Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Jag inser att det hade varit svårt att hålla viruset ute en längre tid. Men det som retar mig, är att svenska myndigheter inte ens försökte. Dom hade bestämt att viruset skulle in i Sverige, och att det skulle gå fort. Ju längre man hade fördröjt virusets ankomst, desto mer hade man hunnit lära sig om virusets spridning, och sjukdomens effekter på kroppen.
Jag kan bara hålla med. Väljer man sedan att jämföra döda per capita jämför med våra grannländer så förskräcker fortfarande de svenska siffrorna.
En fördröjd smittspridning är värdefullt på flera sätt. Vården lär sig hur de ska vårda, rutiner hinner man få på plats. Vaccin och läkemedel hinner utvecklas och provas fram. Jag tycker det var helt fel att inte försätta landet i lockdown när viruset var nytt och det inte fanns vare sig läkemedel, vaccin, vårdplatser eller annat. Det kändes som FHM och regeringen viftade med vit flagg redan från början. Man hade gett upp direkt. Orsakerna var kanske brist på pengar, personal, material. Men jag tror också att vissa värderingar såsom den om öppna samhällen och frihandel, fri rörlighet etc etc spelade in. Väldigt mycket tal om frihet. Säkert jättebra i vissa lägen, men i krislägen behövs det folk som är kunniga och kan peka med hela handen för att skydda befolkningen. Så var det aldrig i Sverige. Det säger något om mentaliteten. Jag tror inte Sverige skulle klara ett krig särskilt bra, för folk i det här landet är så jävla curlade på alla de sätt. Man klarar inte minsta lilla press, eller något som avviker från det normala och det väntade. Då börjar det knorras direkt. Jag tycker det är så patetiskt.