2022-01-22, 21:46
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det finns värre saker att oroa sig för än flygbranschen.

Innan pandemin var den här sortens virusforskning något ganska obskyrt. Nu har det ploppat upp tiotusentals nya viruslaboratorier världen. Det har pumpats in hundratals miljarder i virusforskning. Människor som utvecklat en ny expertis som de inte kommer släppa med pandemin. Investeringar som man inte kommer vilja dra sig ur när pandemin är över. Gain-of-function är det nya modeordet.

Du vill inte ens tänka på hur många nya virus som kommer läcka ut.

Du har helt rätt i att jag inte ens vill tänka på dom virus som kommer att läcka ut.

Jag nöjer mig med att tänka på dom farkoster som kan transportera virusen, från dom läckande laboratorierna till mig. Jag vill att virusen, så länge som möjligt, ska stanna kvar i dom läckande laboratoriernas hemländer. Medan virusens spridning fördröjs, så kan man utnyttja tiden till att utveckla försvarsvapen mot virusen.
Citera
2022-01-22, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Mitt inlägg handlade om tidigare varianter. Dom tidigare varianternas långtidseffekter är ju mer utforskade än Omikrons effekter på lång sikt. Jag har inte påstått att alla som smittas av Kina-viruset blir handikappade. Men många blir sjuka under lång tid, och det är inte bara riskgrupperna som riskerar att bli sjuka länge. Att genomgå infektion innebär en risktagning för alla.

Kina-viruset kan ge skador på nervsystemet, även efter milt sjukdomsförlopp. Skadorna kan vara svåra att upptäcka genom vanliga undersökningar. Kina-viruset kan komma att bjuda på många överraskningar som visar sig med tiden.

Du målar upp en massa what if scenarion, vilket är exakt poängen med skräckpropaganda. Det finns överhuvudtaget ingenting som talar för "long covid" i och med Omicrons inträde och Omicron är det enda som är relevant nu eftersom tidigare varianter är så gott som utdöda vid det här laget. Litar du inte på mina ord kan du lyssna på Dr. Campell. Det är exakt de ord som kom från hans mun för ett par dagar sedan.

Och om du nu tror på att "skador på nervsystemet" är ett stort problem, vilket jag betvivlar, så berätta då vad du anser skulle förhindra detta? Exakt hur ska du förhindra ett virus som smittar med samma effektivitet som ett förkylningsvirus? Det är helt absurt. Ska du köra Kinas "zero covid" policy? Låsa in folk i förvaringskarantän 29 dagar om de ens träffat någon som testats positivt för covid? Jo, tjena. Det är ju inte som att folk inte smittas trots vaccinering eller restriktioner. Det hjälper inte ett skit. Vad du egentligen har som agenda är att marknadsföra massvaccinering. Kan du inte bara vara ärlig med det så kanske dina argument framstår som mer ärliga åtminstone?

Citat:
Vilka skäl folk än hade för att göra sina uppoffringar, så bör åldringarna visa tacksamhet för dom stora uppoffringar som har gjorts. Anders Tegnells strategi slutade illa för många åldringar. Men Anders Tegnells strategi hade kunnat sluta ännu mycket värre, ifall det inte hade varit för dom uppoffringar som många svenskar har gjort frivilligt. Det erkännandet behöver åldringarna ge till ungdomarna.

Ärligt talat, jag skiter i Anders Tegnell och allt som varit. Jag tittar på AKTUELLA siffror och jag läser på om OMICRON, för det är det ENDA som är relevant för vår nuvvarande situation. Varför är folk fast i det förflutna? Viruset borde inte ens heta covid längre då ordet i sig gör folk dumma i huvudet. Omicron är ett HELT annat virus. Det har mer gemensamt med de coronavirus av förkylningstyp som snurrar runt än den ursprungliga varianten vad jag kan läsa mig till. Är du rädd för alla andra coronavirus också? Du vet väl att du med all sannolikhet smittas av dom otaliga gånger i ditt liv.

Citat:
Med en bättre strategi hade vi kunnat vara som Norge eller Finland. Men utan svenska folkets ansträngningar hade vi kunnat vara Polen eller Italien. Eller det hade kunnat vara ännu värre, eftersom vi har haft färre restriktioner. Ifall svenskarna hade fullt ut hade utnyttjat frånvaron av restriktioner, och struntat i det egna ansvaret, så hade det kunnat gå riktigt illa.

Vad är det positiva med att vara som Norge eller Finland? Otaliga lockdowns och ett liv i depression och isolering år efter år? Hur påverkar det folkhälsan i det långa loppet tror du. Du kanske inte är en särskilt social människa, du kanske rent av är en ensamvarg, så det kanske är troligt att du inte kan sätta dig in i hur majoriteten påverkas av sånt här.. Även om inte du kanske är det så är människan en social varelse. Och jag vill också lägga till att Sverige enbart påskyndat det som komma ska och jag tror det var en klok inställning. Norges befolkning kommer tvingas gå igenom smittan oavsett och det är fullt möjligt att de kommer ha ännu sämre försvar. Det blir att släppa på lite i taget i all evighet.

Citat:
Jag har haft dom tidigare varianterna som utgångspunkt, inte Omikron. Förhoppningsvis innebär Omikron mindre risker för den långsiktiga hälsan.

Det är inte längre en förhoppning, det är ett FAKTUM att Omicron är en mycket mildare variant. Varför sitter ni och låtsas som att vi inte vet något om Omicron? Ni vet ALLT om det nya obeprövade vaccinet och dess långsiktiga fördelar, men när det kommer till viruset så låtsas ni plötsligt att vi inte vet någonting. Det är ohederligt anser jag.

Citat:
I artikeln så tog afrikanerna chansen att återigen skuldbelägga vita västerlänningar för arvssynden "rasism". Jag blir irriterad av sådant, vilket minskar min tilltro till afrikanernas huvudsakliga budskap i artikeln.

Citat från artikeln:
It has been argued that Africa - or at least some parts of the continent - may be experiencing the pandemic differently due to demographics and other factors. South Africa's average age, for instance, is 17 years younger than the UK's.

But scientists in South Africa insist that any demographic advantage the population might have in terms of battling Covid is outweighed by poor health. Excess deaths in South Africa during the pandemic now sit at 290,000 - or 480 per 100,000 people - which is more than double the UK figure.

Nu bryr jag mig inte så mycket om dina känslor. Det är obestridlig fakta att Sydafrika inte haft någon våg att tala om. Det är ju exakt samma sak i UK, så vi behöver inte ens längre bara förlita oss på Sydafrika. Varför skulle UK upphäva alla sina restriktioner, masktvång och covidpass om det var så dödligt. Är de idioter och foliehattar nu plötsligt? Igen, ohederliga försök.

Citat:
Men hur hade det gått ifall viruset hade fått svepa genom befolkningen ohejdat, och utan vacciner? Jag tror att det hade slutat mycket värre för Europa än för Afrika ifall man ser till antalet dödsfall. Men sedan kan man fundera på hur afrikanerna hanterar alla andra hälsobekymmer som följer i Kina-virusets spår.

Jag tror också det hade slutat värre om man låtit den första varianten svepa igenom obehindrat och jag betvivlar inte att vaccinet gjort nytta för riskgrupperna. Däremot är dåtiden inte relevant längre. Det är Omicron det handlar om nu. Det är där vi är. Virus muterar och förändras, i regel alltid till mildare varianter. Det hjälper överhuvudtaget inte att diskutera situationen 2020. Varför har du behov av att göra det? Igen, jag tycker det är ohederligt.

Citat:
Snart kan det vara över; men inte riktigt ännu.

Det finns de som aldrig vill att detta ska vara över och de har alla möjliga agendor. Framför allt tycker jag denna Youtubekommentar i Dr. Campells video var väldigt talande, även om det var menat som ironi:

"I've been making extra income from the pandemic and I'm a little worried about it ending".
Senast redigerad av Eskulap 2022-01-22 kl. 22:18.
Citera
2022-01-22, 22:33
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Jag är också anhängare av vacciner för att bekämpa sjukdomar och virus. Jag tror starkt på mRNA för framtida bruk mot bland annat cancer. Men eftersom WHO har som uttryckligt mål att ALLA grupper ska vaccineras och eftersom vi haft vaccinpass och således medicinsk apartheid runt om i Europa så måste jag ju göra mitt för att sätta ner foten där jag tycker det är orimligt och irrationellt. Av den data och studier jag läst finns helt enkelt enligt mig inte stöd för massvaccinering och jag ser till och med varningstecken med denna approach, och som läget är nu är inte covid längre farligare än en influensa. Varianten är troligen mildare än så.

Jag ser gärna att så många som möjligt vaccineras, eftersom viruset verkar kunna skada hälsa på märkliga sätt. Men jag anser att vaccineringen ska vara helt frivillig.

Jag är inte anhängare av vaccinpass. Eller, jo, vaccinpassen kan ha en plats i vissa speciella sammanhang, såsom vårdavdelningar för patienter med nedsatt immunförsvar. Men bortsett från den sortens specialfall, så anser jag inte att vaccinpass är en bra idé.

Jag har observerat att många vaccinmotståndare betraktar viruset enbart utifrån risken att avlida. Dom kan säga att 99,5 % överlever sjukdomen, och sedan så bryr dom sig inte om virusets övriga skadliga effekter på hälsan. Men när vaccinmotståndarna övergår till att betrakta vaccinerna, då är genast alla tänkbara, och otänkbara, skadliga effekter på hälsan jätteviktiga. Vaccinmotståndarna varnar ofta för risken att vaccinerna kan ha okända biverkningar som visar sig med tiden. Men beträffande viruset, så finns inga sådana tankar. Då är det enbart dödsfall som räknas.

Dom data som du har sett, att det inte finns stöd för massvaccinering, vad handlade dessa data om? Handlade datan endast om dom dödsfall som förebyggs med hjälp av vaccinerna?
Citera
2022-01-22, 22:46
Medlem
En årlig dos ligger i planerna enligt Pfizer

In an interview with Israel's N12 News, Bourla was asked whether he sees booster shots being administered every four to five months on a regular basis.

"This will not be a good scenario. What I'm hoping (is) that we will have a vaccine that you will have to do once a year," Bourla said.

"Once a year - it is easier to convince people to do it. It is easier for people to remember
.

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/pfizer-ceo-sees-annual-covid-vaccine-rather-than-frequent-boosters-2022-01-22/
Citera
2022-01-22, 22:51
Medlem
Ny mutation nu.
Citera
2022-01-22, 22:59
Medlem
Citat:
Jag ser gärna att så många som möjligt vaccineras, eftersom viruset verkar kunna skada hälsa på märkliga sätt. Men jag anser att vaccineringen ska vara helt frivillig.

"Verkar" räcker inte som argument. Och eftersom vaccinering uppenbarligen inte stoppar smittspridning överhuvudtaget, utan enligt undersökning till och med verkar öka den så hjälper inte det argumentet. Nu finns det ju överhuvudtaget inget som styrker eller ens talar för att folk som smittas av förkylningsviruset Omicron drabbas av vare sig long covid eller några mystiska nervsjukdomar, så vad det bör handla om är precis samma sak som gäller influensan - vaccinera riskgrupperna, resten kan leva som vanligt.

Citat:
Since the arrival of omicron, among the under-50 population – a demographic that has received few boosters – the infection rates seem to be higher among the vaccinated.

https://english.elpais.com/society/2022-01-18/the-success-of-covid-19-vaccines-against-omicron-vaccinated-up-to-five-times-less-likely-to-be-hospi talized.html

Citat:
Jag är inte anhängare av vaccinpass. Eller, jo, vaccinpassen kan ha en plats i vissa speciella sammanhang, såsom vårdavdelningar för patienter med nedsatt immunförsvar. Men bortsett från den sortens specialfall, så anser jag inte att vaccinpass är en bra idé.

Det blir ju dock konstigt när ovaccinerade sjukvårdare måste säga upp sig för att de inte önskar vaccinera sig då de tycker en redan genomgången infektion räcker, samtidigt som vaccinerade sjukvårdare får arbeta vidare obehindrat trots att bägge grupper smittar i lika hög grad. Det är ju inte rimligt. Sen blir det krigsrubriker i massmedia om hur högt trycket är i vården utan att då nämna att en stor del av personalen tvingats avgå eller byta avdelning (det här är mer relevant för USA dock än Sverige).

Det finns scenarion jag skulle kunna tänka mig både vaccinpass och vaccineringstvång, men då skulle det krävas ett virus som var ännu dödligare än ursprungsvarianten och om det utgjorde ett hot mot alla åldersgrupper oavsett hälsotillstånd. Det hade nog till och med varit rimligt om det fortsatt som det gjorde 2020. Men igen, Omicron har förändrat hela situationen.

Citat:
Jag har observerat att många vaccinmotståndare betraktar viruset enbart utifrån risken att avlida. Dom kan säga att 99,5 % överlever sjukdomen, och sedan så bryr dom sig inte om virusets övriga skadliga effekter på hälsan. Men när vaccinmotståndarna övergår till att betrakta vaccinerna, då är genast alla tänkbara, och otänkbara, skadliga effekter på hälsan jätteviktiga. Vaccinmotståndarna varnar ofta för risken att vaccinerna kan ha okända biverkningar som visar sig med tiden. Men beträffande viruset, så finns inga sådana tankar. Då är det enbart dödsfall som räknas.

Men du kan ju vända på det då och säga samma sak om din ståndpunkt. Folk måste kunna mötas bättre där istället för att slänga runt ord som antivaxxer, foliehatt och vaxxinfascist. Jag har också gjort mig skyldig till det, och det blir lätt så när någon idiot kastar ordet antivaxxer i mitt ansikte. Då sjunker jag tyvärr också till den nivån.

Jag kan inte tala för folk som är emot vaccinet då jag själv inte är emot vaccin. Min personliga ståndpunkt är att det är fullt vettigt att ha som mål att vaccinera riskgrupper och att även de som frivilligt vill vaccinera sig ska få göra det så klart. Fritt val helt enkelt. Men jag tror inte på massvaccinering som mål och jag tror verkligen inte på vaccinpass i det här läget. Jag ser det som orimligt, opraktiskt och rent av skadligt för folkhälsan av samma anledning som EU:s medicinska råd gav när de gick ut med att fortsatt vaccinering inte är en hållbar policy då det riskerar påverka folks förmåga att låta sitt immunförsvar på naturlig väg hantera dessa virus.

Citat:
Dom data som du har sett, att det inte finns stöd för massvaccinering, vad handlade dessa data om? Handlade datan endast om dom dödsfall som förebyggs med hjälp av vaccinerna?

Det är ju en fullt rimlig slutsats utifrån det vi nu vet om Omicron som gjort sitt i både UK och Sydafrika. Målet med en vaccinering är ju att stoppa död, inte smitta eftersom vaccin inte stoppar smitta, särskilt inte det här vaccinet. Varför skulle det då vara rimligt att vaccinera icke riskgrupper som inte löper högre risk att dö av Omicron än influensa?

Då bland annat UK nu tar bort ALLA restriktioner, covidpass och masktvång så får man ju också anta att blåst av pandemin och allt mer talar för att det är på väg att övergå till endemisk smitta. Varför ska man massvaccinera mot en endemisk förkylning?

Vilka data sitter du på som starkt talar för att Omicron är mer dödligt än en influensa? Jag skulle vilja se data som separerar den ovaccinerade gruppen i två grupper: ovaccinerad riskgrupp, ovaccinerad icke riskgrupp.

Men av vad jag kan se är inte Omicron mycket till hot ens för riskgrupper. Inte en enda person med Omicron på IVA i västerbotten, ingen överdödlighet att tala om senaste veckorna (eller ens 2021 som helhet), och siffror som talar starkt för att Omicron är en mycket mild variant: Omicron 91 percent less likely to be fatal compared to Delta: CDC study https://nypost.com/2022/01/13/omicron-91-percent-less-likely-to-be-fatal-compared-to-delta-cdc-study/
Citera
2022-01-22, 23:00
Bannlyst
Citat:

Jag tror kanske också att vi måste förhålla oss till situationen vi befinner oss i nu. Det finns många virus och bakterier som har potential att ställa till stor skada för oss människor. Nu tänker jag inte främst på influensa eller RS-virus. Det finns så många olika virus och bakteriella sjukdomar som orsakar lika allvarlig eller svårare sjukdom än omikron.

Vi har mycoplasma som kan leda till äggledarinflammation hos kvinnor och bitestikelinflammation hos män, samt orsaka för tidig födsel och låg födelsevikt hos barn, samt att barnen kan födas med mycoplasmainfektion i ögonen.

Vi har rotavirus som tar livet av många barn varje år, 215.000 barn under 5 år beräknas ha dött av det viruset 2013. I Sverige hamnar många barn på sjukhus varje år med den sjukdomen.

Vi har stafylokocker, som kan orsaka allvarliga infektioner i kroppen, bland annat blodförgiftning.

Genital herpes kan skada barn vid födsel om kvinnan har en aktiv infektion, det kan till och med vara dödligt. Herpes kan också leda till hjärnhinneinflammation, skada ögonen och har eventuellt en koppling till alzheimer.

Vad är det som gör att omikron ska hanteras annorlunda än andra virus och bakterier som jag har nämnt?
Senast redigerad av Lokatten66 2022-01-22 kl. 23:18.
Citera
2022-01-22, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Ny mutation nu.

Nej, BA.2 är inte så ny som du vill ge sken av. Sluta med sensationalismskiten. Man har god koll och vet att den inte leder till fler sjukhusinläggningar. Att viruset ständigt muterar är inget oväntat. Alla coronavirus av förkylningstyp gör det och har alltid gjort.

Citat:
"Initial analysis shows no differences in hospitalisations for BA.2 compared to BA.1,” said Denmark’s Statens Serum Institut, a government-run infectious disease research center, in a statement on Thursday.

https://www.euronews.com/next/2022/01/21/stealth-omicron-is-subvariant-ba-2-a-more-transmissable-strain-of-covid-and-should-we-be-w
Senast redigerad av Eskulap 2022-01-22 kl. 23:03.
Citera
2022-01-22, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilaVila
En årlig dos ligger i planerna enligt Pfizer

In an interview with Israel's N12 News, Bourla was asked whether he sees booster shots being administered every four to five months on a regular basis.

"This will not be a good scenario. What I'm hoping (is) that we will have a vaccine that you will have to do once a year," Bourla said.

"Once a year - it is easier to convince people to do it. It is easier for people to remember
.

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/pfizer-ceo-sees-annual-covid-vaccine-rather-than-frequent-boosters-2022-01-22/

Kommer med all sannolikhet enbart att erbjudas riskgrupper. Överläkare Magnus Gisslén svarade på just detta i Expressen:

Citat:
Fråga: Kommer vi att behöva vaccinera oss varje år mot covid

Svar: Det vet vi inte ännu. Personligen tror jag inte att alla kommer att behöva vaccinera sig regelbundet, däremot kommer säkert riskgrupper, inkl äldre behöva återkommande vaccinationer, kanske med uppdaterade vacciner.
Citera
2022-01-22, 23:13
Medlem
Citat:
Nej, BA.2 är inte så ny som du vill ge sken av. Sluta med sensationalismskiten. Man har god koll och vet att den inte leder till fler sjukhusinläggningar. Att viruset ständigt muterar är inget oväntat. Alla coronavirus av förkylningstyp gör det och har alltid gjort.

https://www.euronews.com/next/2022/01/21/stealth-omicron-is-subvariant-ba-2-a-more-transmissable-strain-of-covid-and-should-we-be-w

Det har kommit en ny mutation i Danmark och den är redan spridd till Sverige.
Citera
2022-01-22, 23:31
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Det har kommit en ny mutation i Danmark och den är redan spridd till Sverige.

Som Omicron fast mildare. Förkylningar muterar konstant. Inget att bry sig om.
Citera
2022-01-22, 23:38
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jo jag har sett det och glädjande är UK och Irland mm som är fint på väg ned.
Men Danmark som startade ungefär samtidigt som UK är enbart på väg rakt uppåt med sin kurva och Sverige ser ut att göra samma. Följer inte de andras mönster.

Citat:
Varken Sveriges eller Danmarks kurvor ser oroande ut överhuvudtaget. Exakt vad ser oroande ut menar du? Vet du hur kurvorna ser ut under en influensasäsong? Menar du på allvar att det är värre just nu?

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/k611KL/ingen-med-omikron-pa-iva-i-vasterbotten

Omicron 91 percent less likely to be fatal compared to Delta: CDC study: https://nypost.com/2022/01/13/omicron-91-percent-less-likely-to-be-fatal-compared-to-delta-cdc-study/
I Danmark smittas just nu cirka 200 000 personer varje vecka (bekräftat smittade) och jämfört med en vanlig influensasäson med totalt 100 000 till 800 000 smittade så är den smittotakten väldigt hög.

I Sverige smittas just nu nästan 400 000 personer varje vecka (bekräftat smittade) och jämfört med en vanlig influensasäson med totalt 180 000 till 1 500 000 smittade så även här är smittotakten väldigt hög.
Jämför man med en medelinfluensasäsong med 800 000 till 900 000 smittade så skulle det bara ta två till tre veckor att smitta alla med den smittotakt corona/covid nu har i Sverige.

Min bedömning är att smitspridningen just nu är hög jämfört med hur snabbt säsongsinfluensan smittar.
Sedan kan ju allt vända när som helst, men man ser ingen vändning just nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in