Citat:
Ursprungligen postat av
revodneb
Att man nu hittar folk inlagda för andra åkommor än corona är ju tack vare omikron, de hittas i screeningen fast utan coronasymtom. Ser inget konstigt med det heller även om du vill ha det till en konspirationsteori. Jisses ni letar ju halmgubbar överallt. De som mår dåligt hamnar ff på coronaavdelning eller IVA och IVA räknar jag med att det är mest deltaeftersläntrare plus en och annan omikron, men få. Men att blåsa faran över ser jag ingen anledning till, vi kan gott avvakta ett par veckor till, det förändrar ingenting.
Nja, det handlar ju om att man utmålar en bild av att 30-60% fler är inlagda pga covid fast de inte är det. Men om du tycker Aftonbladet, Reuters, Ekstrabladet och DN publicerar konspirationsteorier, ok
Jag ser inte heller någon anledning att blåsa faran helt över riktigt än. Jag håller med om att vi kan ha lite mer tålamod och jag tycker Sveriges policy under hela pandemin har varit förhållandevis rationell och pragmatisk. Men det är dags att börja förbereda oss på att gå vidare, för vi har facit i UK, Sydafrika och flera andra länder som ligger före oss i tiden vad avser denna Omicronvåg. Det ser väldigt, väldigt ljust ut.
Sen kan det vara bra att ha förståelse för hur virus av förkylningstyp fungerar. När folk utvecklar immunitet måste viruset mutera till en mer smittsam form, men det kommer på bekostnad av dess dödlighet. Ett virus kan inte frångå det. Det kan uppenbarligen inte upprätthålla en balans där det är lika dödligt som det är smittsamt. Ett virus vill ju inte heller ta död på alla värddjur. Det är därför t e x HIV och EBOLA är extremt dödliga, men inte särskilt smittsamma. Tänk dig ett virus lika dödligt som HIV (innan vi hade bromsmediciner) och lika smittsamt som Omicron. Det vore den största mardrömmen, men det kommer aldrig hända på naturlig väg.
Och vad avser coronavirus så finns det många coronavirus av förkylningstyp och har alltid funnits. Det är inget nytt. Covid-19 är ju på god väg att mutera till ett sådant. Jag kan inte finna någon anledning att tro att det skulle bli värre, om inte någon Kines i Whuan börjar leka gud igen förstås