2022-01-24, 11:36
Medlem
Hej,

Jag och min fru letar boende i ett specifikt område.
Dock kommer det sällan ut villor till försäljning, inte heller mark kommer ut till försäljning speciellt ofta.

Min fråga:

Hur gör jag för att t ex själv leta upp mark för att köpa i just detta område?
Det finns en del skog och mark samt några gamla övergivna sommarhus...

Hur gör jag, har någon av er en bra strategi som kan funka eller gjort liknande arbete för att köpa hus / mark för att bygga eget på i ett specifikt område?

Tacksam för svar.
Citera
2022-01-24, 11:39
Medlem
uffeoboys avatar
Gissar på att du får kolla med lantmäteriet alt kommunen vem som äger marken. Sen höra av dig till markägaren/sommarstugsägaren om att få köpa loss en bit.
Citera
2022-01-24, 11:45
Medlem
Att köpa ett gammalt sommarhus och riva är ju ett alternativ, om man får bygga ett permanenthus där
Citera
2022-01-24, 11:51
Medlem
Det är inte svårare än att kontakta markägaren där ni vill ha huset och fråga om denne kan tänka sig att sälja en bit mark.
Citera
2022-01-24, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uffeoboy
Gissar på att du får kolla med lantmäteriet alt kommunen vem som äger marken. Sen höra av dig till markägaren/sommarstugsägaren om att få köpa loss en bit.

Hej,

Kan man på något sätt själv ta reda på kontaktuppgifter till markägaren ( och vem som är markägare såklart) eller måste man gå via kommunnen / lantmäteriet ?
Citera
2022-01-24, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Att köpa ett gammalt sommarhus och riva är ju ett alternativ, om man får bygga ett permanenthus där

hur vet man hur mycket man får bygga på just den plätten, kan man se det själv på nätet ?
Citera
2022-01-24, 12:03
Medlem
uffeoboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
Hej,

Kan man på något sätt själv ta reda på kontaktuppgifter till markägaren ( och vem som är markägare såklart) eller måste man gå via kommunnen / lantmäteriet ?

Inte en aning.
Citera
2022-01-24, 13:05
Medlem
Citat:
Hej,

Du måste gå via Lantmäteriet, men de har ett digitalt verktyg där du själv kan få fram uppgifter om fastighetsägare (om du är privatperson och inte gör för många sökningar)
Citera
2022-01-24, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Du måste gå via Lantmäteriet, men de har ett digitalt verktyg där du själv kan få fram uppgifter om fastighetsägare (om du är privatperson och inte gör för många sökningar)

toppen, tack vad snällt!
Citera
2022-01-24, 15:00
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Hej,

Jag och min fru letar boende i ett specifikt område.
Dock kommer det sällan ut villor till försäljning, inte heller mark kommer ut till försäljning speciellt ofta.

Min fråga:

Hur gör jag för att t ex själv leta upp mark för att köpa i just detta område?
Det finns en del skog och mark samt några gamla övergivna sommarhus...

Hur gör jag, har någon av er en bra strategi som kan funka eller gjort liknande arbete för att köpa hus / mark för att bygga eget på i ett specifikt område?

Tacksam för svar.
prova tex här https://www.booli.se tryck på sök bostad och i bostadstyp markera tomt/mark.
Citera
2022-01-29, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan

Gäller det även fastigheter i de 39 kommuner som har egen lantmäterimyndighet?

https://www.lantmateriet.se/sv/Om-Lantmateriet/Samverkan-med-andra/kommunala-lantmaterimyndigheter/
Citera
2022-01-30, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Gäller det även fastigheter i de 39 kommuner som har egen lantmäterimyndighet?

https://www.lantmateriet.se/sv/Om-Lantmateriet/Samverkan-med-andra/kommunala-lantmaterimyndigheter/

Ingen aning. Jag kände inte till att det fanns kommunala myndigheter. Prova? Kan tänka mig att de lokala har ett informationsutbyte med centrala myndigheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in