2022-01-24, 15:47
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2718281828459045
Om du är frisk behöver du inte vara orolig för de kommande varianterna av viruset, evolutionstrycket leder till mildare virus. Det kommer inte att dyka upp ett megadödligt och samtidigt megasmittsamt virus från naturen, för dessa två egenskaper står i strid med varandra (och ackumulation av gynnsamma mutationer för viruset sker gradvis, inte klumpvis). Viruset kan inte sprida sig så mycket om det är för dödligt, för då dödar viruset sina värdar innan de hinner föra smittan vidare och på så sätt sållas mutationer som leder till hög dödlighet bort över tid.
Nja den teorin håller inte helt.
Men jag hoppas innerligt att coronan är sådan och vad vi sett hittills så verkar det vara så.

Antagande att viruset smittar effektivt, ungefär som Omicron nu. Det dödar "offret" men först efter några månader. Då hinner "offret" ändå sprida smittan så bra att det inte "dödar" sig självt.

Nej jag har inte kommit på det själv utan från Dr John Campbell. Dock trodde han inte detta var aktuellt i nuvarande fall men kan mycket väl hända.
Citera
2022-01-24, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tack för den uppdateringen. Det visste vi iofs redan då danskarna är så duktiga att de rapporterar återinfektioner dagligen och de ligger på ungefär 5-6% nu och har gjort så ett tag. Du kan se det här:

https://jyllands-posten.dk/topic/coronakrisen/

Kul att någon reagerar, och tack för länken!
Citera
2022-01-24, 15:55
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Men jag hoppas innerligt att coronan är sådan och vad vi sett hittills så verkar det vara så.

Antagande att viruset smittar effektivt, ungefär som Omicron nu. Det dödar "offret" men först efter några månader. Då hinner "offret" ändå sprida smittan så bra att det inte "dödar" sig självt.

Nej jag har inte kommit på det själv utan från Dr John Campbell. Dock trodde han inte detta var aktuellt i nuvarande fall men kan mycket väl hända.

Det är konstigt i så fall att det inte redan hänt på dom 200 000 år vi funnits på jorden och särskilt dom senaste tusen åren då vi börjat bli trångbodda så att säga.

Så teorin går väl ut på 200 000 års erfarenhet av triljoner med mutationer från miljoner av virus kan man säga.

Men det är klart man ska aldrig säga aldrig.....
Citera
2022-01-24, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod

Jo, fast jag är tveksam till att ett sådant virus kan uppstå. Som sagt, gynnsamma mutationer ackumuleras sakta (de allra flesta mutationer är negativa för livsformen) och ett virus med de extrema egenskaperna som beskrivs skulle nog behöva ett stort antal gynnsamma mutationer i ett enda svep för att kunna uppstå. Mig veterligen har inte något sådant observerats, snarare tror jag ödet för sars-cov-2 varianterna blir något som liknar säsongsinfluensa.
Citera
2022-01-24, 15:59
Medlem
Citat:
Tack för den uppdateringen. Det visste vi iofs redan då danskarna är så duktiga att de rapporterar återinfektioner dagligen och de ligger på ungefär 5-6% nu och har gjort så ett tag. Du kan se det här:

Hur länge har detta rapporterats?

Har själv kollar så länge det funnit och det har legat mellan 5-10% återinfektioner men detta har vad jag vet bara rapporterats en kort tid - typ strax innan jul någon gång?

Antar att det är denna sida:

https://www.sst.dk/en/english/corona-eng/status-of-the-epidemic/covid-19-updates-statistics-and-charts

Den 26:e December hade de t ex haft 9192 återinfektioner och nu har de haft 56679 återinfektioner.

Var det betydligt ovanligare med återinfektioner innan Omikron?
Citera
2022-01-24, 16:03
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2718281828459045
Jo, fast jag är tveksam till att ett sådant virus kan uppstå. Som sagt, gynnsamma mutationer ackumuleras sakta (de allra flesta mutationer är negativa för livsformen) och ett virus med de extrema egenskaperna som beskrivs skulle nog behöva ett stort antal gynnsamma mutationer i ett enda svep för att kunna uppstå. Mig veterligen har inte något sådant observerats, snarare tror jag ödet för sars-cov-2 varianterna blir något som liknar säsongsinfluensa.
Jo troligen muterar det ytterligare till något riktigt milt.
Jag hoppas på att det blir som något av de 4 tidigare coronavirus som enbart ger förkylning.
Det vi har nu är rätt så likt.
Dock var det väl få som hade gissat att den mutation vi nu har med stor sannolikhet kommer från möss.
Citera
2022-01-24, 16:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Hur länge har detta rapporterats?

Har själv kollar så länge det funnit och det har legat mellan 5-10% återinfektioner men detta har vad jag vet bara rapporterats en kort tid - typ strax innan jul någon gång?

Antar att det är denna sida:

https://www.sst.dk/en/english/corona-eng/status-of-the-epidemic/covid-19-updates-statistics-and-charts

Den 26:e December hade de t ex haft 9192 återinfektioner och nu har de haft 56679 återinfektioner.

Var det betydligt ovanligare med återinfektioner innan Omikron?

Jag vet faktiskt inte hur länge det rapporterats men det blev väl först intressant i och med omikrons intåg, innan dess var ju återinfektioner relativt ovanliga, typ 1% eller lägre.
Citera
2022-01-24, 16:07
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Har ingen aning om vilken variant det är, men den enda jag oroar mig för vid eventuellt insjuknande är min stackars svärfar, för det skulle kunna gå illa. Han är visserligen vaccinerad, om det nu hjälper...

Det skall hur som helst bli intressant att höra hur symptomen skiljer sig åt mellan morsan och hennes gubbe.
De var båda ovaccinerade sist de hade covid-19 och hade den gången ganska liknande symptom. Om vaccinen gör vad de skall så bör han ju rimligtvis inte bli lika sjuk som hon den här gången, eftersom han numera är vaccinerad.

Vet inte om du får nytta av detta.
Gick igenom ett föredrag om D-vitamin. Vid sjukdom typ Covid-19 sjunker D-vitamin nivåerna rejält.

Föredragaren (läkare) jämförde D-vitamin med bensin i tanken på en bil, vanligtvis åker du framåt i plant läge med liten bensinförbrukning, när du sen ska köra uppför en bergskedja börjar bilen dra soppa rejält, här blir då infektionen den bergskedja som drar D-vitaminet.

Har du full tank = samma med D-vitamin, fixar du infektionen, har du halv tank fixar du inte bergskedjan utan stannar innan toppen.

De som nu insjuknar i Covid-19 och är vaccinerade har det gemensamt att dom återigen har usla d-vitamin nivåer, vilket förklaras med att varje vaccination drar igång kroppens immunförsvar som då bränner av D-vitamin förrådet så mycket att personen åter insjuknar trots vaccination, men inte dör när denna fått vaccinet och att det fortfarande är verkningsbart.

Så även om man nu är vaxxad gäller det att se till att d-vitamin nivåerna (bensintanken) är full.
2 vecor inna. vaccination ska man alltså ta dubbel dos typ 2 x 5000IU, eftersom vaccinet förbrukar hälften genom aktiveringen av immunförsvaret.

Så i ditt fall kan det vara läge och kolla om svärfar fortsatte med d-vitamin efter sprutan, många verkar lägga ner detta helt i tron på sprutan ska fixa allt, som i själva verket sänker d-vitaminet, som förklarar mycket av de genombrotts-infektioner som skett trots vaccineringar, då vaccinet i princip "tömt d-vitamin tanken".
Citera
2022-01-24, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Det är konstigt i så fall att det inte redan hänt på dom 200 000 år vi funnits på jorden och särskilt dom senaste tusen åren då vi börjat bli trångbodda så att säga.

Så teorin går väl ut på 200 000 års erfarenhet av triljoner med mutationer från miljoner av virus kan man säga.

Men det är klart man ska aldrig säga aldrig.....

Med tanke på att viruset med största sannolikhet är tillverkat i ett labb så kan man aldrig veta. Omicron kanske är uppdaterade och förbättrade version 2.0 av Wuhan-viruset?
Citera
2022-01-24, 16:23
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Vet inte om du får nytta av detta.
Gick igenom ett föredrag om D-vitamin. Vid sjukdom typ Covid-19 sjunker D-vitamin nivåerna rejält.

Föredragaren (läkare) jämförde D-vitamin med bensin i tanken på en bil, vanligtvis åker du framåt i plant läge med liten bensinförbrukning, när du sen ska köra uppför en bergskedja börjar bilen dra soppa rejält, här blir då infektionen den bergskedja som drar D-vitaminet.

Har du full tank = samma med D-vitamin, fixar du infektionen, har du halv tank fixar du inte bergskedjan utan stannar innan toppen.

De som nu insjuknar i Covid-19 och är vaccinerade har det gemensamt att dom återigen har usla d-vitamin nivåer, vilket förklaras med att varje vaccination drar igång kroppens immunförsvar som då bränner av D-vitamin förrådet så mycket att personen åter insjuknar trots vaccination, men inte dör när denna fått vaccinet och att det fortfarande är verkningsbart.

Så även om man nu är vaxxad gäller det att se till att d-vitamin nivåerna (bensintanken) är full.
2 vecor inna. vaccination ska man alltså ta dubbel dos typ 2 x 5000IU, eftersom vaccinet förbrukar hälften genom aktiveringen av immunförsvaret.

Så i ditt fall kan det vara läge och kolla om svärfar fortsatte med d-vitamin efter sprutan, många verkar lägga ner detta helt i tron på sprutan ska fixa allt, som i själva verket sänker d-vitaminet, som förklarar mycket av de genombrotts-infektioner som skett trots vaccineringar, då vaccinet i princip "tömt d-vitamin tanken".
Tänkvärt.
Jag tar själv D3 nu i vintermörkret.
2 kapslar dagligen skall jag ta sade morsan när hon kom med det. 125ug blir det, alltså 2500% av DRI enl. vad jag läser på burken. Kan det vara nyttigt i längden?
Senast redigerad av Mr.Woods 2022-01-24 kl. 16:25.
Citera
2022-01-24, 16:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Intressant och glädjande! Det innebär ju att vi kommer att få till flockimmunitet ganska snart, och för danskarna borde det ske ganska snabbt, med den smittspridningen!

Vi vet ju att Omikron kan man bli återinfekterad med, så tur att det bara tycks ligga på 5-6 procent. De som blir smittade med Omikron borde ha fått ett bra skydd!
Citera
2022-01-24, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vi kanske bara ska acceptera att "Ovaccinerad" är en riskgrupp?

Jag tror inte du riktigt inser hur stor skillnaden är.

Skulle vi istället använda per capita så skulle skillnaderna vara ännu större - t ex ovaccinerad under 65 år och inte i riskgrupp på IVA / 100.000 jämfört med vaccinerade osv.

Jodå, jag förstår skillnaden jag bara funderade ändå. Det har ju funnits teorier kring hudfärg och d-vitamin t ex. Kanske finns det något annat med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in