2022-01-20, 19:34
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellatricks
Har nu sammanställt en lista på vad jag ska göra när jag flyttar.

Förberedelser inför flytt:
  • Placera ut klisterfällor i nya lägenheten.
  • Torka av möbler med rödsprit, klorin eller cederträolja alternativ ytdesinfektion. Montera ner.
  • Tvätta alla kläder i 60 grader.
  • Packa allt i plastlådor.
  • Överväg frysa teknik (lär troligen inte göra dock).
  • Förvara möbler och prylar i ett ouppvärmt garage någon vecka före flytt till nya lägenheten.

Enda frågetecknet jag har är kring klisterfällor. Då silverfiskarna finns i hela nuvarande bostad, är det ens lönt att lägga ut klisterfällor runt mina saker i mitt rum? Är det kanske bättre att lägga ut klisterfällor vid mina saker i garaget för att locka ut ev. liftare?

När det gäller nya lägenheten så behövs väl inga 16 veckor för att ta reda på om där överhuvudtaget finns några? Tänker att man lägger ut fällor och får man inte napp på säg nån vecka så antar jag att där inte redan finns? Får jag däremot napp så kontaktar jag hyresvärden för sanering innan jag flyttar in. Var är bra ställen att placera ut klisterfällor på i en tom lägenhet? En i alla rum? I köksskåp?

Låter bra tycker jag! Köksskåp njaaa. I olika rum på golvet är nog bäst och definitivt runt dina flyttlådor.

Varför 3 månader är för att dubbelkolla om något ägg kommit med, som sedan kläckts.
Klisterfällornas hållbarhet är 8 veckor, och enligt studien från Norges folkhälsoinstitut så anser de att två stycken rundor med klisterfällor utan fångst kan anses varit en lyckad sanering.

Lycka till med detta nu då, tror säkert att det ska bli bra

Gällande spindlar så tycker de tydligen inte om citronsyra, så kanske kan fungera att droppa lite citron i ditt såpvatten eller torka längs väggarna som ett slags skyddsnät.

Gällande bladlöss så är dessa ett satans otyg, men finns ganska bra giftpinnar att tillgå att stoppa ned i blomjorden. Att förse växter med benmjöl är också bra då de kommer ha god vitalitet och möjligtvis försvar då. Det går inte att övergöda jorden med benmjöl. Viktigt att sätta en ny växt i en liten karantän, för att förhindra att denna för med sig sjukdomar som smittar andra växter. Viktigt att diska sina krukor innan en ny växt flyttar in i den. Angående flugorna så kan det vara blomflugor. Det finns väldigt bra små klisterlappar som du kan sätta på krukkanten. Tar dock ganska lång tid att bli av med dem, men det går!
Senast redigerad av Marimu 2022-01-20 kl. 19:41.
Citera
2022-01-21, 11:27
Medlem
Alltså gällande långsprötad silverfisk så tycker folk gör det så jäkla svårt för sig!! Anledningen till att de invanderar vissa flerbostadshus är att folk är så jäkla passiva och dumma. Många ignorerar problemet och således tillåter en stor population som sen sprids vidare i andra lägenheter, samt många orkar inte ta tag i problemet. Skulle bara varje lägenhetsinnehavare ta sitt ansvar skulle en fastighet kunna vara silverfiskfri på några veckor. Inte fan skulle man tex ha överseende med att ha kackerlackor hemma, men silverfisk verkar folk kunna leva med?

Tips:
1. Köp INTE cederolja. Detta är 100% falsk marknadsföring och dödar inga skadedjur.
2.Köp valfritt giftspray för krypande insekter. Spraya var och varannan dag tills ni märker att populationen dör ut. I början kommer ni hitta löjligt många döda, men detta klingar av snabbt.
3. Iom att silverfiskar inte har några bon, kommer ändå ett antal överleva sprayandet då de hållt sig undan. Detta löses genom att strö ett giftfritt granulat (myrnix) längst listerna som torkar ur dem vid eventuell kontakt. Låt ligga i ett antal veckor.
4. Ha inte massa kartonger och papper hemma. Släng embalage mm snabbt efter ni handlat online.
5. Njut av en silverfiskfri vardag och sprid dessa tips till alla berörda.

Varsågoda.
Citera
2022-01-21, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarkolofsson
Alltså gällande långsprötad silverfisk så tycker folk gör det så jäkla svårt för sig!! Anledningen till att de invanderar vissa flerbostadshus är att folk är så jäkla passiva och dumma. Många ignorerar problemet och således tillåter en stor population som sen sprids vidare i andra lägenheter, samt många orkar inte ta tag i problemet. Skulle bara varje lägenhetsinnehavare ta sitt ansvar skulle en fastighet kunna vara silverfiskfri på några veckor. Inte fan skulle man tex ha överseende med att ha kackerlackor hemma, men silverfisk verkar folk kunna leva med?

Tips:
1. Köp INTE cederolja. Detta är 100% falsk marknadsföring och dödar inga skadedjur.
2.Köp valfritt giftspray för krypande insekter. Spraya var och varannan dag tills ni märker att populationen dör ut. I början kommer ni hitta löjligt många döda, men detta klingar av snabbt.
3. Iom att silverfiskar inte har några bon, kommer ändå ett antal överleva sprayandet då de hållt sig undan. Detta löses genom att strö ett giftfritt granulat (myrnix) längst listerna som torkar ur dem vid eventuell kontakt. Låt ligga i ett antal veckor.
4. Ha inte massa kartonger och papper hemma. Släng embalage mm snabbt efter ni handlat online.

Varsågoda.

Förstår helt vad du skriver. Hade aldrig låtit det gå så långt om jag hade styrt bostaden själv. Förstår inte heller att folk inte agerar mer och snabbare.

Tack för tipsen. Har också tvivlat på cederolja. Angående giftspray (typ Radar?) så är frågan mer om man själv kan/bör vistas i utrymmet efteråt. Har inga småbarn eller husdjur som jag behöver tänka på i varje fall.
Senast redigerad av Bellatricks 2022-01-21 kl. 14:26.
Citera
2022-01-21, 14:41
Medlem
Köp gift från Storbritannien som innehåller Cypermethrin, pyriproxyfen och chrysanthemum cinerariaefolium. Detta löser garanterat dina problem med asen. Skit som säljs i Sverige fungerar inte.

Googla på "Pest Expert Formula 'C' Silverfish Spray"
Citera
2022-01-21, 19:04
Moderator
Tystnads avatar
Citat:

Tips:

Varsågoda.
Intressanta tips!
Du har helt rätt gällande flerbostadshus! vissa bor i rena svinstior och struntar i städa ordentligt, om ni bara visste hur jäkla äckligt det kan vara när man drar ut spisar hos vissa!
Vissa spisar har aldrig varit utdragna för städning, helt fastlimmade i fett på sidorna!
Och hur där ser ut bak? tjocka lager med skit, matrester, smuts etc även sett kackerlacka fällor under dessa lager skit som någon firma tydligen lagt dit för flera år sedan.

Här vet jag hyresvärden tagit i med hårdhandskarna mot sådan vanvård, så det är klart bättre.
Tyvärr drabbas ju dom som sköter sig när ohyran vandrar över till andra lägenheter.

gällande "Radar spray" Detta hjälper mig veterligen inte mot krypande insekter utan enbart flygande, dessutom är det inte hälsosamt andas in själv.
Citera
2022-01-21, 20:33
Medlem
Radar funkar utmärkt, ingen tvekan. Dock är det bästa sprayet enl mig Neudorff som finns på tex Bauhaus och Byggmax.

Visst det är kanske inte jättebra att andas in, men vädrar man lite och går ut en halvtimme så är det borta ur luften, men kvar som en tunn hinna på golvet. Jämför med tex Anticimex spray som är betydligt starkare och där får man ändå vistas efter sisådär 4 timmar.

Man ska heller inte glömma bort hur det är i de flesta andra tempererade länder, där sprayning och gifter utförs regelbundet i hem, kontor och restauranger för att hålla borta all ohyra och helt enkelt är en del av vardagen. Tror vi svenskar får börja ändra vårt synsätt mtp hur mycket skit som dyker upp nu för tiden, tex kackerlackor, vägglöss, långsprötad silverfisk mm.
Citera
2022-01-22, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Här vet jag hyresvärden tagit i med hårdhandskarna mot sådan vanvård, så det är klart bättre.
Tyvärr drabbas ju dom som sköter sig när ohyran vandrar över till andra lägenheter.

gällande "Radar spray" Detta hjälper mig veterligen inte mot krypande insekter utan enbart flygande, dessutom är det inte hälsosamt andas in själv.

Tycker det är värre med bostadsrätter. Det bästa är bostadsrättsföreningar som gör gemensamma invändiga renoveringar. Då håller alla lägenheter bättre skick och mindre risk för att en bostad förfaller.

Angående Radar så finns det kanske olika varianter av den. Den jag har kollat på heter insektsspray och är mot krypande insekter såsom silverfisk. Självklart är det inte hälsosamt att andas in. Man kan ju ta på sig ett munskydd eller andningsskydd om man vill medan man sprayar och sen lämna bostaden en stund och komma tillbaka.

Citat:
Radar funkar utmärkt, ingen tvekan. Dock är det bästa sprayet enl mig Neudorff som finns på tex Bauhaus och Byggmax.

Visst det är kanske inte jättebra att andas in, men vädrar man lite och går ut en halvtimme så är det borta ur luften, men kvar som en tunn hinna på golvet. Jämför med tex Anticimex spray som är betydligt starkare och där får man ändå vistas efter sisådär 4 timmar.

Man ska heller inte glömma bort hur det är i de flesta andra tempererade länder, där sprayning och gifter utförs regelbundet i hem, kontor och restauranger för att hålla borta all ohyra och helt enkelt är en del av vardagen. Tror vi svenskar får börja ändra vårt synsätt mtp hur mycket skit som dyker upp nu för tiden, tex kackerlackor, vägglöss, långsprötad silverfisk mm.

Hittade också Neudorff när jag sökte på Radar. Den ha ersatt Radar, i varje fall hos Jula.

Ja, man får vädra, gå ut en stund och ev. använda munskydd/andningsskydd om man är orolig. Anticimex spray säger 4 timmar för normalfriska men längre för gravida, barn osv.

Jag har tack och lov aldrig sett en kackerlacka i hela mitt liv. Aldrig råkat ut för vägglöss heller. Är dock hemmamänniska som aldrig reser vilket kan förklara saken. Dessa långsprötade silverfiskar har garanterat kommit via onlinehandel eller möjligtvis grannar, men tror faktiskt på onlinehandel här.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in