2022-01-21, 22:02
Medlem
Jag tycker Wilderäng i bloggen Cornucopia sammanfattar väldigt bra varför vi ska vara väldigt misstänksamma mot personer exempelvis i den här tråden som öppet eller halvöppet stöttar Ryssland:

"Samtidigt har det varit en blockfest på femtekolonnare, quislingar och landsförrädare, som antingen baktalar svenskt försvar, eller hyllar Putin och Ryssland, med landets 8x svenska mord per capita, extrem organiserad brottslighet, noll pressfrihet och obefintlig demokrati, sharialagar i delar av landet, extrem korruption där ditt liv inte är värt mer än några sedlar, och utfallet i domstolar eller om du utsatts för brott avgörs av hur mycket mer du kan betala än andra sidan, obefintlig social välfärd där toaletten på ett offentligt sjukhus är ett hål i golvet, obefintliga pensioner och världens högsta överdödlighet under coronapandemin."
2022-01-21, 22:03
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
Vad "sneaky" här? Krig är krig. Inte ett sådant knep - stäng av transpondern.
Amerikanerna stängde i allmänhet av sina satelliter när ett malaysiskt plan sköts ner över Ukraina.

Så Landsförrädaren (Du) menar att Ryssland befinner sig i krig? Det är inte krig ännu även om Ryssland beter sig som om de vill starta ett. Eller så gör de som när de intog Krim; skickar in "omärkta" grönklädda specialstyrkor som förtrupper (false flag operation) för att ge dem en ursäkt att gå in med ryska trupper. Ryssland har ingen rätt att gå in i Ukraina med trupp.
2022-01-21, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Tycker knappast det där kan ses som något hot.
Då vet vi vad du har för bedömningsförmåga, tackar.
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Är Fortuna kvar vid Öland?

Luktar rysk mini-ubåtsoperation lång väg...

Ja och Katun.
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
ALLA militärexperter säger att Gotland är Östersjöns strategiskt viktigaste ö vid en eventuell konflikt i och omkring Östersjön.
Möjligtvis då om man har obegränsade militära resurser östersjön är ett innanhav med de tre Baltiska NATO länder vägg i vägg och Polen i söder.
Så det skulle vara en kostsam operation för Ryssland att hålla en andra front som Gotland.

Och framförallt är inte Ryssland intresserade av att expandera åt väster och då Sverige i östersjön.
Senast redigerad av dack 2022-01-21 kl. 22:27.
2022-01-21, 22:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Läs Wikipedia-artikeln. Den är ju skriven med lite mer analys i bagaget än precis efter händelsen.

Och det är en jävla skillnad på att öva försvar mot anfall till att öva en attack med kärnvapen. Hur ofta har du sett Sverige och Finland öva ett anfallskrig mot Ryssland?

Jag får läsa igenom den imorgon när jag har ork att gå igenom så mycket text .. men det lilla jag läst skulle jag inte lägga ner alltför mycket energi på att tro att dom övar atomkrig med Sverige. Dom har ingen som helst intresse av oss. Det enda hotet för oss isf är om vi går med i Nato då kan det bli illa. Kanske är det något sådant dom övar för isåfall. Enligt Ryssland är dom mest förbannade över att Nato försöker ”tvinga” oss på olika sätt att bli medlemmar. Vi är ju inte det ännu men samarbetar mycket med Nato och det gillar inte Ryssland pga att dom känner sig hotade.
2022-01-21, 22:08
Medlem
Citat:
Enligt Ryssland är dom mest förbannade över att Nato försöker tvinga oss på olika sätt att bli medlemmar. Vi är ju inte det ännu men samarbetar mycket med Nato och det gillar inte Ryssland pga att dom känner sig hotade.
Då kan vi lugna Ryssland med att vi själva bestämmer om vi vill gå med i NATO. Alla nöjda!
2022-01-21, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
Jag förstod inte direkt... Men de har ingen att slåss där nu... Fienden har redan seglat iväg... Är det inte för sent?
Givetvis är det så. Men halva flottan är en enorm överdrift, det var poängen. Sedan har det inte funnits någon att slåss mot. Ryssarna var inne och hämtade grejor i Kalininggrad, med all rätt. Inte ska vi lägga oss i deras rätt till truppförflyttningar? Vi flyttade ju lite grann till Gotland.
2022-01-21, 22:12
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Jag får läsa igenom den imorgon när jag har ork att gå igenom så mycket text .. men det lilla jag läst skulle jag inte lägga ner alltför mycket energi på att tro att dom övar atomkrig med Sverige. Dom har ingen som helst intresse av oss. Det enda hotet för oss isf är om vi går med i Nato då kan det bli illa. Kanske är det något sådant dom övar för isåfall. Enligt Ryssland är dom mest förbannade över att Nato försöker ”tvinga” oss på olika sätt att bli medlemmar. Vi är ju inte det ännu men samarbetar mycket med Nato och det gillar inte Ryssland pga att dom känner sig hotade.
Nå. Nu var det ju iaf så det var. Det är liksom inte någon diskussion om just den saken.
Och det du skriver är ju ett tydligt tecken på just ryssens problem. Går vi med i Nato har de inte ett skit med det att göra. Det är bara ett hot för dem om de tänkt att anfalla sina grannländer. Annars är det ju inget hot mot dem

Varken vi, Finland, Irland och en jävla massa mer länder i världen är inte med i Nato och känner oss inte hotade av att ha Nato-länder som grannar. De enda som känner sig hotade av Nato är märkligt nog länder som har en vana eller önskan att expandera på sina grannars bekostnad
Senast redigerad av Hobbybonde 2022-01-21 kl. 22:27.
2022-01-21, 22:14
Medlem
NATO väntar bara på att lilla putin ska gå över gränsen, sen blir det invasion av ryssland i stället.
2022-01-21, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Går vi med i Nato har de inte ett skit med det att göra. Det är bara ett hot för dem om de tänkt att anfalla sina grannländer. Annars är det ju inget hot mot dem
Precis. Och att Ryssland ser det som ett hot, talar då sitt tydliga språk.
2022-01-21, 22:24
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Givetvis är det så. Men halva flottan är en enorm överdrift, det var poängen. Sedan har det inte funnits någon att slåss mot. Ryssarna var inne och hämtade grejor i Kalininggrad, med all rätt. Inte ska vi lägga oss i deras rätt till truppförflyttningar? Vi flyttade ju lite grann till Gotland.
Ingen förbjöd dem göra det. Eller lämnade in några officiella protester mot det. De har all rätt i världen att gå till sin egen hamn, vilket alla respekterade. Men alla övriga har givetvis även rätt att reagera på ovanliga militära beteenden och agera inom sitt lands gränser i förberedande syfte.

Det märkliga är att de ENDA som gnällde officiellt var ryssarna..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in