Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Jag ser gärna att så många som möjligt vaccineras, eftersom viruset verkar kunna skada hälsa på märkliga sätt. Men jag anser att vaccineringen ska vara helt frivillig.
"Verkar" räcker inte som argument. Och eftersom vaccinering uppenbarligen inte stoppar smittspridning överhuvudtaget, utan enligt undersökning till och med verkar öka den så hjälper inte det argumentet. Nu finns det ju överhuvudtaget inget som styrker eller ens talar för att folk som smittas av förkylningsviruset Omicron drabbas av vare sig long covid eller några mystiska nervsjukdomar, så vad det bör handla om är precis samma sak som gäller influensan - vaccinera riskgrupperna, resten kan leva som vanligt.
Citat:
Since the arrival of omicron, among the under-50 population – a demographic that has received few boosters – the infection rates seem to be higher among the vaccinated.
https://english.elpais.com/society/2022-01-18/the-success-of-covid-19-vaccines-against-omicron-vaccinated-up-to-five-times-less-likely-to-be-hospi talized.html
Citat:
Jag är inte anhängare av vaccinpass. Eller, jo, vaccinpassen kan ha en plats i vissa speciella sammanhang, såsom vårdavdelningar för patienter med nedsatt immunförsvar. Men bortsett från den sortens specialfall, så anser jag inte att vaccinpass är en bra idé.
Det blir ju dock konstigt när ovaccinerade sjukvårdare måste säga upp sig för att de inte önskar vaccinera sig då de tycker en redan genomgången infektion räcker, samtidigt som vaccinerade sjukvårdare får arbeta vidare obehindrat trots att bägge grupper smittar i lika hög grad. Det är ju inte rimligt. Sen blir det krigsrubriker i massmedia om hur högt trycket är i vården utan att då nämna att en stor del av personalen tvingats avgå eller byta avdelning (det här är mer relevant för USA dock än Sverige).
Det finns scenarion jag skulle kunna tänka mig både vaccinpass och vaccineringstvång, men då skulle det krävas ett virus som var ännu dödligare än ursprungsvarianten och om det utgjorde ett hot mot alla åldersgrupper oavsett hälsotillstånd. Det hade nog till och med varit rimligt om det fortsatt som det gjorde 2020. Men igen, Omicron har förändrat hela situationen.
Citat:
Jag har observerat att många vaccinmotståndare betraktar viruset enbart utifrån risken att avlida. Dom kan säga att 99,5 % överlever sjukdomen, och sedan så bryr dom sig inte om virusets övriga skadliga effekter på hälsan. Men när vaccinmotståndarna övergår till att betrakta vaccinerna, då är genast alla tänkbara, och otänkbara, skadliga effekter på hälsan jätteviktiga. Vaccinmotståndarna varnar ofta för risken att vaccinerna kan ha okända biverkningar som visar sig med tiden. Men beträffande viruset, så finns inga sådana tankar. Då är det enbart dödsfall som räknas.
Men du kan ju vända på det då och säga samma sak om din ståndpunkt. Folk måste kunna mötas bättre där istället för att slänga runt ord som antivaxxer, foliehatt och vaxxinfascist. Jag har också gjort mig skyldig till det, och det blir lätt så när någon idiot kastar ordet antivaxxer i mitt ansikte. Då sjunker jag tyvärr också till den nivån.
Jag kan inte tala för folk som är emot vaccinet då jag själv inte är emot vaccin. Min personliga ståndpunkt är att det är fullt vettigt att ha som mål att vaccinera riskgrupper och att även de som frivilligt vill vaccinera sig ska få göra det så klart. Fritt val helt enkelt. Men jag tror inte på massvaccinering som mål och jag tror verkligen inte på vaccinpass i det här läget. Jag ser det som orimligt, opraktiskt och rent av skadligt för folkhälsan av samma anledning som EU:s medicinska råd gav när de gick ut med att fortsatt vaccinering inte är en hållbar policy då det riskerar påverka folks förmåga att låta sitt immunförsvar på naturlig väg hantera dessa virus.
Citat:
Dom data som du har sett, att det inte finns stöd för massvaccinering, vad handlade dessa data om? Handlade datan endast om dom dödsfall som förebyggs med hjälp av vaccinerna?
Det är ju en fullt rimlig slutsats utifrån det vi nu vet om Omicron som gjort sitt i både UK och Sydafrika. Målet med en vaccinering är ju att stoppa död, inte smitta eftersom vaccin inte stoppar smitta, särskilt inte det här vaccinet. Varför skulle det då vara rimligt att vaccinera icke riskgrupper som inte löper högre risk att dö av Omicron än influensa?
Då bland annat UK nu tar bort ALLA restriktioner, covidpass och masktvång så får man ju också anta att blåst av pandemin och allt mer talar för att det är på väg att övergå till endemisk smitta. Varför ska man massvaccinera mot en endemisk förkylning?
Vilka data sitter du på som starkt talar för att Omicron är mer dödligt än en influensa? Jag skulle vilja se data som separerar den ovaccinerade gruppen i två grupper: ovaccinerad riskgrupp, ovaccinerad icke riskgrupp.
Men av vad jag kan se är inte Omicron mycket till hot ens för riskgrupper.
Inte en enda person med Omicron på IVA i västerbotten, ingen överdödlighet att tala om senaste veckorna (eller ens 2021 som helhet), och siffror som talar starkt för att Omicron är en mycket mild variant:
Omicron 91 percent less likely to be fatal compared to Delta: CDC study https://nypost.com/2022/01/13/omicron-91-percent-less-likely-to-be-fatal-compared-to-delta-cdc-study/