• 2
  • 3
2021-12-31, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoMM
Min uppfattning av sprezzatura är italienare med klockan utanför skjortmanchetten, 5 knappar uppknäppta på västen och unika kombinationer av kravatter etc. Menar du att bärande av t-shirt under kavajen (eller avsaknad av bröstnäsduk i någon slags anarkistisk ungdomsrevolt) ska innefattas i samma begrepp?

Jag har passerat 30 men whatever. Min anarkistiska ådra är medfödd. Jag har för övrigt polat med stekare en kortare period och tyckte förvånansvärt bra om dem. Vi är ju alla människor i grund och botten...

Min aversion mot vad jag betraktar som teaterklädsel bör vara en självklarhet för alla tänkande individer. Det är ju lika fånigt oavsett vem som bär det. Om jag bär det är det närmast ett svek mot mig själv.
Senast redigerad av Ekvilibrium1 2021-12-31 kl. 03:02.
Citera
2021-12-31, 09:51
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Min uppfattning av sprezzatura är italienare med klockan utanför skjortmanchetten, 5 knappar uppknäppta på västen och unika kombinationer av kravatter etc. Menar du att bärande av t-shirt under kavajen (eller avsaknad av bröstnäsduk i någon slags anarkistisk ungdomsrevolt) ska innefattas i samma begrepp?
Sprezzatura är att lekfullt och stilfullt kunna följa och bryta vedertagna moderegler för att skapa en egen stil, präglad av humor, fantasi och elegans.
Bröstnäsduk är ett utmärkt exempel.
Citera
2021-12-31, 10:58
Medlem
DoMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Sprezzatura är att lekfullt och stilfullt kunna följa och bryta vedertagna moderegler för att skapa en egen stil, präglad av humor, fantasi och elegans.
Bröstnäsduk är ett utmärkt exempel.
Precis som att man inte kan förklara bort ett vanvettigt påstående med att man skojade, så kan man inte bara utan vidare förklara bort stilmissar som sprezzatura. Det krävs en stilfull medvetenhet som helt enkelt inte föreligger om man är av den inställning till plagget som TS är. Sorry, men ditt instick är irrelevant i sammanhanget.
Citera
2021-12-31, 11:05
Medlem
DoMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekvilibrium1
Jag har passerat 30 men whatever. Min anarkistiska ådra är medfödd. Jag har för övrigt polat med stekare en kortare period och tyckte förvånansvärt bra om dem. Vi är ju alla människor i grund och botten...

Min aversion mot vad jag betraktar som teaterklädsel bör vara en självklarhet för alla tänkande individer. Det är ju lika fånigt oavsett vem som bär det. Om jag bär det är det närmast ett svek mot mig själv.
Du har all rätt att personligen hysa aversion mot vilket plagg som helst, men när du kommer dragandes med nationsengagerade studenter, stekare och påhittad högadel så måste du bara förstå att du inte kan få rätt i sak (saken varandes att bröstnäsduken skulle vara anakronistisk teaterklädsel).

Du kan fortsätta leva ditt liv iklädd hoodies och trasiga jeans, men gnäll då inte på de som bär en vikt näsduk som en naturlig accessoar till en kavaj/blazer.
Citera
2021-12-31, 16:02
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Precis som att man inte kan förklara bort ett vanvettigt påstående med att man skojade, så kan man inte bara utan vidare förklara bort stilmissar som sprezzatura. Det krävs en stilfull medvetenhet som helt enkelt inte föreligger om man är av den inställning till plagget som TS är. Sorry, men ditt instick är irrelevant i sammanhanget.
Självklart är stilmissar inte sprezzatura, särskilt inte om de görs av okunskap, men vi är ju överens om att bröstnäsduk är korrekt, eller hur? Så varför argumenterar du mot mig, jag stödjer ju idén att man bör bära en näsduk i bröstfickan på sin kavaj, och gör det oftast själv.
Citera
2021-12-31, 16:57
Medlem
Tarrous avatar
Personligen tycker jag att det är få accessoarer som lyfter en smart casual outfit så mycket som en snygg bröstnösduk.
Citera
2021-12-31, 17:20
Medlem
Triremers avatar
Det beror ju på. Är det för flamboyant går tankarna till Peder Lamm eller något. Eller en uppklädd lastbilschaffis med röda knappar på skjortan och paislymönster på kragens insida.

Rätt avvägd är det dock stiligt.
Citera
2022-01-24, 13:19
Medlem
Jag håller med TS. Men min stil är också mer monokrom och nedtonad.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in