2022-01-22, 12:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Ängslig är jag inte. Jag säger bara att det är idiotiskt att inte agera, precis som försvaret gjorde nyss. Bättre en gång för mkt än en för lite.

Det borde vi göra med alla kränkningar.. även Nato!
2022-01-22, 12:35
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Men att han har rätt.

Tittar man på Finland som sällan yttrar sig, dem har en skärgård som är minst lika åtråvärd för Ryssland.
Den förvaras med små rörliga moderna enheter, det finns ingen speciell piedestal som dem har utan allt gäller och att ingen vet var finnarna finns och hur och när dom slår till.

Att kliva rätt fram med slagverk och tromboner det är förlegat, en signalpolitik som endast stormakter har råd med för att dem har täckning, alla vet om att dem har så att det räcker och blir över.

Det råder ingen konflikt i Östersjön och nu är dem samlade där på Gotland och smittar ned varandra med Covid och kommer inte ryssen då vänds det hela till att bli till ett fiasko, media har redan börjat att sjunga i den riktningen.
Hur kan det bli ett fiasko?
2022-01-22, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Det vore inte så dumt.
Kommer aldrig att hända.

Reagerade förresten över Lavrovs kommentar att Ryssland -”aldrig har hotat det Ukrainska folket…”

Folket

Nej, med 100.000 man utanför gränsen behöver man inte säga någonting alls.

Det var nog inte det han ville säga, han valde att säga "Ukrainska folket", dvs han exkluderade den korrumperade eliten i Kiev. Det förstod nog alla i Ukraina och Ryssland som hörde vad han sa.
2022-01-22, 12:42
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det borde vi göra med alla kränkningar.. även Nato!
Skillnaden med Nato är att de inte har några avsikter, ens teoretiska, att attackera Sverige. Vi har ju dessutom ett nära samarbete med Nato
2022-01-22, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Är det enkelt att stjäla lastbilsmonterade luftvärnspjäser från den ryska armén, eller hade de bara tur denna gång?
Vet faktiskt inte, men jag misstänker att det nog är relativt lätt faktiskt om man har lite pondus samt är känd på platsen där dom finns.

Är man känd och har en hyfsad position så kan man nog revidera rätt mycket utan att blir ifrågasatt, sedan har nog inte sådana här fordon nycklar od rimligen.

Denna film är nog inte så långt ifrån hur det fungerar i verkligheten, det är min militära och civila erfarenhet, med beslutsamhet och pondus kommer duktigt folk jäkligt långt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nionde_kompaniet
2022-01-22, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Det där betyder lika lite för USA:s del som Ukraina gör men att någon form av pant måste läggas.
USA Örnen självt lider svårt efter att ha slukat Varghaken, Örnen harklar den ur sig och att nu väntar andra tider.

öhh, i mina öron låter det som en repris på kubakrisen och den betydde jättemycket för USA
2022-01-22, 12:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Skillnaden med Nato är att de inte har några avsikter, ens teoretiska, att attackera Sverige. Vi har ju dessutom ett nära samarbete med Nato

Hur vet du att dom inte har avsikter?
Om vi samarbetar är vi ju inte trovärdiga med att framstå som neutrala. Då kan jag förstå att Ryssland är irriterade.
2022-01-22, 12:53
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
"Att stå som Neutral blir till guld inom en snar framtid."

Är det ens praktiskt möjligt i längden att vara helt neutral OM det skulle bli en öppen konflikt?

Vad skulle i så fall det kunna leda till, möjligen?

Risken med att vara neutral är att du kan bli tvingad till vissa saker av den ena sidan, oavsett.
De behöver något från dig som är viktigt.
Även om du säger nej till det så kommer det inte hjälpa.
Deras militära (och cyber) makt är så stor att de kan ta oss i ett litet nafts.
OM de anser sig behöva.

Vad kan de behöva? Ja det kan vara mycket som vi inte vet eller orka sätta oss in i nu.
Men likväl finns den risken.

Utöver detta så handlar mycket också om vem vi som nation VILL vara?!
Vill vi stå united med Europa?

Och vill vi vara fega ännu en gång eller hjälpa/stå på samma sida som främst Finland
men också baltikum OM det skulle behövas?

Neutral? Går det ens i denna fråga?....

Det går ypperligt i denna frågan som i stort är ideologiskt baserad och ur tiden, en väg som aldrig har accepterats och kommer aldrig till att accepteras.
Finland står som neutralt Tyskland likaså och i stort hela Europa trots NATO.
Det är en handfull länder med Sverige vilka driver där Kanada är värst och som startade upp med att ge militär hjälp redan 2015 i Ukraina.
Just det Kanada!

Neutral blir som under WWII att vi lyssnar på alla lyder egentligen ingen och tillverkar och säljer till alla men hjälper också en granne så som vi hjälpte Finland.
Inte svårt alls och inget att skämmas över.

Det blir till guld i framtid. Ryssland vill ha det så och att det ser ut som att även USA vill ha det så.

Det man ska beakta i detta är att vem/vilka är det som inte vill ha det så och varför?
2022-01-22, 12:54
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
öhh, i mina öron låter det som en repris på kubakrisen och den betydde jättemycket för USA

Lika som att Ukraina betyder jättemycket för Rysslands del.
2022-01-22, 12:57
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Hur kan det bli ett fiasko?

Ståhejet, Bröstandet, Kostnaderna, Covid spridningen.
2022-01-22, 13:04
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Hur vet du att dom inte har avsikter?
Om vi samarbetar är vi ju inte trovärdiga med att framstå som neutrala. Då kan jag förstå att Ryssland är irriterade.
De ska fullständigt skita i vilka vi samarbetar med. Det är inte deras jävla ensak.
2022-01-22, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontocoolt
Så Ryssland skulle spränga sig själva menar du?

Allt dom inte gillar. Svar ja.

Vi svenskar måste nu välja ska vi bli fullvärdiga medlemmar eller göra som miljöpartiet och VPK vill och lägga ner försvaret. Vi måste välja nu.

Jag säger inte att det ena är rätt och det andra är fel. Men vi måste välja.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in