2022-01-21, 14:49
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelfishriot
Jag tänker på inlägg som till exempel detta:
Där skriver jag om KPIF-XE. Det är inte KPI.
KPIF-XE är ett helt annat mått än KPI.

Citat:
Ursprungligen postat av angelfishriot
Som du säkert förstår själv syftar inte min fråga på att SCB skulle exkludera energipris när de beräknar KPI.
Fast det är precis det du skriver. Ingen har någon saklig grund för att "förstå" något annat än det du faktiskt skriver.

Vad är ditt problem med att det finns lite olika mått?
Citera
2022-01-21, 15:03
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Du vet om att SCB inte räknar in höjda bostadspriser i KPI och att den därför inte är helt tillförlitlig?

Källa

Och med tanke på att bostadspriserna utgör en så pass stor andel av Sveriges BNP och att de skenat iväg är det rätt uppenbart att det inte är helt tillförlitligt med SCB:s statistik. Inte ens SCB själva hävdar att deras KPI är helt tillförlitlig och att skenande bostadspriser kan göra att statistiken blir missvisande.

Källa

Jag tycker att det är roligt när såna som du ska försöka sig på att in i absurdum försvara myndigheter. Visst håller jag med om att man måste ha förtroende för myndigheter och att lita på experter, men du har ju intagit en position där du blint tror på all statistik som SCB för utan att ha någon form av källkritik.

SCB har med boendekostnader.

https://www.scb.se/hitta-statistik/redaktionellt/sa-syns-bostadspriser-i-inflationsberakningarna/
Citera
2022-01-21, 15:05
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Du vet om att SCB inte räknar in höjda bostadspriser i KPI och att den därför inte är helt tillförlitlig?
Jo, bostadspriser ingår. Stiger bostadspriserna stiger kapitalutgifterna, vilka ingår i boendekostnader, vilket har tung vikt i KPI.
Stigande bostadspriser får tungt utslag i KPI.

Bedragarna i debattinlägget du refererar till väljer bara att förtiga detta.

Skulle bostadspriser ingå direkt (vilket vore ganska korkat) så skulle de få en starkt reducerande effekt på KPI. Iom att prisökningar då blir en vinst för hushållen och därmed en kostnadsminskning. Vilket minskar KPI.

Citat:
Och med tanke på att bostadspriserna utgör en så pass stor andel av Sveriges BNP
Var har du fått det ifrån?
Handel med begagnade varor ingår INTE i BNP.

Innan du hänvisar till din länk så bör du begrunda att den inte berör BNP utan KPI. Den säger att bostadspriser ingår i KPI vilket du hävdade ovan inte gällde. Du har länkat något som motsäger ditt tidigare påstående.

Citat:
en position där du blint tror på all statistik som SCB för utan att ha någon form av källkritik.
Mja, men innan du kan komma med kritik måste du själv lära dig läsa dina referenser.
Citera
2022-01-21, 15:08
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Vad innebär att erkänna SCB:s inflation? Inte vet jag. Alla andra lände har ju inflation.

https://www.friatider.se/tysk-inflation-den-varsta-sedan-hitler

Att SCB skriver en sak, och allt annat går upp i en annan takt är ett faktum. Myndigheter friserar siffor, fast det kanske du inte har fattat.

Myten är alltså det på FB rådande koncensus att överdriva inflationen. Om du erkänner att du gjort fel hela tiden genom att sätta inflationen till SCBs KPI + 10 % eller vad du brukar så har vi inget mer att diskutera.

Edit: Jag har alltså inget problem med att inflationen går upp. Du fattar det va? Om ECB säger att europeisk inflation är 20 % så har jag inget att säga om det. Vad jag däremot skulle påtala är om du och dina gelikar här på flashback säger att ECB ljuger och inflationen egentligen är 50 % så skulle jag syna era tokerier precis som jag gjort i denna tråd.
Senast redigerad av JustinTrudeau 2022-01-21 kl. 15:10.
Citera
2022-01-21, 15:17
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Har sjuksköterskorna släppt ut dig ur det vadderade rummet igen?
Så här skrev jag:
Men varför inte gräva fram ett inlägg av mig där jag säger att M3 inte har ökat.
Det kommer ju inte SoberZealot att klara av. Det har bara hänt i hans bisarra fantasivärld.

Är det någon som ser att den ytterst förvirrade SoberZealot klarade av att hala fram när det han yrar om skulle ha hänt?

Eller gick det precis som jag sa. SoberZealot klarade inte av det.

Och så är det med inläggen av SoberZealot. Substanslöst svammel.
Citera
2022-01-21, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
SCB har med boendekostnader.

https://www.scb.se/hitta-statistik/redaktionellt/sa-syns-bostadspriser-i-inflationsberakningarna/
Gäsp. Det är skillnad mellan boendekostnader och bostadspriser. Det är nämligen en stor skillnad mellan boendekostnader och bostadspriser. Boendekostnader ingår i KPI, vilket jag aldrig sagt emot. Bostadspriser ingår dock inte. För konsumenten utgör boendekostnaderna en betydande andel av privatekonomin, men ur ett samhällsperspektiv ligger det reella värdet i bostadspriserna då det utgör en så pass stor andel av Sveriges BNP, och därför har höjda bostadspriser en direkt inverkan på inflationen, vilket inte tas med i KPI och därmed är inte KPI fullt tillförlitligt.

Så nej, bostadspriser ingår inte i KPI. Det står ju till och med i länken du hänvisar till (vilken jag misstänker att du inte har läst).
Citera
2022-01-21, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jo, bostadspriser ingår. Stiger bostadspriserna stiger kapitalutgifterna, vilka ingår i boendekostnader, vilket har tung vikt i KPI.
Stigande bostadspriser får tungt utslag i KPI.

Bedragarna i debattinlägget du refererar till väljer bara att förtiga detta.

Skulle bostadspriser ingå direkt (vilket vore ganska korkat) så skulle de få en starkt reducerande effekt på KPI. Iom att prisökningar då blir en vinst för hushållen och därmed en kostnadsminskning. Vilket minskar KPI.

Var har du fått det ifrån?
Handel med begagnade varor ingår INTE i BNP.

Innan du hänvisar till din länk så bör du begrunda att den inte berör BNP utan KPI. Den säger att bostadspriser ingår i KPI vilket du hävdade ovan inte gällde. Du har länkat något som motsäger ditt tidigare påstående.

Mja, men innan du kan komma med kritik måste du själv lära dig läsa dina referenser.
Jag frågar detsamma till dig: vet du om att det är skillnad mellan boendekostnader och bostadspriser?
Citera
2022-01-21, 15:49
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Gäsp. Det är skillnad mellan boendekostnader och bostadspriser. Det är nämligen en stor skillnad mellan boendekostnader och bostadspriser. Boendekostnader ingår i KPI, vilket jag aldrig sagt emot. Bostadspriser ingår dock inte. För konsumenten utgör boendekostnaderna en betydande andel av privatekonomin, men ur ett samhällsperspektiv ligger det reella värdet i bostadspriserna då det utgör en så pass stor andel av Sveriges BNP, och därför har höjda bostadspriser en direkt inverkan på inflationen, vilket inte tas med i KPI och därmed är inte KPI fullt tillförlitligt.

Så nej, bostadspriser ingår inte i KPI. Det står ju till och med i länken du hänvisar till (vilken jag misstänker att du inte har läst).

Nej boendekostnader ingår. Om du läser min länk så fattar du också VARFÖR bostadspriser inte är med.
Citera
2022-01-21, 16:12
Medlem
Citat:
Nej boendekostnader ingår. Om du läser min länk så fattar du också VARFÖR bostadspriser inte är med.
Vadå "nej"? Jag skrev exakt det, att boendekostnader ingår. Det som inte ingår är bostadspriserna. Jag skrev själv också hur det motiveras i några inlägg bakåt, men du läste tydligen inte det:
Citat:
I KPI ingår dessutom inte bostadspriser, eftersom bostaden betraktas
som en kapitaltillgång som finns kvar
vid årets slut
Källa

Vad är det vi diskuterar egentligen? Det är inte direkt min åsikt att bostadspriserna inte ingår i KPI och således inte i SCB:s statistik utan det är ett faktum. Tror du inte att detta faktum gör att KPI kan vara missvisande? Och för den delen, tror du att någon inflationsstatistik är 100% tillförlitlig?
Citera
2022-01-21, 16:18
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Vadå "nej"? Jag skrev exakt det, att boendekostnader ingår. Det som inte ingår är bostadspriserna. Jag skrev själv också hur det motiveras i några inlägg bakåt, men du läste tydligen inte det:

Källa

Vad är det vi diskuterar egentligen? Det är inte direkt min åsikt att bostadspriserna inte ingår i KPI och således inte i SCB:s statistik utan det är ett faktum. Tror du inte att detta faktum gör att KPI kan vara missvisande? Och för den delen, tror du att någon inflationsstatistik är 100% tillförlitlig?

Jag säger att bostadskostnader ingår vilket är det viktiga. Fattar du? Många äger ingen bostad utan hyr. Priset på deras hyresrätt spelar ingen roll.

Läs min länk så fattar du VARFÖR man inte har med bostadspriser.
Citera
2022-01-21, 17:06
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Myten är alltså det på FB rådande koncensus att överdriva inflationen. Om du erkänner att du gjort fel hela tiden genom att sätta inflationen till SCBs KPI + 10 % eller vad du brukar så har vi inget mer att diskutera.

Edit: Jag har alltså inget problem med att inflationen går upp. Du fattar det va? Om ECB säger att europeisk inflation är 20 % så har jag inget att säga om det. Vad jag däremot skulle påtala är om du och dina gelikar här på flashback säger att ECB ljuger och inflationen egentligen är 50 % så skulle jag syna era tokerier precis som jag gjort i denna tråd.
Det finns en ganska bra film om big mac indexet. Du borde nog se den.

KPI är för naiva fjollor. Idioter, plus den gängen som gillar att blåsa folk på pengar. Den gängen som aldrig får tillräckligt med pengar.

Det finns inga myter längre förövrigt. Ni har förstört det ordet.
Citera
2022-01-21, 17:09
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Så här skrev jag:
Men varför inte gräva fram ett inlägg av mig där jag säger att M3 inte har ökat.
Det kommer ju inte SoberZealot att klara av. Det har bara hänt i hans bisarra fantasivärld.

Är det någon som ser att den ytterst förvirrade SoberZealot klarade av att hala fram när det han yrar om skulle ha hänt?

Eller gick det precis som jag sa. SoberZealot klarade inte av det.

Och så är det med inläggen av SoberZealot. Substanslöst svammel.
Så du erkänner att M3 har ökat med 20% under 2020 då iaf?
Erkänner du att M3 ökar inflationen med? Eller skall jag köra min Bidenpaket via obligationer för dig igen?

Fattar att det är jobbigt för dig nu.... Men det är bra att du i alla fall erkänner att M3 inte stått still direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in