2022-01-22, 22:03
Bannlyst
Jag märkte lite sent, men det visar sig att den svenska experten föreslog att Putin skulle attackera Bornholm.
Putins hot mot Bornholm – nyckeln till Östersjön
https://www.expressen.se/kvallsposten/putins-hot-mot-bornholm-nyckeln-till-ostersjon/

Men Putin kommer inte att attackera Danmark eftersom detta land är med i Nato. OK. Han säger också att Åland är ett bra mål för Ryssland. Men Finland är inte med i Nato. Vem vet? Finland tog liksom Sverige med sig soldater till Åland?
2022-01-22, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Konflikten idag är till 99% Kreml och Putins fel och ansvar.
Ukraina har rätt att själv bestämma över sina vägval.
Den som tycker annorlunda får göra det och förpassas därmed till släktet Neandertalis.
Jamen ingen har påstått att dom eller vi inte får bestämma saker, men som i alla handlanden så finns det konsekvenser, det är det enda Ryssland säger
2022-01-22, 22:21
Bannlyst
Flottans befälhavare Kai-Achim Schönbach avgår!
Han tonade ner Putins aggressiva politik gentemot Ukraina

https://www.bild.de/politik/ausland/politik-ausland/bild-exklusiv-marine-chef-kay-achim-schoenbach-tritt-ab-78910712.bild.html
2022-01-22, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
Kay-Achim Schönbach (viceamiral i Bundeswehrs tyska flotta):
«Att Ryssland vill införliva delar av Ukraina är "nonsens". Vad Putin verkligen vill är respekt. Att visa respekt är en "liten kostnad", och möjligen till och med ingen kostnad. Det skulle vara lätt att ge honom den respekt han vill ha - och förmodligen förtjänar.
Ryssland är ett gammalt och viktigt land. Indien och Tyskland behöver Ryssland. Vi behöver Ryssland mot Kina. Om du hade detta fantastiska land på din sida, skulle det hålla Kina från din rygg, även om det inte var en demokrati. Naturligtvis kan man inte bortse från Rysslands agerande i Tjetjenien eller Ukraina. Krim är borta och det kommer inte tillbaka, vilket är ett faktum».
https://www.spiegel.de/ausland/marine-chef-kay-achim-schoenbach-kritisiert-china-und-will-putin-als-partner-a-a81cfcd9-72ec-43f4-89 f0-09a64e290487
Lederen for sjøforsvaret i Tyskland går av, etter at hans kommentarer om Russland og Vladimir Putin har vekket reaksjoner.

Ikke rart etter slike uttalelser. For en nisse.
2022-01-22, 22:22
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Iallafall jag skiter i om en missil kan åka en bana runt solen, jag vill veta att den är på väg mot mig så tidigt att jag kan skicka upp mina missiler för att skjuta ned den.

Hur tror du att man skapar kraven för ett stridsplan som JAS, jo baserat på att kunna möta fiendens stridsplan innan dom når eget territorium, inte baserat på vart dessa stridsplan startade.

Annars är luftvärn rätt användbart för att ”ta ner” oönskat flyg.. Vi lever inte längre i den "Röde baronens" tidevarv.
2022-01-22, 22:22
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Jamen ingen har påstått att dom eller vi inte får bestämma saker, men som i alla handlanden så finns det konsekvenser, det är det enda Ryssland säger

Som en mobbare, det är vad putin och hans klan är.
Visst ska Ukraina förstå sitt val men invasion är inget de ska hotas med.
Du / ni måste komma ur den gamla världsom ni sitter fast i.
Senast redigerad av Draken55 2022-01-22 kl. 22:56.
2022-01-22, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Lederen for sjøforsvaret i Tyskland går av, etter at hans kommentarer om Russland og Vladimir Putin har vekket reaksjoner.

Ikke rart etter slike uttalelser. For en nisse.

se ovan
2022-01-22, 22:34
Medlem
Citat:
se ovan
Ja, sjekk tiden. Akkurat samtidig.
2022-01-22, 22:53
Medlem
Citat:
Och jag håller med honom. Finland, Sverige och Ukraina är berättigade att gå med i Nato. Ryssland kommer att vidta ett antal militärtekniska åtgärder för att neutralisera den negativa effekten. Inga problem.
Då blir det ett antal militärtekniska åtgärder mot Baltijsk och ryska örlogsfartyg i Kattegatt. Så vi blir vi kvitt. Eller ska ni börja konkurrera ut oss på världsmarknaden med ögonskugga?
2022-01-22, 22:54
Avstängd
Fick precis denna skickad till mig ...I ryssland sprids tydligen denna video om Sverige rädsla för Ryssen.. jag håller med.! hahah hur kul som helst!
Russia attacks Sweden parody https://www.youtube.com/watch?v=RTbL1hH19BE
Senast redigerad av Menea 2022-01-22 kl. 22:56.
2022-01-22, 22:56
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temptedmania
Så här tycker en före detta Rådgivare till Trump om Ukraina men också andra konflikter som USA har varit inblandad i eller är inblandad i.

Han tror att Ryssland går in och tar östra Ukraina i slutet ab januari/början på februari.

https://www.youtube.com/watch?v=zkYgXQo2aQs&ab_channel=TheGrayzone

Det var en grym intervju, tack för det tipset!
2022-01-22, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Annars är luftvärn rätt användbart för att ”ta ner” oönskat flyg.. Vi lever inte längre i den "Röde baronens" tidevarv.
Fråga syrierna hur bra deras ryskproducerade fyrverkeripjäser funkar 40 km från Israel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in