2022-01-23, 22:39
Medlem
Citat:
Socialdemokraterna landar i undersökningen på 31,1 procent. Det är samma resultat som partiet nådde i december. Dock har Kantar Sifo kunnat upptäcka ett något sviktande stöd under undersökningens gång.

– Det gick ännu bättre i början av vår undersökningsperiod och sedan började vi få de här diskussionerna om elpriser och kanske också en del om covid, så då tappade man litegrann, säger Sjörén.
https://nyheteridag.se/fortsatt-kraftgang-for-mp-under-sparren-i-ny-undersokning/

Någon annan som sett ovanstående? Är smekmånaden över nu för Maggan och S?
Citera
2022-01-23, 22:54
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Om det är som så att S nu har nått taket i senaste sifomätningen, på 31%, och om vi sen jämför med hur Löfven låg till-som nytillträdd 2012- så kan vi se att han låg som högst i Juni 2012 på
35.7%

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Opinionsunders%C3%B6kningar_inf%C3%B6r_riksdagsval et_i_Sverige_2014

Alltså- om detta är höjden utav Magdalenas smekmånad- så ser det inte alltför ljust ut för S.

Det här är viktigt att ha i beaktande, tror det är ganska få här i tråden som kommer ihåg hur relativt ”högt” även en sån som Löfven låg i mätningarna som nytillträdd. Och vi alla vet ju hur det gick i opinionsmätningar, och val för den delen, på lite längre sikt.
Varför skulle Magda-peaken nåtts nu? På grund av städhjälpen? Ministerkaoset? Eller från nyheten att Sverige jmft med andra OECD länder klarat pandemin bra, om inte bäst?

Sen har vi dessutom Nooshis ständiga flört med nationalistiskt sinnade svenskar att beakta. Av det har vi bara sett början. Så även om många oroar sig för en vansinnigt osannolik kommunistisk take over av parlamentet, så har garanterat V:s retorik en kraftigt kylande effekt på strömmen som går till högerblocket. Min gissning är att hon till och med kan locka över folk från diverse högerpartier. Eller dra in osäkra väljare till Socialdemokraterna. Vilket leder mig till att tro smekmånaden kan pågå ett par månader till.
Citera
2022-01-23, 22:55
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
jaha, socialliberal då?

Jag är socialliberal. Socialliberal = vänsterliberal. Men precis som vänsterliberal är det en etikett som ofta missbrukas.
Citera
2022-01-23, 22:58
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Till skillnad mot de superansvariga sossarna? Då jag kan just socialdemokraterna och socialdemokratin tycker jag att det är lågt att håna moderaterna när sossarna är precis lika, om inte mer, omstörtande. Den tid när socialdemokraterna försökte göra något kreativt är sedan länge förbi. Man är inte ens ett arbetarparti. Vad de är vet ingen längre, allra minst de själva.

Sedan kan Svenonius omöjligen gjort vården dålig. Det krävs mer än så. Ingen individ eller ett parti eller ens en koalition kan åstadkomma något sådant. Detta tar tid över decennier. Vi måste leta under 80-talets vägval med sektoriseringen. Som yngst kommunaliseringen under mitten av 90-talet. Det är dess konsekvenser vi ser idag.

Varför skulle inte Svenonius ha gjort vården dålig? Moderaterna har styrt i Region Stockholm sedan mitten på 2000-talet. Det är absolut tillräckligt med tid för att rasera ett välfungerande system.
Citera
2022-01-23, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Varför skulle Magda-peaken nåtts nu? På grund av städhjälpen? Ministerkaoset? Eller från nyheten att Sverige jmft med andra OECD länder klarat pandemin bra, om inte bäst?

Sen har vi dessutom Nooshis ständiga flört med nationalistiskt sinnade svenskar att beakta. Av det har vi bara sett början. Så även om många oroar sig för en vansinnigt osannolik kommunistisk take over av parlamentet, så har garanterat V:s retorik en kraftigt kylande effekt på strömmen som går till högerblocket. Min gissning är att hon till och med kan locka över folk från diverse högerpartier. Eller dra in osäkra väljare till Socialdemokraterna. Vilket leder mig till att tro smekmånaden kan pågå ett par månader till.

S har redan stagnerat, iaf om man ska tro Sifo. Samma resultat både i December och Januari. Då dom uppvisade sämre resultatet under den sista mätperioden så kan vi räkna med att de börjar backa vid nästa mätning.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fnyheteridag.se%2Ffortsat t-kraftgang-for-mp-under-sparren-i-ny-undersokning %2F

Orsaken till att nationalismen har vuxit sig stor är främst motståndet mot massinvandringen, vad jag vet så har inte V gjort några utspel om att ens minska, eller för den delen upphöra med massinvandringen. Om så sker kan de nog ta en del nationalistiska väljare, inte annars.
Senast redigerad av kalleochchokladfabriken 2022-01-23 kl. 23:26.
Citera
2022-01-24, 00:04
Medlem
Citat:
S har redan stagnerat, iaf om man ska tro Sifo. Samma resultat både i December och Januari. Då dom uppvisade sämre resultatet under den sista mätperioden så kan vi räkna med att de börjar backa vid nästa mätning.
Jo, vissa mätningar säger detta; att man planat ut. Men den nyheten är förtidig att sätta sig och runka till kära kalleochchokladfabriken. Vill du ha en prematur utlösning, så go for it! Jag å andra sidan ser ju att tråkigheter som pandemin fortsätter skapa huvudvärk. Men så fort restriktionerna lättar, då antar jag att kommunistlaget studsar upp i mätningarna igen. Och det ligger inte särskilt långt bort i tid. Vad det verkar i alla fall.
Citera
2022-01-24, 00:40
Medlem
Joakim.Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag åminde mig denna rapport från våren 2018;

https://www.iffs.se/publikationer/iffs-rapporter/sverigedemokraterna/

Kolla figur 1.2!

Nu är förstås rapporten ganska gammal, men potentialen för M att locka tillbaka sina väljare är antagligen inte direkt obefintlig. 11% av SD s dåvarande väljare skulle välja ett "övrigaparti" om inte SD fanns som alternativ, vilket visserligen är högt jämfört med M och S, men fortfarande långt ifrån att SD skulle ha en väljarbas som vägrar rösta 7k igen.

Ja, det enda man behöver göra är att utplåna SD. Det låter ju genomförbart.
Citera
2022-01-24, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim.Larsson
Ja, det enda man behöver göra är att utplåna SD. Det låter ju genomförbart.
Nej, det behöver man nog inte oroa sig över. Dock kittlar det fantasin lite när man spekulerar kring det som kan ske efter ett maktskifte, samt vilka konsekvenser det får för SD om de stillatigandes står och tittar på när Moderaterna låser upp grindarna till landet.

Högerknäppisar som dyrkar Svenskt Näringslivs agenda skulle naturligtvis jubla så hårt att de tappar andan. Men vad gör Jimmies groupies? Sätter gråten i halsen? Flyr partiet? Förmodligen både och.
Citera
2022-01-24, 01:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Om det är som så att S nu har nått taket i senaste sifomätningen, på 31%, och om vi sen jämför med hur Löfven låg till-som nytillträdd 2012- så kan vi se att han låg som högst i Juni 2012 på
35.7%
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Opinionsunders%C3%B6kningar_inf%C3%B6r_riksdagsval et_i_Sverige_2014
Alltså- om detta är höjden utav Magdalenas smekmånad- så ser det inte alltför ljust ut för S.
Det här är viktigt att ha i beaktande, tror det är ganska få här i tråden som kommer ihåg hur relativt ”högt” även en sån som Löfven låg i mätningarna som nytillträdd. Och vi alla vet ju hur det gick i opinionsmätningar, och val för den delen, på lite längre sikt.

Men Löfven nådde det sin 5e månad som partiledare och det höll i sig ganska bra 2 månader till innan det blev en mer kontinuerlig nedgång. Skulle det följa samma tidslinje så skulle Magdas S-siffror börja dala bara ett par månader innan valet. men jag tror jämförelsen är svår då hon är statsminister (Har det någonsin hänt att en ny partiledare blivit statsminister utan att det varit ett val? Jag kan bara tänka på Ingvar Carlsson efter att Palme mördats). Det ger henne en massa uppmärksamhet i statskontrollerad media, men kan också ge kritik när saker går dåligt. Löfven var nog mer under radarn.
Citera
2022-01-24, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Nej, det behöver man nog inte oroa sig över. Dock kittlar det fantasin lite när man spekulerar kring det som kan ske efter ett maktskifte, samt vilka konsekvenser det får för SD om de stillatigandes står och tittar på när Moderaterna låser upp grindarna till landet.

Högerknäppisar som dyrkar Svenskt Näringslivs agenda skulle naturligtvis jubla så hårt att de tappar andan. Men vad gör Jimmies groupies? Sätter gråten i halsen? Flyr partiet? Förmodligen både och.

I sådana fall flyr ju M väljare till SD och förstår att M inte går att lita på så det gör dom inte.
Citera
2022-01-24, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollmongot
I sådana fall flyr ju M väljare till SD och förstår att M inte går att lita på så det gör dom inte.
Du menar att det huserar fler smyg-SD:are inom M, som till antalet skulle väga upp för det enorma bortfall SD får se. Ja, det är ju också en teori, men min är nog sannolikast.
Citera
2022-01-24, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag är socialliberal. Socialliberal = vänsterliberal. Men precis som vänsterliberal är det en etikett som ofta missbrukas.

Isåfall fattar jag inte varför du förespråkar att (L) skall söka samarbete med (M)? Varför inte stanna kvar hos (S)? En vänster-liberal borde ju känna sig hemma där? Visst kan jag förstå det av taktiska skäl då ingen till vänster lär vilja stödrösta på (L) men rent sakpolitiskt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in