektiva läkemedel som Ivermektin, hydroxi och annat. Högre uppsatta i andra länder visste att det fanns effektiva behandlingsmetoder tidigt i pandemin, men man lade locket på. Det är kriminella handlingar på högsta nivå vi pratar om. Många dog pga det.

Skrämseln och restriktioner gjorde att många undvek att ta sig till sjukhuset så långt det bara var möjligt, ända tills det var försent. Man satte ocksp folk i respirator alldeles för lättvindigt.

Sverige har en väldigt modern och bra vård, men den är grovt underdimensionerad. Bland de lägsta antalet iva platserna per kapita i hela EU. Och inte ens nu, 2022, har våra kriminella politiker lyckats skala upp.

Alltså, hade man skött detta på ett ordentligt sätt, ett korrekt sätt, hade vården klarat detta galant.
Men trots grov misskötsel så har inte vården gått itu, men den har varit ansträngd och kommer fortsätta att vara tills man löser grundproblemen. Det är inte covid som är grundproblemet, det är politisk misskötsel.

Egentligen tänkte jag avböja fortsatt deltagande eftersom du tar upp Ivermektin.

Men måste ändå fråga hur man skalar upp antalet vårdplatser på IVA och vanlig vårdplatser fort? Hur gör man detta?
Citera
2022-01-24, 18:34
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Perfekt tack för infon. Ja orkar du slänga upp den uträkningen du har gjort tidigare så skulle det va kul att se. Jag har säkert sett den eller nån liknande om jag minns rätt men gör det så får jag lite bättre koll igen och säkert andra med som skulle va intresserade.

Mvh

Här är antalet dödsfall i Sverige per år, enligt siffror från Statistiska Centralbyrån:
Kod:
År:     Antal dödsfall
2014    88976
2015    90907
2016    90982
2017    91972
2018    92185
2019    88766
2020    98124

Det är tydligt att år 2019 hade ovanligt få dödsfall. Det innebär att det fanns fler gamla och sköra människor än vanligt i samhället när år 2020 inleddes.

År 2019 hade Sverige 2238 dödsfall färre än genomsnittet för dom 5 föregående åren. År 2020 hade Sverige 7161 dödsfall fler än genomsnittet för dom 5 föregående åren.

För att få en uppfattning om epidemins effekt, så kan det vara lämpligt att räkna bort dom människor som levde på övertid när år 2020 inleddes. Ifall vi subtraherar underdödligheten år 2019 från överdödligheten 2020 så återstår en överdödlighet på 4923 dödsfall. Dessa 4923 dödsfall kan alltså antas ha andra orsaker än underdödligheten år 2019.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in