2022-01-21, 02:31
Bannlyst
Jag är snart nyexad matematiker. Och får en hel del mail om att SEB python dev trainee vore något för mig. Läser på SU+KTH och min gissning är att de köpt datalistor av alla som tar examen i vår och headhuntar dem.
Ni som gått SEB trainee programmet. Det 9mån långa. Var är era erfarenheter ? Ska jag ta det eller skippa och ta en vanlig anställning som junior utvecklare på något annat bolag?

I början trodde jag att SEB front kör sin front office på köpt mjukvara från Sungard men nu verkar det som om de har en inhouse avdelning med utvecklare i litauen och frontdesk i sthlm +london. Eller har jag fel?

Jag har redan fått ett anställningserbjudande av en statlig myndighet på 37tkr+ 6v semester och diverse förmåner såsom några timmar i månaden för kompetensutveckling inom teoretisk matematik vilket jag uppskattar. Så ett traineeprogram där jag ska hoppa mellan arbetsplatser på SEB lockar mig inte i dagsläget men om löneutvecklingen stiger markant för den som genomgått ett SEB traineeprogram,då är det såklart väldigt intressant.

Era tankar?
Sist men inte minst. Hur ser lönekurvan ut på SEB front office för pythonkunniga junioranalytiker?
Citera
2022-01-22, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seppolundgren
Jag är snart nyexad matematiker. Och får en hel del mail om att SEB python dev trainee vore något för mig. Läser på SU+KTH och min gissning är att de köpt datalistor av alla som tar examen i vår och headhuntar dem.
Ni som gått SEB trainee programmet. Det 9mån långa. Var är era erfarenheter ? Ska jag ta det eller skippa och ta en vanlig anställning som junior utvecklare på något annat bolag?

I början trodde jag att SEB front kör sin front office på köpt mjukvara från Sungard men nu verkar det som om de har en inhouse avdelning med utvecklare i litauen och frontdesk i sthlm +london. Eller har jag fel?

Jag har redan fått ett anställningserbjudande av en statlig myndighet på 37tkr+ 6v semester och diverse förmåner såsom några timmar i månaden för kompetensutveckling inom teoretisk matematik vilket jag uppskattar. Så ett traineeprogram där jag ska hoppa mellan arbetsplatser på SEB lockar mig inte i dagsläget men om löneutvecklingen stiger markant för den som genomgått ett SEB traineeprogram,då är det såklart väldigt intressant.

Era tankar?
Sist men inte minst. Hur ser lönekurvan ut på SEB front office för pythonkunniga junioranalytiker?

Jag har ingen erfarenhet av något traineeprogram men kan kommentera på några av dina andra funderingar. Flera av bankerna (alla storbanker tror jag) kör Front Arena PRIME från Sungard (numera del av FIS) i front office för risk, värdering, positionshantering o.s.v. Men all modellering görs inte i PRIME av olika skäl (exempelvis modellvalideringen) så det krävs även andra system (ibland utvecklade inhouse) för det ändamålet.

Du har fått ett bra erbjudande så om det är något som du vill göra så skulle jag rekommendera att du tar det.
Senast redigerad av hemligagent 2022-01-22 kl. 13:53. Anledning: stavfel
Citera
2023-01-02, 15:42
Medlem
Tacofiestas avatar
Bumpar tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av seppolundgren

Era tankar?
Tog du erbjudandet från SEB? Kan du isåfall besvara frågan själv?
Citera
2023-01-02, 17:46
Medlem
Mitch-Moons avatar
Jag har bara gott att säga om detta.
Hoppa in bara, med huvudet före, det kommer att löna sig!
Citera
2023-01-03, 02:18
Medlem
För juniorer rekommenderar jag alltid statligt, det är den tryggaste anställningsformer och man blir väl omhändertagen.

Nu låter det också som att du fått bra erbjudande och kan fokusera på det du vill på sidan.

Kör statliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in