Citat:
Har nu sammanställt en lista på vad jag ska göra när jag flyttar.
Förberedelser inför flytt:
Enda frågetecknet jag har är kring klisterfällor. Då silverfiskarna finns i hela nuvarande bostad, är det ens lönt att lägga ut klisterfällor runt mina saker i mitt rum? Är det kanske bättre att lägga ut klisterfällor vid mina saker i garaget för att locka ut ev. liftare?
När det gäller nya lägenheten så behövs väl inga 16 veckor för att ta reda på om där överhuvudtaget finns några? Tänker att man lägger ut fällor och får man inte napp på säg nån vecka så antar jag att där inte redan finns? Får jag däremot napp så kontaktar jag hyresvärden för sanering innan jag flyttar in. Var är bra ställen att placera ut klisterfällor på i en tom lägenhet? En i alla rum? I köksskåp?
Förberedelser inför flytt:
- Placera ut klisterfällor i nya lägenheten.
- Torka av möbler med rödsprit, klorin eller cederträolja alternativ ytdesinfektion. Montera ner.
- Tvätta alla kläder i 60 grader.
- Packa allt i plastlådor.
- Överväg frysa teknik (lär troligen inte göra dock).
- Förvara möbler och prylar i ett ouppvärmt garage någon vecka före flytt till nya lägenheten.
Enda frågetecknet jag har är kring klisterfällor. Då silverfiskarna finns i hela nuvarande bostad, är det ens lönt att lägga ut klisterfällor runt mina saker i mitt rum? Är det kanske bättre att lägga ut klisterfällor vid mina saker i garaget för att locka ut ev. liftare?
När det gäller nya lägenheten så behövs väl inga 16 veckor för att ta reda på om där överhuvudtaget finns några? Tänker att man lägger ut fällor och får man inte napp på säg nån vecka så antar jag att där inte redan finns? Får jag däremot napp så kontaktar jag hyresvärden för sanering innan jag flyttar in. Var är bra ställen att placera ut klisterfällor på i en tom lägenhet? En i alla rum? I köksskåp?
Låter bra tycker jag! Köksskåp njaaa. I olika rum på golvet är nog bäst och definitivt runt dina flyttlådor.
Varför 3 månader är för att dubbelkolla om något ägg kommit med, som sedan kläckts.
Klisterfällornas hållbarhet är 8 veckor, och enligt studien från Norges folkhälsoinstitut så anser de att två stycken rundor med klisterfällor utan fångst kan anses varit en lyckad sanering.
Lycka till med detta nu då, tror säkert att det ska bli bra

Gällande spindlar så tycker de tydligen inte om citronsyra, så kanske kan fungera att droppa lite citron i ditt såpvatten eller torka längs väggarna som ett slags skyddsnät.
Gällande bladlöss så är dessa ett satans otyg, men finns ganska bra giftpinnar att tillgå att stoppa ned i blomjorden. Att förse växter med benmjöl är också bra då de kommer ha god vitalitet och möjligtvis försvar då. Det går inte att övergöda jorden med benmjöl. Viktigt att sätta en ny växt i en liten karantän, för att förhindra att denna för med sig sjukdomar som smittar andra växter. Viktigt att diska sina krukor innan en ny växt flyttar in i den. Angående flugorna så kan det vara blomflugor. Det finns väldigt bra små klisterlappar som du kan sätta på krukkanten. Tar dock ganska lång tid att bli av med dem, men det går!
Senast redigerad av Marimu 2022-01-20 kl. 19:41.
Senast redigerad av Marimu 2022-01-20 kl. 19:41.