2022-01-22, 13:19
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Ståhejet, Bröstandet, Kostnaderna, Covid spridningen.
Kostnaderna går på övningskonton, covid sprids hursom och bröstandet är ju målet med operationen, att stärka kampviljan i leden och hälla hinkar med skit på ryssland.
2022-01-22, 13:19
Medlem
smoker27s avatar
Nån som vet nå mer har alla båtar försvunnit nu eller nån kvar?
2022-01-22, 13:21
Avstängd
SoberZealots avatar
Och som vanligt några dagar senare, så inser man att det var lipsillar som lipade: Ryssen kommer!

Fjollor. Samma gäng som islamiserat Sverige och aldrig skulle lyfta ett finger för kriga emot ryssarna om de verkligen kom som gapar ryssen kommer hela tiden.
2022-01-22, 13:27
Medlem
L3nn4rts avatar
Orsaken till deras agerande kan ju också vara för att se hur vi mobiliserar oss vid ett eventuellt anfall. Tanken är inte att invadera, bara iaktta för att samla viss information.

Vad finns det egentligen Ryssland kan vinna på genom att skrämma fler länder till att ansluta sig till Nato? Det är ju ganska uppenbart att deras skrämseltaktik inte fungerar, fler funderar säkert på att ansluta sig nu. Det får mig att fundera på om det är vad Ryssarna egentligen vill, fast de ger skenet av att det är tvärtom.
2022-01-22, 13:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
De ska fullständigt skita i vilka vi samarbetar med. Det är inte deras jävla ensak.

Springer vi ärenden åt Nato som hotar ryssen är det ju inte så konstigt. Då blir vi ju automatiskt en del av konflikten.
2022-01-22, 13:41
Bannlyst
Citat:
Lika som att Ukraina betyder jättemycket för Rysslands del.
Exakt, Ukraina är nog tom värre, betänk att det var Turkiet och Italien som stod värd för USA kärnvapenrobotar när Sovjet svarade med att dom skulle placera ut sina robotar på Kuba, den gången backade USA och Sovjet drog sig tillbaka men världen skulle då få det falska intrycket att det var Sovjet som backade, kan nog bli en repris här också misstänker jag.

Ryssland följer mer sig själv dvs att dom fixat något för landet medans USA måste hålla sitt anseende som No 1 i världen och med det aldrig kan backa officiellt.

Så mitt tips är att vi ej heller NATO kommer att få veta vad USA och Ryssland kommer överens om på säg 50 år och USA kommer att se ut som vinnaren.

Tex USA lovar Ryssland skriftligen att aldrig plocka in Ukraina i NATO, men NATO lovar aldrig böja sig för rysslands krav men dom har ingen makt då NATO måste vara enhälliga vid beslut.

Och det blir detente
Senast redigerad av kuluser 2022-01-22 kl. 13:43.
2022-01-22, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Springer vi ärenden åt Nato som hotar ryssen är det ju inte så konstigt. Då blir vi ju automatiskt en del av konflikten.
Och det har vi gjort under en massa år och då var det rätt okey, men i takt med att USA närmar sig Ryssland smygande som en katt så blir det mer och mer allvarligt
2022-01-22, 13:44
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Kostnaderna går på övningskonton, covid sprids hursom och bröstandet är ju målet med operationen, att stärka kampviljan i leden och hälla hinkar med skit på ryssland.

Javisst du har helt rätt.
2022-01-22, 13:49
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Idag så är det fan i mig skrämmande med snacket om miliser och jägare, alla vet att dom sitter på sina egna listor över förrädare och att det enda som dom kommer till är att gå på oskyldiga medborgare.

Så du tror att det finns en lista över landsförrädare. Har Sverige verkligen blivit så förstört dom senaste 20-åren? Det finns ju sånt som fortfarande fungerar i landet, även om det inte är mycket.
2022-01-22, 13:58
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Det går ypperligt i denna frågan som i stort är ideologiskt baserad och ur tiden, en väg som aldrig har accepterats och kommer aldrig till att accepteras.
Finland står som neutralt Tyskland likaså och i stort hela Europa trots NATO.
Det är en handfull länder med Sverige vilka driver där Kanada är värst och som startade upp med att ge militär hjälp redan 2015 i Ukraina.
Just det Kanada!

Neutral blir som under WWII att vi lyssnar på alla lyder egentligen ingen och tillverkar och säljer till alla men hjälper också en granne så som vi hjälpte Finland.
Inte svårt alls och inget att skämmas över.

Det blir till guld i framtid. Ryssland vill ha det så och att det ser ut som att även USA vill ha det så.

Det man ska beakta i detta är att vem/vilka är det som inte vill ha det så och varför?

Jag skrev OM (!) det blir en väpnad konflikt....

Du menar att du tror Tyskland under WW2 hade lämnat oss fred i längden??
Utöver tilltvingade transporter genom landet mm?

Vart går gränsen mellan neutralitet vs till att hamna i ett utpressningsläge på grund av att du inte har en "back up"?

Och vad kan din nation bli tvingad att ställa upp på som "neutral"...
2022-01-22, 14:02
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Exakt, Ukraina är nog tom värre, betänk att det var Turkiet och Italien som stod värd för USA kärnvapenrobotar när Sovjet svarade med att dom skulle placera ut sina robotar på Kuba, den gången backade USA och Sovjet drog sig tillbaka men världen skulle då få det falska intrycket att det var Sovjet som backade, kan nog bli en repris här också misstänker jag.

Ryssland följer mer sig själv dvs att dom fixat något för landet medans USA måste hålla sitt anseende som No 1 i världen och med det aldrig kan backa officiellt.

Så mitt tips är att vi ej heller NATO kommer att få veta vad USA och Ryssland kommer överens om på säg 50 år och USA kommer att se ut som vinnaren.

Tex USA lovar Ryssland skriftligen att aldrig plocka in Ukraina i NATO, men NATO lovar aldrig böja sig för rysslands krav men dom har ingen makt då NATO måste vara enhälliga vid beslut.

Och det blir detente

Ja att både Örnen och Björnen får sig något gott.
Det är ju så dom gör upp dom stora och nu som jag läser det och har läst ett tag att man är i USA rent ut förbannad.
Mindre aktörer har lurat Örnen, det kommer svar tro mig och att det har redan börjat.
2022-01-22, 14:05
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoker27
Nån som vet nå mer har alla båtar försvunnit nu eller nån kvar?
De ryska båtarna ligger kvar och guppar mellan Öland och Gotland.

Lite lustigt sammanträffande att all drönaraktivitet upphörde samtidigt som försvaret började hålla koll på dessa båtar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in