Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Jag åminde mig denna rapport från våren 2018;
https://www.iffs.se/publikationer/iffs-rapporter/sverigedemokraterna/
Kolla figur 1.2!
Nu är förstås rapporten ganska gammal, men potentialen för M att locka tillbaka sina väljare är antagligen inte direkt obefintlig. 11% av SD s dåvarande väljare skulle välja ett "övrigaparti" om inte SD fanns som alternativ,
vilket visserligen är högt jämfört med M och S, men fortfarande långt ifrån att SD skulle ha en väljarbas som vägrar rösta 7k igen.
Spännande att man undersöker SD så i detalj, undrar om de gjort en liknande studie av socialdemokratiska väljare? Angående din kommentar så är det ju väldigt hypotetiskt ställd fråga för om SD på något mystiskt vis bara skulle försvinna så skulle det ju finnas något liknande parti. De skulle haft som alternativ "Ett nytt liknande parti som SD". I figur 1:1 har de också en slarvig frågeställning: ”Vilket parti, som du inte skulle rösta på idag, röstade du på senast”. Det missar ju det vi diskuterat här att väljarna går från S till M till SD, för de röstade senast på M men ursprungligen kommer de ju från S det syns ju väldigt tydligt långsiktigt att S minskat ungefär lika mycket som SD har i väljarstöd.
En av forskarna sammanfattar rapporten i en video, hon talar finlandssvenska men har ett finskt namn.
Jag har inte gått igenom studien (Och kommer inte att göra det) men man ser ju en tydlig bias för de etablerade partierna i deras problemställningar. T.ex. talar hon om Xenofobi; vilket är ur ett perspektiv att det är en psykologisk diagnos att inte tycka som de själva. Hon menar också att SD och liknande partier inte har en ideologisk riktning för att de inte är tydliga i den gamla socioekonomiska väster-högerskalan utan då har de "bara sakfrågor". Det är också en sådan bias att ideologi är bara det som de själva tycker. Är man utanför det har man ingen ideologi alls. Hon gör också det gamla antagandet att SD har nått taket bland S väljare och det är samma antagande att väljarna måste gå direkt från S till SD (Och påminner om Sifos klassiska uttalande att SDs tak var 8 %).