2022-01-22, 19:34
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Knappast. Ryssland kommer gå in hur som helst. De gör det nu bara för att hinna innan Ukraina går med. Men oavsett vad Ukraina nu säger så kommer de invadera. De har aldrig haft någon annan plan, enda anledningen till att det sker nu är för att som sagt hinna innan de gått med i Nato

Nej, det undrar jag. Ryssland har inga obegränsade resurser. Så det hade varit ett misstag av Putin i så fall. Men ett ökat stöd till separatisterna med ryska smygoperationer i bakgrunden till ökat bekymmer för ukrainska regeringen kan väl anta att det blir. Och ryssarna behöver bara hålla liv i konflikten i öster så blir det ej nåt medlemskap i NATO. Man blir ej insläppt i NATO om man redan är i krig om jag har förstått rätt.
2022-01-22, 19:36
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Finns säkert andra trådar där detta diskuteras, men hur som helst: Hur mycket kan Nato verkligen skramla med vapen, när en stor del av Europas energibehov vilar på ryska gasleveranser?

Amrisarna jobbade ju på att försöka hitta annan gas till Europa. Trams förstås. Men gasen är självklart anledningen till varför tyskarna ligger stilla och håller käften. Sällan har väl något folk varit så jävla stupida som germanerna, både tyskar och svenskar har gått full retard i energifrågan.

Så svaret är: inte mycket. Om vi inte krasch-startar upp kärnkraften igen.
2022-01-22, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Jag tror att grundproblemet, vilket Ukraina själva inser, är att Ukraina blev lite för stort vid uppdelningen.
Ukraina är egentligen ett litet land och ryssarna blir förstås irriterade.

Vi har samma problem med Åland. Jag skulle inte vilja att Sverige förbjuder sig själva till att aldrig invadera Finland, det vore sjukt. Om Åland behöver vår hjälp så är det självklart att vi ställer upp och återbördar Åland till Sverige. Samma sak med andra delar av Finland. Vi måste stå upp för SVERIGE precis som ryssar står upp för Ryssland.

Att Sverige förbehåller sig rätten att invadera Finland och ta det som är vårt, det är väldigt viktigt. Annars kan inte svensktalande i Finland känna trygghet och säkerhet.

Som det spända läget är nu mellan svensk- och finsktalande vore det absurt att avhända oss rätten att invadera Finland. Det är självklart därför vi bör vara Anti-Nato. Om Sverige går med i Nato går Finland med i Nato och vi kan aldrig invadera Finland.

Alternativet är att invadera Åland och västra Finland nu. Återta det som är vårt!!! Om Ryssland går in i Ukraina, bör Sverige gå in i Finland för att säkra finlandssvenskars rätt till trygghet och säkerhet.

Ryska troll alltså… Är det någonting som är överskattat i väst så är det rysk desinformation. Noll koll på svensk mentalitet eller det svenska samhället. Den enda informationen om Sverige verkar komma från Karlsson på taket. Resten består av felöversättningar och smädelser som endast blir komiska översatta till svenska. Ungefär som RTs engelskspråkiga artiklar skrivna på Hindi-engelska.
2022-01-22, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Nej, det undrar jag. Ryssland har inga obegränsade resurser. Så det hade varit ett misstag av Putin i så fall. Men ett ökat stöd till separatisterna med ryska smygoperationer i bakgrunden till ökat bekymmer för ukrainska regeringen kan väl anta att det blir. Och ryssarna behöver bara hålla liv i konflikten i öster så blir det ej nåt medlemskap i NATO. Man blir ej insläppt i NATO om man redan är i krig om jag har förstått rätt.

Så här tycker en före detta Rådgivare till Trump om Ukraina men också andra konflikter som USA har varit inblandad i eller är inblandad i.

Han tror att Ryssland går in och tar östra Ukraina i slutet ab januari/början på februari.

https://www.youtube.com/watch?v=zkYgXQo2aQs&ab_channel=TheGrayzone
2022-01-22, 19:47
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Amrisarna jobbade ju på att försöka hitta annan gas till Europa. Trams förstås. Men gasen är självklart anledningen till varför tyskarna ligger stilla och håller käften. Sällan har väl något folk varit så jävla stupida som germanerna, både tyskar och svenskar har gått full retard i energifrågan.

Just det. Det realistiska utfallet är att Ryssland gärna får ta åtminstone Ukraina, så länge de skickar gas i ledningarna. De kanske får ta baltstaterna också.

Trump sa väl någon gång att de inte hade några planer på att starta 3:e världskriget bara för några baltstater. Gäller antagligen fortfarande.
2022-01-22, 19:56
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn

Ryska troll alltså… Är det någonting som är överskattat i väst så är det rysk desinformation. Noll koll på svensk mentalitet eller det svenska samhället. Den enda informationen om Sverige verkar komma från Karlsson på taket. Resten består av felöversättningar och smädelser som endast blir komiska översatta till svenska. Ungefär som RTs engelskspråkiga artiklar skrivna på Hindi-engelska.

Jag håller med, ryssarna här i tråden tex har hållit erbarmligt låg klass, och mest pratat med varandra på senare tid dessutom

Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Just det. Det realistiska utfallet är att Ryssland gärna får ta åtminstone Ukraina, så länge de skickar gas i ledningarna. De kanske får ta baltstaterna också.

Trump sa väl någon gång att de inte hade några planer på att starta 3:e världskriget bara för några baltstater. Gäller antagligen fortfarande.

Ja detta oroar mig verkligen, dels för de stackars balternas skull förstås, men också för det är i ett sådant scenario som Gotland ligger pyrt till. Detta riskerar också att splittra NATO, om det väljer att offra baltstaterna. Om en sådan invasion går snabbt blir det helt enkelt inte möjligt att återta detta territorium och då blir det antingen ett nytt långvarigt världskrig med nukleär option eller en förnedrande, splittrande förlust för NATO.
2022-01-22, 20:01
Medlem
Varför kom dom inte?? Jag är så besviken jag hade t.om bunkrat med 4 burkar tonfisk.
2022-01-22, 20:06
Bannlyst
Kay-Achim Schönbach (viceamiral i Bundeswehrs tyska flotta):
«Att Ryssland vill införliva delar av Ukraina är "nonsens". Vad Putin verkligen vill är respekt. Att visa respekt är en "liten kostnad", och möjligen till och med ingen kostnad. Det skulle vara lätt att ge honom den respekt han vill ha - och förmodligen förtjänar.
Ryssland är ett gammalt och viktigt land. Indien och Tyskland behöver Ryssland. Vi behöver Ryssland mot Kina. Om du hade detta fantastiska land på din sida, skulle det hålla Kina från din rygg, även om det inte var en demokrati. Naturligtvis kan man inte bortse från Rysslands agerande i Tjetjenien eller Ukraina. Krim är borta och det kommer inte tillbaka, vilket är ett faktum».
https://www.spiegel.de/ausland/marine-chef-kay-achim-schoenbach-kritisiert-china-und-will-putin-als-partner-a-a81cfcd9-72ec-43f4-89 f0-09a64e290487
Senast redigerad av Rysk-pravda 2022-01-22 kl. 20:09.
2022-01-22, 20:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Ukraina kommer nu och när inget händer är Baltikum nästa. Det är det detta handlar om

Det tror jag inte, men det bästa hade varit om Ukraina hade haft kvar sina kärnvapen vid uppstyckningen av Sovjetunionen, då hade den här situationen inte uppstått. Lite konstigt att Ryssland kunde lägga beslag på dem alla.
2022-01-22, 20:12
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
J
Ja detta oroar mig verkligen, dels för de stackars balternas skull förstås, men också för det är i ett sådant scenario som Gotland ligger pyrt till. Detta riskerar också att splittra NATO, om det väljer att offra baltstaterna. Om en sådan invasion går snabbt blir det helt enkelt inte möjligt att återta detta territorium och då blir det antingen ett nytt långvarigt världskrig med nukleär option eller en förnedrande, splittrande förlust för NATO.

Förr oroade jag mig mer. Tidigare krig har oftast handlat om att lägga resurser under sig, plundra och lägga under sig produktionsapparater och naturtillgångar. Vad finns på Gotland? Ett kalkbrott och magra jordar. Lars Bern, jag tycker inte allt han säger är topp, men hans analys av den sakteliga kniptången mot Ryssland är att väst vill få en förmånligare tillgång till de vansinnigt stora naturtillgångarna ryssarna har på sitt territorium.

Ryssarna vill helt enkelt ha buffertzoner mot den annalkande utbredningen av Nato, och det kan man väl i viss mån förstå.
2022-01-22, 20:13
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Det tror jag inte, men det bästa hade varit om Ukraina hade haft kvar sina kärnvapen vid uppstyckningen av Sovjetunionen, då hade den här situationen inte uppstått. Lite konstigt att Ryssland kunde lägga beslag på dem alla.

Ukraina hade ingen direkt kontroll över vapnen, och det var dessutom interkontinentala ballistiska missiler. Inte så användbart med andra ord. I Budapestavtalet lovades Ukraina diverse saker av diverse andra stater för att släppa ifrån sig missilerna, t.ex. lovade ryssarna att respektera Ukrainas territoriella gränser
2022-01-22, 20:19
Medlem
Citat:

Naturgas svarar för 3% av Sveriges energibehov. Slaver som sagt…

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in