2022-01-20, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Har haft turen att inte få det alls men använder ju dubbla munskydd och håller distansen.

Jag menar, visst, det är alltid otrevligt med en förkylning, men en förkylning kan det kanske vara värt att få en rejäl immunitet mot dom tidigare farliga mutationerna och kanske även framtida. Så om du inte är 70+ skulle jag nog satsa på att skaffa detta medans det erbjuds så att säga.
Citera
2022-01-20, 18:22
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ok, jag fattade det som att du och din familj, medvetet, ville bli smittade, därav min länk.

Jag känner en man som bara var 30 år när han fick Covid-19 våren 2020. Han hade dold diabetes och var en hårsmån ifrån att bli lagd i respirator. Ändå är han glad för det som hände. Diabetesen kunde ha dödat honom senare genom, anringen sockerkoma eller insulinkoma.

Vad gäller restriktioner och vaccinpass så kommer vi nog inte att behöva bekymra oss för det om, maximalt några månader.
Sån tur han hade att han slapp respirator. Våren 2020 las en massa människor i respirator helt i onödan och deras hälsa blev lidande därav. Sen lärde sig vården att inte överdriva behandlingen.
Citera
2022-01-20, 18:22
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
PRECIS det som är min poäng. Jag har aldrig förstått mig på de människor som vill tillämpa en extrem försiktighetsprincip på vaccinet, men sväljer sjukdomen med hull och hår utan att tillämpa försiktighetsprincipen. Hade väl varit en sak om man tillämpat försiktighetsprincipen fullt ut. Att man säger nej till BÅDE vaccin och sjukdom. Typ isolerar sig i några år tills det finns bra data, men att supa i sig sjukdomen och samtidigt vara väldigt skeptisk till vaccin. Det förstår verkligen inte jag. Till saken hör ju att dessa vaccin inte är helt otestade som viruset, utan vaccinen genomgår ju i alla fall kliniska studier i tre faser. Vaccinen testades i alla fall 6 månader innan de började användas. Man kan visserligen tycka att det är en kort period, men viruset testades inte alls. Viruset är inblandat i över 15 tusen människors död bara i Sverige, men till viruset tycks många vara väldigt okritiska. Till vaccinet däremot tycks förvånansvärt många ha en väldigt kritisk inställning. Jag får liksom inte ihop detta, när man gör en risk/nytta analys. Jag menar - bara senaste siffrorna från FHM visar ju att man löper 10 gånger så stor risk att behöva sjukhusvård som ovaccinerad, än som vaccinerad. Sen säger jag inte att vaccinet är totalt riskfritt, för det är det kanske inte. Men all data pekar ju på att viruset är så mycket värre.

Jag inser att det hade varit svårt att hålla viruset ute en längre tid. Men det som retar mig, är att svenska myndigheter inte ens försökte. Dom hade bestämt att viruset skulle in i Sverige, och att det skulle gå fort. Ju längre man hade fördröjt virusets ankomst, desto mer hade man hunnit lära sig om virusets spridning, och sjukdomens effekter på kroppen.
Citera
2022-01-20, 18:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
10 ggr extremt lite är fortfarande extremt lite. Det är det såna som du inte fattar när ni slänger er med dessa intetsägande siffror.

Det finns inte någon som helst anledning att ta vaccinet om man är under 40 och frisk.

Viruset drabbar bara äldre, tjocka och sjuka. Vaccinet däremot kan skada vem sin helst, mycket talar t om för att det är farligare för yngre än för äldre pga de yngres starkare immunförsvar som kan överreagera.

Du har fel. Om du hade tittat på presentationen från dagens pressträff hade du sett att ALLA åldersgrupper tjänar på att ta vaccinet. Risk för sjukhusinläggning är 10 gånger större för en ovaccinerad 20-åring jämfört med vaccinerad 20-åring. Det finns inget att fundera på. Vaccinera dig om du vill slippa att riskera att bli allvarligt sjuk. Det är en enorm riskreducering vi pratar om.
Citera
2022-01-20, 18:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag inser att det hade varit svårt att hålla viruset ute en längre tid. Men det som retar mig, är att svenska myndigheter inte ens försökte. Dom hade bestämt att viruset skulle in i Sverige, och att det skulle gå fort. Ju längre man hade fördröjt virusets ankomst, desto mer hade man hunnit lära sig om virusets spridning, och sjukdomens effekter på kroppen.

Jag kan bara hålla med. Väljer man sedan att jämföra döda per capita jämför med våra grannländer så förskräcker fortfarande de svenska siffrorna.

En fördröjd smittspridning är värdefullt på flera sätt. Vården lär sig hur de ska vårda, rutiner hinner man få på plats. Vaccin och läkemedel hinner utvecklas och provas fram. Jag tycker det var helt fel att inte försätta landet i lockdown när viruset var nytt och det inte fanns vare sig läkemedel, vaccin, vårdplatser eller annat. Det kändes som FHM och regeringen viftade med vit flagg redan från början. Man hade gett upp direkt. Orsakerna var kanske brist på pengar, personal, material. Men jag tror också att vissa värderingar såsom den om öppna samhällen och frihandel, fri rörlighet etc etc spelade in. Väldigt mycket tal om frihet. Säkert jättebra i vissa lägen, men i krislägen behövs det folk som är kunniga och kan peka med hela handen för att skydda befolkningen. Så var det aldrig i Sverige. Det säger något om mentaliteten. Jag tror inte Sverige skulle klara ett krig särskilt bra, för folk i det här landet är så jävla curlade på alla de sätt. Man klarar inte minsta lilla press, eller något som avviker från det normala och det väntade. Då börjar det knorras direkt. Jag tycker det är så patetiskt.
Citera
2022-01-20, 18:34
Medlem
Citat:
Nej, det är faktiskt inte "lite som med coronavaccinet". Det är nämligen en stor avgörande skillnad. Antibotika används mot bakterier, dvs levande organismer som kan utveckla resistens. Covid19 orsakas av ett virus. Hotet från viruset kommer från mutationer och vill man motverka mutationer gäller det att förhindra så många som möjligt från att bli sjuka. Ju fler som blir infekterade, desto större risk för mutationer. Ju färre som vaccineras, desto större risk. Lite motsatsen till antibiotikaresistens.

Eller så är det som så att överdriven vaccinering av människor som egentligen inte behöver det driver viruset att mutera för att undkomma vaccinet, enligt Robert Malone.

En person som framfört liknande farhågor är den svenska immunologen och virologen Ann-Cathrin Engwall, doktor i molekylär cellbiologi. Hon skapade debatt redan 2009 när hon kritiserade massvaccineringen mot svininfluensan och hon har samma inställning när det gäller covid-19.
Ju fler som vaccinerar sig, desto högre blir trycket på att vaccinresistenta virus utvecklas.
Citera
2022-01-20, 18:34
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Mm, men de flesta är inte lika sjukligt besatt av smittspridning som du är. Livet är vad som pågår medan du är upptagen med att vara livrädd för ett virus med 99,99% överlevnadsgrad. Du måste tänka längre än näsan räcker. Det finns andra värden.

Och nej, det finns ingen rim och reson gällande restriktionerna. Alla restriktioner bör tas bort och slängas på historiens soptipp där de hör hemma.
Oj, hur många hundra miljoner människor tror du det bor i Sverige?
Dina uppgifter går som vanligt inte ihop...

Sedan kan jag hålla med om att många restriktioner saknar rim och reson.
Citera
2022-01-20, 18:37
Medlem
Citat:
Du har fel. Om du hade tittat på presentationen från dagens pressträff hade du sett att ALLA åldersgrupper tjänar på att ta vaccinet. Risk för sjukhusinläggning är 10 gånger större för en ovaccinerad 20-åring jämfört med vaccinerad 20-åring. Det finns inget att fundera på. Vaccinera dig om du vill slippa att riskera att bli allvarligt sjuk. Det är en enorm riskreducering vi pratar om.
De har gjort så hela tiden, buntar ihop alla grupper, diagrammen får skalor för visa så stora skillnader som möjligt.

Aldrig någonsin har de uttalat risken för en frisk levnadsduglig person att dö av covid-19.

Anledning till det är att det skulle motverka hela syftet med presskonferenserna. Vi är tydligen för dumma för sanningen
Senast redigerad av BlixtarDunder 2022-01-20 kl. 19:21.
Citera
2022-01-20, 18:37
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Man skulle infört lockdown och tagit i med hårdhandskarna direkt och inte låtit hela skiten spridas över hela jordklotet. Hade man slagit ned stenhårt direkt hade vi antagligen varit av med skiten sedan något år tillbaks. Nu står väl egentligen allt hopp till vaccin och läkemedel. Trist tycker jag.

Hade inga restriktioner införts alls hade det hela varit över för 18 månader sedan.

Hoppet står till naturlig immunitet. Vaccinernas skydd avtar snabbt så dessa har inget värde på längre sikt.
Citera
2022-01-20, 18:42
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Oj, hur många hundra miljoner människor tror du det bor i Sverige?
Dina uppgifter går som vanligt inte ihop...

Sedan kan jag hålla med om att många restriktioner saknar rim och reson.

Virusets har en dödlighet på ca 0,1-0,2%. Betydligt lägre än så om vi räknar bort sjuka och gamla. Så jo, "mina" siffror går alldeles utmärkt ihop.
Citera
2022-01-20, 18:45
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diebratdie
Eller så är det som så att överdriven vaccinering av människor som egentligen inte behöver det driver viruset att mutera för att undkomma vaccinet, enligt Robert Malone.

En person som framfört liknande farhågor är den svenska immunologen och virologen Ann-Cathrin Engwall, doktor i molekylär cellbiologi. Hon skapade debatt redan 2009 när hon kritiserade massvaccineringen mot svininfluensan och hon har samma inställning när det gäller covid-19.
Ju fler som vaccinerar sig, desto högre blir trycket på att vaccinresistenta virus utvecklas.

Japp. Det finns många erfarna vaccinforskare som har den uppfattningen. Geert Vanden Bossche är en annan.
Citera
2022-01-20, 18:47
Medlem
Citat:
Nej, det är faktiskt inte "lite som med coronavaccinet". Det är nämligen en stor avgörande skillnad. Antibotika används mot bakterier, dvs levande organismer som kan utveckla resistens. Covid19 orsakas av ett virus. Hotet från viruset kommer från mutationer och vill man motverka mutationer gäller det att förhindra så många som möjligt från att bli sjuka. Ju fler som blir infekterade, desto större risk för mutationer. Ju färre som vaccineras, desto större risk. Lite motsatsen till antibiotikaresistens.

Din logik går inte ihop här heller.

Bakterier utvecklar resistens för att överleva.
Virus muterar för att överleva.
Mekanismen är alltså densamma.

Virus kan ”dö ut” om tillräckligt många har blivit vaccinerade eller genomgått en infektion.

Problemet med coronavaccinet är att den läcker, dvs folk blir fortfarande sjuka. Så där faller hela din logik med att ”vaccinera bort” corona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in