2022-01-22, 20:20
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Förr oroade jag mig mer. Tidigare krig har oftast handlat om att lägga resurser under sig, plundra och lägga under sig produktionsapparater och naturtillgångar. Vad finns på Gotland? Ett kalkbrott och magra jordar. Lars Bern, jag tycker inte allt han säger är topp, men hans analys av den sakteliga kniptången mot Ryssland är att väst vill få en förmånligare tillgång till de vansinnigt stora naturtillgångarna ryssarna har på sitt territorium.

Ryssarna vill helt enkelt ha buffertzoner mot den annalkande utbredningen av Nato, och det kan man väl i viss mån förstå.

Gotland är intressant ur ett Östersjöstrategiskt perspektiv, inte så mycket mer. Jag håller med om att Putin knappast vill ha fastlands-Sverige, möjligtvis södra Sverige, men då också av strategiska skäl.

Som du skriver handlar det om geopolitik och Ukraina får nu skörda den draksådd som USA gjort med diverse interventioner. Det är The Great Game all over again. Säkert underblåst av de oligarker som Putin fördrev till väst (och ersatte med oligarker trogna honom själv) också, det är många som vill ha en del av denna frestande kaka.
2022-01-22, 20:22
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Naturgas svarar för 3% av Sveriges energibehov. Slaver som sagt…

Ja, vad har det med något jag skrev att göra? Tyskarna har dumpat kärnkraften för gas. Svenskarna har dumpat kärnkraften för vindflöjlar och goda tankar. Båda är stupida.
2022-01-22, 20:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Förr oroade jag mig mer. Tidigare krig har oftast handlat om att lägga resurser under sig, plundra och lägga under sig produktionsapparater och naturtillgångar. Vad finns på Gotland? Ett kalkbrott och magra jordar. Lars Bern, jag tycker inte allt han säger är topp, men hans analys av den sakteliga kniptången mot Ryssland är att väst vill få en förmånligare tillgång till de vansinnigt stora naturtillgångarna ryssarna har på sitt territorium.

Ryssarna vill helt enkelt ha buffertzoner mot den annalkande utbredningen av Nato, och det kan man väl i viss mån förstå.
Det är riktigt roligt att läsa i svenska medier om Gotlands globala strategiska betydelse. Osänkbart hangarfartyg. Det är svårt för mig att förklara för ryssar vad Gotland är och var det ligger. Allt som ryssarna från Gotland kan kontrollera kan de göra från Kaliningrad.
Jag tycker till och med Bornholm och Saaremaa är tio gånger mer intressanta strategimässigt för ryssarna.
Ingen vet? Fyllde danskarna Bornholm med soldater? Eller är det hela ren svensk hysteri?
2022-01-22, 20:31
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
Det är riktigt roligt att läsa i svenska medier om Gotlands globala strategiska betydelse. Osänkbart hangarfartyg. Det är svårt för mig att förklara för ryssar vad Gotland är och var det ligger. Allt som ryssarna från Gotland kan kontrollera kan de göra från Kaliningrad.
Jag tycker till och med Bornholm och Saaremaa är tio gånger mer intressanta strategimässigt för ryssarna.
Ingen vet? Fyllde danskarna Bornholm med soldater? Eller är det hela ren svensk hysteri?

Inte bara läsa. Jag lyssnade på Kvartals panelen i morse. Där får panelisterna lyfta fram veckans händelse eller person. Jag minns inte vem, men personen framhöll de svenska militärerna som nu åkt till Gotland som hjältar. Snacka om att blåsa upp saken.
2022-01-22, 20:37
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Så du medger att någon annan har delansvar i konflikten som uppstått?

Ja, Ukraina har rätt att själv bestämma över sina vägval. Tyvärr har USA bytt ut regeringen i Ukraina så att den är mer västvänlig. Alltså är det inte riktigt Ukraina som bestämmer sina vägval längre.
Det blir så här när man skall in o krafsa runt i andra länders angelägenheter.

Det hela handlar om att man vill minska ryssarnas makt.
Pengar!

För övrigt så har en massa NATO-skepp kommit in i Östersjön. Var de inte från bland annat Nederländerna?
Har de kustremsa i Östersjön? Vad gör de här?

https://svenska.yle.fi/a/7-10011538

Behöver vi vara rädda för att NATO invaderar Gotland nu när de har ökat sin landstigningskapacitet i Östersjön?

Konspirationsteorier, USA har inte bytt ut nån regering i Ukraina
Välkommen tillbaka när du själv är tillbti verkligheten.
2022-01-22, 20:39
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Ja, vad har det med något jag skrev att göra? Tyskarna har dumpat kärnkraften för gas. Svenskarna har dumpat kärnkraften för vindflöjlar och goda tankar. Båda är stupida.
Sverige har 2 kärnkraftsverk kvar som producerar lika mycket som de 3 vi hade tidigare.
Vem är stupid sa du?
2022-01-22, 20:53
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Trollfabrikerna är en del av den ryska arsenalen - alltså saker man kan använda för att nå sina mål.
• Ryssland har aldrig haft någon tydlig gräns mellan konflikt och icke-konflikt.

• Stridshandlingar kan se olika ut.

- I ena änden: Informationskrigföring.
- I andra änden: Iskander-M.

• Däremellan hittar du en mixed bag av jävelskap:

Vad man har att vinna?
• Man sprider osäkerhet... får oss att lita mindre på varandra och på samhällsfunktioner... Allt för att bevisa att det västerländska systemet med liberala demokratier och frihandel är värdelöst.

• Putin vill inte i första hand ha Ukraina. Han vill se Ukraina misslyckas med att bygga upp en demokratisk stat. Om Ukraina misslyckas blir inte oppositionen på hemmaplan inspirerad.

• Väldigt mycket av det som ett utåtagerande Ryssland tar sig för på det säkerhetspolitiska området, har opinonen på hemmaplan som primärmålgrupp.

• Om inte annat, så handlar det om personlig fåfänga och komplex för något, hos Putin själv.
Han vill gärna gå till historien som killen som återupprättade Sovjetimperiet. Nej, det är inte rationellt. Det är ett skrumpet ego som har något slags pervers dröm om... revansch.
I den totala mixen av alltsammans, är trollfabrikerna ett enkelt och billigt sätt att föra informationskrig.
Och att dess små lågavlönade soldater finns här på Flashback, det kan du vara 100 procent säker på.

Mycket intressant analys!

Så dessa personer som skriver här, som Simson12 och andra som till och med själva erkänt att de bor i Moskva, är förmodligen anställda av ryska försvarsmakten eller kanske gör någon slags värnplikt? Skall vi lista alla deras nick här? Är det ok? Vad säger någon moderator?

Om man läser deras inlägg häpnar msn ibland. De verkar ha mycket ytliga kunskaper om vårt samhälle.

Vad är det egentligen de vill få fram? Några saker har jag märkt:

- De vill framhäva att ryska militären är mycket stark och har många soldater och rikligt med modern material.
- De vill framhäva att Ryssland aldrig kommer att anfalla Gotland, Sverige eller Ukraina.
- De vill framhäva att det är fel att Ukraina går med i NATO.
- De vill framhäva att Sverige klarat sig bäst som neutral ihop med Finland och bör inte gå med i NATO.

Om vi vänder på deras teser så förstår vi ryssarnas planer och vad de inte vill att vi gör. Ryssarna är kända för att aldrig tala sanning..

Ryska militären är således liten och dåligt utrustad, ryssarna kommer att anfalla något svagare land, Ukraina och Sverige bör gå med i NATO!

Det är faktiskt pinsamt att ett stort land som Ryssland låter sig pressas in i denna idiotiska kuk-mätartävling av en senil diktator som fyller snart 70 år. Har världen inte kommit längre?

Alla de resurser som ryssarna lägger på tanks och andra kukförlängare skulle kunna utnyttjas till en standardhöjning för den ryska befolkningen.

Det hela är beklämmande...
2022-01-22, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Ja, varför skulle Sveriges germaner vara beroende av rysk naturgas när vårt 3% energibehov av naturgas kommer från Norge? Nonsensinlägg då trådens ämne inte är energipolitik.
2022-01-22, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grubbla
Ja men vad bra, då får jag lite mindre skuldkänsla när det är dags att skjuta ryssar.
Ditt uttalande tillåter ryssarna att skjuta mot de svenskar som stödjer att gå med i Nato.
2022-01-22, 21:07
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
• Du behöver inte kunna förklara för någon. Jag tror i själva verket inte att du vill.
Hela din identitet är rök, speglar och ett synnderligen shady narrativ.

• Ivan på gatan behöver inte förstå sammanhanget. Varför skulle han det?
Lika lite som svensken på Norrmalm behöver kunna skilja mellan Omsk och Tomsk.

• Så andra platser är mer intressanta? Militärer, försvarspolitiker och think tanks och Gudvetvad håller inte med dig.
Bornholm skyddas per definition av Article 5.

• Så länge Sergei Sjojgu och hans högre staber vet, har ön i sina målpärmar och agerar hotfullt, så behöver vi agera.

• Hysteri? Ditt land har usel impulskontroll; invaderar länder och hotar andra.
Att hålla en sådan aktör på minst ett robotskotts avstånd är inte hysteri. Det är förnuft.
Senast redigerad av HEDP502 2022-01-22 kl. 21:11. Anledning: Förtydligande.
2022-01-22, 21:11
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av temptedmania
Så här tycker en före detta Rådgivare till Trump om Ukraina men också andra konflikter som USA har varit inblandad i eller är inblandad i.

Han tror att Ryssland går in och tar östra Ukraina i slutet ab januari/början på februari.

https://www.youtube.com/watch?v=zkYgXQo2aQs&ab_channel=TheGrayzone

Ok, det var en helt lysande intervju! Den killen kunde sina saker! The Grayzone är min absoluta favoritkanal...

Jo, det är klart. Visst kan det tänkas att Putin går in och plockar de rysktalande delarna i öster om han tror det går lätt. Men inget mera. Förra gången 2014 var han säkert inne och körde några rundor. Det verkade då gå som en dans. Men helt plötsligt stoppade framryckningen och man åkte hem antagligen. Såg mycket märkligt ut. Tror Putin att det blir lika lätt denna gången? Det blir det nog inte. Men han klarar det antagligen. Men han kan ju inte avsluta kriget utan måste hålla liv i konflikten så att västra Ukraina inte kan komma med i NATO.
2022-01-22, 21:13
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
• Du behöver inte kunna förklara för någon. Jag tror i själva verket inte att du vill.
Hela din identitet är rök, speglar och ett synnderligen shady narrativ.

• Ivan på gatan behöver inte förstå sammanhanget. Varför skulle han det?
Lika lite som svensken på Norrmalm behöver kunna skilja mellan Omsk och Tomsk.

• Så andra platser är mer intressanta? Militärer, försvarspolitiker och think tanks och Gudvetvad håller inte med dig.
Bornholm skyddas per definition av Article 5.

• Så länge Sergei Sjojgu och hans högre staber vet, har ön i sina målpärmar och agerar hotfullt, så behöver vi agera.

• Hysteri? Ditt land har usel impulskontroll; invaderar länder och hotar andra.
Att hålla en sådan aktör på minst ett robotskotts avstånd är inte hysteri. Det är förnuft.
“None of us was born for war. But we are all here to protect our freedom.”
https://twitter.com/EtoBuziashvili/status/1484934135760236554

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in