Citat:
Ursprungligen postat av
Sobrilbil
IM såg en man vid Dekorima. AB säger att han stod där. AB säger att han inte var norr om Bankomaten. Det var kallt och han väntade, det är därför troligt att han rörde sig mellan Bankomaten och Dekorima. Han säger att han gick ut mot gatan på trottoaren, lite söderut. Han verkar alltså ha befunnit sig kring reklampelaren och utanför Dekorima. När NF passerade är det fullt möjligt att AB stod vid reklampelaren.
AB var bevisligen inte aspackad, han kan redogöra för vad han gjorde utan minnesluckor, och om han varit väldigt full hade han nog sagt det. Däremot var han väldigt chockad efter mordet.
Jag kan inte få upp AB till La Cartiere utan att begå våld på mitt intellekt. Som sagt, han har i så fall helt glömt bort det, han har gått strax efter LOP en lång stund utan att se dem, han har hållit samma hastighet som LOP men minns det som att de gick fortare. Det KAN vara så, men det ÄR osannolikt.
Hyckleri, nej, eftersom jag inte har någon teori som styr mig. Jag försöker t ex inte anpassa händelseförloppet för att få en grafiker till GM. Jag har ingen specifik teori, jag tror att det antingen var en mindre konspiration eller en ensam GM.
Jag kan inte heller se någon anledning till att AB skulle vandra upp till La Carterie. Hans fokus är ju på den eftersläntrande gruppen så han har ju all anledning att hålla sig söderut, och som jag tror att du påpekade någonstans bör han inte efter det intag av alkohol han själv uppger ha varit särskilt berusad.
Däremot var han säkert något berusad och ganska trött, efter en arbetsvecka och ett antal timmar på restaurangen. Han kände sig ju inte så pigg på att fortsätta kvällen utan ville helst hem till fru och barn.
Nu har någon argumenterat för att han i förhör på något sätt skulle ha blivit påverkad av hur frågorna ställts och att han möjligen fått ledande frågor vilket sen fick resultatet att han landade i en Tensonliknande jacka med färg som Stockholmskatalogen som räckte ned till lårets mitt.
Jag vet inte hur man ska tänka sig den förhörssituationen. Att NF säger att han mötte en man som hade blå jacka och att man pressar honom på hur denna jacka såg ut och till slut landar då NF i något så mycket specifikt som sin beskrivning av mannen och hans jacka. Det är inte realistiskt att det skulle ha gått till på detta sättet.
Några hävdar att NF med huvan uppdragen och hörlurarna på skulle ha mindre förutsättningar att lämna ett korrekt vittnesmål. Att han så att säga gick i sin egen värld. Huvan har ju förstås inte det minsta att göra med hans möjligheter att registrera omgivningen och han har musik i öronen påverkar ju inte hans iakttagelseförmåga. Det spelar rimligen ingen som helst roll om musik dånar i hans öron när han möter paret Palme. Då kommer hans uppmärksamhet att riktas mot detta faktum.
I nästa ögonblick funderar han troligen över om de verkligen är ensamma och var de eventuella livvakterna är och då får han syn på den efterföljande mannen.
Då är hans uppmärksamhet riktad mot honom och NF reflekterar över om det kan vara en livvakt. Då är hans bedömning att så är det knappast eftersom han tyckte att mannen såg gammal ut och det knappast i så fall var en livvakt eftersom han var ensam.
NF registrerar ju förutom paret Palme och den efterföljande mannen även att det fanns personal i La Carteries fönster, så så mycket i sin egen värld kan han inte ha varit.
NF vittnar ju också om att han tror att mannen har händerna i fickorna, vilket också kvinnan i bilen vittnar om att hon tror. Hon vittnar också om att mannen gick hopkurad och gick något underligt. Tyvärr är förhöret till största delen maskat beträffande signalementet men hon menar att denne man gick på 5-10 steg efter två personer som gick arm i arm.
När vittnet i bilen strax därefter kommer fram till korsningen Sveavägen-Kungsgatan och när bilen stannar för rött, hör hon något som hon tycker låter som ett skott.
Om det inte kommer fram annan information bör det nog vara samme man, gärningsman eller ej.
Att det är AB som NF ser anser jag vara i stort sett uteslutet med den information vi nu har.