2022-01-21, 01:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Största risken att dö är väl om man är infektionskänslig, och då spelar det kanske mindre roll vilken infektionen är.

Ja det är nog en stor risk.
Citera
2022-01-21, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Att man nu hittar folk inlagda för andra åkommor än corona är ju tack vare omikron, de hittas i screeningen fast utan coronasymtom. Ser inget konstigt med det heller även om du vill ha det till en konspirationsteori. Jisses ni letar ju halmgubbar överallt. De som mår dåligt hamnar ff på coronaavdelning eller IVA och IVA räknar jag med att det är mest deltaeftersläntrare plus en och annan omikron, men få. Men att blåsa faran över ser jag ingen anledning till, vi kan gott avvakta ett par veckor till, det förändrar ingenting.

Nja, det handlar ju om att man utmålar en bild av att 30-60% fler är inlagda pga covid fast de inte är det. Men om du tycker Aftonbladet, Reuters, Ekstrabladet och DN publicerar konspirationsteorier, ok

Jag ser inte heller någon anledning att blåsa faran helt över riktigt än. Jag håller med om att vi kan ha lite mer tålamod och jag tycker Sveriges policy under hela pandemin har varit förhållandevis rationell och pragmatisk. Men det är dags att börja förbereda oss på att gå vidare, för vi har facit i UK, Sydafrika och flera andra länder som ligger före oss i tiden vad avser denna Omicronvåg. Det ser väldigt, väldigt ljust ut.

Sen kan det vara bra att ha förståelse för hur virus av förkylningstyp fungerar. När folk utvecklar immunitet måste viruset mutera till en mer smittsam form, men det kommer på bekostnad av dess dödlighet. Ett virus kan inte frångå det. Det kan uppenbarligen inte upprätthålla en balans där det är lika dödligt som det är smittsamt. Ett virus vill ju inte heller ta död på alla värddjur. Det är därför t e x HIV och EBOLA är extremt dödliga, men inte särskilt smittsamma. Tänk dig ett virus lika dödligt som HIV (innan vi hade bromsmediciner) och lika smittsamt som Omicron. Det vore den största mardrömmen, men det kommer aldrig hända på naturlig väg.

Och vad avser coronavirus så finns det många coronavirus av förkylningstyp och har alltid funnits. Det är inget nytt. Covid-19 är ju på god väg att mutera till ett sådant. Jag kan inte finna någon anledning att tro att det skulle bli värre, om inte någon Kines i Whuan börjar leka gud igen förstås
Senast redigerad av Eskulap 2022-01-21 kl. 01:14.
Citera
2022-01-21, 01:15
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Elektromagnestism? Var det inte antivirala peptider? Tydligen ett danskt företag som designar små peptider som ska binda till spikeproteinet för att deaktivera detta.

QuantBioRes has about 11 researchers working in Denmark, Australia and Slovenia, according to Loncarevic, who stressed the company was working on a treatment, not a vaccine. The company’s website says it started developing a “deactivation mechanism” for Covid-19 in July 2020.
The company is developing a peptide, which inhibits the coronavirus from infecting the human cell, and it expects to launch clinical trials in Britain this summer, Loncarevic said.
https://www.theguardian.com/sport/2022/jan/19/novak-djokovic-stake-biotech-firm-quantbiores-covid
Jag läste bara på företagets webbsidor om elektromagnetism, men de kanske även gör annat?
Citera
2022-01-21, 01:18
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Så klart det har med covid att göra. Det har 100% med covid att göra. Australien går miste om en oerhörd möjlighet här (som nu går till någon annan) och Litium är oerhört svårt att finna, så lycka till med det Australien. Det råder hur som helst ingen tvekan om att det är en hämnd för hur den totalitära Australienska regimen förnedrade Djokovic och jag tycker det är bra att man står upp emot totalitära mobbare.

Det är bra att visa att det kommer konsekvenser. Australien må kunna köra med sina svagsinta medborgare, men att ge sig på Djokovic och publikt förnedra honom med sina absurda covidlagar som ursäkt, det var ett av deras största misstag. Det var faktiskt bra att det hände, för det visar hur pass extrema ni är och hur långt ni egentligen är beredda att gå för att kuva folket. Jag vet att det finns gott om liknande krafter i Sverige och jag tvivlar inte på att du är en av dom tyvärr.

Serberna är ett stolt folk och det här kommer få långtgående konsekvenser i relationen mellan Australien och Serbien. Som du förstår radikaliserar detta serberna ännu mer och det pushar dom än mer i riktningen mot sina ryska allierade. Tycker du det är en bra utveckling? Du får propagera för vaccintvång, masktvång och diverse andra mandat hur mycket du vill, men kom inte och tro att det är utan konsekvenser. Det enda det resulterat i är slitningar, mer polarisering, bråk, upplopp och hat. Och det kommer fortsätta göra det när man saknar rimliga anledningar till stränga mandat!

När allt detta utreds framför av en coronakommission lär ännu värre saker framkomma, det är jag helt övertygad om.
En debattartikel i Dagens Juridik för fram tanken att vi har mycket att lära av Balkan vad gäller motstånd mot myndigheternas vilja att diskriminera medborgare medelst vaccinpass. Hela artikeln är läsvärd.
Det är förmodligen ingen tillfällighet att några av de mest kritiska rösterna mot vaccinpass kommer från personer som har tidigare erfarenhet av förtryck i sina hemländer och här sticker Balkanländerna och länderna i det forna östblocket ut. Vi tror att vi har något att lära från europaparlamentarikerna Cristian Terheș och Ivan Sinčić i så måtto. De var tidigt ute med att protestera mot införandet av det s.k. gröna passet inom EU. Inte minst har vi också något att lära från den bosniske advokaten Mirnes Ajanović som genom sina appeller till den bosniska regeringen lyckades förhindra implementering av vaccinpass i Bosnien. Med inspiration från den bosniska och kroatiska lagstiftningen, bör man ställa sig frågan om det inte finns anledning att inkludera ”hälsotillstånd” samt ”politisk eller annan åsikt” som straffrättsliga diskrimineringsgrunder även i den svenska brottsbalken. Bör också försök till sådan diskriminering straffsanktioneras?
https://www.dagensjuridik.se/debatt/debatt-diskriminering-genom-vaccinationsbevis-vad-kan-vi-lara-oss-fran-balkan/
Senast redigerad av outoftheblue 2022-01-21 kl. 01:20.
Citera
2022-01-21, 01:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Nja, det handlar ju om att man utmålar en bild av att 30-60% fler är inlagda pga covid fast de inte är det. Men om du tycker Aftonbladet, Reuters, Ekstrabladet och DN publicerar konspirationsteorier, ok

Jag ser inte heller någon anledning att blåsa faran helt över riktigt än. Jag håller med om att vi kan ha lite mer tålamod och jag tycker Sveriges policy under hela pandemin har varit förhållandevis rationell och pragmatisk. Men det är dags att börja förbereda oss på att gå vidare, för vi har facit i UK, Sydafrika och flera andra länder som ligger före oss i tiden vad avser denna Omicronvåg. Det ser väldigt, väldigt ljust ut.

Sen kan det vara bra att ha förståelse för hur virus av förkylningstyp fungerar. När folk utvecklar immunitet måste viruset mutera till en mer smittsam form, men det kommer på bekostnad av dess dödlighet. Ett virus kan inte frångå det. Det kan uppenbarligen inte upprätthålla en balans där det är lika dödligt som det är smittsamt. Ett virus vill ju inte heller ta död på alla värddjur. Det är därför t e x HIV och EBOLA är extremt dödliga, men inte särskilt smittsamma.

Och vad avser coronavirus så finns det många coronavirus av förkylningstyp och har alltid funnits. Det är inget nytt. Covid-19 är ju på god väg att mutera till ett sådant. Jag kan inte finna någon anledning att tro att det skulle bli värre, om inte någon Kines i Whuan börjar leka gud igen förstås

Jag håller inte riktigt med dig om första meningen, det är allmänt känt att omikron är mildare. Det som rapporteras är nog korrekt. Visst om man letar noga så kan man nog få det till att msm vill att det ska leva vidare och förstoras upp, men det är lite som att leta efter en nål i en höstack. Jag orkar i alla fall inte längre. Det verkar som vi överlevde den här gången också.

I övrigt håller jag med dig.
Citera
2022-01-21, 01:19
Medlem
Så här ser sjukvården ut nu just nu Sverige fast 10x värre hälsningar Gunvald Larsson från Beck:

https://www.youtube.com/watch?v=zPFXL_tjzZw

Jag var själv på akuten för någon vecka sedan då hjärtat höll på att dö, Ja det var väldigt akut, och nej jag fick inte ordentlig hjälp och absolut fick jag vänta med svår andnöd och hjärtklappningar i 10 timmar på att en läkare skulle kolla på mig för att sen skicka hem mig inte fått någon hjälp alls har fortfarande hjärtsvikt fyfan folk sitter där på akuten och mottagningarna är fulla för influensa och någon mild for av covid det var för övrigt fullt med unga människor på akuten som hade säsongs influensan de kan ju bara stanna hemma ta en alvedon o vila måste de ta plats där för i helvete
Citera
2022-01-21, 01:23
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paranoid-Android
Så här ser sjukvården ut nu just nu Sverige fast 10x värre hälsningar Gunvald Larsson från Beck:

https://www.youtube.com/watch?v=zPFXL_tjzZw

Jag var själv på akuten för någon vecka sedan då hjärtat höll på att dö, Ja det var väldigt akut, och nej jag fick inte ordentlig hjälp och absolut fick jag vänta med svår andnöd och hjärtklappningar i 10 timmar på att en läkare skulle kolla på mig för att sen skicka hem mig inte fått någon hjälp alls har fortfarande hjärtsvikt fyfan folk sitter där på akuten och mottagningarna är fulla för influensa och någon mild for av covid det var för övrigt fullt med unga människor på akuten som hade säsongs influensan de kan ju bara stanna hemma ta en alvedon o vila måste de ta plats där för i helvete

Hade du en panikångestattack? Inte mycket akuten kan göra åt det....
Citera
2022-01-21, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hade du en panikångestattack? Inte mycket akuten kan göra åt det....

Jag har inflammation i hjärtat och andra organ pga sarcoidos betydligt högre dödlighet än denna covid
Citera
2022-01-21, 01:28
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Så klart det har med covid att göra. Det har 100% med covid att göra. Australien går miste om en oerhörd möjlighet här (som nu går till någon annan) och Litium är oerhört svårt att finna, så lycka till med det Australien. Det råder hur som helst ingen tvekan om att det är en hämnd för hur den totalitära Australienska regimen förnedrade Djokovic och jag tycker det är bra att man står upp emot totalitära mobbare.

Det är bra att visa att det kommer konsekvenser. Australien må kunna köra med sina svagsinta medborgare, men att ge sig på Djokovic och publikt förnedra honom med sina absurda covidlagar som ursäkt, det var ett av deras största misstag. Det var faktiskt bra att det hände, för det visar hur pass extrema ni är och hur långt ni egentligen är beredda att gå för att kuva folket. Jag vet att det finns gott om liknande krafter i Sverige och jag tvivlar inte på att du är en av dom tyvärr.

Serberna är ett stolt folk och det här kommer få långtgående konsekvenser i relationen mellan Australien och Serbien. Som du förstår radikaliserar detta serberna ännu mer och det pushar dom än mer i riktningen mot sina ryska allierade. Tycker du det är en bra utveckling? Du får propagera för vaccintvång, masktvång och diverse andra mandat hur mycket du vill, men kom inte och tro att det är utan konsekvenser. Det enda det resulterat i är slitningar, mer polarisering, bråk, upplopp, misstro och hat. Och det kommer fortsätta göra det när man saknar rimliga anledningar till stränga mandat!

När allt detta utreds framför av en coronakommission lär ännu värre saker framkomma, det är jag helt övertygad om.
Protesterna mot gruvan var ju före jul!
Det blir säkert inte mindre protester om något annat företag från något annat land vill starta gruvan, eller vad tror du?

Om det blir ett annat företag som mot förmodan får starta gruvan så får säkert Rio Tinto bra betalt för marken som de har köpt.

Så nej, detta har inte med corona/covid att göra.
Citera
2022-01-21, 01:37
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Du får propagera för vaccintvång, masktvång och diverse andra mandat hur mycket du vill,
Tack, men nej tack!
Citera
2022-01-21, 01:37
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Jag har inflammation i hjärtat och andra organ pga sarcoidos betydligt högre dödlighet än denna covid

Då undrar man ju om de potenta antiinflammatoriska egenskaperna av Ivermectin hade hjälpt....
Citera
2022-01-21, 01:42
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det låter ju inget vidare och samtidigt verkar det inte finnas mycket till behandling.
Behandling vid akut sarkoidos

Oftast behöver du ingen eller bara en kortvarig behandling om du har den akuta formen av sarkoidos. Har du besvär kan du få läkemedel som lindrar symtomen, till exempel värktabletter med antiinflammatorisk effekt.
1177
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in