2022-01-20, 14:50
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, nu har jag ju debatterat detaljer i säkert ett års tid i Skandiamannen-tråden, utan att särskilt ofta beröra någon teori. Men nu tog jag då språnget upp till den här "stora" tråden där det är högre i tak.

Den här tråden handlar som bekant inte bara om objektiva analyser av vittnesmål, utan även om tolkningar och teorier. Det finns detaljer, som jackans längd, men det finns också ett större perspektiv.

Nej, AB:s eget vittnesmål kanske inte går ihop med att han är Tensonmannen, men flera andra vittnen beskriver AB som påverkad, rent av "vimsig", så det är väl inte otänkbart att han slog en lov på 50-100 meter, men sedan ändrade sig och gick tillbaka? Eller stod han fastfrusen i marken p.g.a. ett förutbestämt manus?

Är det verkligen mer objektivt att tro på en till individ i blå jacka, som NF inte ser? Då tolkar man ju AB:s vittnesmål som att han tillfälligtvis var osynlig för NF, och att den NF mötte var gärningsmannen. Är inte det en rätt så subjektiv teori baserad på saker som inte är verifierade?

Som sagt: Hyckleri. Du är en lika god kålsupare.
Värt att påpeka är också att om man tror att det var AB som NF såg måste man förkasta stora delar av AB:s vittnesmål, nästan allt. Tror man att det var någon annan som NF såg förkastar man bara NF:s slutsats (som inte bygger på mer än en jackas färg).
Citera
2022-01-20, 15:15
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Haha. Tack för tipset. Ja, jag arbetar som du ser febrilt för att hålla kvar vid AB som "Tensonmannen". Men om det framkommer något nytt, t.ex. att den NF mötte på Sveavägen var 180-190 cm lång ... Ja, då är jag inte sämre än att jag kan ändra mig.

Är heller inte främmande för att OP faktiskt blev förföljd från Grand. Men i så fall tajmade GM in skjutningen med kuslig precision, precis framför "ingången" till den bästa flyktvägen. Vad som helst hade kunnat ändra på situationen så att GM fått välja en annan, sämre, plats istället.

Nu tolkar i alla fall jag det som att GM istället osedd väntade in LOP, på exakt denna plats, för att få marginalerna på sin sida när det gäller flykten. Det tyder i så fall på en hög nivå av rutin och skicklighet. Kort därpå slukades GM upp av natten, och har inte hörts av sedan dess.
Ytterligare en sak som gör det väldigt osannolikt att AB befann sig såpass långt norrut: NF såg inte en person framför sig som gick norrut och vände. AB måste därför antingen ha stått stilla ett tag innan han började gå söderut med LOP framför sig, eller så måste han ha gått ännu längre norrut och vänt. AB har i så fall glömt att han gick ganska långt norrut, till La Cartiere ungefär, och stod stilla där ett tag! Eller att han gick ännu längre och mötte LOP och vände och började gå efter dem!
Senast redigerad av Sobrilbil 2022-01-20 kl. 15:23.
Citera
2022-01-20, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
IM såg en man vid Dekorima. AB säger att han stod där. AB säger att han inte var norr om Bankomaten. Det var kallt och han väntade, det är därför troligt att han rörde sig mellan Bankomaten och Dekorima. Han säger att han gick ut mot gatan på trottoaren, lite söderut. Han verkar alltså ha befunnit sig kring reklampelaren och utanför Dekorima. När NF passerade är det fullt möjligt att AB stod vid reklampelaren.

AB var bevisligen inte aspackad, han kan redogöra för vad han gjorde utan minnesluckor, och om han varit väldigt full hade han nog sagt det. Däremot var han väldigt chockad efter mordet.

Jag kan inte få upp AB till La Cartiere utan att begå våld på mitt intellekt. Som sagt, han har i så fall helt glömt bort det, han har gått strax efter LOP en lång stund utan att se dem, han har hållit samma hastighet som LOP men minns det som att de gick fortare. Det KAN vara så, men det ÄR osannolikt.

Hyckleri, nej, eftersom jag inte har någon teori som styr mig. Jag försöker t ex inte anpassa händelseförloppet för att få en grafiker till GM. Jag har ingen specifik teori, jag tror att det antingen var en mindre konspiration eller en ensam GM.

Jag kan inte heller se någon anledning till att AB skulle vandra upp till La Carterie. Hans fokus är ju på den eftersläntrande gruppen så han har ju all anledning att hålla sig söderut, och som jag tror att du påpekade någonstans bör han inte efter det intag av alkohol han själv uppger ha varit särskilt berusad.
Däremot var han säkert något berusad och ganska trött, efter en arbetsvecka och ett antal timmar på restaurangen. Han kände sig ju inte så pigg på att fortsätta kvällen utan ville helst hem till fru och barn.
Nu har någon argumenterat för att han i förhör på något sätt skulle ha blivit påverkad av hur frågorna ställts och att han möjligen fått ledande frågor vilket sen fick resultatet att han landade i en Tensonliknande jacka med färg som Stockholmskatalogen som räckte ned till lårets mitt.
Jag vet inte hur man ska tänka sig den förhörssituationen. Att NF säger att han mötte en man som hade blå jacka och att man pressar honom på hur denna jacka såg ut och till slut landar då NF i något så mycket specifikt som sin beskrivning av mannen och hans jacka. Det är inte realistiskt att det skulle ha gått till på detta sättet.

Några hävdar att NF med huvan uppdragen och hörlurarna på skulle ha mindre förutsättningar att lämna ett korrekt vittnesmål. Att han så att säga gick i sin egen värld. Huvan har ju förstås inte det minsta att göra med hans möjligheter att registrera omgivningen och han har musik i öronen påverkar ju inte hans iakttagelseförmåga. Det spelar rimligen ingen som helst roll om musik dånar i hans öron när han möter paret Palme. Då kommer hans uppmärksamhet att riktas mot detta faktum.
I nästa ögonblick funderar han troligen över om de verkligen är ensamma och var de eventuella livvakterna är och då får han syn på den efterföljande mannen.
Då är hans uppmärksamhet riktad mot honom och NF reflekterar över om det kan vara en livvakt. Då är hans bedömning att så är det knappast eftersom han tyckte att mannen såg gammal ut och det knappast i så fall var en livvakt eftersom han var ensam.
NF registrerar ju förutom paret Palme och den efterföljande mannen även att det fanns personal i La Carteries fönster, så så mycket i sin egen värld kan han inte ha varit.

NF vittnar ju också om att han tror att mannen har händerna i fickorna, vilket också kvinnan i bilen vittnar om att hon tror. Hon vittnar också om att mannen gick hopkurad och gick något underligt. Tyvärr är förhöret till största delen maskat beträffande signalementet men hon menar att denne man gick på 5-10 steg efter två personer som gick arm i arm.
När vittnet i bilen strax därefter kommer fram till korsningen Sveavägen-Kungsgatan och när bilen stannar för rött, hör hon något som hon tycker låter som ett skott.
Om det inte kommer fram annan information bör det nog vara samme man, gärningsman eller ej.
Att det är AB som NF ser anser jag vara i stort sett uteslutet med den information vi nu har.
Citera
2022-01-20, 15:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Problemet är kanske att man jämställer ett antagande med faktum och låser sig vid det?

Det är väl inte uteslutet att AB och LJ såg två olika personer och att det förklarar skilda signalement?
Det förekommer resonemang om att AB och LJ såg olika personer. Personligen menar jag att det är ytterst osannolikt. Men det förändrar ingenting i sak; vittnesuppgifterna från MP om jacka/rock, mössa/keps går isär. Ingen har sett något i GMs utseende som gör att man kan identisfiera denna (ja, jag bortser här från LP).

Det går inte att krama vatten ut en sten. Vittnena kände inte igen GM och var inte ens överens om klädsel. Då hjälper ingen förhörsteknik i världen.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-01-20 kl. 15:28.
Citera
2022-01-20, 15:27
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Vid Grand finns flera vittnen som säkerligen hade kunnat peka ut personen. Sedan är det bara att utreda honom. Sannolikheten att han är GM eller åtminstone inblandad är hyfsat stor.
Vad menar du med ”hade kunnat peka ut personen”?
Hade som i då men inte senare?
Peka ut bland vilket urval då? Vi vet ju inte var han finns!
Citera
2022-01-20, 15:39
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Vad menar du med ”hade kunnat peka ut personen”?
Hade som i då men inte senare?
Peka ut bland vilket urval då? Vi vet ju inte var han finns!
Om någon vid Grand som vittnen uppmärksammade är GM eller delaktig hade vittnen förmodligen kunnat peka ut honom om man tog Grandmannen på större allvar och ordnade konfrontationer.
Citera
2022-01-20, 15:50
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Jag kan inte heller se någon anledning till att AB skulle vandra upp till La Carterie. Hans fokus är ju på den eftersläntrande gruppen så han har ju all anledning att hålla sig söderut, och som jag tror att du påpekade någonstans bör han inte efter det intag av alkohol han själv uppger ha varit särskilt berusad.
Däremot var han säkert något berusad och ganska trött, efter en arbetsvecka och ett antal timmar på restaurangen. Han kände sig ju inte så pigg på att fortsätta kvällen utan ville helst hem till fru och barn.
Nu har någon argumenterat för att han i förhör på något sätt skulle ha blivit påverkad av hur frågorna ställts och att han möjligen fått ledande frågor vilket sen fick resultatet att han landade i en Tensonliknande jacka med färg som Stockholmskatalogen som räckte ned till lårets mitt.
Jag vet inte hur man ska tänka sig den förhörssituationen. Att NF säger att han mötte en man som hade blå jacka och att man pressar honom på hur denna jacka såg ut och till slut landar då NF i något så mycket specifikt som sin beskrivning av mannen och hans jacka. Det är inte realistiskt att det skulle ha gått till på detta sättet.

Några hävdar att NF med huvan uppdragen och hörlurarna på skulle ha mindre förutsättningar att lämna ett korrekt vittnesmål. Att han så att säga gick i sin egen värld. Huvan har ju förstås inte det minsta att göra med hans möjligheter att registrera omgivningen och han har musik i öronen påverkar ju inte hans iakttagelseförmåga. Det spelar rimligen ingen som helst roll om musik dånar i hans öron när han möter paret Palme. Då kommer hans uppmärksamhet att riktas mot detta faktum.
I nästa ögonblick funderar han troligen över om de verkligen är ensamma och var de eventuella livvakterna är och då får han syn på den efterföljande mannen.
Då är hans uppmärksamhet riktad mot honom och NF reflekterar över om det kan vara en livvakt. Då är hans bedömning att så är det knappast eftersom han tyckte att mannen såg gammal ut och det knappast i så fall var en livvakt eftersom han var ensam.
NF registrerar ju förutom paret Palme och den efterföljande mannen även att det fanns personal i La Carteries fönster, så så mycket i sin egen värld kan han inte ha varit.

NF vittnar ju också om att han tror att mannen har händerna i fickorna, vilket också kvinnan i bilen vittnar om att hon tror. Hon vittnar också om att mannen gick hopkurad och gick något underligt. Tyvärr är förhöret till största delen maskat beträffande signalementet men hon menar att denne man gick på 5-10 steg efter två personer som gick arm i arm.
När vittnet i bilen strax därefter kommer fram till korsningen Sveavägen-Kungsgatan och när bilen stannar för rött, hör hon något som hon tycker låter som ett skott.
Om det inte kommer fram annan information bör det nog vara samme man, gärningsman eller ej.
Att det är AB som NF ser anser jag vara i stort sett uteslutet med den information vi nu har.
Ja, det är mycket svårt att få det till att det är AB. Färgen på jackan är det enda, allt annat talar emot.
Citera
2022-01-20, 16:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Haha. Tack för tipset. Ja, jag arbetar som du ser febrilt för att hålla kvar vid AB som "Tensonmannen". Men om det framkommer något nytt, t.ex. att den NF mötte på Sveavägen var 180-190 cm lång ... Ja, då är jag inte sämre än att jag kan ändra mig.

Är heller inte främmande för att OP faktiskt blev förföljd från Grand. Men i så fall tajmade GM in skjutningen med kuslig precision, precis framför "ingången" till den bästa flyktvägen. Vad som helst hade kunnat ändra på situationen så att GM fått välja en annan, sämre, plats istället.

Nu tolkar i alla fall jag det som att GM istället osedd väntade in LOP, på exakt denna plats, för att få marginalerna på sin sida när det gäller flykten. Det tyder i så fall på en hög nivå av rutin och skicklighet. Kort därpå slukades GM upp av natten, och har inte hörts av sedan dess.

Skum logik om längden. Så om Tensonmannen är GM så måste mannen VID Dekorima vara AB? Konstigt tänkt.

Hur vet du hur lång AB är förresten? Försökte hitta det.

Kan din GM vara mannen vittnet Jerker ser springa ut ur en port och mot mordplatsen? Om du vill ha det till en väntande GM i söder.

Hur vet du att en ponerad förföljelse från Grand inte hade en hel del problem. Tänk om mördaren tänkte slå till strax söder om korvkiosken? Att Tunnelgatan var en bra flyktväg betyder inte att mordet var planerat dit.
Citera
2022-01-20, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Nästan allt vad utsikterinsikter skriver om i bloggen dec. 2021 stämmer med vad jag själv tror på och skrivit om tidigare här på Flashback.

https://utsikterinsikter.blogg.se/2021/december/mordarens-unika-signalement.html

1. Betydelsen av att värdera vittnen olika.
2. Att mannen vid Grand sannolikt är mannen som följde efter och sköt OP.
3. Att vittnena vid Grand hade bättre förutsättningar och lämna signalement på mannen.
4. Att flertalet vittnen vid mordplatsen hade dåliga förutsättning och lämna ett bra signalement.
5. Att jackan är en viktig del av signalementet. Den blå 3/4" långa jackan i nylonmaterial och
av äldre typ. Ej bullig, snedställda fickor i brösthöjd , kapuschong och sydd med stora rutor.
6. Att mannen går lite framåtlutad med händerna instuckna i de snedställda fickorna.
7. Att mannen hade en ljusbrun/beige huvudbonad med skärm och öronlappar
(enligt mig mycket p.g.a. den som gav mannen ett lätt fånigt och "bonnigt" intryck)
8. Att det fåniga, "bonniga" intrycket av mannen är en viktig del av signalementet.
9. Att Hubert F och Margareta S var de vittnen vid Grand som hade bäst förutsättningar att studera mannen.
10. Att vittnet Stark är ett viktigt vittne , dels för att så mycket överensstämmer med vad Mårten P berättar, dels för att hon var ett av vittnena som la märke till det fåniga, "bonniga" intrycket av mannen.
11. Att vittnet Arlevind-Borssén sannolikt såg samma man en stund innan 21-föreställning slutade.
12. Att Anders B stod ute vid trottoarkanten och spanade efter eftersläntarna i sin grupp när LOP med GM strax efter efter passerade honom längre in på trottoaren.

En del håller jag inte helt med om:

1. Vilken typ av GM det skulle varit.
2. Att vittnena LE-E och LN skulle sett den man som följde efter och sköt OP. Det skiljer lite för mycket i deras signalement tycker jag.

Sen har de inte tagit med några vittnen som jag tror är mycket betydelsefulla även om två av dessa vittnesmål kom in sent:

1. Thunström med fästmö på 19-föreställningen av bröderna Mozart.
2. Vittnet som Basfakta hittade. Ett vittnet som från passerande bil som ser en man gå med händerna instuckna i bröstfickorna , han går efter ett par som måste vara LOP kort innan mordplatsen vid Dekorima. Vittnet hör även ett av skotten längre fram.
3. Vittnet på Sturegatan som ser en springande man.

Tror att du är lite för snabb med att läsa in olika personer när ett och annat inslag inte överensstämmer. Folk gör iakttagelser av det vi vet är en och samma person den här kvällen med stundtals rätt rejäla avvikelser. GM vid mordtillfället det bästa exemplet. Vi kan inte producera nya personer för varje avvikande signalementsuppgift.

Jag skulle för övrigt lägga parkeringsvaktens iakttagelse vid Smala Gränd till din lista.

https://drive.google.com/file/d/1VzV1yG_mkqbYmqirsNNj_6cdj97HJobN/view
Citera
2022-01-20, 16:53
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Skum logik om längden. Så om Tensonmannen är GM så måste mannen VID Dekorima vara AB? Konstigt tänkt.

Hur vet du hur lång AB är förresten? Försökte hitta det.

Kan din GM vara mannen vittnet Jerker ser springa ut ur en port och mot mordplatsen? Om du vill ha det till en väntande GM i söder.

Hur vet du att en ponerad förföljelse från Grand inte hade en hel del problem. Tänk om mördaren tänkte slå till strax söder om korvkiosken? Att Tunnelgatan var en bra flyktväg betyder inte att mordet var planerat dit.

Var ser du denna logik? Det jag menar är att om Tensonmannen är runt 1.75 så rör det sig troligen om AB, men om han är runt 1.85 så är det inte AB utan någon annan, möjligen GM.

Såg en uppgift att AB är 1.73, d.v.s samma längd som OP. Enligt LL är AB i vart fall "mycket kortare" än GM.

Därför var det synd att polisen inte frågade NF om längden på den man som han mötte. Undras om energiske Ekevi kan göra en insats där ...

Sant. De kanske hade fler alternativ, om man tror på detta upplägg. Har dock svårt att slå ur hågen det LJ sa, att GM aldrig tvekade om att han skulle uppför trappen.

Mammas gata, som en viss kontorist sa.

P.S.

Känner inte till vittnet Jerker. Ska ta och kolla in det.

Men först en AB-special! Ryktas att Ekevi har honom i pipen. Kan vara värt att sammanställa allt som övriga vittnen säger vad gäller honom. Kanske kan det rubba er Tenson-konsensus. 😉
Senast redigerad av Dalulven 2022-01-20 kl. 17:13.
Citera
2022-01-20, 17:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Var ser du denna logik? Det jag menar är att om Tensonmannen är runt 1.75 så rör det sig troligen om AB, men om han är runt 1.85 så är det inte AB utan någon annan, möjligen GM.

Såg en uppgift att AB är 1.73, d.v.s samma längd som OP. Enligt LL är AB i vart fall "mycket kortare" än GM.

Därför var det synd att polisen inte frågade NF om längden på den man som han mötte. Undras om energiske Ekevi kan göra en insats där ...

Sant. De kanske hade fler alternativ, om man tror på detta upplägg. Har dock svårt att slå ur hågen det LJ sa, att GM aldrig tvekade om att han skulle uppför trappen.

LL som sanningsvittne?

AB har klack på konfrontationsbilden...

Vad skulle GM tveka om vid trappfoten? Om han skulle ta uppför eller bara stanna där nere? När GM kommer fram till trappan har han sprungit nästan 100m, han hinner ta beslutet flera gånger om.

Jag kan tycka att diskussionen nu handlar om att du verkar tro 99% att Tensonmannen är AB. Även om du nu säger det är en liten favör, så låter det som 99%

Det är ju inte osannolikt att det fanns en person utöver AB i blå jacka nära mordplatsen. Det är ju en viss sannolikhet utifrån att blå var så vanlig färg. Men vi har ju också en blå lång jacka som beter sig uppmärksamhetväckande vid Grand och 2-3 nära vittnen vid mordplatsen som säger att GM hade blå lång jacka. Och så kan man ju lägga till att silhuetten i mörker av en blå rak lång jacka i stort sett är en rock. Men det finns ju inga ljusförhållanden som gör en mörk rock till en blå lång jacka.
Citera
2022-01-20, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Nu har jag kollat upp vad männen på Östermalmsgatan jobbat med tidigare.
Frågan är vilket yrke som passar in bäst på en statsministermördare?

Bra jobbat! Ingen lätt fråga att besvara. Om jag ser ur eget perspektiv o generaliser /tänker stereotypiskt så skulle jag hellre se en akademiker som GM (vid en galning). Är det däremot en fråga om en hyrd hitman så kan jag tänka mig en mindre "lärd" person med enklare arbete. Jag föraktar dock dem som har förutfattade meningar och trivs därmed inte själv att tänka så här. Spontant så tänker jag att "bluecollar" yrken går bort, som jag uppfattar dem är de mer nöjda med livet än ex. akademiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in