2022-01-23, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Du skulle ha läst hela artikeln;

Tror du verkligen Ryssland skulle spionera på Sverige med drönare som kränker svenskt luftrum? Nej, det är inte så Ryssland opererar. Inte heller USA. USA opererar bara på det sättet i fattiga utvecklingsländer (tänk; Syrien, Irak, Afghanistan, Kongo osv.) som ändå inte kan observera amerikanska spionplan och drönare. Vad tror du? Att vår försvarsmakt är ett gäng jävla amatörer som inte håller koll på ryska flygplan och drönare som närmar sig svenskt territorium?

Om det var en riktig kränkning skulle svenska regeringen rapportera om det om det inte hemlighetstämplats av säkerhetsskäl. Den här "drönarsnacket" har Expressen och Aftonbladet hittat på. Vidare om - Ryssland verkligen hade velat plocka Gotland så hade vi sett en "build up".

En sådan sker just nu i Kaliningrad, Belarus och Ryssland men den är inte riktad mot Sverige. Den är riktad mot Ukraina samt för att skydda Ryssland om NATO skulle få för sig att göra ett ingripande. Svenskarna behöver inte oroa sig och det har den svenska regeringen varit övertydlig med och så även Ryssland. Så länge Sverige håller sig på sin sida av gränsen så är det ingenting som kommer hända. Finland har också sådana garantier. De som känner ett visst obehag är NATO-länderna i Baltikum och Polen.

Inlägget har att göra med att du felaktigt hävdade att Ryssland flyger drönare på svenskt luftrum vilket du plockat från Expressen och Aftonbladet. Detta stämde alltså inte. Om Ryssland flög drönare över Sverige hade det svenska flygvapnet observerat det. Tror du verkligen att det svenska försvaret är ett gäng jävla amatörer som kvällstidningarna och NATO-lobbyisterna på Frivärld och Folk och Försvar? Nej, det är de inte. Vidare finns det drivor med sätt för Ryssland att spionera på Sverige - vilket också SÄPO påpekade i sin senaste rapport. Tyvärr nämnde inte SÄPO att USA också tillhörde de länder som spionerar i Sverige så vi fick förlita oss på dansk media som gjorde ett jätteavslöjande angående detta.

Vad du inte får in är att Ryssland inte är rädda för NATO eller EU. De är inte heller rädda för Storbritannien eller Frankrike. Det finns bara två länder som kan effektivt utkämpa ett krig med Ryssland och det är Kina och USA varav Kina är en vän till Ryssland. De andra länderna kan inte göra så mycket om de får påhälsning av Ryssland - vilket de inte kommer få eftersom Ryssland inte har råd eller vill utkämpa något krig i Europa men just när det kommer till Ukraina - där är det möjligt att de gör ett undantag. Vi får se vad Ryssland gör efter OS eftersom Ryssland inte kommer förstöra Kinas stora dagar där Xi Jiping och CCP skall visa världen hur framgångsrika Kina faktiskt är.
Oj ett svenskspråkigt rysstroll. Nu börjar vi snacka verklig desinformation. Som stavar Storbritannien korrekt dessutom. Nej ”Ryssland är inte rädda för NATO”? Bra, då är konflikten löst och de ryska trupperna kan återvända till sina förläggningar, och börja producera industriprodukter resten av världen vill köpa?

Oj. Ryssland hade visst också varit militärt i Syrien? Utan att skjuta ner ett enda israeliskt/turkiskt flygplan. Trots alla sina fabulösa S-400 system.

Ja det finns drivor med sätt för Ryssland att spionera på Sverige. Därför åtalar och utvisar vi ryska spioner konstant. Jag fattar inte ens varför det finns tusentals ryska medborgare lagligt boendes i Sverige. En nationalistisk regering hade utvisat packet imorgon. Bilderbergministären behåller dessa kulturberikare.

Om Frankrike och Storbritannien inte kan göra så mycket? De kan döda 50% av Rysslands befolkning inom 24 timmar om de anfaller de 300 största städerna. Vore verkligen dåraktigt av er ledare att testa det.

Kina… ja herregud Mig-17 kopior i plastskal så de ska se moderna ut…med USB-uttag för iPhone.
2022-01-23, 01:14
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FitnessAndWorkout
Vi svenskar måste nu välja ska vi bli fullvärdiga medlemmar eller göra som miljöpartiet och VPK vill och lägga ner försvaret. Vi måste välja nu.

Jag säger inte att det ena är rätt och det andra är fel. Men vi måste välja.

Nej, valet har aldrig stått mellan NATO-medlemskap eller att lägga ner försvaret. Min åsikt är att det är högst olämpligt att göra sig till en extern måltavla vid en stormaktskonflikt som i grunden inte handlar om Sverige.
2022-01-23, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Oj ett svenskspråkigt rysstroll. Nu börjar vi snacka verklig desinformation. Som stavar Storbritannien korrekt dessutom. Nej ”Ryssland är inte rädda för NATO”? Bra, då är konflikten löst och de ryska trupperna kan återvända till sina förläggningar, och börja producera industriprodukter resten av världen vill köpa? Oj. Ryssland hade visst också varit militärt i Syrien? Utan att skjuta ner ett enda israeliskt/turkiskt flygplan. Trots alla sina fabulösa S-400 system.
Ja det finns drivor med sätt för Ryssland att spionera på Sverige. Därför åtalar och utvisar vi ryska spioner konstant. Jag fattar inte ens varför det finns tusentals ryska medborgare lagligt boendes i Sverige. En nationalistisk regering hade utvisat packet imorgon. Bilderbergministären behåller dessa kulturberikare. Om Frankrike och Storbritannien inte kan göra så mycket? De kan döda 50% av Rysslands befolkning inom 24 timmar om de anfaller de 300 största städerna. Vore verkligen dåraktigt av er ledare att testa det. Kina… ja herregud Mig-17 kopior i plastskal så de ska se moderna ut…med USB-uttag för iPhone.
Ja, Ryssland har varit i Syrien för att bekämpa ISIS-krigare och skydda sina intressen. Ryssland har bland annat en flottiljbas i Syrien. Varför skulle Ryssland skjuta ned israeliska och turkiska flygplan? Det skulle leda till krig med dessa två länder. Du säger att Frankrike och Storbritannien kan döda 50% av Rysslands befolkning - det skulle då vara med kärnvapen antar jag. Tror du verkligen att dessa två länder skulle starta ett kärnvapenkrig? Det tror jag inte. Ryssland har också kärnvapen och långt fler än vad dessa två länder har. I ett kärnvapenkrig är alla förlorare och det ligger inte på någons bord. Jag antar att du noterade att USA, Ryssland, Kina, Storbritannien och Frankrike skrev på ett avtal här om veckorna om att kärnvapen inte skulle användas i en offensiv roll. Jag antar att du missade det.

Jag tror inte riktigt att Kina använder sig av MIG-17 längre. Om vi talar om "fighters" så använder sig Kina av SU-27 derivat eller så kallade "flankers" samt inhemska "fighters" så som J-20 och J-10. Det är dock sant att Kina har drygt hundra Shenyang J-8 kvar i vissa roller men dessa bygger på MIG-21 och inte MIG-17. Du har inte koll på de här frågorna vare sig det handlar om militära, ekonomiska eller politiska aspekter av den så är det inte bättre att du springer tillbaka till Avpixlat näthatar där istället.

Citat:
Ursprungligen postat av herter
Jag menar på att vi kan avfärda att den observationen var en drönare. Medan vi fortfarande väntar på svar kring de övriga observationerna....vilken tråd är vi i nu förresten. Det börjar bli lite rörigt.
Gör vi det? Sannolikheten är marginell att det är en drönare eftersom det skulle vara en kränkning av svenskt luftrum och om det var någon som skickade upp drönare (antagligen mindre) så var det nog inte ryssarna. Som du är medveten om så har ryssarna satelliter och andra metoder att spionera på Sverige. Jag har inte hävdat att Ryssland inte spionerar på Sverige. Tvärtom har jag hävdat att de gör det men jag sväljer inte allt det som kvällspressen skriver.
Senast redigerad av Edgerton 2022-01-23 kl. 02:51.
2022-01-23, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej, valet har aldrig stått mellan NATO-medlemskap eller att lägga ner försvaret. Min åsikt är att det är högst olämpligt att göra sig till en extern måltavla vid en stormaktskonflikt som i grunden inte handlar om Sverige.

Jo det är det ju, högst olämpligt. Men frågan är om ryssen hittar anledning att annektera Sverige helt utan anledning. det är inte alls bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Ja, Ryssland har varit i Syrien för att bekämpa ISIS-krigare och skydda sina intressen. Ryssland har bland annat en flottiljbas i Syrien. Varför skulle Ryssland skjuta ned israeliska och turkiska flygplan? Det skulle leda till krig med dessa två länder. Du säger att Frankrike och Storbritannien kan döda 50% av Rysslands befolkning - det skulle då vara med kärnvapen antar jag. Tror du verkligen att dessa två länder skulle starta ett kärnvapenkrig? Det tror jag inte. Ryssland har också kärnvapen och långt fler än vad dessa två länder har. I ett kärnvapenkrig är alla förlorare och det ligger inte på någons bord. Jag antar att du noterade att USA, Ryssland, Kina, Storbritannien och Frankrike skrev på ett avtal här om veckorna om att kärnvapen inte skulle användas i en offensiv roll. Jag antar att du missade det.

Jag tror inte riktigt att Kina använder sig av MIG-17 längre. Om vi talar om "fighters" så använder sig Kina av SU-27 derivat eller så kallade "flankers" samt inhemska "fighters" så som J-20 och J-10. Det är dock sant att Kina har drygt hundra Shenyang J-8 kvar i vissa roller men dessa bygger på MIG-21 och inte MIG-17. Du har inte koll på de här frågorna vare sig det handlar om militära, ekonomiska eller politiska aspekter av den så är det inte bättre att du springer tillbaka till Avpixlat näthatar där istället.

Gör vi det? Sannolikheten är marginell att det är en drönare eftersom det skulle vara en kränkning av svenskt luftrum och om det var någon som skickade upp drönare (antagligen mindre) så var det nog inte ryssarna. Som du är medveten om så har ryssarna satelliter och andra metoder att spionera på Sverige. Jag har inte hävdat att Ryssland inte spionerar på Sverige. Tvärtom har jag hävdat att de gör det men jag sväljer inte allt det som kvällspressen skriver.

SD ville förut iaf samarbeta med ryssen i sånna där uppdrag i Syrien för att motverka isis krigare för att stärka relationen med ryssen eftersom det setts så mycket ubåts aktivitet kring svenska kuster av ryssen.
2022-01-23, 09:10
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan

Vettigt i många fall att inte blanda sig i konflikter. Men...

Problemet är att vi har en mobbande granne som gärna ger sig på mindre länder. Det är som i grundskolan, diu måste ha vänner annars ger de sig på dig.

En variant Sverige gjorde förr var att ha ett mycket starkt eget försvar, en värnplikt där alla män tvingades göra värnplikt. De kostade mycket och lades gradvis ned och ersattes med ett ”mindre” försvar. Det fungerade bra med vänliga och lugna grannar. Men med despoter i grannländer som vill kittla sitt ego med erövringar blir det problem.

Att gå med i NATO är inte den bästa lösningen. NATO kräver att medlemsländer lägger mer på sitt försvar än Sverige, 2% av BNP. Här vill en del politiker lägga lika mycket i u-hjälp.

En vettig variant kanske hade varit en NATO-option att kunna snabbt gå med vid behov och parallellt snabbt rusta upp vårt eget försvar igen.

Med ett någorlunda bra försvar tror jag vi får vara ifred, på samma sätt som i skolan. Mobbarna ger sig bara på svaga offer. I detta fall är nog mobbarna, de ryska soldaterna, lika beklämmande utslagna. Alkoholiserad män som tvingats in i ett system med förtryck och manliga våldtäkter.

Jag ser det framför mig hur dessa stackars ryssar med spräckta ringmuskler och vuxenblöjor tvingas av sina sadistiska befäl springa iland på Gotland medan vi skjuter prick på dem. En riktig ”turkey shoot”! Ingenting av deras ”moderna” vapen fungerar. Granaterna briserar i händerna på dem och deras vapen får eldavbrott. De har ju rysk kvalitet!
2022-01-23, 09:14
Medlem
Det verkar som att många Internetleverantörer har problem just nu, kika på siten Downdetector. Behöver inte vara något, men i dessa tider ska man nog vara misstänksam mot alla samhällsstörningar.
2022-01-23, 09:41
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulpensel
Det verkar som att många Internetleverantörer har problem just nu, kika på siten Downdetector. Behöver inte vara något, men i dessa tider ska man nog vara misstänksam mot alla samhällsstörningar.
Samhällsstörningen är sossarna med anhang.
2022-01-23, 10:02
Bannlyst
Titta kompisar! Jag kommer att avslöja hemligheten bakom det svenska propaganda hokus pokus.
Expressens "ryska drönare" var svenskt ambulansflyg
Tack vare Internet kan vi se två varianter av en svensk propagandaartikel:
I den allra första versionen antyder propagandisten att drönaren kan vara rysk. Länk till expertutlåtande Hans Kjäll
https://web.archive.org/web/20220119185327/https://www.expressen.se/nyheter/polisen-haft-flera--dronarobservationer/
Och i den korrigerade versionen tas antagandet att drönaren tillhör Ryssland helt bort:
https://www.expressen.se/nyheter/polisen-haft-flera--dronarobservationer/
bara detta är kvar:
"Flygexperten hans Hans Kjäll bedömde att den farkost som filmades över Saltsjöbaden under tisdagen var en drönare." (utan rysk)

Utgivningsdatumet för artikeln har dock inte korrigerats: Publicerad 19 jan 2022 kl 19.30

Åh, de där svenska propaganda skurkarna!
2022-01-23, 10:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Självklart tycker ni det , att det bor fler muslimer i Ryssland än i Sverige och att de grova brotten är 8 ggr högre i Ryssland spelar ju ingen roll….

8 ggr högre? Sverige ligger på plats 55 Ryssland 94e plats.
https://www.numbeo.com/crime/rankings_by_country.jsp
2022-01-23, 10:19
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
8 ggr högre? Sverige ligger på plats 55 Ryssland 94 plats.
https://www.numbeo.com/crime/rankings_by_country.jsp

Har du nu googlat i ett par dar för att hitta en sida som du tror stöder dina fantasier?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide_rate

Murderrate Ryssland 8.2 Sverige 1.1

Detta är fakta
, din sida är nån slags "survey" av vad??

Man blir full i skratt över rysstroll och förvirrade högerextrema svenskar som faktiskt tror att Sverige är ett otryggare land än Ryssland... helt sanslöst. Ni måste ha en säck över huvet eller?
Senast redigerad av Draken55 2022-01-23 kl. 10:22.
2022-01-23, 10:30
Medlem
Citat:
Konspirationsteorier, USA har inte bytt ut nån regering i Ukraina
Välkommen tillbaka när du själv är tillbti verkligheten.

USA var inblandade i den orangea revolutionen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Orangea_revolutionen

Citat:
Den Orangea revolutionen var enligt den brittiska tidningen The Guardian en operation som finansierades av bland annat USA:s utrikesförvaltning, mäktiga amerikanska tankesmedjor i Washington, D.C. och den amerikanske finansmannen George Soros.[6]

USA bör sluta med att infektera andra länder.
Allt de rör vid blir till bajs.
Man kan dra upp många länder som de varit i o bajsar runt o lämnat kaos efter sig.
Nu är det alltså Ukraina som är målet för USA.
Allt för att försöka minimera ryssarnas makt.
2022-01-23, 10:30
Avstängd
Citat:
Har du nu googlat i ett par dar för att hitta en sida som du tror stöder dina fantasier?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide_rate

Murderrate Ryssland 8.2 Sverige 1.1

Detta är fakta
, din sida är nån slags "survey" av vad??

Man blir full i skratt över rysstroll och förvirrade högerextrema svenskar som faktiskt tror att Sverige är ett otryggare land än Ryssland... helt sanslöst. Ni måste ha en säck över huvet eller?

Högerextrema Svenska? Vad svamlar du om? Jag förklarade bara att i Ryssland tycker man att vi borde vara mer oroliga för det som händer i landet med gäng konflikter, skjutningar och invandring inte utav att Ryssen ska komma och attackera oss. Vi har betydligt större problem i landet än vad vi har hot utifrån.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in