2022-01-20, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Det är inte specifikt Sv Kyrkan som är ditt problem utan att du jobbat i en idéorganisation. Alla sådana organisationer som högre en högre idé som de jobbar med (tro, klimat, ekologiskt, fackligt, intresseorganisation osv) har sådana här problem eftersom de inte agerar på en kommersiell marknad utan får sina pengar oavsett hur inkompetenta de är. De jobbar med värderingar, och den som definierar värderingarna bäst har makten över de andra i organisationen. I organisationer som jobbar med värderingar och värdegrundsfrågor blir det ett problem när idéerna ska vara större än människorna.

Jag tror ditt sätt att beskriva situationen också är exempel på hur anställda i idéorganisationer försöker vara politiskt korrekt och har en massa sjukdomsdiagnoser på sig själva och vad de varit med om. Det sättet att ara skapar problem. Du talar om "hen" istället för han eller hon om din psykolog, det är pk-lingo från 2010-talet. Du diagnostiserar dig med ord som PTSD och djup depression, istället för att bara konstatera att det var en skitdålig arbetsplats att jobba på och jag blev förbannad och sa upp mig.

En kompis till mig som jobbar i cateringbranschen sa en gång att graden av problem i en idéorganisation kan mätas utifrån hur många av deras anställda som har vegodieter, matallergier och ska ha specialkost när de har konferenser och möten. Få specialkostkrav, små problem, korta sjukskrivningar. Mycket specialkost, stora problem, långa sjukskrivningar.

Funderar på hur ditt ätande ser ut?

Om du är specialkostätare med en massa oundersökta, obelagda och självupplevda matproblem, dietvärderingar och vegoideal, så kan det vara en förklaring till dina problem. Råd: Byt bransch, börja jobba kommersiellt, så tror jag mycket kommer bli bättre för dig. Då blir du bedömd för din arbetsförmåga istället för efter dina värderingar.

Lycka till!

Jag är chef över några med specialkost, ska jag börja vägra dom det tycker du när jobbet står för maten?
Citera
2022-01-20, 22:45
Medlem
IRMEs avatar
Kanske är jag ett undantag då. Men som ungdom jobbade jag en del för Svenska Kyrkan. När det kommer till extrajobb (och sommarjobb) kan jag inte tänka mig någon arbetsgivare jag har haft. Som arbetsgivare överlag är det absolut en av de bästa även om jag jämför de jag har haft mer nyligen. Jag var visserligen ung, jobbet var inte väldigt kvalificerat men ändå fick jag (tyckte jag) jävligt bra betalt.

Alla var trevliga och proffsiga, var aldrig några bekymmer på arbetsplatsen eller att få pengar eller någonting.

Jag är inte troende och har heller aldrig varit verksam i svenska kyrkan privat (eller någon annan religiös organisation för den delen).
Citera
2022-01-20, 22:48
Medlem
ekerilars avatar
En nära anhörig till mig jobbar inom svenska kyrkan. Församlingen ifråga var tydligen ökänd i stiftet för sitt giftiga arbetsklimat. Det var stor personalomsättning, och svårt att rekrytera p g a. ryktet om den dåliga arbetsmiljön. Hon vantrivdes.

Efter att ha fått en utskällning av kyrkoherden, sökte hon motsvarande tjänst i en annan församling. och här trivs hon jättebra.

Min slutsats är att arbetsmiljön kan se väldigt olika ut beroende på stämningen i den enskilda församlingen.
Citera
2022-01-21, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Kanske är jag ett undantag då. Men som ungdom jobbade jag en del för Svenska Kyrkan. När det kommer till extrajobb (och sommarjobb) kan jag inte tänka mig någon arbetsgivare jag har haft. Som arbetsgivare överlag är det absolut en av de bästa även om jag jämför de jag har haft mer nyligen. Jag var visserligen ung, jobbet var inte väldigt kvalificerat men ändå fick jag (tyckte jag) jävligt bra betalt.

Alla var trevliga och proffsiga, var aldrig några bekymmer på arbetsplatsen eller att få pengar eller någonting.

Jag är inte troende och har heller aldrig varit verksam i svenska kyrkan privat (eller någon annan religiös organisation för den delen).

Vad jobbade du med?
Citera
2022-01-21, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newsmilf
Jag tror säker att du varit på ett jobb du inte vare sig trivts på eller mått bra av.
Att du skulle ha utvecklat PTSD är dock något som gör att jag har svårt att ta dig på allvar.
Spara superlativen till de som verkligen gått igenom svårigheter. Till de hör inte att ha ett jobb som suger energi och man vantrivs på.

Som jag skrev så gjorde jag en lång historia kort. Det är just den här attityden, kombinerat med de specifika saker/händelser jag var med om (och andra med för den delen), som gör Svenska kyrkan till en av de sämsta arbetsgivarna med de mest inkompetenta cheferna i Sverige.

"Det är bara att vänja sig." var ett återkommande råd jag fick av kyrkoherden. Nej jag vill fan inte vänja mig vid hotfulla, alkoholiserade kollegor som blir aggressiva vid varje liten motgång.

PTSD behöver förresten inte orsakas av en specifik traumatisk händelse, men det får du ta med psykologen jag träffade eftersom det är från henne jag fått det!
Citera
2022-01-21, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
En nära anhörig till mig jobbar inom svenska kyrkan. Församlingen ifråga var tydligen ökänd i stiftet för sitt giftiga arbetsklimat. Det var stor personalomsättning, och svårt att rekrytera p g a. ryktet om den dåliga arbetsmiljön. Hon vantrivdes.

Efter att ha fått en utskällning av kyrkoherden, sökte hon motsvarande tjänst i en annan församling. och här trivs hon jättebra.

Min slutsats är att arbetsmiljön kan se väldigt olika ut beroende på stämningen i den enskilda församlingen.

Så är det säkert! Men de två platser jag jobbat på har båda varit dåliga, även om den ena faktiskt var värre än den andra.
Citera
2022-01-21, 10:16
Medlem
Zedz24403s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CallmeKaren
För att göra en lång historia kort, under förra året sa jag upp mig från min arbetsgivare inom Svenska kyrkan. Jag fick efter sju år nog av inkompetenta chefer, kollegors sandlådebeteende och både ledningens och förtroendevaldas rent ut sagt giftiga behandling av en del anställda. Allt detta från människor som gömmer sig bakom "bibelns ord" och Svenska kyrkans "grundvärderingar".

För någon vecka sedan gick jag till en psykolog eftersom jag fått en djup depression till följd av de sju åren, är ganska säker på att det är någon form av PTSD. En av de första sakerna hen säger, innan jag berättat om vad jag själv upplevt, är "Ja Svenska kyrkan har man ju inte hört mycket gott om som arbetsgivare". Jag är alltså inte ensam om att känna såhär.

Är det någon här som jobbar eller har jobbat inom Svenska kyrkan som känner igen sig? Dela gärna med er av er upplevelse!

Religioner ska inte styra oss. Att frigöra sig från religioner är lösningen på hela detta problem.
Citera
2022-01-21, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zedz24403
Religioner ska inte styra oss. Att frigöra sig från religioner är lösningen på hela detta problem.

Jo det kan jag hålla med om, det är dock en annan diskussion.

Nu var det ju detta ett jobb som gav mig lön och som på pappret lät utvecklande (inom mitt område). Och jag tänker att om man nu utger sig för att vara en arbetsgivare, förutom ett kristet samfund, så får man ju liksom räkna med att behöva bete sig som just en arbetsgivare med. Mitt problem var väl kanske att jag inte är religiös och därför inte föll för predikningar och "karismatisk" ledning.
Citera
2022-01-21, 10:42
Medlem
Svenska kyrkan är en stor organisation och med mycket pengar att röra sig med. Många arbetsuppgifter av olika slag.

Jag håller med flera ovanstående skribenter. Det är en värderingsbaserad organisation under förändring även om religioner inte förändras så mycket över tiden så finns där både ett tryck utifrån och innefrån att förändra.

Men hursomhelst, jag misstänker att väldigt många som arbetar inom kyrkan, oavsett roller är inte kompetenta för sin arbetsuppgift.

Speciellt märks det väl då när det gäller arbetsledning, gruppsamarbete och så vidare. Många religiösa människor är lite udda människor med lite avvikande tankar och idéer än i samhället i övrigt.

Så för oss utomstående som betraktar svenska kyrkan blir man inte förvånad om svenska kyrkan har ett rykte om att vara en dålig arbetsgivare jämfört med många andra organisationer/företag.

Rent allmänt så är svenska kyrkan som institution i en nedåtgående trend och hamnar alltmer i en situation där de inte har något värde. Kan tänka mig att det skapar frustration och bitterhet inom organisationen.
Citera
2022-01-21, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Svenska kyrkan är en stor organisation och med mycket pengar att röra sig med. Många arbetsuppgifter av olika slag.

Jag håller med flera ovanstående skribenter. Det är en värderingsbaserad organisation under förändring även om religioner inte förändras så mycket över tiden så finns där både ett tryck utifrån och innefrån att förändra.

Men hursomhelst, jag misstänker att väldigt många som arbetar inom kyrkan, oavsett roller är inte kompetenta för sin arbetsuppgift.

Speciellt märks det väl då när det gäller arbetsledning, gruppsamarbete och så vidare. Många religiösa människor är lite udda människor med lite avvikande tankar och idéer än i samhället i övrigt.

Så för oss utomstående som betraktar svenska kyrkan blir man inte förvånad om svenska kyrkan har ett rykte om att vara en dålig arbetsgivare jämfört med många andra organisationer/företag.

Rent allmänt så är svenska kyrkan som institution i en nedåtgående trend och hamnar alltmer i en situation där de inte har något värde. Kan tänka mig att det skapar frustration och bitterhet inom organisationen.

Jag är ju inte ute efter någon förändring, jag vill bara snacka skit om en fd arbetsgivare
Citera
2022-01-21, 18:58
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CallmeKaren
Vad jobbade du med?

Ingen större lust att gå ut med det i detalj. Men det var ganska okvalificerat arbete.
Citera
2022-02-04, 18:40
Medlem
Jag förstår dig. Jag har arbetat i olika församlingar under många år. Och har en mängd fd och nuvarande kollegor med PTSD och grava stressymptom.
Det är en sjuk organisation där mobbing florerar, där antagningsförfarandet till prästämbetet snarare attraherar narcissister istället för att sålla bort dem.

När jag eller mina kollegor berättar om arbetsmiljön är det ingen som tror oss, så störd är den. Offentliga utskällningar, hot, skitsnack, olika former av bestraffningar och utfrysning tillhör vardagsmaten.

Fråga de olika fackförbunden. De har hört det mesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in